Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

 
 

Yamaha den se konal 9. května na brněnském Masarykově okruhu, kde jsme měli možnost zkusit inovovanou XJR1300, polokapotovaný FZ1 Fazer a novinku letošního roku, Yamahu YZF-R1 s výkonem 180 koní.

Mé nadšení z pozvání na Yamaha den zklamalo probuzení ve středu ráno. Na obloze se proháněly těžké mraky plné vody, teplota kolem +5°C a všude bylo mokro z noční dešťové přeháňky. Při cestě na brněnský okruh navíc opět začalo pršet a já měl obavy, zda se vůbec na trati bude jezdit. Naštěstí vítr posunul přeháňku směrem k jihu a ještě před devátou hodinou dopoledne začal asfalt osychat.

V paddocku stála vyrovnaná řada testovacích motocyklů: YZF-R1, YZF-R6R, YZF-R6 (2005), FZ1 Fazer, FZ1, FZ6 Fazer S2, FZ6 S2 a XJR1300. Hlavní pozornost na sebe upoutala trojice nových "eR-jednček", které se staly častým terčem všudypřítomných fotografů. Po nezbytné registraci a domluvě, kdo se na které motorce sveze, se šlo do sedel a hurá na trať.

Yamaha XJR1300

Novináři měli vyhrazený čas od 9:00 do 10:00, tedy tři jízdy po 20 minutách. Já si vzal na rozehřátí muscle bike XJR1300, který má pro letošní rok pár inovací. Motor o objemu 1 251 cm3 dostal přímé vstřikování paliva, původem ze sportovní YZF-R1 (modelový rok 2004). Výkon agregátu je 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 108 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Na levé straně zmizela jedna koncovka výfuku, celý systém v současném rozložení 4-2-1 dostal třícestný katalyzátor, přívěru EXUP a splňuje limit emisí určený pro rok 2008 (euro 3). Další změny najdeme na odpružení, novém tvaru sedla a zpětných zrcátek a na zadních světlometech.

Na při jízdě závodní trati jsem první dvě kola jel velmi zvolna, abych zjistil, v jakém stavu se Masarykův okruh nachází. Teplota vzduchu byla +8 C, trať měla v 9h ráno lehce nad +10 °C. Ideální stopa byla čistá a téměř suchá. Dal jsem pneumatikám čas na rozehřátí a ve třetím kole začínám tahat za plyn o poznání více. Yamaha XJR1300 má krásně plynulý nástup výkonu, nikde nečeká žádná záludnost. Výborně nastavená vstřikovací mapa umožňuje jemné dávkování plynu. Kvalitní brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu neměl problém s vadnutím ani po šesti odjetých kolech.

Yamaha FZ1 Fazer

Následuje výměna motocyklů v boxech, kde přesedám na polokapotovaný litr, Yamahu FZ1 Fazer. Po kontrole pneumatik a stavu paliva mě pouští technik zpět na okruh. Všímám si jedné zajímavůstky: všechny motocykly s digitálním ukazatelem rychlosti měly tachometr přelepen černou páskou, asi aby každý jezdil dle vlastního citu. FZ1 Fazer má řadový čtyřválec původem z YZF-R1 naladěn na 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min. a točivý moment je 106 Nm v 8 000 ot./min.

Motor nemá problém s vyššími otáčkami a s takovou buldočí zuřivostí se dere směrem dopředu. Na konci cílové rovinky pohodlně překračuji hranici 200 km/h (i přes pásku jsem poznal, že se první cifra změnila z 1 na 2) a praktické přední plexisklo dobře rozráží obtékající vzduch. V zatáčce nebyl problém při hlubším náklonu brousit stupačky a když jsem šel při výjezdu tvrdě po plynu, cítil jsem, jak se krásně odlehčuje přední kolo. Motocykl jsem vrátil do boxů a těšil se na "zlatý hřeb akce", supersportovní královnu, Yamahu YZF-R1.

Tip: Mrkněte na test motocyklu z kategorie café racer / streetfighter, Yamaha FZ1.

Yamaha YZF-R1

V paddocku jsme se nemohli dopočítat testovacích motocyklů a tak jsem dostal náhradní YZF-R1 v tmavě modré barvě. Poctivě jsem odkroužil jedno pomalé kolo, aby se zahřál motor a pneumatiky. Seznamovací kolečko mi přišlo vhod, zkoušel jsem posed, vysedání v zatáčkách nebo nástup a plynulost brzd. Nové radiální šestipístkové třmeny se zakusují do dvojice kotoučů o průměru 310 mm s takovou vervou, že páčku stačí hladit jedním prstem a i přesto mi nejednou před zatáčkou plavalo odlehčené zadní kolo.

Že se mi u Fazera odlehčovalo přední kolo, bylo u R1 samozřejmostí téměř u každého výjezdu je zatáčky. Moje hmotnost přes metrák yamaze vůbec nevadila, dvakrát během šesti kol se mi eR-jednička začala zvedat na zadní. Projev motoru a rozsah použitelných otáček byl vynikající, plynulosti jízdy na okruhu přidala své i „anti-hopingová“ spojka, kde nebyl problém shodit před zatáčkou dvě nebo tři rychlosti bez zablokovaní zadního kola.

Tip2: Přečtěte si představení nové Yamahy YZF-R1.

Nebojím se přiznat, že R1 umí daleko víc než já a chce to hodně zkušeností, aby jste téhle supersportovní krásce rozuměli na 100 procent. Jízda na nové Yamaze YZF-R1 je ale zážitek, ze kterého se vám vyplaví adrenalin všemi póry z těla. Poděkování za pozvání na akci Yamaha den patří společnosti YAMAHA MOTOR CZECH spol.s r.o..

Fotografie z akce pořídil Libor Zhoř.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

Hlavu šéfa finanční správy nechce jen Zaorálek. Přisazují si i další strany Hlavu šéfa finanční správy nechce jen Zaorálek. Přisazují si i další strany

K požadavku volebního lídra ČSSD a ministra zahraničí…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…