Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

X PRIZE: deset milionů dolarů pro vůz se spotřebou nižší než 2,35 l/100km.

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
Pomůže tato soutěž tomu, abychom v dohledné době přesedli ze svých vozů do super-úsporných automobilů?

X PRIZE je nadace, kterou není třeba zdlouhavě představovat. Stačí jen připomenout ceny, které tato nezisková organizace vypsala například za dosáhnutí hranice vesmíru soukromým letadlem či za přistání na měsíci. Nyní ale nadace vyvolala rozruch mezi motoristickými nadšenci, protože se nyní se svou Progressive Automotive X PRIZE pouští i do v poslední době stále více diskutované oblasti automobilů s minimální spotřebou (či chcete-li „zelených“ vozů).

Přihlašovací formulář je k dispozici na oficiálních stránkách nadace, kdokoliv se do ní může přihlásit. Většina z více než 60ti soutěžních týmů je z USA, mezi přihlášenými ale najdeme například tým ze Švýcarska, Německa či Finska. Konec konců, toto je zajímavá výzva i pro nějaké šikovné české ruce. Hlavní cena je totiž deset milionů dolarů (přibližně 165 milionů Kč). Pro její získání stačí maličkost – postavit automobil, schopný dosáhnout v reálném provozu spotřeby nižší než 100 mpg (2,35 l/100 km), který bude schopen sériové produkce za rozumnou cenu a splní i další požadavky komise.

Přihlášené automobily odstartují na testovací jízdy po USA (již nyní je do projektu přihlášeno 22 amerických měst, která budou soutěžící hostit) ,kde by se v reálném provozu měly ukázat všechny silné a slabé stránky všech soutěžících exemplářů. Soutěž odstartuje příští rok v září starosta New Yorku Michael Bloomberg, který je myšlence velmi úsporných automobilů nakloněn. Sám v New Yorku spustil minulý rok kampaň za „zelenější a lepší New York“. Dle jeho slov je vývoj těchto úsporných vozů skvělou ukázkou toho, jak může soukromý sektor výrazně napomoci s bojem proti globálnímu oteplování.

Nestačí ale jen ujet potřebnou (a celkově velmi velkou vzdálenost – finálové jízdy jsou naplánovány až na rok 2010) vzdálenost a dosáhnout spotřeby nižší než 100 mpg (2,35 l/100 km). Pro účast v soutěži o deset milionů dolarů je nutné aby soutěžní automobil splňoval jistá bezpečnostní minima, emisní a výkonnostní limity a přitom byla jeho pořizovací cena uznána jako „rozumná“.

Na první pohled vypadá úkol složitě, počet přihlášených týmů ale napovídá tomu, že soutěžící se úkolu nebojí a jdou do něj s vervou. Nezbývá než jim držet palce.

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
Avatar - gld
27. 3. 2008 13:33
Re: mpg?
Písal že mu jazdí pod 50 mpg, to môže byť aj 70 žee? ;-)
27. 3. 2008 12:11
Celkovo
Celkovo je to hovadina - snaha silou-mocou držať sa fosílnych palív. Nižšia spotreba nič nerieši, pretože počet áut neprestajne a rýchlo rastie. Skôr by mali vypísať odmenu na praktický alternatívny pohon ako na takúto pseudoekologickú blbosť.
27. 3. 2008 10:17
Re: mpg?
to us davno nemam, Clio slo dosveta us skoro pred rokem, mel sem ho 4 roky, takze bylo nacase zas okusit neco jineho z uplne jine tridy , a vyhrala to nakonec Audi A6 Avant s 6valcovim benzinem :-)
Avatar - da_b0mb
26. 3. 2008 22:22
Re: mpg?
A co tvoje Clio? ;-)
26. 3. 2008 20:07
Re: mpg?
to teda nic moc cece, me A6 zmakne jezdit za 41mpg v americkejch galonech a 50mpg v UK galonech, a to me to vazi skoro dvojnasobek nes to tvoje Polo a mam tam typuju jednu radu hrnku v motoru navic oproti tomu tvemu Polu >:D teda pokud nemas nejake Polo V6-V8 8-s