Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Lukáš Prejzek
Diskuze (21)
Kdysi začínal jako nástupce skromného Volkswagenu Brouk. Během let jej však prodanými počty překonal, dodnes vzniklo přes 27,5 milionu golfů. Z toho dva miliony ve verzích GTI…

Včerejší premiéra sedmé generace Volkswagenu Golf nás inspirovala k ohlédnutí za šesti předchozími. Z celé plejády modelů jsme vybrali ty, které něčím vybočily z dobového mainstreamu, nebo se staly mílníky historie.

Doma i v Jugoslávii

První generace se vyráběla v mnoha zemích světa, dokonce i v Sarajevu, hlavním městě dnešní Bosny a Hercegoviny. Tamní továrna UNIS-TAS (Tvornica automobila Sarajevo) zásobovala golfy od roku 1978 jugoslávský trh.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Oživení škodovkou

Ofi ciální kariéra původního Golfu skončila před dvěma lety v Jižní Africe, kde vznikal pod označením Volkswagen Citi Golf. Zajímavé je, že poslední kusy dostaly kompletní palubní desku z původní Škody Fabia.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Náklaďáček

Golf býval v začátcích pěkný pracant. Jeho verze pick-up (1982) poprvé použila jméno Caddy a ve výrobě vydržela až do roku 1992, aby stejné označení o čtyři roky později převzala německá verze dodávky Seat Inca.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

První exkluzivní

Vrcholem Golfu II nebylo GTI, ale dvakrát dražší model G60 Rallye. Proti ostatním sourozencům se lišil designem, ale hlavně řadovým čtyřválcem 1.8/118 kW se spirálovým turbodmychadlem a pohonem všech kol Syncro. Vznikl jako homologační série pro účast VW v automobilových soutěžích.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Do terénu

Jedinou sériovou terénní verzí v dějinách Golfu bylo provedení Country. Mělo výrazně zvýšenou světlost, pohon 4x4, zážehový i vznětový motor, rezervu na zádi jako off -road a dokonce možnost objednání ochranných rámů.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

TDI

Asi hlavní pilíř obliby VW v našich krajích se představil v roce 1991. Agregát 1.9 TDI průkopnicky přinesl do kompaktní třídy přímé vstřikování nafty, které dramaticky zredukovalo tepelné ztráty. Z toho těžila nejen spotřeba paliva, v praktickém provozu oscilující kolem pěti litrů, ale i životnost motoru – běžně přes půl milionu kilometrů. Výkon byl 66 kW, skutečnou vzácností je varianta s naklápěcími rozváděcími lopatkami turbodmychadla a výkonem zvýšeným na 81 kW.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Rychlý silák

VR6 – pod touto magickou zkratkou najdeme první šestiválec ve voze kompaktní třídy. Jde o vidlicový motor s velmi těsným rozevřením obou řad válců ve společném bloku, takže nezabere o moc víc místa než čtyřválec. Objevil se ve třetí generaci modelu, dotáhl to na 240 km/h a zákazníkům dával dvě možnosti volby: buď přední pohon s jednotkou 2.8/128 kW, nebo 2.9/140 kW s konfigurací 4x4.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Ekomaticky

V roce 1993 přijel Golf Ecomatic (zkratka Economy and automatic). Princip úspor byl jednoduchý: Spojka oddělí motor od poháněných kol, jakmile sundáme nohu z plynu. Agregát se vypne. Znovu naskočí, když se pedálu dotkneme. Vůz využíval kombinaci stop-startu, atmosférického dieselu 47 kW) a samočinné převodovky. U zákazníků však ani přes úsporu 2 l/100 km nezabodoval.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Erko na scéně

Počátky ostrých provedení R hledejme v roce 2002. Tehdy na bázi čtyřkového golfu vznikla extrémně rychlá verze R32. Číslice v názvu znamená zdvihový objem motoru, hodnoty 180 kW a 0-100 km/h za 6,6 s jsou omračující. Samozřejmostí byla spolu s pohonem všech kol 4Motion luxusní výbava.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Dodnes ve hře

Čtvrtá generace Golfu žije i patnáct let po premiéře. V Brazílii se před několika roky podrobila důkladnému faceliftu a nadále je na tamním trhu k mání

s benzinovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru včetně vrcholné verze GT.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Jen na pokoukání

Zpestřením pátého vydání modelu byla dvanáctiválcová varianta GTI W12 Concept. Bohužel zůstala jen ve formě studie. Motor měl 478 kW, tedy neskutečných 650 koní. Techniku dodaly koncernově spřízněné automobilky Lamborghini, Bentley, Audi a také velký sedan VW Phaeton.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Mezi Golfem, Tiguanem a Touranem

Překvapením pátého Golfu byl odvozený kříženec hatchbacku a MPV s dodatkovým označením Plus. Měl být emotivnější než velký Touran, ale platí

to tak možná jen pro outdoorovou verzi Cross Golf. Ač se tváří neohroženě a palubní desku převzal od SUV Tiguan, má pohon jen předních kol.

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Jede dál

Golf VI jako hatchback sice končí, ale jeho verze kabriolet je naopak skoro na začátku. Na trhu je teprve od loňska, otevřené GTI je letošní novinkou.

Čeká kabriolet také mnohaletá kariéra jako jeho dávné předchůdce?

vw golf svetmotoru vw golf svetmotoru

Autor: Lukáš Prejzek, Svět motorů

Lukáš Prejzek
Diskuze (21)
6. 9. 2012 00:48
Re: Cabrio II
Jo, šestkový kabriolet se k mladé slečně hodí. :-)
5. 9. 2012 22:43
Re: Za mě
tehdejší country měl kule, tohle co by tam dali dnes by mělo maximálně šedý plasty okolo a možná 4X4
Avatar - miromen
5. 9. 2012 22:42
Za mě
3-6-2-5-4-1.
Jinak celkově nejmeně povedene generace 4 a 5.
Avatar - manitou
5. 9. 2012 22:31
Re: a co G2 G60 Limited Edition?
jednu jsem měl možnost projet, někdy 96/97, tehdá to bylo peklo - propocený triko a možná i trenky by šly ždímat ;-) :yes:
Avatar - Tomas_2002
5. 9. 2012 20:05
Re: Cabrio II
Tak koukej :-) [odkaz] Toto jsem fotil asi 14 dnů zpět :-) Musel jsem vedle něj zastavit a vyfotit je vedle sebe :-) Tu dvoječku řídily dvě dvacetileté kočandy ( fotku mám taky, ale budu dodržovat soukromí :-)