Za volant možná budou smět už sedmnáctiletí
Sedmnáctiletí řidiči se v Česku zřejmě již brzy budou moci legálně posadit za volant. V takovém případě jim však budou muset dělat dozor jejich příbuzní, kteří jsou již zkušenými řidiči. V zahraničí je takzvaný řidičák na zkoušku poměrně běžný.
Dopravní odborníci již delší dobu diskutují o tom, zda by lidé mladší osmnácti let nemohli legálně řídit pod dohledem zkušených řidičů. Za zkušeného řidiče je podle expertů považován takový člověk, kterému je více než třicet let, řidičský průkaz vlastní nejméně pět let a nemá na kontě žádný trest bod. Novinkou je podmínka, že by tento dozor měl být s mladým řidičem v příbuzenském vztahu.
Podle návrhu ministerstva dopravy by výcvik probíhal tak jako u jiných zletilých žadatelů. Dotyčný tak bude muset složit běžnou řidičskou zkoušku, jedinou výjimkou je pak ta, že by nemohl řídit sám, ale s dozorem na sedadle spolujezdce. Ministerstvo věří, že příbuzní budou v provozu mladého lépe vychovávat než kamarádi. Proto by byla zavedena ona podmínka, že je dozor s mladým řidičem příbuzný.
Mladí řidiči by pak nesměli na dálnicích překročit rychlost 110 km/h, navíc by jim řidičský průkaz mohl být odebrán už po osmi trestných bodech a ne po tradičních dvanácti.
Odpůrci návrhu argumentují tím, že sedmnáctiletí nejsou dostatečně zodpovědní a zruční. Někteří instruktoři autoškol dále tvrdí, že dnešní mladí lidé nejsou motoricky vyzrálí. Podle jejich názoru mají problémy se zvládnutím řízení, nedokážou odhadnout rozměry vozidla a zmatkují v krizových situacích. Dalším problémem je podle kritiků návrhu ten, že mladí údajně nemají pud sebezáchovy.
V zahraničí je takzvaný řidičák na zkoušku běžný, v Evropské unii mohou nezletilí řídit v šestnácti státech. Na mladé šoféry se však samozřejmě vztahují různá omezení. V Estonskou mohou nezletilí řidiči jezdit maximálně 70 km/h, v Maďarsku nesmí vozit žádné spolujezdce, v Rakousku pak mladí musí ujet 3.000 kilometrů pod dohledem zkušenějšího řidiče.
Zastánci této myšlenky věří, že pomůže snížit počet dopravních nehod způsobených mladými řidiči. Na českých silnicích způsobili například v roce 2009 šoféři mladší 25 let 9.435 dopravních nehod, což bylo 15 % z celkového počtu dopravních havárií. Během těchto nehod zemřelo 125 osob (23 % z celkového počtu usmrcených). Podle statistik klesl v Německu po zavedení řidičáku na zkoušku a dohledu zkušenějšího spolujezdce počet dopravních nehod mladých řidičů asi o třetinu.