Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí

Zastava: Yugo a Zastava definitivně končí

 

Brány automobilky Zastava opustily poslední Yugo Koral, Zastava Skala a Yugo Florida. V Srbsku tak definitivně končí produkce aut, jejichž výroba sahá ještě do dob Socialistické federativní republiky Jugoslávie.

Automobilka Zastava letos slaví 55 let od založení. Tehdy se v továrně stejnojmenné zbrojovky v Kragujevaci rozjela výroba automobilů (zbrojovka funguje pod názvem Zastava Arms dodnes). Zpočátku produkci tvořila licenční výroba Jeepu Willys, ale téměř okamžitě byla navázána spolupráce s Fiatem a v roce 1955 se začala v licenci vyrábět Zastava 600D/750. Auto prakticky identické s Fiatem 600 získalo v Jugoslávii přezdívku Fičo a vyrábělo se zde až do 80. let.

V roce 1971 se představila Zastava 101 (později Zastava Skala). Tento sedan odvozený od Fiatu 128 se v dobách komunismu dovážel také do Československa. Stejný technický základ, tedy platformu Fiatu 128, měl i hatchback Zastava/Yugo Coral, jehož výroba se rozeběhla o deset let později. Modernější konstrukci pak od roku 1987 nabízela Zastava/Yugo Florida odvozená od Fiatu Tipo.

V druhé polovině 80. let absolvovala jugoslávská Zastava, resp. značka Yugo, zajímavou anabázi na automobilovém trhu v USA. Yugo Koral byl v roce 1985 s cenou 3990 USD suverénně nejlevnější automobil na americkém trhu. Výrazně odlišné vlastnosti ve srovnání s tehdy prodávanými auty na náročném trhu, nevalná technická i kvalitativní úroveň vedly brzy k přehodnocení prodejních plánů a na začátku 90. let Yugo opustilo USA s image balkánského Trabantu.

Produkce všech tří modelových řad pokračovala i během 90. let, až do roku 1999. Nálet NATO v době kosovské krize továrnu výrazně poničil. Už po půl roce ale byla výroba opět obnovena.

První desetiletí 21. století znamená prohlubování vazeb s Fiatem. Nejprve byla v roce 2006 zahájena výroba modelu Zastava 10 (Fiat Punto II), nyní když Fiat získal většinový podíl v automobilce končí výroba starých modelových řad.

Dne 11. listopadu byl vyroben poslední Yugo Koral s pořadovým číslem 794.428 (po 27 letech výroby) a Yugo Florida s číslem 29.950 (21 let výroby). Poslední Zastava Skala opustila brány kragujevacké továrny 20. listopadu, během 37 let se vyrobilo 1.273.532 kusů. Dočasně byla také dočasně přerušena výroba Zastavy 10. Celkově Zastava vyrobila 4,2 milionu aut, 700 tisíc z nich bylo vyvezeno mimo Jugoslávii (z toho 146 tisíc do USA).

Automobilka nyní jedná o pokračování výroby starých modelů v africkém Kongu. Mezitím bude továrna v Kragujevaci kompletně přestavěna, aby už v roce 2010 dosáhla roční produkce 200 tisíc aut. Fiat zde chce vyrábět nové miniauto, zatím označované jako „nové Topolino“, a model, který se zařadí mezi Pandu a Grande Punto, přezdívaný „nové Uno“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…