Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

 
 
10.5. 2007 Roman Daněk

Yamaha den se konal 9. května na brněnském Masarykově okruhu, kde jsme měli možnost zkusit inovovanou XJR1300, polokapotovaný FZ1 Fazer a novinku letošního roku, Yamahu YZF-R1 s výkonem 180 koní.

Mé nadšení z pozvání na Yamaha den zklamalo probuzení ve středu ráno. Na obloze se proháněly těžké mraky plné vody, teplota kolem +5°C a všude bylo mokro z noční dešťové přeháňky. Při cestě na brněnský okruh navíc opět začalo pršet a já měl obavy, zda se vůbec na trati bude jezdit. Naštěstí vítr posunul přeháňku směrem k jihu a ještě před devátou hodinou dopoledne začal asfalt osychat.

V paddocku stála vyrovnaná řada testovacích motocyklů: YZF-R1, YZF-R6R, YZF-R6 (2005), FZ1 Fazer, FZ1, FZ6 Fazer S2, FZ6 S2 a XJR1300. Hlavní pozornost na sebe upoutala trojice nových "eR-jednček", které se staly častým terčem všudypřítomných fotografů. Po nezbytné registraci a domluvě, kdo se na které motorce sveze, se šlo do sedel a hurá na trať.

Yamaha XJR1300

Novináři měli vyhrazený čas od 9:00 do 10:00, tedy tři jízdy po 20 minutách. Já si vzal na rozehřátí muscle bike XJR1300, který má pro letošní rok pár inovací. Motor o objemu 1 251 cm3 dostal přímé vstřikování paliva, původem ze sportovní YZF-R1 (modelový rok 2004). Výkon agregátu je 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 108 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Na levé straně zmizela jedna koncovka výfuku, celý systém v současném rozložení 4-2-1 dostal třícestný katalyzátor, přívěru EXUP a splňuje limit emisí určený pro rok 2008 (euro 3). Další změny najdeme na odpružení, novém tvaru sedla a zpětných zrcátek a na zadních světlometech.

Na při jízdě závodní trati jsem první dvě kola jel velmi zvolna, abych zjistil, v jakém stavu se Masarykův okruh nachází. Teplota vzduchu byla +8 C, trať měla v 9h ráno lehce nad +10 °C. Ideální stopa byla čistá a téměř suchá. Dal jsem pneumatikám čas na rozehřátí a ve třetím kole začínám tahat za plyn o poznání více. Yamaha XJR1300 má krásně plynulý nástup výkonu, nikde nečeká žádná záludnost. Výborně nastavená vstřikovací mapa umožňuje jemné dávkování plynu. Kvalitní brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu neměl problém s vadnutím ani po šesti odjetých kolech.

Yamaha FZ1 Fazer

Následuje výměna motocyklů v boxech, kde přesedám na polokapotovaný litr, Yamahu FZ1 Fazer. Po kontrole pneumatik a stavu paliva mě pouští technik zpět na okruh. Všímám si jedné zajímavůstky: všechny motocykly s digitálním ukazatelem rychlosti měly tachometr přelepen černou páskou, asi aby každý jezdil dle vlastního citu. FZ1 Fazer má řadový čtyřválec původem z YZF-R1 naladěn na 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min. a točivý moment je 106 Nm v 8 000 ot./min.

Motor nemá problém s vyššími otáčkami a s takovou buldočí zuřivostí se dere směrem dopředu. Na konci cílové rovinky pohodlně překračuji hranici 200 km/h (i přes pásku jsem poznal, že se první cifra změnila z 1 na 2) a praktické přední plexisklo dobře rozráží obtékající vzduch. V zatáčce nebyl problém při hlubším náklonu brousit stupačky a když jsem šel při výjezdu tvrdě po plynu, cítil jsem, jak se krásně odlehčuje přední kolo. Motocykl jsem vrátil do boxů a těšil se na "zlatý hřeb akce", supersportovní královnu, Yamahu YZF-R1.

Tip: Mrkněte na test motocyklu z kategorie café racer / streetfighter, Yamaha FZ1.

Yamaha YZF-R1

V paddocku jsme se nemohli dopočítat testovacích motocyklů a tak jsem dostal náhradní YZF-R1 v tmavě modré barvě. Poctivě jsem odkroužil jedno pomalé kolo, aby se zahřál motor a pneumatiky. Seznamovací kolečko mi přišlo vhod, zkoušel jsem posed, vysedání v zatáčkách nebo nástup a plynulost brzd. Nové radiální šestipístkové třmeny se zakusují do dvojice kotoučů o průměru 310 mm s takovou vervou, že páčku stačí hladit jedním prstem a i přesto mi nejednou před zatáčkou plavalo odlehčené zadní kolo.

Že se mi u Fazera odlehčovalo přední kolo, bylo u R1 samozřejmostí téměř u každého výjezdu je zatáčky. Moje hmotnost přes metrák yamaze vůbec nevadila, dvakrát během šesti kol se mi eR-jednička začala zvedat na zadní. Projev motoru a rozsah použitelných otáček byl vynikající, plynulosti jízdy na okruhu přidala své i „anti-hopingová“ spojka, kde nebyl problém shodit před zatáčkou dvě nebo tři rychlosti bez zablokovaní zadního kola.

Tip2: Přečtěte si představení nové Yamahy YZF-R1.

Nebojím se přiznat, že R1 umí daleko víc než já a chce to hodně zkušeností, aby jste téhle supersportovní krásce rozuměli na 100 procent. Jízda na nové Yamaze YZF-R1 je ale zážitek, ze kterého se vám vyplaví adrenalin všemi póry z těla. Poděkování za pozvání na akci Yamaha den patří společnosti YAMAHA MOTOR CZECH spol.s r.o..

Fotografie z akce pořídil Libor Zhoř.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…