5.9. 2012 Lukáš Prejzek

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Kdysi začínal jako nástupce skromného Volkswagenu Brouk. Během let jej však prodanými počty překonal, dodnes vzniklo přes 27,5 milionu golfů. Z toho dva miliony ve verzích GTI…

Včerejší premiéra sedmé generace Volkswagenu Golf nás inspirovala k ohlédnutí za šesti předchozími. Z celé plejády modelů jsme vybrali ty, které něčím vybočily z dobového mainstreamu, nebo se staly mílníky historie.

Doma i v Jugoslávii

První generace se vyráběla v mnoha zemích světa, dokonce i v Sarajevu, hlavním městě dnešní Bosny a Hercegoviny. Tamní továrna UNIS-TAS (Tvornica automobila Sarajevo) zásobovala golfy od roku 1978 jugoslávský trh.

 [600×368]

Oživení škodovkou

Ofi ciální kariéra původního Golfu skončila před dvěma lety v Jižní Africe, kde vznikal pod označením Volkswagen Citi Golf. Zajímavé je, že poslední kusy dostaly kompletní palubní desku z původní Škody Fabia.

 [600×418]

Náklaďáček

Golf býval v začátcích pěkný pracant. Jeho verze pick-up (1982) poprvé použila jméno Caddy a ve výrobě vydržela až do roku 1992, aby stejné označení o čtyři roky později převzala německá verze dodávky Seat Inca.

 [600×387]

První exkluzivní

Vrcholem Golfu II nebylo GTI, ale dvakrát dražší model G60 Rallye. Proti ostatním sourozencům se lišil designem, ale hlavně řadovým čtyřválcem 1.8/118 kW se spirálovým turbodmychadlem a pohonem všech kol Syncro. Vznikl jako homologační série pro účast VW v automobilových soutěžích.

 [600×382]

Do terénu

Jedinou sériovou terénní verzí v dějinách Golfu bylo provedení Country. Mělo výrazně zvýšenou světlost, pohon 4x4, zážehový i vznětový motor, rezervu na zádi jako off -road a dokonce možnost objednání ochranných rámů.

 [600×297]

TDI

Asi hlavní pilíř obliby VW v našich krajích se představil v roce 1991. Agregát 1.9 TDI průkopnicky přinesl do kompaktní třídy přímé vstřikování nafty, které dramaticky zredukovalo tepelné ztráty. Z toho těžila nejen spotřeba paliva, v praktickém provozu oscilující kolem pěti litrů, ale i životnost motoru – běžně přes půl milionu kilometrů. Výkon byl 66 kW, skutečnou vzácností je varianta s naklápěcími rozváděcími lopatkami turbodmychadla a výkonem zvýšeným na 81 kW.

 [600×316]

Rychlý silák

VR6 – pod touto magickou zkratkou najdeme první šestiválec ve voze kompaktní třídy. Jde o vidlicový motor s velmi těsným rozevřením obou řad válců ve společném bloku, takže nezabere o moc víc místa než čtyřválec. Objevil se ve třetí generaci modelu, dotáhl to na 240 km/h a zákazníkům dával dvě možnosti volby: buď přední pohon s jednotkou 2.8/128 kW, nebo 2.9/140 kW s konfigurací 4x4.

 [600×390]

Ekomaticky

V roce 1993 přijel Golf Ecomatic (zkratka Economy and automatic). Princip úspor byl jednoduchý: Spojka oddělí motor od poháněných kol, jakmile sundáme nohu z plynu. Agregát se vypne. Znovu naskočí, když se pedálu dotkneme. Vůz využíval kombinaci stop-startu, atmosférického dieselu 47 kW) a samočinné převodovky. U zákazníků však ani přes úsporu 2 l/100 km nezabodoval.

 [600×289]

Erko na scéně

Počátky ostrých provedení R hledejme v roce 2002. Tehdy na bázi čtyřkového golfu vznikla extrémně rychlá verze R32. Číslice v názvu znamená zdvihový objem motoru, hodnoty 180 kW a 0-100 km/h za 6,6 s jsou omračující. Samozřejmostí byla spolu s pohonem všech kol 4Motion luxusní výbava.

 [600×417]

Dodnes ve hře

Čtvrtá generace Golfu žije i patnáct let po premiéře. V Brazílii se před několika roky podrobila důkladnému faceliftu a nadále je na tamním trhu k mání s benzinovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru včetně vrcholné verze GT.

 [600×347]

Jen na pokoukání

Zpestřením pátého vydání modelu byla dvanáctiválcová varianta GTI W12 Concept. Bohužel zůstala jen ve formě studie. Motor měl 478 kW, tedy neskutečných 650 koní. Techniku dodaly koncernově spřízněné automobilky Lamborghini, Bentley, Audi a také velký sedan VW Phaeton.

 [600×369]

Mezi Golfem, Tiguanem a Touranem

Překvapením pátého Golfu byl odvozený kříženec hatchbacku a MPV s dodatkovým označením Plus. Měl být emotivnější než velký Touran, ale platí to tak možná jen pro outdoorovou verzi Cross Golf. Ač se tváří neohroženě a palubní desku převzal od SUV Tiguan, má pohon jen předních kol.

 [600×349]

Jede dál

Golf VI jako hatchback sice končí, ale jeho verze kabriolet je naopak skoro na začátku. Na trhu je teprve od loňska, otevřené GTI je letošní novinkou. Čeká kabriolet také mnohaletá kariéra jako jeho dávné předchůdce?  [600×361]

Autor: Lukáš Prejzek, Svět motorů

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000 Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí…

VW Golf Sportsvan: Modernizované MPV nabídne patnáctistovku TSI a nové asistenty VW Golf Sportsvan: Modernizované MPV nabídne patnáctistovku TSI a nové asistenty

Po základních variantách sedmé generace Golfu přichází na…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být váš za 1 euro!

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být…

Malebný francouzský zámeček hledá nového majitele! Rozlehlý a luxusní Château de Blancafort z 15. století se…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod. Kadeřábek byl jen na lavičce

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod.…

Fotbalisté Dortmundu zvítězili v Hamburku 3:0, ani v pátém kole německé lize neprohráli a neinkasovali a vrátili…

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…