Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Za volantem TT RS a R8: Překvapení a šok...

Michal Fokt
Diskuze (39)
Na českých silnicích jsem vyzkoušel dvě nejlepší auta od Audi. Výsledek? Jedno překvapení a jeden menší… šok.

Právě v těchto dnech probíhá na královéhradeckém letišti a v blízkém okolí akce Audi Driving Experience, určená zákazníkům značky. Cílem je předvést jim schopnosti sportovních modelů TT RS a R8 a pochopitelně také pár nadšenců na tyto topmodely nalákat. U možnosti vyzkoušet si to nejlepší z Ingolstadtu jsme samozřejmě nemohli chybět ani my.

Program Audi Driving Experience je převzatý z Německa, před lety jsem absolvoval nezapomenutelnou akci na Lausitzringu, shodou okolností s minulou generací R8 a popravdě řečeno jsem se pozvánky na letiště trochu obával. Laťka byla od posledně nasazena přece jen příliš vysoko, jistotou by v tomto případě byl Most nebo Brno, ale letiště v Hradci? Naštěstí do dopadlo ještě dobře, namísto trapného kroužení po nějaké vykuželkované trati se s oběma auty jezdilo po silnicích v okolí, na letišti samotném probíhala pouze slalomová disciplína jako doplněk k hlavnímu programu.

Takže na okruh (spoléhal jsem alespoň na přilehlý Czechring) nakonec nedošlo, ale zkušenosti s oběma vozy z reálného světa vůbec nebyly k zahození. Jezdilo se ve vláčku za instruktorem, jenž udával tempo a přizpůsoboval jej schopnostem za ním jedoucích posádek. A bylo to opravdu ehmmm …svižné svezení, takže se schopnosti aut na mizerných českých silnicích prověřily poměrně důkladně.

A já mám teď trošku dilema – dojmy ze supersportu hned na začátek nebo až na závěr? Ačkoli se říká „to nejlepší nakonec“ první půjde na řadu R8.

Audi R8: Super supersport

Druhá generace R8 se mi od začátku nelíbila. Oproti té předešlé mi přišla příliš sterilní a konzervativní. Tedy asi jsem se nevyjádřil úplně přesně – nízké a široké auto s exotickou koncepcí karoserie se asi nemůže nikomu nelíbit, ale oproti původnímu modelu prostě vypadá poněkud obyčejně. Chápu myšlenku Audi vizuálně supersport sjednotit s ostatními modely řady, jenže… Čekal bych, že když vedle sebe bude stát takováto kára za 4,3 milionu a „trošku předělaný golf“, R8 na sebe strhne veškerou pozornost. Avšak není tomu tak – kompaktní TT RS si v atraktivitě se superautem v ničem nezadá a zepředu možná působí dokonce dravěji. Myslím, že z prodejního hlediska se to ukáže být chybou.

Nejsem tu ale od toho, abych říkal, co se má zákazníkům Audi líbit, pojďme se raději posadit. Kabina působí překvapivě prostorným dojmem a také výhled ven je lepší, než jsem čekal. Palubní deska je zdařilým mixem luxusu a sportu a posaz za volantem je perfektní. Sedadla mi však přišla zbytečně tuhá a mohla by mít výraznější bočnice. A pak je tu ten zpropadený koncerňácký volant s tenkým věncem a především s oválným průřezem. Copak jsem igráček? Tohle opravdu někomu vyhovuje? Úplně to zkazí dojem ze „závodnicky“ umístěného startovacího tlačítka, ovladače klapky výfuku a voličů jízdních režimů.

Motor se po stisku tlačítka probudí s důrazným zahučením, ale jinak běží na volnoběh až překvapivě tiše. Volič dávám do manuálního režimu, budu ale řadit pádly pod volantem, kulisa sekvence je totiž špatně – podřazuje se vzad. Ale moment – co to je? Superauto za čtyři mega má plastová(!) pádla pod volantem a ještě ne zrovna velká, takže se neovládají úplně ideálně. Tedy ať se na mě v Ingolstadtu nezlobí, ale tohle se tedy hrubě nepovedlo.

Jenže s přibývajícími kilometry jsem na všechno zapomněl. Na tvrdá sedadla, pádla z volantu k herní konzoli za čtyři stovky a možná i na ten volant (no dobře, na ten ne..). Svezení s R8 je totiž naprosto famózní záležitost. Začnu třeba podvozkem – ovladačem Audi Drive Select navolím komfortní režim a R8 krásně tlumí drobné nerovnosti a jízda je příjemně plavná. Tohle že je supersport? Umím si představit, že budu erosmičkou používat jako auto na každý den! Je sice pravda, že přejezd výraznějších nerovností už způsobuje rázy, ale jestli na danou kategorii hodně nebo málo, opravdu těžko soudit, se supersporty člověk nejezdí každý den, mohlo to ale být ještě o něco lepší. Ale pastím na mamuty se prostě vyhnete, ne? Řízení je totiž mnohem lepší, než u minulé generace, je rychlejší, přesnější a mnohem lépe vyvážené …a parádně strmé, mezi dorazy jsou jen dvě otáčky.

Kam R8 pošlete, tam zatočí, bez náklonů, bez protestů a hlavně – bez nedotáčivosti! To není až taková změna - předchůdce s V8 byl na limitu trošku nedotáčivý, V10 však nikoli, i přesto je však něco jinak. Zatímco R8 V10 v sobě mělo špetku zběsilosti a v kombinaci s trošku zvláštním řízením dokázalo občas i nahnat strach, nové R8 připomíná skalpel – je naprosto přesné a precizní, neuvěřitelně klidné a poslušné. Během testovací jízdy jsem se nějakému limitu ani nepřiblížil, je ovšem pravda, že na trase bylo až nezdravě moc městských a rovných úseků, je znát, že se Audi o své klenoty trošku bálo.

A to stále mluvím o jízdě v komfortním režimu. Pokud přepnu do dynamického módu, šasi citelně ztuhne, auto začne výrazně kopírovat povrch vozovky a subjektivně se pochopitelně ještě o něco zlepší ovladatelnost, reálně se však na okresce rozdíl ve výkonnosti v rychlosti nepozná, možná na okruhu… Na nerovném povrchu se R8 třepe trochu víc ale kola neztrácí kontakt s povrchem.

Nemohu se rozhodnout, jestli mě víc uchvátilo perfektně odladěné šasi nebo atmosférický desetiválec – v dnešní době už exemplář z Červené knihy ohrožených druhů. Když se člověk sveze s takovým motorem, nejraději by šel ty oxidem uhličitým posedlé byrokraty pověsit za uši do průvanu. Nebo za něco jiného… Ne, 5,2litrovému V10 rozhodně nechybí síla v nízkých otáčkách. Sice se dole nesbírá s takovou intenzitou, jako současná biturba, ale zase reaguje okamžitě a rozhodně ho nelze považovat za „vydechlý“.

Zatímco v nízkých otáčkách a při polevení tlaku na plynový pedál se o drama stará bublající a práskající výfuk, ve vysokých otáčkách do kabiny proniká jen a pouze mechanický, kovový zvuk za sedadly umístěného desetiválce. Zní sice docela utlumeně, ale naprosto famózně. Do 5000/min je skvělý, ale opravdu žít začíná v 5300/min, v tu chvíli chytí druhý dech a s nádhernou špičkou se žene k osmi tisícům. Stačí lehké ťuknutí do pádla, dvouspojka přeřadí téměř bez prodlevy a šou pokračuje.

Trošku jsem litoval, že jsem vyzkoušel automatický sportovní režim převodovky až na posledních stovkách metrů, je totiž tak rychlý a chytrý, že snad ani není nutné řadit ručně… a navíc při podřazování dává krásné meziplyny. Karbonkeramické brzdy pak celý komplet perfektně doplňují – zapomeňte na doby, kdy se musely zahřívat a byly poněkud kousavé. Teď se chovají jako klasické ocelové a navrch brzdí jako ďas.

Audi R8 druhé generace je prostě… skvělé, škoda, že to nedává svým vzhledem moc najevo, možná to zjistí mnohem méně lidí, než by se ingolstadtským líbilo…

Audi TT RS: Nepoznáte ho!

Už to asi tušíte – to překvapení bylo R8, auto, které mě šokovalo, bylo TT RS. Jak už jsem psal, vedle R8 rozhodně nepůsobí zakřiknutě, je sice vyšší a užší, ale tváří se zatraceně drsně, kombinace masky, světlometů a nárazníku naživo budí potřebný respekt a nejinak je tomu v kabině. Ovladače ventilace ve výdeších ventilace jsou geniální nápad, sedadla jsou komfortnější, než v R8 a drží tělo dokonce ještě o něco lépe. Bohužel je tu zase ten volant s oválným průřezem, jenž mi při delší ostré jízdě po okreskách dokázal nepříjemně zhmoždit dlaně. A nedá mi to – Audi, které proslulo špičkovými materiály v kabině, má na palubní desce před spolujezdcem nefalšovanou gumu, která se ani nesnaží tvářit, že to není guma. No toto…

Ale to je pohříchu to jediné, co lze nejostřejšímu tétéčku vytknout. Bez legrace. Dvaapůllitrový pětiválec s výkonem 400 koní a točivým momentem 480 N.m zní nad 4000 otáčkami snad ještě lépe, než V10 (rozhodnutí nenahradit jej přefouknutým dvoulitrem bylo rozhodně správné), dynamika se erosmičce nebezpečně blíží (to je to kouzlo turbomotorů), dvouspojka řadí stejně rychle a na brzdy, vpředu karbonkeramické, je také naprostý spoleh, mají plynulý nástup a dávkují se snadno a hladce. To největší překvapení ale přináší podvozek.

TT RS bylo dosud charakteristické obrovskou silou na rovinkách, ale nedotáčivostí v zatáčkách. A právě ta už je pryč. Ingolstadtský kompakt teď neuvěřitelně ochotně zatáčí, na koncernovou čtyřkolku – překonává i Golf R. Na okreskách prostě nedotáčivost téměř neexistuje, pokud se do oblouku nevrhnete rychlostí za hranicí zdravého rozumu, tétéčko to prostě zvládne, přední kola se „lepí“ k asfaltu a zadní náprava je naprosto stabilní. Řízení je navíc přesné a dobře vyvážené, sice trošku lehčí, ale to je v pořádku, rozhodně je to lepší řešení, než uměle nasimulovaná tuhost.

Ale tohle všechno už víte z jízdních dojmů Davida Bureše ze Španělska. Jak se ale auto chová na našich silnicích, které mají k dokonalosti těch španělských dost daleko? Zapomeňte na toporně tuhé šasi, kterým Audi „proslulo“ v minulosti, teď perfektně splňuje požadavky na sportovní podvozek – je tuhý a precizně kopíruje povrch, ale současně znamenitě tlumí rázy. Je sice méně poddajné, než R8, ale drobné nerovnosti filtruje stejně dobře a ty výraznější dokonce lépe, než jeho supersportovní sourozenec.

Audi R8 a TT RS si v nabídce určitě nekonkurují, s pořízením superauta si nekupujete jen famózní svezení s atmosférickým V10 a specifické proporce karoserie, ale i notnou dávku prestiže. Jenže jako celek je TT RS možná lepší auto. Na české okresky docela určitě…

Michal Fokt
Diskuze (39)
23. 10. 2016 00:30
Re: RS days
Taky parada, z nekterych sekvenci by neznaly mozna ani nepoznal, ze je na zaberech cast auta. Kdyz si predstavim,m co casu stoji jen priprava a detaililng samotneho auta, pak priprava, nataceni, strih a doladovani... :yes:

Jen si rypnu - ta uvodni znelka mi prijde moc dlouha, 15s je dost, ale mozna je to jen muj nazor :-)
22. 10. 2016 08:04
Re: RS days
Tak to jsem rád. ;-) Mrkni když tak ještě tady na i8.

[odkaz]
Avatar - boost.
21. 10. 2016 23:14
Re: RS days
OMG, ten zvuk desetiválce je teda něco božího.

Videa :yes:
Avatar - boost.
21. 10. 2016 23:13
RS
Pěkné počtení a díky i ostatním v diskuzi, takhle to má být, a já jen závidím těm, kteří měli možnost si něco takového projet. ;-) :yes:
Avatar - speedfred
21. 10. 2016 22:55
Re: Ze by...
Ten Capito čo už maká v McL F1 ?