Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

 
 

Yamaha den se konal 9. května na brněnském Masarykově okruhu, kde jsme měli možnost zkusit inovovanou XJR1300, polokapotovaný FZ1 Fazer a novinku letošního roku, Yamahu YZF-R1 s výkonem 180 koní.

Mé nadšení z pozvání na Yamaha den zklamalo probuzení ve středu ráno. Na obloze se proháněly těžké mraky plné vody, teplota kolem +5°C a všude bylo mokro z noční dešťové přeháňky. Při cestě na brněnský okruh navíc opět začalo pršet a já měl obavy, zda se vůbec na trati bude jezdit. Naštěstí vítr posunul přeháňku směrem k jihu a ještě před devátou hodinou dopoledne začal asfalt osychat.

V paddocku stála vyrovnaná řada testovacích motocyklů: YZF-R1, YZF-R6R, YZF-R6 (2005), FZ1 Fazer, FZ1, FZ6 Fazer S2, FZ6 S2 a XJR1300. Hlavní pozornost na sebe upoutala trojice nových "eR-jednček", které se staly častým terčem všudypřítomných fotografů. Po nezbytné registraci a domluvě, kdo se na které motorce sveze, se šlo do sedel a hurá na trať.

Yamaha XJR1300

Novináři měli vyhrazený čas od 9:00 do 10:00, tedy tři jízdy po 20 minutách. Já si vzal na rozehřátí muscle bike XJR1300, který má pro letošní rok pár inovací. Motor o objemu 1 251 cm3 dostal přímé vstřikování paliva, původem ze sportovní YZF-R1 (modelový rok 2004). Výkon agregátu je 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 108 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Na levé straně zmizela jedna koncovka výfuku, celý systém v současném rozložení 4-2-1 dostal třícestný katalyzátor, přívěru EXUP a splňuje limit emisí určený pro rok 2008 (euro 3). Další změny najdeme na odpružení, novém tvaru sedla a zpětných zrcátek a na zadních světlometech.

Na při jízdě závodní trati jsem první dvě kola jel velmi zvolna, abych zjistil, v jakém stavu se Masarykův okruh nachází. Teplota vzduchu byla +8 C, trať měla v 9h ráno lehce nad +10 °C. Ideální stopa byla čistá a téměř suchá. Dal jsem pneumatikám čas na rozehřátí a ve třetím kole začínám tahat za plyn o poznání více. Yamaha XJR1300 má krásně plynulý nástup výkonu, nikde nečeká žádná záludnost. Výborně nastavená vstřikovací mapa umožňuje jemné dávkování plynu. Kvalitní brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu neměl problém s vadnutím ani po šesti odjetých kolech.

Yamaha FZ1 Fazer

Následuje výměna motocyklů v boxech, kde přesedám na polokapotovaný litr, Yamahu FZ1 Fazer. Po kontrole pneumatik a stavu paliva mě pouští technik zpět na okruh. Všímám si jedné zajímavůstky: všechny motocykly s digitálním ukazatelem rychlosti měly tachometr přelepen černou páskou, asi aby každý jezdil dle vlastního citu. FZ1 Fazer má řadový čtyřválec původem z YZF-R1 naladěn na 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min. a točivý moment je 106 Nm v 8 000 ot./min.

Motor nemá problém s vyššími otáčkami a s takovou buldočí zuřivostí se dere směrem dopředu. Na konci cílové rovinky pohodlně překračuji hranici 200 km/h (i přes pásku jsem poznal, že se první cifra změnila z 1 na 2) a praktické přední plexisklo dobře rozráží obtékající vzduch. V zatáčce nebyl problém při hlubším náklonu brousit stupačky a když jsem šel při výjezdu tvrdě po plynu, cítil jsem, jak se krásně odlehčuje přední kolo. Motocykl jsem vrátil do boxů a těšil se na "zlatý hřeb akce", supersportovní královnu, Yamahu YZF-R1.

Tip: Mrkněte na test motocyklu z kategorie café racer / streetfighter, Yamaha FZ1.

Yamaha YZF-R1

V paddocku jsme se nemohli dopočítat testovacích motocyklů a tak jsem dostal náhradní YZF-R1 v tmavě modré barvě. Poctivě jsem odkroužil jedno pomalé kolo, aby se zahřál motor a pneumatiky. Seznamovací kolečko mi přišlo vhod, zkoušel jsem posed, vysedání v zatáčkách nebo nástup a plynulost brzd. Nové radiální šestipístkové třmeny se zakusují do dvojice kotoučů o průměru 310 mm s takovou vervou, že páčku stačí hladit jedním prstem a i přesto mi nejednou před zatáčkou plavalo odlehčené zadní kolo.

Že se mi u Fazera odlehčovalo přední kolo, bylo u R1 samozřejmostí téměř u každého výjezdu je zatáčky. Moje hmotnost přes metrák yamaze vůbec nevadila, dvakrát během šesti kol se mi eR-jednička začala zvedat na zadní. Projev motoru a rozsah použitelných otáček byl vynikající, plynulosti jízdy na okruhu přidala své i „anti-hopingová“ spojka, kde nebyl problém shodit před zatáčkou dvě nebo tři rychlosti bez zablokovaní zadního kola.

Tip2: Přečtěte si představení nové Yamahy YZF-R1.

Nebojím se přiznat, že R1 umí daleko víc než já a chce to hodně zkušeností, aby jste téhle supersportovní krásce rozuměli na 100 procent. Jízda na nové Yamaze YZF-R1 je ale zážitek, ze kterého se vám vyplaví adrenalin všemi póry z těla. Poděkování za pozvání na akci Yamaha den patří společnosti YAMAHA MOTOR CZECH spol.s r.o..

Fotografie z akce pořídil Libor Zhoř.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…