Yamaha YZF-R1 2007: žádné kompromisy (představení)
Ve světě supersportovních motocyklů nastal trend obměňovat stroje v dvouletém intervalu. Letos se velkých změn dočkaly konkurenční motocykly jako je Honda CBR1000RR Fireblade nebo Kawasaki ZX-10R Ninja. Yahama R1, podobně jako Suzuki GSX-R1000, se dočkala pouze drobného faceliftu a nová generace přijede na jaře 2007. Nová eR-jednička právě debutuje na probíhajícím motosalonu Intermot v německém Kolíně nad Rýnem.
Při letmém pohledu na sportovní motocykl nečekejte žádné radikální změny. Na masce R1 jsou lehce modifikované vtoky a přední světlomety, na boku najdete změny v kapotáži a mírného přepracování se dočkala i záď motorky. Všechny tyto decentní úpravy by měly zlepšit aerodynamiku. Základem supersportu je nová generace hliníkového rámu Deltabox, který je opět o něco lehčí a tužší.
Největší změny jsou v pohonné jednotce. Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec přešel z pěti ventilů na válec na čtyři. Motor má jako první sériový agregát na světě elektronicky ovládanou proměnnou délku sání a dále systém přímého vstřikování YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake). Zvýšil se i kompresní poměr z 12,4:1 na 12,7:1. Všechny jmenované a ještě řada dalších inovací zvedly výkon o 4,5 kW na celkových 139 kW (189 k) v 12 500 ot/min. Maximální točivý moment povyskočil o 6 Nm na 118 Nm a je k dispozici v 10 000 ot/min, což je o 500 otáček níže než u verze R1 2006.
Výrazně se zlepšil i poměr výkon/váha, verze R1 2007 má 1 092,5 koní na tunu, což je absolutně nejvyšší hodnota ve své třídě. Současný lídr, Suzuki GSX-R 1000, má 1 073 k/t. Zlepšit by se měla i reakce motoru na řidičovy příkazy, R1 dostane elektronicky řízený plyn YCC-T (Yamaha Chip Controlled-Throttle) a plynulost při podřazování zajistí anti-hoppingová spojka.
Ve výbavě nebude chybět plně nastavitelný podvozek s upside-down vidlicí o průměru 43 mm vpředu a kyvnou vidlicí s centrální tlumící jednotkou vzadu. Sedmnáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Silnější brzdový systém má vpředu dva kotouče o průměru 310 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč.
Technické údaje | Yamaha YZF-R1 | Yamaha YZF-R1 |
Modelový rok | 2006 | 2007 |
Celkové rozměry | 2 085 x 720 x 1 105 mm | 2 060 x 7 20 x 1 110 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 415 mm / 835 mm | 1 415 mm / 835 mm |
Motor, objem | 4dobý, řadový 4válec, 998 cm3 | 4dobý, řadový 4válec, 998 cm3 |
Počet ventilů / chlazení | 20 / kapalina | 16 / kapalina |
Výkon | 134,5 kW (183 k) / 12 500 ot. | 139 kW (189 k) / 12 500 ot. |
Točivý moment | 112 Nm / 10 500 ot. | 118 Nm / 10 000 ot. |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová | řetěz / 6stupňová |
Kola (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2x kotouč 320 mm, 4pístek, radiální | 2x kotouč 310 mm, 6pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1x kotouč 220 mm, 1pístek | 1x kotouč 220 mm, 1pístek |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm | USD vidlice, průměr 43 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž (rezerva) | 18 (3,4) l | 18 (3,4) l |
Suchá hmotnost | 173 kg | 173 kg |
Poměr (koně na tunu) | 1 058 | 1 092,50 |
Cena (červenec 2006) | 369 000 Kč vč. DPH | předpokládaná 11 599 dolarů |