Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha MT-01: brutální monstrum

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Všichni na ni čekali, letos se konečně ukázala. Pět let stará studie se proměnila v realitu. Zkuste si představit, že 240 kg vážící motorku pohání mohutný dvouválec o objemu 1670 ccm s točivým momentem 150 Nm. Takové stroje se nerodí každý den.

Sen se proměnil ve skutečnost

Než se v září otevřely brány obřího veletrhu INTERMOT 2004, tušili jsme, že Yamaha pro tuto příležitost chystá sériovou verzi dřívější studie MT-01. O tom, jak velká věc to bude, nikdo nepochyboval. Na tiskové konferenci Yamaha bylo vše jasné, vrchol dne a také největší kus prezentace patřil právě tomuto monstru.

Abyste věděli, o co jde, museli bychom zabrousit do minulého tisíciletí, konkrétně mám na mysli rok 1999. V tomto roce Yamaha představila studii MT-01 jakožto masivního naháče po vzoru legendárního modelu V-MAX. Tento typ motocyklu není jednoduché jen tak zařadit do již existujících kategorií, jde o směsici prvků z chopperu a naháče, což dává dohromady mix brutálních vlastností oblečených do elegantního hávu. Spolu s nádhernými stylovými prvky jde skutečně o něco zcela nového, což šlo vysledovat z nevídaného zájmu návštěvníků o tento kousek na mnichovského motosalonu.

Pro drsné hochy

Abychom začali pěkně od začátku. Při prvním zhlédnutí motorky se vám před očima vybaví čistokrevný „streetfighter“, tedy pouliční bike pro ty, co se před svým okolím rádi předvádí a občas k tomu přidají i aroma spálených pneumatik. Yamaha použila efekt černé a stříbrné pro zvýraznění mohutného dvouválcového motoru do V, jenž pochází z modelu Road Star Warrior, který je už jako chopper sám o sobě monstrózní.

Pozornosti neunikne ani vysoko položená nádrž a úzké sedlo, které však nemyslí na spolujezdce. Druhé stupačky byste zde hledali těžko. Kromě toho by spolujezdci překážely dvě obrovské koncovky výfuku, ze kterých bude slyšet démonický chroptění velkého dvouválce. Celý stroj je zaměřen především na dynamiku, ovšem nikoli vyvolanou maximálním výkonem, jak je to u supersportů, nýbrž velikánským točivým momentem. Ten vychází z velkého objemu motoru, který se hodí spíš k automobilu – 1670 cm3.

Maximální dynamika

S takovou Yamaha nabídne 150 Nm při 3 750 otáčkách a nezanedbatelných 90 koní při 4 750 otáčkách. Jak vidíte, obrovský tah bude k dispozici už z velmi nízkých otáček. Stačí otočit plynem, pomodlit se a pokusit se udržet řidítek, s takovým krouťákem s vámi motorka hezky zacvičí. Kdo by čekal mamutí hmotnost, trošku se plete, MT-01 váží bez náplní 240 kilogramů, což je podle mne přijatelné.

K bezpečnému zastavení poslouží radiální brzdiče ze supersportovní R1čky, se kterou má MT-01 shodné i další podvozkové díly. Za zmínku stojí i přední vidlice upside-down nebo zadní kyvná vidlice, která se blíží obdobným prvkům u supersportů. Co se týče nádrže, ta pojme celkem 18 litrů paliva, z čehož tři litry představují rezervu. Monumentální dojem z celého stroje ještě umocňuje zadní pneumatika o rozměru 190/50 ZR17, přední má klasický rozměr 120/70 ZR17.

Klenot firmy Yamaha

V základním provedení na motorce nenaleznete žádné zbytečnosti, rychlost a otáčky lze odečítat s decentního kulatého budíku s LCD displejem. Pro zájemce bude jistě připravena i celá řada příslušenství, ať už jde o laděné výfuky nebo větrný štítek pro zvýšení cestovatelského komfortu při větších rychlostech. Cena stroje by snad neměla překročit hranici 450 000 Kč, v každém případě jde o motocyklový skvost, o kterém se bude ještě hodně mluvit a o to víc psát.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)