Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

XDS, XD+, TVC, torsen či VAQ. Zkratky či pojmy, jimiž se to hemží snad v každém testu současného auta. Všechny mají vylepšovat jízdní vlastnosti vozidla v zatáčkách, ale každý na to jde jinak. Víte jak?
Zpět na článek
22. 8. 2017 09:16
22. 8. 2017 09:43
22. 8. 2017 09:49
22. 8. 2017 15:55
22. 8. 2017 18:36
22. 8. 2017 20:48
22. 8. 2017 23:51
23. 8. 2017 07:23
22. 8. 2017 16:14
22. 8. 2017 20:54
22. 8. 2017 23:28
23. 8. 2017 08:05
22. 8. 2017 23:53
22. 8. 2017 08:38
Nabušenost všemožným
Jediný důvod, proč nacpat do vozu položky XDS+, Start Stop systém a další je ten, aby si zákazník myslel, co za ty peníze má navíc proti konkurenci. Boj o zákazníka má i tyto podoby a vyplácí se. Že vám po jízdě po dálnici, když zastavíte na benzínce, ihned Start Stop systém vypne dochlazování ložiska turba a začne se ložisko zapékat jako brambor, to je už vedlejší a přispíváte k obratu servisních služeb.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - twistedTSD
22. 8. 2017 10:55
Re: Nabušenost všemožným
Co má XDS společného se start stopem? :-)
Avatar - Floyd
22. 8. 2017 17:33
Re: Nabušenost všemožným
Poposedni si
22. 8. 2017 09:16
Zasnem...
"...v zatáčce dojde vinou rozdílných otáček vnějšího a vnitřního kola k rozdílným otáčkám šnekových kol..."

Ja mam vazne pocit, ze redaktori ACZ nemaju ani potuchy o tom, ako funguje diferencial...
Rozbalit vlákno
7
Avatar - 125S
22. 8. 2017 09:43
Re: Zasnem...
Taky nechápu. V článku se šetří popisem. Když už to vypadá, že se dozvím jak přesněji ten určitý systém funguje, odstavec skončí :-O . Ale ono je možná lepší se nedozvědět více mylných informací. Ale hlavně musí být skoro v každé větě zmínka o "pokrokovém výrobci".
22. 8. 2017 09:49
Re: Zasnem...
Minimálně v případě Torsenu to je bohužel pravda. Popis jeho funkce a uspořádání je dost žalostný

Obecně se mi ty popisy technického uspořádání v článcích bez přiložených ilustrací vůbec nelíbí. A samotné popisy jsou velmi povrchní a značně nepřesné, jako by tomu autor sám vůbec nerozuměl
22. 8. 2017 15:55
Re: Zasnem...
Popis je správně, ale chce to skutečně kouknout na obrázek a chvíli nad tím podumat. Všechny šnekové převody jsou více či méně samosvorné (záleží na stoupání závitu), čehož se využívá k omezení volnosti mezi oběma koly nápravy.
22. 8. 2017 18:36
Re: Zasnem...
Popis podle mě správně není. Chyba je v tom, že se autor vůbec nezmínil do čeho vlastně zabírá těch šest šnekových kol, tedy do šneků na koncích hnacích hřídelí. Protože tohle místo je ta nejdůležitější část Torsenu, právě tady - mezi šnekem a šnekovým kolem - vzniká ten potřebný svorný účinek.
Takže buď mu z textu vypadla hlavní část odstavce, nebo takovou informaci nepovažuje za nijak významnou a funkci tedy nerozumí
22. 8. 2017 20:48
Re: Zasnem...
Popis nie je spravne. Snekove kola NIKDY nemozu mat rozdielne otacky (ak pod "snekove kola" rozumieme tie dvojice co tvoria planety)...

Mimochodom, ovela lepsie je pozriet si dake video na youtube. Potom clovek hned pochopi ako to funguje...
22. 8. 2017 23:51
Re: Zasnem...
A co je tedy u Torsenu bráno jako šnek a co jako šnekové kolo? Osobně bych řekl že šnekové kolo konec hřídele a šneky jsou ty planetové, ale jak tak koukám so obrázků tak mi ta geometrie ozubení přijde tak specifická že možná tahle tradiční terminologie ani není na místě..
23. 8. 2017 07:23
Re: Zasnem...
Jo souhlas, vzhledem ke specifické funkci šnekového převodu v torsenu to asi rozlišovat nemusíme
Avatar - _Karel_
22. 8. 2017 10:51
Aktivní diferenciály
Tak to jsem nepobral - nejsložitější nejdražší systém "aktivní diferenciál" není příliš vhodný pro sportovní jízdu? A k čemu tedy ten nejlepší systém pomáhající zatáčet? Na dálnici?
Rozbalit vlákno
11
22. 8. 2017 11:04
Re: Aktivní diferenciály
Ono je diskutabilne, ci vsetky tie systemy zrovna pomahaju zatacat. Elektronicke systemy a aktivne diferencialy ano, tam sa o to postara riadiaca logika ktora sleduje aj natocenie kolies prednej napravy. Ale mechanicke samosvory? O tom dost pochybujem.

Svorny ucinok u samosvorneho diferencialu sa snazi znizit rozdiel otacok jednotlivych kolies. Cize vnutorne (ktore sa otaca pomalsie) sa snazi zrychlit, a vonkajsie (ktore sa otaca rychlejsie) spomalit. Kto ma offroad s uzavierkou, ten vie ze po jej zapnuti sa zataca praveze tazsie. A co sa tyka samosvorneho diferencialu, jeho primarny ciel je zabranit situacii ked jedno koleso nekontrolovane preklzuje a na druhe nejde prakticky ziaden moment...
22. 8. 2017 11:39
Re: Aktivní diferenciály
Jo, chtěl jsem to napsat taky. Ten přínos podle mě ale bude v přesměrování větší hnací síly na venkovní kolo ve chvíli kdy to vnitřní už mírně prokluzuje,. Pokud neprokluzuje, bude to naopak horší.

Jinak účel samosvoru bych asi neomezoval jen na případy kdy je jedno kolo zcela bez trakce. Funguje dobře i v případech jakéhokoliv i menšího rozdílu trakcí kol
22. 8. 2017 12:01
Re: Aktivní diferenciály
Ty aktivky tomu předcházejí. Jako zdroj informací nevyužívají jen úhel natočení volantu, ale také polohu plynového pedálu, hodnoty akcelerace/decelerace z čidel ABS a aktivně přidávají na vnějším kole. Resp. mohou dělat "cokoliv" dle řídící elektroniky. Viz. aktuální Focus RS s drift režimem.
22. 8. 2017 13:51
Re: Aktivní diferenciály
Samozrejme, mas pravdu. Ked vnutorne kolo preklzne, vtedy samosvor zabezpeci prenesenie krutiaceho momentu na vonkajsie koleso. Lenze to vyuziju pretekari, alebo fakt velmi dobri soferi ktori sa neboja ist "na hranu". My, bezni soferi, asi nechodime zakrutami tak, ze nam vnutorne kolo preklzuje...

Samosvorny diferencial je v podstate "hlupe" mechanicke zariadenie. Nema ziadnu vazbu na natocenie kolies prednej napravy, takze nevie urcit ci rozdiel rychlosti otacania praveho/laveho kolesa (ak teda hovorime no napravovom diferenciali) je prirodzeny, dany jazdou v zakrute, alebo ten rozdiel v rychlosti praveho/laveho kolesa je tam preto ze jedno koleso preklzuje. Skratka ked tam ten rozdiel rychlosti je, stazi sa ho "tlmit", respektive brzdit...

Ako pise kolega vyssie, aktivne zariadenia su ovela sofistikovanejsie. Pracuju so signalmi celeho mnozstva snimacov, aby vyhodnotili v akom jazdnom rezime prave auto je...
22. 8. 2017 16:33
Re: Aktivní diferenciály
Záleží na konstrukci. Viskózní spojky se takhle chovají. Tedy reagují na rozdíl v rychlostech (jsou tzv. speed sensing). A může zhoršit nájezd do zatáčky. Záleží na konfiguraci. Při běžné jízdě může být také tak studená, že nic moc neudělá. Torsen, a od toho má jméno, ale reaguje na rozdíly v točivých momentech. Ty jsou na silnici civilizovanější. Diferenciál budeš volit podle použití.

Jinak svorný diferenciál nemá pomáhat zatáčet (na to by byl potřeba torque vectoring), má pomáhat přenést moment. Otevřené diferenciály zatáčí dobře. Ale na výjezdu ze zatáčky mají slabinu - protáčení vnitřního kola. Výsledek záleží na řadě faktorů.
22. 8. 2017 20:55
Re: Aktivní diferenciály
Tiez si myslim ze hlavne samosvorny diferencial tu nie je od toho aby pomohol zatacaniu do zakruty. Bohuzial podla nadpisu to tak nevyzera...
Avatar - JDM
23. 8. 2017 07:28
Re: Aktivní diferenciály
Tím že přinášíte moment v zatáčce tím taky zatacite, porovnej otevřený a lamelový diff v zatáčce u auta se poháněnou zadní nápravou a to s lamelakem ji projede rychleji takže pomáhá zatáček. Ikdyž pomáhá i v přímém směru a nebo při brzdění...
23. 8. 2017 09:41
Re: Aktivní diferenciály
Zrychlit průjezd podle mne není to samé jako pomáhat zatáčet. Zatáčení je pro mne o nájezdu, o tom, jak zatočí, jak se složí do zatáčky. To klidně může svorný diferenciál zhoršit. Ale měl by ti to vynahradit při výjezdu. Kdyby tam ten celkový přínos nebyl, tak bys ho asi nepoužil.
Avatar - JDM
23. 8. 2017 14:49
Re: Aktivní diferenciály
Jsou lsd které jsou dvou cestne (2 way) které dokáží "svírat" i při deceleraci. Jo vím jak to myslíš zatáčet jako tak opravdu nepomáhají ale spíš ovlivňují to zatáčení v určitých situacích.
22. 8. 2017 16:50
Re: Aktivní diferenciály
To je samozřejmě nesmysl. Aktivní diferenciály se používaly například ve WRC. A určitě ne proto, že by byly špatné. :-) Samozřejmě nemůže být poddimenzovaný. Kdyby se neustále přehříval, tak si moc neužiješ.
Avatar - JDM
23. 8. 2017 07:32
Re: Aktivní diferenciály
Nevím jestli ve wrc byli diferenciály přímo aktivní, byli elektronický nastavitelný prostě se jejich svornost dala nastavit elektronicky tak jako to má třeba Subaru s dccd ikdyž tam jde jen o mezinapravu u wrc to bylo na všech třech
22. 8. 2017 16:14
Chyba
V článku je jedna chyba - chybí jim tam hydraulický a kolíčkový systém. Hydraulický má diferenciál upravený jako olejové čerpadlo, které tlačí do nějakého protitlaku, tvořeného malým otvorem. Pokud se obě kola točí stejně, neodebírá se žádný výkon, jakmile nastane rozdíl v otáčkách kol, začne olejové čerpadlo pracovat a brzdí tak obě kola vůči sobě, čím větší rozdíl otáček a jejich rychlost, tím větší odpor se vytvoří, takže svornost není konstantní, ale tak zvětšuje se s rozdílem otáček kol. Rozsah a charakteristika svornosti se nastavuje velikostí otvoru.
Kolíčkový je bez obrázku složitý na vysvětlování, už jsem se s ním dlouhé roky nesetkal.
Mechanické diferenciály s lamelami a pružinou mají konstantní svornost bez ohledu na rozdíl otáček kol, což je a není dobré. Pro jízdu na běžném povrchu vyhovuje, ale jakmile se zhorší adheze (sníh, led atd.), může být nastavená svornost nedostatečná a i když se nějak vozu podaří rozjet, není to ono, autu se pořád zadek tak nějak mydlí sem a tam.
Mechanické samosvorné diferenciály na přední nápravě jsou nejen o ústa, ale rovnou o držku, silně zvětšují nedotáčivost a pokud nemají nějaký přídavný vehikl na korekci účinku (eliminace nedotáčivosti), nepoužívají se. 4x4 má povětšinou samosvor na zadním a mezinápravovém differenciálu, ale na předek se prakticky nedává.

Závěrka diferenciálu se používá pro vyhrabání se z místa z nízkou adhezí a její použití je omezené časem, rychlostí a úhlem natočení řídících kol. Rozdíl v rychlostech odvalování kol vytváří obrovské síly, které vedou k praskání hnaných hřídelů nebo roztržení diferenciálu. Závěrku tedy jen na jízdu rovně a jakmile jsem na pevném podkladu, okamžitě vyřadit z činnosti.
Rozbalit vlákno
3
22. 8. 2017 20:54
Re: Chyba
Hej, myslim ze Ferguson robil kedysi take viskozne diferencialy. Planety boli tvorene dvojicou kolies s celnym ozubenim (podobne ako diferencialy na Tatre815), ktore fungovali v telese diferencialu zaroven ako zubove cerpadlo: tlacilo olej cez maly kalibrovany otvor. Odpor ktory vznikal pri prudeni oleja cez ten maly otvor brzdil otacanie planet, co vytvaralo ten samosvorny ucinok...
22. 8. 2017 23:28
Re: Chyba
Kdysi mi jeden nadšený cestovatel popsal uzávěrku asi takhle: Problém auta s uzávěrkou je, že se zahrabeš tam, kam jiná auta nedojedou a pak není kdo by ti pomohl ven :-).
Avatar - JDM
23. 8. 2017 08:05
Re: Chyba
Mechanicky samosvorny diferenciály na přední nápravě se nepoužívají?? Tak co to používají starý Hondy sir a typeR? U 4x4 se taky nepoužívá? Co třeba impreza wrx sti Ra má na předku taky samosvor?? Samozřejmě Lsd na přední nápravě eliminuje nedotacivost a radikálně pomáhá průjezdu zatáčkou...
22. 8. 2017 23:53
Texty a obrázky
Bylo by skutečně tak těžké vložit obrázky do textu, aby člověk viděl o čem zrovna čte? Stejně jako třeba popisky k obrázkům v galerii by to fajn..
Rozbalit vlákno
0