5.9. 2012 Lukáš Prejzek

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Kdysi začínal jako nástupce skromného Volkswagenu Brouk. Během let jej však prodanými počty překonal, dodnes vzniklo přes 27,5 milionu golfů. Z toho dva miliony ve verzích GTI…

Včerejší premiéra sedmé generace Volkswagenu Golf nás inspirovala k ohlédnutí za šesti předchozími. Z celé plejády modelů jsme vybrali ty, které něčím vybočily z dobového mainstreamu, nebo se staly mílníky historie.

Doma i v Jugoslávii

První generace se vyráběla v mnoha zemích světa, dokonce i v Sarajevu, hlavním městě dnešní Bosny a Hercegoviny. Tamní továrna UNIS-TAS (Tvornica automobila Sarajevo) zásobovala golfy od roku 1978 jugoslávský trh.

 [600×368]

Oživení škodovkou

Ofi ciální kariéra původního Golfu skončila před dvěma lety v Jižní Africe, kde vznikal pod označením Volkswagen Citi Golf. Zajímavé je, že poslední kusy dostaly kompletní palubní desku z původní Škody Fabia.

 [600×418]

Náklaďáček

Golf býval v začátcích pěkný pracant. Jeho verze pick-up (1982) poprvé použila jméno Caddy a ve výrobě vydržela až do roku 1992, aby stejné označení o čtyři roky později převzala německá verze dodávky Seat Inca.

 [600×387]

První exkluzivní

Vrcholem Golfu II nebylo GTI, ale dvakrát dražší model G60 Rallye. Proti ostatním sourozencům se lišil designem, ale hlavně řadovým čtyřválcem 1.8/118 kW se spirálovým turbodmychadlem a pohonem všech kol Syncro. Vznikl jako homologační série pro účast VW v automobilových soutěžích.

 [600×382]

Do terénu

Jedinou sériovou terénní verzí v dějinách Golfu bylo provedení Country. Mělo výrazně zvýšenou světlost, pohon 4x4, zážehový i vznětový motor, rezervu na zádi jako off -road a dokonce možnost objednání ochranných rámů.

 [600×297]

TDI

Asi hlavní pilíř obliby VW v našich krajích se představil v roce 1991. Agregát 1.9 TDI průkopnicky přinesl do kompaktní třídy přímé vstřikování nafty, které dramaticky zredukovalo tepelné ztráty. Z toho těžila nejen spotřeba paliva, v praktickém provozu oscilující kolem pěti litrů, ale i životnost motoru – běžně přes půl milionu kilometrů. Výkon byl 66 kW, skutečnou vzácností je varianta s naklápěcími rozváděcími lopatkami turbodmychadla a výkonem zvýšeným na 81 kW.

 [600×316]

Rychlý silák

VR6 – pod touto magickou zkratkou najdeme první šestiválec ve voze kompaktní třídy. Jde o vidlicový motor s velmi těsným rozevřením obou řad válců ve společném bloku, takže nezabere o moc víc místa než čtyřválec. Objevil se ve třetí generaci modelu, dotáhl to na 240 km/h a zákazníkům dával dvě možnosti volby: buď přední pohon s jednotkou 2.8/128 kW, nebo 2.9/140 kW s konfigurací 4x4.

 [600×390]

Ekomaticky

V roce 1993 přijel Golf Ecomatic (zkratka Economy and automatic). Princip úspor byl jednoduchý: Spojka oddělí motor od poháněných kol, jakmile sundáme nohu z plynu. Agregát se vypne. Znovu naskočí, když se pedálu dotkneme. Vůz využíval kombinaci stop-startu, atmosférického dieselu 47 kW) a samočinné převodovky. U zákazníků však ani přes úsporu 2 l/100 km nezabodoval.

 [600×289]

Erko na scéně

Počátky ostrých provedení R hledejme v roce 2002. Tehdy na bázi čtyřkového golfu vznikla extrémně rychlá verze R32. Číslice v názvu znamená zdvihový objem motoru, hodnoty 180 kW a 0-100 km/h za 6,6 s jsou omračující. Samozřejmostí byla spolu s pohonem všech kol 4Motion luxusní výbava.

 [600×417]

Dodnes ve hře

Čtvrtá generace Golfu žije i patnáct let po premiéře. V Brazílii se před několika roky podrobila důkladnému faceliftu a nadále je na tamním trhu k mání s benzinovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru včetně vrcholné verze GT.

 [600×347]

Jen na pokoukání

Zpestřením pátého vydání modelu byla dvanáctiválcová varianta GTI W12 Concept. Bohužel zůstala jen ve formě studie. Motor měl 478 kW, tedy neskutečných 650 koní. Techniku dodaly koncernově spřízněné automobilky Lamborghini, Bentley, Audi a také velký sedan VW Phaeton.

 [600×369]

Mezi Golfem, Tiguanem a Touranem

Překvapením pátého Golfu byl odvozený kříženec hatchbacku a MPV s dodatkovým označením Plus. Měl být emotivnější než velký Touran, ale platí to tak možná jen pro outdoorovou verzi Cross Golf. Ač se tváří neohroženě a palubní desku převzal od SUV Tiguan, má pohon jen předních kol.

 [600×349]

Jede dál

Golf VI jako hatchback sice končí, ale jeho verze kabriolet je naopak skoro na začátku. Na trhu je teprve od loňska, otevřené GTI je letošní novinkou. Čeká kabriolet také mnohaletá kariéra jako jeho dávné předchůdce?  [600×361]

Autor: Lukáš Prejzek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…