5.9. 2012 Lukáš Prejzek

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Z historie Volkswagenu Golf: Prvenství a rarity golfového expresu

Kdysi začínal jako nástupce skromného Volkswagenu Brouk. Během let jej však prodanými počty překonal, dodnes vzniklo přes 27,5 milionu golfů. Z toho dva miliony ve verzích GTI…

Včerejší premiéra sedmé generace Volkswagenu Golf nás inspirovala k ohlédnutí za šesti předchozími. Z celé plejády modelů jsme vybrali ty, které něčím vybočily z dobového mainstreamu, nebo se staly mílníky historie.

Doma i v Jugoslávii

První generace se vyráběla v mnoha zemích světa, dokonce i v Sarajevu, hlavním městě dnešní Bosny a Hercegoviny. Tamní továrna UNIS-TAS (Tvornica automobila Sarajevo) zásobovala golfy od roku 1978 jugoslávský trh.

 [600×368]

Oživení škodovkou

Ofi ciální kariéra původního Golfu skončila před dvěma lety v Jižní Africe, kde vznikal pod označením Volkswagen Citi Golf. Zajímavé je, že poslední kusy dostaly kompletní palubní desku z původní Škody Fabia.

 [600×418]

Náklaďáček

Golf býval v začátcích pěkný pracant. Jeho verze pick-up (1982) poprvé použila jméno Caddy a ve výrobě vydržela až do roku 1992, aby stejné označení o čtyři roky později převzala německá verze dodávky Seat Inca.

 [600×387]

První exkluzivní

Vrcholem Golfu II nebylo GTI, ale dvakrát dražší model G60 Rallye. Proti ostatním sourozencům se lišil designem, ale hlavně řadovým čtyřválcem 1.8/118 kW se spirálovým turbodmychadlem a pohonem všech kol Syncro. Vznikl jako homologační série pro účast VW v automobilových soutěžích.

 [600×382]

Do terénu

Jedinou sériovou terénní verzí v dějinách Golfu bylo provedení Country. Mělo výrazně zvýšenou světlost, pohon 4x4, zážehový i vznětový motor, rezervu na zádi jako off -road a dokonce možnost objednání ochranných rámů.

 [600×297]

TDI

Asi hlavní pilíř obliby VW v našich krajích se představil v roce 1991. Agregát 1.9 TDI průkopnicky přinesl do kompaktní třídy přímé vstřikování nafty, které dramaticky zredukovalo tepelné ztráty. Z toho těžila nejen spotřeba paliva, v praktickém provozu oscilující kolem pěti litrů, ale i životnost motoru – běžně přes půl milionu kilometrů. Výkon byl 66 kW, skutečnou vzácností je varianta s naklápěcími rozváděcími lopatkami turbodmychadla a výkonem zvýšeným na 81 kW.

 [600×316]

Rychlý silák

VR6 – pod touto magickou zkratkou najdeme první šestiválec ve voze kompaktní třídy. Jde o vidlicový motor s velmi těsným rozevřením obou řad válců ve společném bloku, takže nezabere o moc víc místa než čtyřválec. Objevil se ve třetí generaci modelu, dotáhl to na 240 km/h a zákazníkům dával dvě možnosti volby: buď přední pohon s jednotkou 2.8/128 kW, nebo 2.9/140 kW s konfigurací 4x4.

 [600×390]

Ekomaticky

V roce 1993 přijel Golf Ecomatic (zkratka Economy and automatic). Princip úspor byl jednoduchý: Spojka oddělí motor od poháněných kol, jakmile sundáme nohu z plynu. Agregát se vypne. Znovu naskočí, když se pedálu dotkneme. Vůz využíval kombinaci stop-startu, atmosférického dieselu 47 kW) a samočinné převodovky. U zákazníků však ani přes úsporu 2 l/100 km nezabodoval.

 [600×289]

Erko na scéně

Počátky ostrých provedení R hledejme v roce 2002. Tehdy na bázi čtyřkového golfu vznikla extrémně rychlá verze R32. Číslice v názvu znamená zdvihový objem motoru, hodnoty 180 kW a 0-100 km/h za 6,6 s jsou omračující. Samozřejmostí byla spolu s pohonem všech kol 4Motion luxusní výbava.

 [600×417]

Dodnes ve hře

Čtvrtá generace Golfu žije i patnáct let po premiéře. V Brazílii se před několika roky podrobila důkladnému faceliftu a nadále je na tamním trhu k mání s benzinovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru včetně vrcholné verze GT.

 [600×347]

Jen na pokoukání

Zpestřením pátého vydání modelu byla dvanáctiválcová varianta GTI W12 Concept. Bohužel zůstala jen ve formě studie. Motor měl 478 kW, tedy neskutečných 650 koní. Techniku dodaly koncernově spřízněné automobilky Lamborghini, Bentley, Audi a také velký sedan VW Phaeton.

 [600×369]

Mezi Golfem, Tiguanem a Touranem

Překvapením pátého Golfu byl odvozený kříženec hatchbacku a MPV s dodatkovým označením Plus. Měl být emotivnější než velký Touran, ale platí to tak možná jen pro outdoorovou verzi Cross Golf. Ač se tváří neohroženě a palubní desku převzal od SUV Tiguan, má pohon jen předních kol.

 [600×349]

Jede dál

Golf VI jako hatchback sice končí, ale jeho verze kabriolet je naopak skoro na začátku. Na trhu je teprve od loňska, otevřené GTI je letošní novinkou. Čeká kabriolet také mnohaletá kariéra jako jeho dávné předchůdce?  [600×361]

Autor: Lukáš Prejzek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI…

Volkswagen a jeho pět nových konceptů! Volkswagen a jeho pět nových konceptů!

Volkswagen sice nemá v USA ani zdaleka takovou tržní…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…