xDrive Völkl Cup 2006: Na sníh jen s tím nejlepším
Husté sněžení, celá země pokrytá tlustou vrstvou zmrzlé vody v různých stádiích ztuhlosti. Přesně tak to stále vypadá v České Republice a většině lidí toto konstatování na náladě nepřidá. Pokud ovšem nejsou vášnivými vyznavači lyžování a aut s pohonem všech kol. Právě takoví se v hojném počtu sešli na sobotní akci, kterou ve Špindlerově Mlýně pořádala společnost AuTec Group, importér a největší prodejce vozů BMW.
Pohledem vášnivého sněhomila bylo počasí zkrátka ideální. Na silnicích i sjezdovkách se držela tlustá vrstva uježděného sněhu, občerstvovaná nepolevujícím přívalem čerstvého prašanu. Lyže klouzaly jedna radost, automobily bohužel jakbysmet. Zvláště poté, co po dopoledním balancování kouskek nad nulou Celsia a postupném tání odpoledne přituhlo a vozovky se pokryly rozsáhlými, pekelně klouzavými ledovými plotnami.
I místní taxikáři, proslulí svou drzostí a vražedným ignorováním pudu sebezáchovy, sundali nohy z plynových pedálů a obezřetně se plížili. Hlavní silnice, ostře stoupající kolem Svatého Petra na sever, byla poseta nedobrovelně zastavenými vozy v různých úhlech k podélné ose silnice a jejich řidiči horečně nasazovali řetězy, měli-li jaké, nebo se prostě jen snažili pomalinku a pokud možno bezpečně scouvat zpět.
Skrumáž byla dokonalá, došlo i na kolize. A tím vším se bez zimních řetězů, přesto však bez zaváhání, proplétala kolona Bavoráků, vybavených inteligentním pohonem xDrive. Bez osobní zkušenosti lze těžko sdělit, s jakou grácií se 500 newtonmetrů vznětového třílitru, jímž byla většina z přítomných vybavena, přenášelo na vozovku bez velkých prokluzů. A podobně bezpečného chování jsme se dočkali i v zatáčkách, které bylo možné projet klidně s přesnou stopou, nebo se sportovním módem DTC krásným a přesně mířeným powerslidem, jak kdo chtěl.
A pak druhý úsek s úzkou, sotva půltřetího metru širokou vozovkou, prohrnutou ve dvoumetrových sněhových bariérách. Povrch mrznoucí a navíc trochu se svažující ke straně, přesto se s aktivovaných HDC (Hill Descent Control) opět podařilo sjet bez ztráty kontroly, i když občas se zimní pneumatiky zodpovědnosti za směrovou stabilitu.
Lhostejno zda v SUV X3 nebo X5, nebo v limuzínách a kombi řady 3 a 5, všude se nám cestovalo s pokročilým systémem, schopným v extrému přenést veškerou sílu na jediné kolo, bezpečně a vůbec jsme nepotřebovali zimní řetězy. Subjektivně se nám ovladatelnost líbila více než u vozů s permanentním pohonem všech kol, protože ty zpravidla nedisponují uzávěrami všech diferenciálů, ani tak extrémní schopností přerozdělování hnací síly podle momentální potřeby, takže na opravdu klouzavých površích dosáhnou hranic adheze dříve.
BMW se svým xDrive chlubí oprávněně, jedná se o opravdu vysoce použitelný systém, proto jej již nabízí v polovině svých výrobních řad a nejen s šesti- ale i čtyř- a osmiválci. Mezi jeho největší výhody patří, že díky inteligentní elektronice neomezuje za dobrých adhezních podmínek přirozenou lehkou přetáčivost vozů se zadním pohonem, kterou tolik milují vyznavači klasických BMW, a přidává k pohotovostní hmotnosti jen přijatelných cca 80 kg. Osobně se nám chování na klouzavé, ale jinak rovné silnici více líbilo v podání nízkých limuzín, než těžkých SUV s vyšším těžištěm, ale to je otázka preferencí. Výhody xDrive jsme již ocenili při zkoušce přímo uprostřed Alp, více zde.
Tři typy zimních pneumatik
Jako vítaný vedlejší efekt jsme měli možnost porovnat přímo v krajních podmínkách tři typy zimních pneumatik z vyšší cenové kategorie, konkrétně Goodyear UltraGrip, Dunlop Wintersport M3 a Bridgestone Blizzak. Z malého subjektivního srovnání vyšly nejlépe dunlopky, zajišťující solidní jistotu i na prakticky umrzlém povrchu, těsně následované goodyearkami. Bridgestonky se nám s jistým odstupem líbily nejméně, zejména kvůli slabší směrové stabilitě i brzdící schopnosti.
Aktuálně dostupné modely na českém trhu a jejich ceny:
Model | Cena |
BMW 3 | |
325xi | 1.080.400 |
325xi Touring | 1.128.700 |
330xi | 1.205.800 |
330xiTouring | 1.254.100 |
330xd | 1.237.200 |
330xd Touring | 1.285.400 |
BMW 5 | |
525xi | 1.354.900 |
525xi Touring | 1.432.200 |
530xi | 1.454.600 |
530xi Touring | 1.531.800 |
530xd | 1.475.700 |
530xd Touring | 1.552.800 |
BMW X3 | |
2,0i | 1.040.100 |
2,5i | 1.223.000 |
3,0i | 1.300.900 |
2,0d | 1.121.700 |
3,0d | 1.336.300 |
BMW X5 | |
3,0i | 1.446.100 |
3,0d | 1.479.100 |
4,4i | 2.033.600 |
4,8iS | 2.673.200 |