7.3. 2015 Svět motorů

Za kolik tankujeme v roce 2015: Lépe už bylo

Za kolik tankujeme v roce 2015: Lépe už bylo

Proč se čeští řidiči nedostali na 25 Kč za litr, když to na přelomu ledna a února vypadalo tak nadějně?

Tak hezky se to četlo! Když jsme počátkem února v hlavním tématu Světa motorů 7/2015 zkoumali, proč se na českých pumpách tak liší ceny benzinu, čerpali jsme na stanici Tank Ono v Kojeticích-Tůmovce litr nafty za 26,90 Kč.

Minulý týden jsme se na stejnou benzinku vydali znovu a našli na stojanu cenovku 29,50 Kč. Taková změna za pouhých 25 dní! Jde o hodně křičící zdražení. Průměrně v Česku stoupl benzin za tu dobu zhruba o korunu, nafta o něco víc.

Vězí za tím růst cen ropy – ta se v půlce února dostala letos poprvé přes šedesát dolarů za barel. Ale nejde zdaleka jen o ropu.

Další faktorem jsou třeba dobré výsledky zemí EU z konce roku 2014. A pak samozřejmě stále oslabená koruna vůči dolaru.

Taková kombinace je smrtelná. Naštěstí zásoby ropy ve světě jsou stále rekordně vysoké, což by mělo brutálnímu růstu cen v Česku zabránit. Zdá se tedy, že současný stav pod 31 korunami za litr by mohl zůstat i na jaře.

Velký sen řidičů, že se v Česku po nadějném lednu najdou čerpačky, které srazí ceny až k 25 Kč za litr, se však rozplynul.

 [600×609]

Ač ropa zlevní o polovinu, paliva jen o desetinu

Kde se zasekl sen českých řidičů, že by cenovky u českých čerpaček mohly spadnout až k 25 Kč? To jsme probírali s Lukášem Váchou, analytikem společnosti Conseq Investment Management.

Byl sen o pětadvaceti korunách vážně nereálný?

Bohužel ano. Když jsme se v Česku na přelomu let 2008 a 2009 ocitli na pětadvaceti korunách, vládla mnohem lepší situace. Spotřební daně, které tvoří cenu ze čtyřiceti procent, byly nižší. DPH taky. Navíc ropa tehdy spadla až k hranici čtyřiceti dolarů. Když tato čísla promítneme do složení cen pohonných hmot, dospějeme k závěru, že dnešní cena je přibližně stejně férová jako ta před šesti lety.

Při našem mapování cen začátkem února skoro na všech čerpačkách stál litr benzinu i nafty stejně. Nyní je diesel dražší. Čím to je?

Je to na první pohled paradox, že? Vždyť nafta má o dvě koruny nižší spotřební daň, za normálních okolností by tedy měla být naopak o něco levnější než benzin. Jenže zatímco benzin tankují hlavně osobní a soukromá auta, nafta pohání především nákladní a firemní vozy. V české ekonomice se jí spotřebuje mnohonásobně více než benzinu i proto, že nachází uplatnění nejen v dopravě. Vývoj její ceny je tedy více spjat s celkovým vývojem ekonomiky. U stojanů pak ceny nafty více ovlivňují i relace českých cen proti zahraničním pumpám.

Je tedy k řidičům benzin vstřícnější?

Pokud to tak chcete nazvat, proč ne. Protože se benzin spotřebovává spíš jen v dopravě, je jeho spotřeba řádově nižší než u nafty. Zato jeho cenu více než u nafty ovlivňují sezonní vlivy – známe například dražší léto, kdy se jezdí na dovolené. Samozřejmě velkou roli hraje i fakt, jak hluboko mají soukromí spotřebitelé do svých peněženek.

Jak moc tedy může ropa ceny obou paliv ovlivnit?

Vlastní pokles částek za ropu o padesát procent v druhé polovině loňského a na počátku letošního roku disponuje reálným potenciálem ovlivnit cenu paliv v konečném důsledku jen o deset patnáct procent. Je třeba si také uvědomit, že se na komoditních trzích obchoduje v dolarech. Když tato měna proti koruně posiluje, paliva v korunách zdražují, přestože jejich dolarová cena zůstává stejná. Platí to samozřejmě i naopak.

Jak moc ovlivňují ceny obchodní marže?

Často slouží jako krátkodobý polštář pro vyrovnání náhlých výkyvů. V negativním významu jsme si to vyzkoušeli v lednu, kdy po prudkém poklesu ceny ropy na světových trzích docházelo k poklesu cen u stojanů pomaleji poblíž frekventovaných silničních tahů.

Proč?

Poptávka motoristů je tam méně citlivá, neb neradi sjíždějí z dálnice. Tankuje tam navíc tranzitní nákladní doprava. Nutno ale přiznat, že to v minulosti fungovalo i naopak. Tedy že snížení marže alespoň částečně a krátkodobě kompenzovalo růst ceny – zejména v období poklesu a stagnace domácí ekonomiky, kdy měli motoristé do kapsy ještě hlouběji než nyní.

V době zdražování paliv lidé myšlenkami zavadí o alternativní paliva jako CNG či LPG. Jak se na ně díváte?

Podle mého názoru se jedná pouze o mezikrok. Motory takových aut pracují na totožném principu jako ty na benzin a naftu. Účinnost není větší, jejich výrobci pouze využívají skutečnosti, že tato paliva jsou méně zatížena spotřebními daněmi. Jejich perspektiva tedy stojí a padá s vůlí politiků, a takto se nikdy žádná reálná inovace neprosadila. Skutečnou alternativou pro pohon aut bude pravděpodobně až elektřina, a to ať už z baterií nebo vodíkových článků. Ale kdo ví, třeba se pletu a za pár let budeme jezdit úplně jinými dopravními prostředky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

Babiš odmítl maloobchodníky, větší slevu na pokladny EET nedostanou Babiš odmítl maloobchodníky, větší slevu na pokladny EET nedostanou

Asociace českého tradičního obchodu narazila…

Bitcoin je na novém rekordu, stojí přes 2400 dolarů Bitcoin je na novém rekordu, stojí přes 2400 dolarů

K růstu bitcoinu v poslední době přispívá příliv nového…

Pilný je osmým novým ministrem v Sobotkově vládě Pilný je osmým novým ministrem v Sobotkově vládě

První personální změnou v současné vládě byl odchod…

 

Štítky Svět motorů

 













Blesk.cz

Syn Agáty Prachařové Kryšpín: Zahraje si ve filmu s nevlastním tátou!

Syn Agáty Prachařové Kryšpín: Zahraje si ve filmu s…

Jde ve stopách svého babičky Veroniky Žilkové (55) a nevlastního otce Jakuba Prachaře (33)? Syn Agáty Prachařové…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Sedmnáctou etapu Gira ovládl Rolland. Dumoulin uhlídal růžový trikot

Sedmnáctou etapu Gira ovládl Rolland. Dumoulin…

Sedmnáctou etapu Gira d'Italia ovládl po samostatném úniku v závěru francouzský cyklista Pierre Rolland z týmu…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…

Převratný objev: Vědci tvrdí, že první předchůdci lidí pocházeli z jižní Evropy a byli staří 7 milionů let

Převratný objev: Vědci tvrdí, že první předchůdci…

Nejnovější výzkumy tvrdí, že první předchůdci člověka nepocházeli z Afriky, jak se vědci domnívali doteď, ale…