23.8. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Za volantem BMW M 535i: „EmPětka“ pro chudé

 

Legendární sportovní sedan BMW M5 slavil premiéru ve druhé generaci řady 5 známé jako E28 v roce 1985. Přibližně o rok dříve ale vyjela slabší verze M 535i, která je dnes dokonce vzácnější. A právě tento vůz jsme krátce vyzkoušeli.

Možnost usednout za volant druhé generace BMW řady 5 se nenaskýtá příliš často. A když je to navíc exemplář na jehož karoserii se skví slavné písmeno „M“, označují divizi BMW Motorsport, je jasné, že na tohle svezení nepůjde jen tak zapomenout.

Tři převodovky

Zkoušený vůz patří Hubertovi Musialovi, jenž se v rámci firmy Gruppe-H zabývá youngtimery a vše co s nimi souvisí. „Auto vlastním asi dva roky. Vyrobeno bylo v listopadu 1986 a jako nové prodáno ve Švýcarsku,“ vypráví Hubert příběh svého výjimečného auta. A dodává: „Od Švýcara jej následně koupil Němec, který shodou okolností pracoval v BMW. Vůz mi prodal na nátlak své manželky, jež chtěla nové auto.“ Německý majitel na autě nechal udělat celolak. Jinak je vůz v původním stavu. „Nic není vyvařované, pouze se měnily běžné mechanické spotřební díly,“ dodává Hubert. Krásné BMW M 535i totiž za uplynulé tři dekády stihlo ujet pouhých asi 155.000 km. Podle Huberta Musiala velká část prvních kupujících vozu M 535i volila samočinnou čtyřstupňovou převodovku od ZF. Na výběr ovšem byly také dva „pětikvalty“.

Hubertovo auto využívá standardní pětistupňovou skříň taktéž od ZF, která vyniká poněkud delšími převody. S ní se vůz hodí pro běžné cestování se sportovní příchutí. Pro zákazníky, kteří požadovali více dynamiky, mělo BMW v rámci příplatkové výbavy rovněž pětistupňovou skříň, ovšem od Getrag. Kromě kratších převodů se chlubila zajímavostí v podobě řazení zpátečky tam, kde je obvykle jednička. Ta se tak volila „k sobě dozadu“, tedy jako normálně dvojka. Stejnou převodovku mají též vozy BMW M3 E30 či rychlé mercedesy 190 se 16ventilovými motory.

Vše pro řidiče

Nová auta jsou skvělá. Leč věřte nebo ne, mnohem raději se svezu vozem staršího data narození. Po usednutí za volant ani nemáte pocit, že tohle BMW má už tři křížky na krku. Ergonomie je i díky palubní desce s výrazně natočenou střední částí k řidiči bez výhrad. BMW E28 bylo v roce 1981 po kupé řady 6 (E24) a první sedmičce (E23) teprve třetím bavorákem, který vynikal tímto později tolik skloňovaným uspořádáním kabiny. Předchozí „pětka“ E12 tento koncept ještě nenabízela.

Zkoušený vzorek byl obdařen střední výbavou. Nechyběla proto vynikající sportovní přední sedadla, u nichž se dal mimo jiné prodloužit sedák. Dále elektricky ovládaná přední okna či zrcátka a také sportovní volant M-Technik 1. Přísun čerstvého vzduchu do kabiny zajišťoval mimo jiné „šíbr“. Leč třeba klimatizace či palubní počítač v „menu“ nebyly. Volant stavitelný výškově se mi zdál být v nejvyšší poloze trochu „naplocho“, ale nic hrozného. Zato pedály našly své místo stejně jako řadicí páka přesně tam, kde jsem je očekával. Originální kulisa řazení se vyznačuje delšími drahami páky. Tady však byl její krok až nezvykle krátký, navíc řazení kladlo při zasouvání do jednotlivých poloh odpor, takže do pověstné hladkosti převodovek vozů BMW mělo daleko. „Namísto originálu je instalována sada pro zkrácení drah řazení UUC,“ vysvětluje Hubert. S fotografem jsme se shodli, že bychom raději originální, které nám k takto starému autu pasuje více.

Jízda v M 535i je i přes sportovní ambice nečekaně plavná. Vůz se přes výmoly nese s lehkostí, navíc i karoserie působila subjektivně jako docela tuhá. Právě její tuhost pro mě byla asi největším překvapením.

Musíte jej točit

Naproti tomu motor dost trpěl snad až příliš dlouhými převody. S výše zmíněnou sportovní převodovkou by to bylo jistě lepší. Ač šestiválec rychle reagoval na přidání plynu a ochotně se vytáčel, dotočit jej třeba na trojku do červeného pole znamenalo mít dlouhou „rozjezdovou dráhu“. Pětka nabízela sice přímý záběr, tedy převod 1:1, což na první pohled slibuje mnohé, leč stálý převod byl se svými 3,07:1 těžší než u současných přeplňovaných dieselů. Jenže ty mají nepoměrně více newtonmetrů, navíc vrcholících při mnohem nižších otáčkách… I tak byla radost honit tenhle motor po ciferníku otáčkoměru. Co v šestiválci, je předvedl skutečně až když se rafička otáčkoměru přehoupla přes 4000, ještě lépe přes 5000/min-1.

V první polovině otáčkového spektra působil sice příjemně dynamicky, leč nic víc. I tak to byla požitek, neboť motor nabízel neskutečně hebký chod. Tak jak to umí jen řadové šestiválce. Má to své technické opodstatnění. Takto koncipované agregáty jsou přirozeně nejlépe vyvážené. Proto motory „R6“ běží ještě kultivovaněji, než vidlicové šestiválce. Ty na druhou stranu asi lépe spolupracují z nízkých otáček, byť toto může ovlivňovat celá řada věcí. Třeba zdvihový objem, poměr vrtání válce vůči zdvihu pístu, či použití sacího potrubí s proměnnou délkou či efektem rezonančního plnění. A dále kupříkladu proměnné časování rozvodu. Nic takového motor M30B35 zkoušeného „bavoráku“ nenabízel.

Do zatáček přesně a stabilně

BMW M 535i dodnes nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách. Byť samozřejmě záleží na povrchu. Na mokru to asi nebude tak žhavé, jako na suchém drsném asfaltu. Řada E28 ještě nevyužívala koncepci s motorem posunutým výrazně vzad pro lepší rozložení hmotnosti. To BMW uplatnilo až u následující generace E34. Řízení ovšem vynikalo solidní přesností. Na počáteční otočení volantem vůz reagoval pocitově méně ochotně, leč s dalším zvětšováním úhlu se příď začala překvapivě rychle přitahovat k vnitřnímu okraji zatáčky. Mezi plnými rejdy bylo třeba otočit 3,5krát volantem při převodu maticového řízení s oběhem kuliček ve střední poloze pouhých 13,5:1. Neotáčivost tak byla solidně potlačena. Samozřejmě u vozu této koncepce a výkonů lze vyvolat i přetáčivé chování při jízdě zatáčkou, ovšem to jsem z pochopitelných důvodů nezkoušel. Při předpisovém nájezdu je projev vždy lehce neotáčivý, nabízející správný mix mezi agilitou očekávanou díky použité koncepci a stabilitou, potřebnou pro rychlou jízdu.

Od M 535i k BMW M5

Historie rychlých BMW řady 5 se začala psát v roce 1980, kdy BMW uvedlo stroj pojmenovaný úplně stejně jako ten náš: M 535i. Tehdy šlo o teprve druhý počin divize BMW Motosport, prvním bylo superkupé M1 s motorem uprostřed vyrobené v pouhých 250 exemplářích. Původní M 535i byla ještě zástupcem první generace řady 5, tedy E12. A parametry nabízel tento vůz obdivuhodné. Vždyť výkon činil 160 kW, tedy stejně jako u pozdější vyzkoušené M 535i na bázi E28. Z toho by se dalo usuzovat, že mají obě generace těchto vozů shodnou pohonnou jednotku. Tak tomu ovšem není. M 535i E12 poháněl řadový šestiválec známý jako M90. S vrtáním 93,4 mm a zdvihem 84,0 mm disponoval objemem 3453 cm3. Hlava se vyznačovala rozvodem OHC a 12 ventily. O dodávku paliva se staral systém Bosch L-Jetronic. Naproti tomu M 535i E28 vozí pod přední kapotou motor M30 o objemu 3430 cm3 (vrtání 92 mm, zdvih 86 mm) a vstřikování Bosch Motronic. Šestiválce M30 se vyráběly v letech 1968 až 1994. Naproti tomu agregát M90 je poněkud exotický, když blok sdílí s motorem M88 Z kupé M1 a rovněž z původní M5 E28 z roku 1985. Jeho označení je ale S38B35.

BMW M 535i (1986) - vybrané technické údaje
MotorAtmosférický zážehový řadový šestiválec
Zdvihový objem [cm3]3430
Válce/ventily6/12
Největší výkon [kW/min]160/5500
Točivý moment [N.m/min]310/4000
Převodovka5M
Max. rychlost [km/h]230
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,2
Normovaná spotřeba [l/100 km]14,3
Rozměry (d x š x v) [mm]4604 x 1710 x 1397
Rozvor náprav [mm]2628
Pohotovostní hmotnost [kg]1390
Palivová nádrž [l]70
Pořizovací cena v roce 1984 [GBP]17.952

Foto: David Rajdl

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky BMW Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Za volantem BMW M 535i: „EmPětka“ pro chudé







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



BMW řady 5 E28: Druhá generace pětky vznikla na počítači z účtárny (video) BMW řady 5 E28: Druhá generace pětky vznikla na počítači z účtárny (video)

Když se mnichovští inženýři pustili do vývoje nástupce…

BMW 524td: 30 let dieselových Bavoráků BMW 524td: 30 let dieselových Bavoráků

Dnes má většina BMW v Evropě dieselový motor, nebylo tomu…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…