Youxia X: Čínský KITT alias okopírovaná Tesla Model S
Čína už je největším světovým automobilovým trhem, ale kvalita tamní lokální produkce (samozřejmě vyjma cizích automobilek) je stále tristní. A navíc většina místních designérů kopíruje, pardon, „vzdává hold“ svým evropským, americkým a japonským kolegům. Soudní spory většinou nemají smysl, protože se tyto výrobky do Evropy nedostanou. Případně známější výrobce se zlodějem duševního vlastnictví přímo v této zemi spolupracuje (BMW s Brilliance)... Čínské úřady ale budou místní automobilku vždy chránit.
Dalším příkladem snad až přílišné inspirace je Youxia X. Už při prvním pohledu na auto musí být naprosto jasné, kde ji vzala - u americké Tesly Model S. I když se nejedná o přesnou kopii cizího vzoru, jakou umí jiní (třeba BYD, Landwind, Chery a další), podobnost některých stylistických prvků naprosto zarazí. Kupříkladu černá příď se samotným logem, základní hladká silueta čtyřdveřového sedanu a na výšku orientovaná obří obrazovka dotykového informačního systému. Nemá však šestnáct, nýbrž rovnou 17,3 palce a podporuje operační systémy od Apple i Google.
Jemu navíc říkají KITT OS. Aby toho nebylo málo, ona okopírovaná příď umí světélkovat jako originální Pontiac Firebird TransAm ze slavného seriálu Knight Rider. I jméno Youxia z něj koneckonců pochází, jedná se o lokální název televizní série s Davidem Hasselhoffem! Na druhou stranu auto dostalo svébytné koncové reflektory ve tvaru Y Podívali se návrháři přes rameno těm od Lexusu? Proč ne X, když se tak jmenuje? Boky včetně chromovaní horní linky oken jsou rozhodně originálnější, zaujmou i černé sloupky. Prý jej vyvíjela padesátka designérů a techniků, šanghajskou firmu Youxia Motors vede Huang Xiuyuan, kterému je teprve 28 let a je velkým fanouškem zmíněného pořadu z 80. let, i když se narodil až v jejich druhé polovině.
Stejně jako v případě Tesly, i tady jde o elektromobil. Má výkon 270 kW a 440 N.m točivého momentu, takže z klidu na stovku dokáže zrychlit za 5,6 s. Umí simulovat zvuk vidlicových osmi- a dvanáctiválců Ferrari a pouštět je do kabiny audiem, ale to zvládnou i jiné značky. Dojezd závisí na kapacitě baterie. Základní 40kWh se vybije po 220 kilometrech, prostřední se 60 kWh zvládne 330 km a ta největší 85kWh až 460 kilometrů. Její nabití trvá slabou půlhodinku. Youxia X je vybavena i pokročilými elektronickými jízdními asistenty včetně jízdy v pruzích a adaptivního tempomatu.
Výroba by měla být spuštěna do konce příštího roku, první dodávky zákazníkům tedy začnou až v úvodu letopočtu 2017. A kolik bude stát? Počítá se s rozmezím 200-300 tisíc jüanů (787-1,18 milionu korun). Ovšem dotace pro elektřinou poháněná vozidla dosahují dle regionu až 90 tisíc jüanů (354 tisíce korun), které si majitelé mohou odečíst. Takže oproti Tesle představuje výsledná cena pakatel. Pochopitelně vše mohou zhatit její právníci. Má se jich Youxia Motors bát?