reklama


Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

Yamaha den: jízdní dojmy s YZF-R1 a fotogalerie

 
 

Yamaha den se konal 9. května na brněnském Masarykově okruhu, kde jsme měli možnost zkusit inovovanou XJR1300, polokapotovaný FZ1 Fazer a novinku letošního roku, Yamahu YZF-R1 s výkonem 180 koní.

Mé nadšení z pozvání na Yamaha den zklamalo probuzení ve středu ráno. Na obloze se proháněly těžké mraky plné vody, teplota kolem +5°C a všude bylo mokro z noční dešťové přeháňky. Při cestě na brněnský okruh navíc opět začalo pršet a já měl obavy, zda se vůbec na trati bude jezdit. Naštěstí vítr posunul přeháňku směrem k jihu a ještě před devátou hodinou dopoledne začal asfalt osychat.

V paddocku stála vyrovnaná řada testovacích motocyklů: YZF-R1, YZF-R6R, YZF-R6 (2005), FZ1 Fazer, FZ1, FZ6 Fazer S2, FZ6 S2 a XJR1300. Hlavní pozornost na sebe upoutala trojice nových "eR-jednček", které se staly častým terčem všudypřítomných fotografů. Po nezbytné registraci a domluvě, kdo se na které motorce sveze, se šlo do sedel a hurá na trať.

Yamaha XJR1300

Novináři měli vyhrazený čas od 9:00 do 10:00, tedy tři jízdy po 20 minutách. Já si vzal na rozehřátí muscle bike XJR1300, který má pro letošní rok pár inovací. Motor o objemu 1 251 cm3 dostal přímé vstřikování paliva, původem ze sportovní YZF-R1 (modelový rok 2004). Výkon agregátu je 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 108 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Na levé straně zmizela jedna koncovka výfuku, celý systém v současném rozložení 4-2-1 dostal třícestný katalyzátor, přívěru EXUP a splňuje limit emisí určený pro rok 2008 (euro 3). Další změny najdeme na odpružení, novém tvaru sedla a zpětných zrcátek a na zadních světlometech.

Na při jízdě závodní trati jsem první dvě kola jel velmi zvolna, abych zjistil, v jakém stavu se Masarykův okruh nachází. Teplota vzduchu byla +8 C, trať měla v 9h ráno lehce nad +10 °C. Ideální stopa byla čistá a téměř suchá. Dal jsem pneumatikám čas na rozehřátí a ve třetím kole začínám tahat za plyn o poznání více. Yamaha XJR1300 má krásně plynulý nástup výkonu, nikde nečeká žádná záludnost. Výborně nastavená vstřikovací mapa umožňuje jemné dávkování plynu. Kvalitní brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu neměl problém s vadnutím ani po šesti odjetých kolech.

Yamaha FZ1 Fazer

Následuje výměna motocyklů v boxech, kde přesedám na polokapotovaný litr, Yamahu FZ1 Fazer. Po kontrole pneumatik a stavu paliva mě pouští technik zpět na okruh. Všímám si jedné zajímavůstky: všechny motocykly s digitálním ukazatelem rychlosti měly tachometr přelepen černou páskou, asi aby každý jezdil dle vlastního citu. FZ1 Fazer má řadový čtyřválec původem z YZF-R1 naladěn na 110 kW (150 k) v 11 000 ot./min. a točivý moment je 106 Nm v 8 000 ot./min.

Motor nemá problém s vyššími otáčkami a s takovou buldočí zuřivostí se dere směrem dopředu. Na konci cílové rovinky pohodlně překračuji hranici 200 km/h (i přes pásku jsem poznal, že se první cifra změnila z 1 na 2) a praktické přední plexisklo dobře rozráží obtékající vzduch. V zatáčce nebyl problém při hlubším náklonu brousit stupačky a když jsem šel při výjezdu tvrdě po plynu, cítil jsem, jak se krásně odlehčuje přední kolo. Motocykl jsem vrátil do boxů a těšil se na "zlatý hřeb akce", supersportovní královnu, Yamahu YZF-R1.

Tip: Mrkněte na test motocyklu z kategorie café racer / streetfighter, Yamaha FZ1.

Yamaha YZF-R1

V paddocku jsme se nemohli dopočítat testovacích motocyklů a tak jsem dostal náhradní YZF-R1 v tmavě modré barvě. Poctivě jsem odkroužil jedno pomalé kolo, aby se zahřál motor a pneumatiky. Seznamovací kolečko mi přišlo vhod, zkoušel jsem posed, vysedání v zatáčkách nebo nástup a plynulost brzd. Nové radiální šestipístkové třmeny se zakusují do dvojice kotoučů o průměru 310 mm s takovou vervou, že páčku stačí hladit jedním prstem a i přesto mi nejednou před zatáčkou plavalo odlehčené zadní kolo.

Že se mi u Fazera odlehčovalo přední kolo, bylo u R1 samozřejmostí téměř u každého výjezdu je zatáčky. Moje hmotnost přes metrák yamaze vůbec nevadila, dvakrát během šesti kol se mi eR-jednička začala zvedat na zadní. Projev motoru a rozsah použitelných otáček byl vynikající, plynulosti jízdy na okruhu přidala své i „anti-hopingová“ spojka, kde nebyl problém shodit před zatáčkou dvě nebo tři rychlosti bez zablokovaní zadního kola.

Tip2: Přečtěte si představení nové Yamahy YZF-R1.

Nebojím se přiznat, že R1 umí daleko víc než já a chce to hodně zkušeností, aby jste téhle supersportovní krásce rozuměli na 100 procent. Jízda na nové Yamaze YZF-R1 je ale zážitek, ze kterého se vám vyplaví adrenalin všemi póry z těla. Poděkování za pozvání na akci Yamaha den patří společnosti YAMAHA MOTOR CZECH spol.s r.o..

Fotografie z akce pořídil Libor Zhoř.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama