Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha MT-01: jednostopý rottweiler (test)

Roman Daněk
Diskuze (14)
MT-01 na lidi působí jako rozzlobný rottweiler, mají z ní už od pohledu respekt. Byla na nás takhle bestie hodná?

Poklidná ulice v okrajové části města byla zahalena do ranní mlhy. Pár lidí šlo na autobus, který je odveze do práce. Sem tam zašvitoří první ptáček a na východě začíná pomalu svítat... "Prásk. Prásk," a ozve se basové dunění. Lidé stojící na zastávce obracejí oči k nebi s otázkou, zda bude opět pršet. Hromobití se blíží, bouřka co nevidět začne. Ptáčkové ztichli. Najednou se z obřího rachotu z mlhy vyvalí monstrozní stroj, projede okolo vystrašených občanů a mizí směrem k městu...

Ano, i tak by se mohla prezentovat Yamaha MT-01. Je to vynikající motocykl, svým designem doslova praští do očí každému a zvukem si už přitáhne úplně všechny. Yamaha není žádným nováčkem s koncepcí kompaktního motocyklu a velkého motor do V. První svého druhu byl model V-Max s vidlicovým čtyřválcem o objemu 1 200 kubíků, poté následovala umírněnější jedenáctistovka Bulldog s agregátem V-Twin.

Čas pokročil a V-Max se přestal vyrábět. Model Bulldog byl zaměřen na jinou skupinu zákazníků a nenaplnil přání nové generace V-Maxe. Yahama vyslyšela hlas lidu a z konceptu představeného v roce v roce 1999 na tokijském motosalonu byla s minimálními úpravami poskládala monstrózní MT-01. Nicméně z továrny prosakují informace, že by se na trhu co nevidět přeci jen mohla objevit druhá generace modelu V-Max a první fotky naznačují, že půjde opět o bestiální stroj.

Představení Yamahy MT-01

bmw design bmw design Monstrózní vzhled stroje spolu s precizním zpracováním dělá z MT-01 neodolatelný kousek. Netradičně tvarované přední světlo má dobře řešené parkovací světlo, které světlomet podsvítí a vytvoří pouze jeho obrys. Podobný prvek je vidět u vozů automobilky BMW. Pěkným doplňkem je i zpracování plastového miništítku mezi předním světlem a budíkem. Masivní přední otočená vidlice o průměru 43 mm a dva velké kotouče s radiálními třmeny patří do řady prvků, které pocházejí ze supersportu YZF-R1.

Při pohledu na motocykl ze strany zaujme obrovský dvouválec a jeho výfukové svody. Nad motorem jsou skrz rám vedeny nasávací otvory a pod agregátem je namontovaný aerodynamický klín. Z druhé strany motorky už to není tak divoké, nicméně kryty klikové hřídele a převodovky se také nemají za co stydět. Je rozhodně plus, že většina krytů a doplňků je z matného hliníku, chrom by mašině neslušel.

Zádi dominuje dvojice velkých výfukových koncovek. Náš testovaný motocykl měl příplatkové koncovky od tunera Akrapovič. Jedna malá vada na kráse je zadní světlomet. Přišlo mi, že jeho provedení ztrácí nápad ostatních detailů motorky, i přes to, že jeho tvar kopíruje prolis sedla spolujezdce.

Několikrát zmiňovaný motor je vzduchem chlazený, čtyřtaktní dvouválec o objemu 1 670 cm3. Pohonná jednotka má 66,3 kW (90 k) v 4 750 ot/min a maximální kroutící moment 150 Nm nastupuje v 3 750 ot/min. Díky masivnímu krouťáku motocyklu stačí 5stupňová převodovka a všechna ta síla je poslána na zadní kolo pomocí řetězu.

Sedlo, palubka a zvuk

bmw design bmw design Při usednutí za řídítka MT-01 jsem si zapsal za uši pár poznámek: sedlo samotné je dobře tvarované a pěkně měkké. Nohy jsem měl kvůli širší konstrukci více od sebe, což by mohlo menším postavám činit problémy, ale mně to nevadilo. Na moji mohutnou postavu a široká ramena mohla být řiditka malinko širší, ale "standardně" rostlým bikerům bude vyhovovat. Důležité ale je, že celkový dojem z ergonomie ovládacích prvků a rozložení trojúhelníku řídítka - sedlo - stupačky nahrává větším postavám a já jsem se zase jednou po čase nemusel hrbit, krčit a přizpůsobovat rozměrům motocyklu.

Palubní deska se u MT-01 smrskla do jediného multifunkčního budíku, kterému dominoval otáčkoměr. V jeho spodní digitální části byl ukazatel rychlosti, hodiny, tripmaster a celkový počet kilometrů. Uprostřed budíku byly zmáčknuty všechny potřebné kontrolky. Líbila se mi jednoduchost řešení všech ukazatelů v jednom budíku a plus má také za mléčné-bílé podsvícení.

A teď k tomu hlavnímu: zvuk. Tady by se spíše hodilo napsat ZVUK, protože to, co se ozve po nastartování motoru, je nezapomenutelná symfonie. Když jsem oporvé otočil kličkem doma v garáži, první půlsekundu jsem měl strach, že je něco špatně, motorka nechce naskočit. Ale pak se ozvala rána, následovaná hřměním, a já měl pocit, že mi někdo hodil pod motorku granát. Možná se tomu budete lehce usmívat, ale v garáži, kde se to všechno odráží a hlavně když to nečekáte, je to zážitek k nezaplacení.

Když se rozjedete a chytnete si rychlost při konstantních otáčkách, motor si tiše a temně duní, jako kdyby se za vámi valila bouřka. Při přidání plynu nebo naopak při zaklapnutí rukojeti vás ta bouřka dostihne a rány, které vypouštěly koncovky od Akrapoviče, skoro zastavovaly provoz ve městě a na dálnici odstřelovaly plechovkáře do polí, lesů a hájí.

Motor a jízdní dojmy s Yamahou MT-01

Daň za vynikající zvukovou kulisu jsou silné vibrace. Na neutrál motorka poskakuje na bočním stojánku a nechat ji stát nastartovanou jen tak, mohli by jste ji za 5 min taky najít odtancovanou až u sousedů. Sedlám tohle pneumatické kladivo a po pár minutách mám pocit, že mi vyskáčou plomby ze zubů.

Motor má díky pořádné porci kroutícího momentu velký zátah v celém spektru otáček na jakýkoliv zařazený rychlostní stupeň. MTéčko s těžkým motorem nemá tendenci se stavět na zadní, ale pustit spojku do roztočené rychlosti se rovná návštěvě doktora s přetrhanými šlachami v zápěstí.

Velký dvouválec svým projevem vzdáleně připomíná dieselový motor u aut. Má dobrý zátah od spodu, pořádné nakopnutí přichází kolem 1 800 ot. a končí při překročení hranice 5 500 ot/min. Sportovně naladění bikeři by možná uvítali delší pásmo použitelných otáček, ale upřímně: kdo by si kupoval MTčko pro sportovní jízdu?

bmw design bmw design

V zatáčkách je hmotnost kolem čtvrt tuny znát. Když jsem v náklonu zavřel plyn, mašina měla mírnou tendenci si lehnout, a naopak, když člověk moc přidal, tak ho ty metry pana Newtona posílaly z asfaltu ven. Nejlepší bylo dobře odhadnout rychlost před zatáčkou a pak ji projet s konstantním plynem.

Na dálnici se dlouhodobě nedalo jet rychlostí vyšší než 130 km/h. MT-01 na dlouhé cestování není dvakrát dobře stavěná, jezdec pobere všechen proudící vítr, což určitě není výhra. Naopak musím pochválit sedlo a pozici jezdce, po přesunu z Prahy do Brna po D1 jsem nebyl nijak zvlášť rozlámaný, jak se už při dřívějších testech občas stalo.

S Yamahou MT-01 jsme při testu najezdili standardních cca 900 km a celková průměrná spotřeba činila výborných 5,9 l na 100 km. Pěkný výsledek se dá přičíst tomu, že pohonná jednotka se nevytáčela do vysokých otáček a v klidu si brumlala v rozsahu 2-4 tis. ot/min. Také bych kladně ocenil citlivost v plynové rukojeti, kdy jsem přesně mohl dávkovat akceleraci či zpomalení.

Závěrečné shrnutí, plusy a mínusy

Jak jsem na začátku článku naznačil, Yamaha MT-01 mi připomněla moji fenku rottweilera. Obě byly k pánečkovi miloučké a na okolí uměly pěkně vycenit zuby. A když zavrčely, lidé se klidili z cesty. Už od pohledu budí respekt.

Yamaha MT-01 je showbike, monstrózní image patří na přední místa a je ideálním kamarádem na balení holek do města. Myslím, že svým specifickým jízdním projevem vám buď sedne a budete ji milovat, nebo vám nepadne do ruk a budete z ní mít respekt. Já byl ten první případ...

Plusy a mínusy pro MT-01

+ neotřelý design

+ zvuk, za kterým se každý otočí

+ nízká spotřeba

- vyšší vibrace
- pořizovací cena

Technické informace

Technické údaje Yamaha MT-01
Celkové rozměry 2 185 x 790 x 1 160 mm
Rozvor / výška sedla 1 525 mm / 825 mm
Motor, objem 4dobý, 2válec do V, 1 670 cm3
Počet ventilů / chlazení 8 / vzduch
Výkon 66 kW (90 k) / 4 750 ot.
Točivý moment 150 Nm / 3 750 ot.
Převod / převodovka řetěz / 5stupňová
Kola (vpředu/vzadu) 120/70 ZR17, 190/50 ZR17; litá
Testované pneumatiky Metzler ME Z4
Brzdy vpředu 2x kotouč 320 mm, radiál. 4píst. třmeny
Brzdy vzadu 1x kotouč 267 mm, 2píst. třmen
Přední vidlice USD vidlice, průměr 43 mm
Zadní odpružení kyvná vidlice, centrální tlumič Monocross
Nádrž 15 l
Suchá hmotnost 240 kg
Cena (duben 2007) 369 900 Kč vč. DPH
Roman Daněk
Diskuze (14)
Avatar - Blackblade
17. 4. 2007 12:42
Re: Fotky
Jedná se o jeden z prvních testíků, kde jsem sám sebe nemohl vyfotit, ale u dalších moto jsem spojil síly a tam už "dynamické" (jízdní) fotky jsou ;-)
17. 4. 2007 10:03
Re: Provokativní otázka
Jo dělá... Mrkni na většinu nahých šestistovek - třeba Horneta. Proletí kolem tebe 150 a pokud ho vůbec zaregistruješ, tak zjistíš, že slyšíš jenom ševelit řetaz... Zvuk motoru naprosto vůbec žádný... a i sporty pokud nejsou pořádně vytočené, tak zvuk nula nula nic... :no: