Za německé dálnice se bude platit podle objemu motoru
Německý Spolkový sněm v pátek schválil zavedení poplatku pro řidiče osobních vozidel za použití zdejších dálnic. Roční poplatek za použití německých dálnic bude zaveden v roce 2016, odvíjet se bude podle ekologické náročnosti provozu daného vozidla. Nejdražší mýtné budou platit vozy splňující maximálně normu Euro 3.
Uživatelé vozidel s normou Euro 3 budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 6,50 eura (u zážehových agregátů), respektive 9,50 eura (naftové jednotky). Maximální výše poplatku však může činit 130 eur (3.550 Kč).
Vozy splňující normu Euro 4 nebo Euro 5 zaplatí za roční mýtné za každých 100 kubických centimetrů objemu dvě eura (u benzinových jednotek), respektive pět eur (u dieselových).
Nejnižší poplatky budou samozřejmě platit nejmodernější vozy s normou Euro 6. Auta s benzinovým pohonem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 1,80 eura (50 Kč), auta s dieselovým motorem 4,80 eura (135 Kč).
Na ekologické náročnosti provozu bude záviset i cena krátkodobých dálničních poplatků. Řidiče, který by za roční jízdu zaplatil méně než 40 eur, bude stát desetidenní poplatek pět eur (140 Kč), dvouměsíční 16 eur (440 Kč). U vozidel, kde by roční poplatek byl mezi 40 a 70 eury, bude desetidenní poplatek deset eur (275 Kč), dvouměsíční 22 eur (600 Kč). Řidiči ostatních aut budou za deset dnů platit 15 eur (410 Kč), za dva měsíce 30 eur (820 Kč).
Řidiči, kteří nebudou schopni doložit ekologické vlastnosti svého vozidla, budou muset zaplatit nejvyšší sazbu poplatku. Naopak elektromobily budou od poplatku zcela vysvobozeny.
K placení poplatků bude využit systém mýtných bran snímající registrační značku daného vozu. Systém mýtného tedy bude elektronický, poplatky bude možné zaplatit prostřednictvím internetu nebo na čerpacích stanicích.
Mýtné budou platit vlastně jen zahraniční řidiči. Německým šoférům bude zavedení poplatku kompenzováno snížením silniční daně o výši ročního poplatku za využití dálnic. Toto řešení již dříve kritizovala Evropská unie, protože diskriminuje řidiče z okolních států. Dá se tak předpokládat, že se německým mýtným bude zabývat Evropská komise.
Pro zákon o zavedení mýta na německých dálnicích hlasovalo 433 poslanců Spolkového sněmu, 128 jich bylo proti. Nyní zákon musí podepsat německý prezident, očekává se však, že Joachim Gauck jej podepíše. Hlavním důvodem zavedení mýta je získání dalších finančních prostředků na rozvoj a údržbu dopravní infrastruktury.