Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za německé dálnice se bude platit podle objemu motoru

David Bureš
Diskuze (66)
Nejvyšší poplatky za použití německých dálnic budou platit majitelé vozů splňujících maximálně normu Euro 3.

Německý Spolkový sněm v pátek schválil zavedení poplatku pro řidiče osobních vozidel za použití zdejších dálnic. Roční poplatek za použití německých dálnic bude zaveden v roce 2016, odvíjet se bude podle ekologické náročnosti provozu daného vozidla. Nejdražší mýtné budou platit vozy splňující maximálně normu Euro 3.

Uživatelé vozidel s normou Euro 3 budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 6,50 eura (u zážehových agregátů), respektive 9,50 eura (naftové jednotky). Maximální výše poplatku však může činit 130 eur (3.550 Kč).

Vozy splňující normu Euro 4 nebo Euro 5 zaplatí za roční mýtné za každých 100 kubických centimetrů objemu dvě eura (u benzinových jednotek), respektive pět eur (u dieselových).

Nejnižší poplatky budou samozřejmě platit nejmodernější vozy s normou Euro 6. Auta s benzinovým pohonem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 1,80 eura (50 Kč), auta s dieselovým motorem 4,80 eura (135 Kč).

Na ekologické náročnosti provozu bude záviset i cena krátkodobých dálničních poplatků. Řidiče, který by za roční jízdu zaplatil méně než 40 eur, bude stát desetidenní poplatek pět eur (140 Kč), dvouměsíční 16 eur (440 Kč). U vozidel, kde by roční poplatek byl mezi 40 a 70 eury, bude desetidenní poplatek deset eur (275 Kč), dvouměsíční 22 eur (600 Kč). Řidiči ostatních aut budou za deset dnů platit 15 eur (410 Kč), za dva měsíce 30 eur (820 Kč).

Řidiči, kteří nebudou schopni doložit ekologické vlastnosti svého vozidla, budou muset zaplatit nejvyšší sazbu poplatku. Naopak elektromobily budou od poplatku zcela vysvobozeny.

K placení poplatků bude využit systém mýtných bran snímající registrační značku daného vozu. Systém mýtného tedy bude elektronický, poplatky bude možné zaplatit prostřednictvím internetu nebo na čerpacích stanicích.

Mýtné budou platit vlastně jen zahraniční řidiči. Německým šoférům bude zavedení poplatku kompenzováno snížením silniční daně o výši ročního poplatku za využití dálnic. Toto řešení již dříve kritizovala Evropská unie, protože diskriminuje řidiče z okolních států. Dá se tak předpokládat, že se německým mýtným bude zabývat Evropská komise.

Pro zákon o zavedení mýta na německých dálnicích hlasovalo 433 poslanců Spolkového sněmu, 128 jich bylo proti. Nyní zákon musí podepsat německý prezident, očekává se však, že Joachim Gauck jej podepíše. Hlavním důvodem zavedení mýta je získání dalších finančních prostředků na rozvoj a údržbu dopravní infrastruktury.

David Bureš
Diskuze (66)
28. 3. 2015 14:25
Re: Co je na tom nepochopitelného?
Čo to je to za logiku? Veľké dízlové SUV zaplatí menšiu spotrebnú daň za pohonné hmoty ako maličké benzínové auto s 1.2. Spotreba na tom SUV bude väčšia a pravdepodobne aj viac najazdí ...

Ako som napísal hore, je predpoklad že ten chrochták najazdí viac ako ten benzín.

Mne na všetky autá čo mám vycházda ročný poplatok za Nemecké diaľnice nižší ako ročný poplatok za Slovenské diaľnice (50E). Tak neviem, pri cenách služieb v Nemecku.
Avatar - Bully_
28. 3. 2015 11:56
Re: Co je na tom nepochopitelného?
Krome popisu tvych pravidelnych mokrych snu o dieselovych nadautech pises i kus pravdy :yes: Donedavna dokonce Nemci uvazovali o zpoplatneni cele silnicni site, nejen dalnic. Logicky se cast dopravy presune na tahy okolo dalnic, takze bude zvyseny prijem statni kasy draze vykoupeny zvysenim provozu na silnicich nizsi tridy, zhorsenim zivotniho prostredi a vyssim poctem dopravnich nehod.
Dalsi vec je ta, ze se ma tenhle navrh na zpoplatneni dalnic tykat de facto jen osobnich vozu s "NEnemeckou" RZ. Pokud se Nemcum nejakym zazrakem podari navrh prosadit v tehle forme, odpovedi dalsich zemi sousedicich s Nemeckem bude pro Nemce (a v ramci precedensu nasledne i pro ostatni cizince) dost nevyhodna. Zeme sousedici s Nemeckem (krome CR a Rakouska) plosne zadne dalnicni poplatky nevybiraji (Polsko, Nizozemi, Belgie, Lucembursko a Francie). Jejich planovana odpoved na nemecky krok znevyhodnujici cizince je jednoducha- zavedeni stejneho systemu plosnych poplatku pro cizince. Ve finale to nebude nevyhodne jenom pro Nemce samotne, ale pro celou Evropu, kde budeme vsichni platit vsude porad vic a vic penez. Ale takhle dopredu se diva malo lidi.
28. 3. 2015 11:53
Re: cele obslehnout
Fajn, ale pak si nestezuj, ze mas pred barakem kolonu a na dalnici nikdo neni, protoze se nikomu nechce platit 500,- za jednu cestu jak ve Francii...
Avatar - Bully_
28. 3. 2015 11:04
Re: Nechapu
Z pohledu toho, jak vytriskat co nejvic penez od tech, co neopotrebovavaji dalnici a nemaji ani nejvyssi emise (i kdyby melo opotrebovani dalnic nakrasne neco spolecneho s ekologii??), soucasny navrh samozrejme logiku ma. Ale smysl to nema zadny :-)
Avatar - Ada je zase tady
28. 3. 2015 10:15
Re: Co je na tom nepochopitelného?
Majitelé ekologičtějších dieselových vozů (jsou ekologičtější, než benzínové motory, protože produkují výrazně méně kysličníku uhličitého, způsobujícího globální oteplování) jsou trestání proto, že zaplatí méně na spotřební dani za pohonné hmoty. Tento výpadek příjmů státu proto bude kompenzován uvalením dodatečné daně, nazývající se poplatek za dálniční mýto. Není v tom tedy žádná záhada, jen praktické provedení principu, že: "o peníze jde až v první řadě". Ve svém výsledku zaplatí průměrně všichni stejně. Jenže s dieselem se lépe jezdí, takže počet vozů s ekologickým dieselem pod kapotou i nadále poroste. :-! Pokud se budou tímto podivným modelem zpoplatnění inspirovat další státy, kde není dálniční síť tak rozšířená, tak se tam část dopravy logicky přesune mimo dálnice. To bude pro státní finance představovat další pozitiva: stát uspoří finance na výstavbu a opravu dálnic a vybere více na spotřební dani za pohonné hmoty (spotřeba na km je při jízdě po vedlejších silnicích vyšší, než na dálnici, vyšší bude také výběr pokut za nedodržování omezené rychlosti na vedlejších silnicích, paralelních k dálnicím). A že na dopravu z místa A do místa B bude třeba více času a lidé z vesnic na vedlejších silnicích to dostanou "vyžrat"? No a co, obyčejní lidé vedoucí představitele státu nikdy moc nezajímali... 8-s