Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za kolik tankujeme v roce 2015: Lépe už bylo

Svět motorů
Diskuze (1)
Proč se čeští řidiči nedostali na 25 Kč za litr, když to na přelomu ledna a února vypadalo tak nadějně?

Tak hezky se to četlo! Když jsme počátkem února v hlavním tématu Světa motorů 7/2015 zkoumali, proč se na českých pumpách tak liší ceny benzinu, čerpali jsme na stanici Tank Ono v Kojeticích-Tůmovce litr nafty za 26,90 Kč.

Minulý týden jsme se na stejnou benzinku vydali znovu a našli na stojanu cenovku 29,50 Kč. Taková změna za pouhých 25 dní! Jde o hodně křičící zdražení. Průměrně v Česku stoupl benzin za tu dobu zhruba o korunu, nafta o něco víc.

Vězí za tím růst cen ropy – ta se v půlce února dostala letos poprvé přes šedesát dolarů za barel. Ale nejde zdaleka jen o ropu.

Další faktorem jsou třeba dobré výsledky zemí EU z konce roku 2014. A pak samozřejmě stále oslabená koruna vůči dolaru.

Taková kombinace je smrtelná. Naštěstí zásoby ropy ve světě jsou stále rekordně vysoké, což by mělo brutálnímu růstu cen v Česku zabránit. Zdá se tedy, že současný stav pod 31 korunami za litr by mohl zůstat i na jaře.

Velký sen řidičů, že se v Česku po nadějném lednu najdou čerpačky, které srazí ceny až k 25 Kč za litr, se však rozplynul.

svetmotoru svetmotoru

Ač ropa zlevní o polovinu, paliva jen o desetinu

Kde se zasekl sen českých řidičů, že by cenovky u českých čerpaček mohly spadnout až k 25 Kč? To jsme probírali s Lukášem Váchou, analytikem společnosti Conseq Investment Management.

Byl sen o pětadvaceti korunách vážně nereálný?

Bohužel ano. Když jsme se v Česku na přelomu let 2008 a 2009 ocitli na pětadvaceti korunách, vládla mnohem lepší situace. Spotřební daně, které tvoří cenu ze čtyřiceti procent, byly nižší. DPH taky. Navíc ropa tehdy spadla až k hranici čtyřiceti dolarů. Když tato čísla promítneme do složení cen pohonných hmot, dospějeme k závěru, že dnešní cena je přibližně stejně férová jako ta před šesti lety.

Při našem mapování cen začátkem února skoro na všech čerpačkách stál litr benzinu i nafty stejně. Nyní je diesel dražší. Čím to je?

Je to na první pohled paradox, že? Vždyť nafta má o dvě koruny nižší spotřební daň, za normálních okolností by tedy měla být naopak o něco levnější

než benzin. Jenže zatímco benzin tankují hlavně osobní a soukromá auta, nafta pohání především nákladní a firemní vozy. V české ekonomice se

jí spotřebuje mnohonásobně více než benzinu i proto, že nachází uplatnění nejen v dopravě. Vývoj její ceny je tedy více spjat s celkovým vývojem ekonomiky. U stojanů pak ceny nafty více ovlivňují i relace českých cen proti zahraničním pumpám.

Je tedy k řidičům benzin vstřícnější?

Pokud to tak chcete nazvat, proč ne. Protože se benzin spotřebovává spíš jen v dopravě, je jeho spotřeba řádově nižší než u nafty. Zato jeho cenu více než u nafty ovlivňují sezonní vlivy – známe například dražší léto, kdy se jezdí na dovolené. Samozřejmě velkou roli hraje i fakt, jak hluboko mají soukromí spotřebitelé do svých peněženek.

Jak moc tedy může ropa ceny obou paliv ovlivnit?

Vlastní pokles částek za ropu o padesát procent v druhé polovině loňského a na počátku letošního roku disponuje reálným potenciálem ovlivnit cenu

paliv v konečném důsledku jen o deset patnáct procent. Je třeba si také uvědomit, že se na komoditních trzích obchoduje v dolarech. Když tato měna

proti koruně posiluje, paliva v korunách zdražují, přestože jejich dolarová cena zůstává stejná. Platí to samozřejmě i naopak.

Jak moc ovlivňují ceny obchodní marže?

Často slouží jako krátkodobý polštář pro vyrovnání náhlých výkyvů. V negativním významu jsme si to vyzkoušeli v lednu, kdy po prudkém poklesu ceny ropy na světových trzích docházelo k poklesu cen u stojanů pomaleji poblíž frekventovaných silničních tahů.

Proč?

Poptávka motoristů je tam méně citlivá, neb neradi sjíždějí z dálnice. Tankuje tam navíc tranzitní nákladní doprava. Nutno ale přiznat, že to v minulosti

fungovalo i naopak. Tedy že snížení marže alespoň částečně a krátkodobě kompenzovalo růst ceny – zejména v období poklesu a stagnace domácí

ekonomiky, kdy měli motoristé do kapsy ještě hlouběji než nyní.

V době zdražování paliv lidé myšlenkami zavadí o alternativní paliva jako CNG či LPG. Jak se na ně díváte?

Podle mého názoru se jedná pouze o mezikrok. Motory takových aut pracují na totožném principu jako ty na benzin a naftu. Účinnost není větší, jejich výrobci pouze využívají skutečnosti, že tato paliva jsou méně zatížena spotřebními daněmi. Jejich perspektiva tedy stojí a padá s vůlí politiků, a takto se nikdy žádná reálná inovace neprosadila. Skutečnou alternativou pro pohon aut bude pravděpodobně až elektřina, a to ať už z baterií nebo vodíkových článků. Ale kdo ví, třeba se pletu a za pár let budeme jezdit úplně jinými dopravními prostředky.

Svět motorů
Diskuze (1)
10. 3. 2015 19:36
benzinky se nepřetrhnou snižovat cenu
chápu, že to trvá nějaký ten den, než vyčerpají starý dražší a dovezou levnější benzin, ale v okamžiku kdy je avizováno zvýšení, ceny letí nahoru snad okamžitě. Dokud jsem jezdil do rakouska, vyplatilo se mi brát benzin ve vídni na značkových benzinkách (ceny jsem před tankováním srovnával na netu), které byly i tak levnější než ty nejlevnější šmejdské benzinky u nás.