Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Youxia X: Čínský KITT alias okopírovaná Tesla Model S

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Zatímco čínské motorky jsou čím dál kvalitnější, u aut tomu tak rozhodně není. Přestali v Říši středu kopírovat? Možná se nám to zdá, ale pravda je tak trochu pořád někde jinde.

Čína už je největším světovým automobilovým trhem, ale kvalita tamní lokální produkce (samozřejmě vyjma cizích automobilek) je stále tristní. A navíc většina místních designérů kopíruje, pardon, „vzdává hold“ svým evropským, americkým a japonským kolegům. Soudní spory většinou nemají smysl, protože se tyto výrobky do Evropy nedostanou. Případně známější výrobce se zlodějem duševního vlastnictví přímo v této zemi spolupracuje (BMW s Brilliance)... Čínské úřady ale budou místní automobilku vždy chránit.

Dalším příkladem snad až přílišné inspirace je Youxia X. Už při prvním pohledu na auto musí být naprosto jasné, kde ji vzala - u americké Tesly Model S. I když se nejedná o přesnou kopii cizího vzoru, jakou umí jiní (třeba BYD, Landwind, Chery a další), podobnost některých stylistických prvků naprosto zarazí. Kupříkladu černá příď se samotným logem, základní hladká silueta čtyřdveřového sedanu a na výšku orientovaná obří obrazovka dotykového informačního systému. Nemá však šestnáct, nýbrž rovnou 17,3 palce a podporuje operační systémy od Apple i Google.

Jemu navíc říkají KITT OS. Aby toho nebylo málo, ona okopírovaná příď umí světélkovat jako originální Pontiac Firebird TransAm ze slavného seriálu Knight Rider. I jméno Youxia z něj koneckonců pochází, jedná se o lokální název televizní série s Davidem Hasselhoffem! Na druhou stranu auto dostalo svébytné koncové reflektory ve tvaru Y Podívali se návrháři přes rameno těm od Lexusu? Proč ne X, když se tak jmenuje? Boky včetně chromovaní horní linky oken jsou rozhodně originálnější, zaujmou i černé sloupky. Prý jej vyvíjela padesátka designérů a techniků, šanghajskou firmu Youxia Motors vede Huang Xiuyuan, kterému je teprve 28 let a je velkým fanouškem zmíněného pořadu z 80. let, i když se narodil až v jejich druhé polovině.

Stejně jako v případě Tesly, i tady jde o elektromobil. Má výkon 270 kW a 440 N.m točivého momentu, takže z klidu na stovku dokáže zrychlit za 5,6 s. Umí simulovat zvuk vidlicových osmi- a dvanáctiválců Ferrari a pouštět je do kabiny audiem, ale to zvládnou i jiné značky. Dojezd závisí na kapacitě baterie. Základní 40kWh se vybije po 220 kilometrech, prostřední se 60 kWh zvládne 330 km a ta největší 85kWh až 460 kilometrů. Její nabití trvá slabou půlhodinku. Youxia X je vybavena i pokročilými elektronickými jízdními asistenty včetně jízdy v pruzích a adaptivního tempomatu.

Výroba by měla být spuštěna do konce příštího roku, první dodávky zákazníkům tedy začnou až v úvodu letopočtu 2017. A kolik bude stát? Počítá se s rozmezím 200-300 tisíc jüanů (787-1,18 milionu korun). Ovšem dotace pro elektřinou poháněná vozidla dosahují dle regionu až 90 tisíc jüanů (354 tisíce korun), které si majitelé mohou odečíst. Takže oproti Tesle představuje výsledná cena pakatel. Pochopitelně vše mohou zhatit její právníci. Má se jich Youxia Motors bát?

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
29. 7. 2015 23:42
Ani sa nedivím, že Čína ide hore a Európa dolu, keď vidím to
8-s
Len kupujte šmejdy z hypermarketov, však sú lacné...
Že je to zlodejina, klamstvo a svoje peniaze dáš za pochybný šmejd, ktorý ti môže siahnuť na zdravie aj na život, a namiesto vlastnej kasy zásobuješ čínsku, to už týmto exotom akosi nevadí... To naše európske je skrátka zlé, lebo je to európske a predražené, že...?
29. 7. 2015 23:39
Re: proč ne?
Myslel som, že blbi už vymreli...
Avatar - habanero1
29. 7. 2015 12:56
Re: Čína umí,
Ty jsi tak mimo, jak to jen jde >:D :yes:
29. 7. 2015 09:51
Re: Čína umí,
to bude tim ze v Cine zije nejvice lidi takzvane na "venkove" ve mestech maji srovnatelne a v jistych oborech dokonce vetsi platy nez my tady v CR

Cina sice neni ideal a jeste dlouho nebude, komunismus je tam proste znacnej, tak v jistych oblastech se tam maj lidi mnohem lip nez tady v EU

Cina takzvane jede a ac to z velke casti nahani na kradezich na zbytku sveta, tak si zato muzou vpodstate ty znacky z velke casti sami, oni proti tem kradezim v Cine nejdou na ukor toho ze tam muzou prodavat a hlavne ze tam muzou levne vyrabet, Cina jako takova neni spatna, spatni jsou spise ti manazeri drtive vetsiny velkych firem co proste Cinu zasobuji zakazkama, takze vydela celkem male mnozstvi lidi ze zbyleho sveta a Cina

ja jsem zatracene rad, ze zrovna moje profese je v Cine drazsi, diky tomu mam praci, a to i pro tu Cinu (mesicni prumer na 50k czk)
Avatar - Magister
28. 7. 2015 22:36
Re: Čína umí,
Děláš si legraci? Víš jaké je HDP na jednoho občana v Číně? A tady konkrétně nejde o nic jiného než o další z mnoha krádeží....