Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha YZF-R1 2007: žádné kompromisy (představení)

Roman Daněk
Diskuze (23)
Yamaha na výstavě Intermot představila novou generaci supersportovního motocyklu YZF-R1. Jedná se o první superbike, který má v sériové verzi proměnnou délku sání a další moderní technologie. Také se chlubí nejvyšším výkonem ve své třídě.

Ve světě supersportovních motocyklů nastal trend obměňovat stroje v dvouletém intervalu. Letos se velkých změn dočkaly konkurenční motocykly jako je Honda CBR1000RR Fireblade nebo Kawasaki ZX-10R Ninja. Yahama R1, podobně jako Suzuki GSX-R1000, se dočkala pouze drobného faceliftu a nová generace přijede na jaře 2007. Nová eR-jednička právě debutuje na probíhajícím motosalonu Intermot v německém Kolíně nad Rýnem.

Při letmém pohledu na sportovní motocykl nečekejte žádné radikální změny. Na masce R1 jsou lehce modifikované vtoky a přední světlomety, na boku najdete změny v kapotáži a mírného přepracování se dočkala i záď motorky. Všechny tyto decentní úpravy by měly zlepšit aerodynamiku. Základem supersportu je nová generace hliníkového rámu Deltabox, který je opět o něco lehčí a tužší.

Největší změny jsou v pohonné jednotce. Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec přešel z pěti ventilů na válec na čtyři. Motor má jako první sériový agregát na světě elektronicky ovládanou proměnnou délku sání a dále systém přímého vstřikování YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake). Zvýšil se i kompresní poměr z 12,4:1 na 12,7:1. Všechny jmenované a ještě řada dalších inovací zvedly výkon o 4,5 kW na celkových 139 kW (189 k) v 12 500 ot/min. Maximální točivý moment povyskočil o 6 Nm na 118 Nm a je k dispozici v 10 000 ot/min, což je o 500 otáček níže než u verze R1 2006.

Výrazně se zlepšil i poměr výkon/váha, verze R1 2007 má 1 092,5 koní na tunu, což je absolutně nejvyšší hodnota ve své třídě. Současný lídr, Suzuki GSX-R 1000, má 1 073 k/t. Zlepšit by se měla i reakce motoru na řidičovy příkazy, R1 dostane elektronicky řízený plyn YCC-T (Yamaha Chip Controlled-Throttle) a plynulost při podřazování zajistí anti-hoppingová spojka.

Ve výbavě nebude chybět plně nastavitelný podvozek s upside-down vidlicí o průměru 43 mm vpředu a kyvnou vidlicí s centrální tlumící jednotkou vzadu. Sedmnáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Silnější brzdový systém má vpředu dva kotouče o průměru 310 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč.

Technické údajeYamaha YZF-R1Yamaha YZF-R1
Modelový rok20062007
Celkové rozměry2 085 x 720 x 1 105 mm2 060 x 7 20 x 1 110 mm
Rozvor / výška sedla1 415 mm / 835 mm1 415 mm / 835 mm
Motor, objem4dobý, řadový 4válec, 998 cm34dobý, řadový 4válec, 998 cm3
Počet ventilů / chlazení20 / kapalina16 / kapalina
Výkon134,5 kW (183 k) / 12 500 ot.139 kW (189 k) / 12 500 ot.
Točivý moment112 Nm / 10 500 ot.118 Nm / 10 000 ot.
Převod / převodovkařetěz / 6stupňovářetěz / 6stupňová
Kola (vpředu/vzadu)120/70 ZR17, 190/50 ZR17120/70 ZR17, 190/50 ZR17
Brzdy vpředu2x kotouč 320 mm, 4pístek, radiální2x kotouč 310 mm, 6pístek, radiální
Brzdy vzadu1x kotouč 220 mm, 1pístek1x kotouč 220 mm, 1pístek
Přední vidliceUSD vidlice, průměr 43 mmUSD vidlice, průměr 43 mm
Zadní odpruženíkyvná vidlice, centrální tlumičkyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž (rezerva)18 (3,4) l18 (3,4) l
Suchá hmotnost173 kg173 kg
Poměr (koně na tunu)1 0581 092,50
Cena (červenec 2006)369 000 Kč vč. DPHpředpokládaná 11 599 dolarů

Roman Daněk
Diskuze (23)