Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

YES! Roadster – jen pro tvrďáky

Miroslav Kudělka
Produkce firmy Funke & Will AG z německého Grossenheinu sice není široce známa, ale její automobily jsou určeny těm nejradikálnějším jezdcům. Vozy YES! totiž nabízí jen výkon a žádný luxus ani přemíru pohodlí.

Tato malá firma vznikla v roce 1999 na základě obrovského úspěchu prototypu sportovního vozu YES! Na IAA ve Frankfurtu. Ten předvedli Herbert Funke a Philipp Will jako výsledek své diplomové práce na univerzitě v Cologne. Tato dvojice se podílela na konstrukci vozu a design karosérie pro ně zhotovil jejich přítel Oliver Schweizer. V následujících letech ještě přibyly v roce 2000 a 2002 ceny za design a to již bylo rozhodnuto o finální výrobě vozu YES! Roadster. Aby majitelé ještě více podpořili výjimečnost svého díla, za sídlo firmy si zvolili bývalý letecký hangár.

Podívejme se tedy na ten malý zázrak poněkud blíže. Pro vyznavače pohodlí tento vůz rozhodně není, protože cílem jeho tvůrců bylo postavit automobil, který člověka naplní vrcholnými zážitky z nekompromisní sportovní jízdy. Základem úspěchu je tuhý a lehký rám vyrobený z hliníkové slitiny. Je svařen jak z trubek kruhového průřezu tak i z prostorových vyztužených profilů podobných jaké se používají například v konstrukci motocyklových rámů. Karosérie jednoduchých tvarů soustředěných především na funkci je vyrobena z laminátu. Při pohledu na ni se asi člověk neubrání dojmu určité podobnosti linií s Audi TT. roadster audi vw design pneu roadster audi vw design pneu Přídi dominují dvojité světlomety pod společným sklem s ukazateli směru a mohutné otvory přivádějící a odvádějící chladící vzduch od chladiče motoru. Zajímavým prvkem je umístění hliníkového hrdla palivové nádrže před přední okno mezi výstupy vzduchu. Boční linii dominují velká 18“ kola umístěná v rozích kratičké (3629 mm) karosérie s minimálními převisy. Kola propojuje ostře stoupající prolis ukončený originálně tvarovaným vstupem chladícího vzduchu k motoru před zadním kolem. Neobvykle dnes působí vysunuté zadní blatníky, které kryjí zadní kola s podstatně větším rozchodem než mají přední – rozdíl je 108 mm. Nepřehlédnutelné jsou velmi subtilní vpřed výklopné dveře. Kulatou záď vozu charakterizují koncová světla tvarem svého krycího skla podobající se předním. Jediným aerodynamickým prvkem zde je difuzor v její spodní střední části. Nepřehlédnutelné jsou také dvě kruhové koncovky výfuku z nerezivějící oceli integrované do zádě. Pro zvědavce okukující Yes! Roadster zblízka je na zádi připraven průhledný kryt motoru s logem YES.

roadster audi vw design pneu roadster audi vw design pneu

To, že je motor uložen vzadu jsme si již řekli a tak si k němu řekneme pár slov navíc. Jedná se o podélně, před zadní nápravou, uložený motor Volkswagen 1,8 20V Turbo, který je naladěn na výkon 210 kW (286 k) při 5900 ot/min a točivý moment 350 Nm. To jsou hodnoty jistě dostačující na velmi slušnou dynamiku pro vůz o hmotnosti 830 kg. Výkon je přes suchou, hydraulicky ovládanou spojku přenášen na ručně řazenou pětistupňovou převodovku a poté zadní poháněná kola. Zavěšení kol je pro tento druh vozů obvyklé – lichoběžníková s trojúhelníkovými rameny na obou nápravách. O odpružení se starají vinuté pružiny s uvnitř uloženými tlumiči s možností výškového nastavení. Na přání je v nabídce i tlumení s nastavitelnou charakteristikou. Na všech kolech jsou použity kotoučové brzdy s dutými kotouči a třmeny se čtyřmi pístky. Ráfky designu Yes! dodává BBS a mají rozměry 8,5J x 18 vpředu a 10J x 18 vzadu. Jako obutí slouží pneumatiky rozměru 225/40 ZR 18 na přední nápravu a 265/35 ZR 18 na hnanou zadní nápravu. Řízení je hřebenové a jak má u správného závoďáku být, není vybaveno posilovačem. Jelikož tento vůz není určen na nějakou velkou turistiku jeví se jeho nádrž o objemu jen 45 litrů jako dostačující.

Co říci k interiéru a výbavě vozu. Obojí je velmi strohé a čistě funkční. Sedadla jsou skořepinová, osazená čtyřbodovými pásy, před tříramenným volantem bez airbagu, je čtveřice kruhových přístrojů, které na středové konzole doplňují ještě tři malé. roadster audi vw design pneu roadster audi vw design pneu Tím je vše vyřešeno a více zde najdete jen výdechy ventilace a topení. Před spolujezdcem je malá schránka a tím jsou také vyřešeny veškeré zavazadlové prostory. Pro zájemce o turistiku je v nabídce nosič zavazadel nad motor. V interiéru je také uschována plátěná střecha a pěna na opravu pneumatiky, protože Yes! nevozí rezervu. Pro interiér jsou v nabídce dvě barvy pro textilní čalounění (černá a šedá) a tři pro kožené (béžová, černá a červená). V základní výbavě nenajdete ani rádio, ale lze si jej doobjednat stejně jako např. klimatizaci, alarm či parkovací čidla. Jediným ústupkem pohodlí je v základní výbavě dodávané centrální zamykání.

V YES! Roadster je vše podřízeno výkonu a jízdním prožitkům a ty budou jistě velmi silné. Tento drobeček totiž zrychluje z 0-100 km/h za výborných 4,2 sekundy a na 200 km/h za stále vynikajících 12,2 sekundy. U této velikosti překvapí také vysoká maximální rychlost až 264 km/h. Pro ještě větší tvrďáky má Yes! v nabídce ještě verzi Clubsport, která kvůli snížení hmotnosti postrádá i dveře.

Výkony
Druh motoruR4 turbo
Objem motoru [ccm]1781
Nejvyšší výkon [kW/k/ot.]210/286/5900
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.]350/neudáno
Nejvyšší rychlost [km/h]264
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,2
Zrychlení 0-200 km/h [s]12,2
Spotřebaneudána
Rozměry a hmotnosti
Délka [mm]3629
Šířka [mm]1852
Výška [mm]1163
Rozvor [mm]2354
Rozchod vpředu/vzadu [mm]1495/1603
Pohotovostní hmotnost [kg]830
Objem nádrže [l]45
Rozměr pneu přední225/40 ZR 18
Rozměr pneu zadní265/35 ZR 18

Miroslav Kudělka