16.4. 2016 Matouš Jelínek

Začala sezona přezouvání: Nejsme přece v Africe

 

Jak probíhá přezouvací mánie, na jakých pláštích Češi jezdí a v čem nejčastěji chybují? Na to jsme se přijeli podívat do pneuservisu.

Od prvního dubna skončila povinnost jezdit za stanovených podmínek na zimním obutí. Řidiče však zatím tato změna příliš nezasáhla. „Začátek měsíce je ještě slabší, spousta zákazníků dojíždí zimní pneumatiky v rámci zimních dovolených. Největší nápor očekávám až od pondělí jedenáctého dubna,“ vítá nás Ladislav Brynda, majitel pneuservisu LB Automobile v pražských Kunraticích. V čekárně jeho servisu je poloprázdno, byť počasí venku připomíná spíše léto.

Vyslovený nával však dnes nebývá tak běžný jako dříve. „Většina zákazníků využívá objednávkový formulář na našich internetových stránkách. Mohou se podívat na volné termíny a vybrat si vhodný,“ popisuje Brynda, jak se daří nápor rozmělnit ke spokojenosti servisu i klientů.

Nedojíždíme

A není to jediná změna, která se za poslední roky odehrála. Pozitivní je, že podle zdejších zkušeností jsou řidiči rozumnější. Opravdu se snaží jezdit v létě na letních a v zimě na zimních. Také dříve běžná praxe, kdy dojížděli pneumatiky s vločkou v horké sezoně, už je passé. „Většina motoristů naštěstí střídá obutí spořádaně ve stanovených termínech. A neriskuje v létě na rozměklých zimních,“ říká majitel, zatímco se přesouváme do dílny.

Přezout Ford Mondeo, který stojí před námi, bude s profesionálním vybavením otázkou pár minut. Na zvedáku je cobydup a už se ho ujímá zdejší vedoucí servisu Jiří Pelant. „Lidé jezdí na lepších gumách než dříve. Naštěstí jsou pryč doby protektorů, použitého i opravdu nekvalitního obutí. Ani s hodně ojetými gumami už se většinou nesetkáváme. To už je častější špatně opravené auto,“ směje se. Občas však při přezouvání narazí na defekt. „Zrovna včera jsme z gumy vytáhli tuhle žhavicí svíčku. Asi vypadla z odpadu,“ ukazuje nám masivní železný projektil. Také zákazníci jsou náročnější. Dnes už představuje standard uskladnění pneumatik, jejich mytí, ale i voskování.

Čeští vrtkolenové

Mechanik zkušenými pohyby sundává čtveřici kol, vyvažuje nová, očišťuje náboj a letní nasazuje zpět. Jenže ne vždy to jde takto hladce. „Jsme národ šetřílků a internetových obchodů. Spousta zákazníků kupuje jen to nejlevnější. Výjimečně sem přijedou i lidé se čtyřmi rozdílnými pneumatikami a chtějí je nasadit, což musíme odmítnout. Nejsme přece v Africe, abychom každým kolem jiným. dorazí i s nově koupeným obutím, které je klidně sedm let staré. A nikdo nezaručí, že bylo správně skladované,“ varuje před super úspornými řešeními Ladislav Brynda.

„Zrovna včera jsme zde měli pána, který koupil pláště pouze podle technického průkazu, jenže se podíval na alternativní rozměr. Vítězoslavně nám předal auto na přezutí, ale ráfky a pneumatiky o palec větší,“ dodává. Internetové obchody samozřejmě umožňují vrácení zboží, poštovné však hradí zákazník.

Ještě pár cvaknutí momentového klíče a auto, které jsme sledovali, může vyrazit vstříc letním cestám. Za pouhé přehození obutých ráfků bychom zde dali pětistovku, kompletní výměna plášťů vyjde podle rozměru asi o tři stovky dráž. „Dělám tuto práci dvacet let. Za tu dobu se vztah řidičů k obutí naštěstí stále zlepšuje. Těch, co si neuvědomují důležitost pneumatiky pro bezpečnost, je stále méně,“ dodává Brynda na rozloučenou.

Vyplatí se dvě sady?

Přehazovat pneumatiky na jednom ráfku, nebo koupit druhý set? Jednoduchým výpočtem jsme zjistili, že výsledek není tak jednoznačný, jak by se mohlo zdát. Třeba v případě naší kalkulace nákupu druhé sady disků na malý vůz vycházel pětiletý servis dráž než při přehazování na jednom ráfku. Nesmíme ale opomenout, že řada řidičů přehazuje druhou sadu svépomocí, což vrhá na celou rovnici jiné světlo, stejně jako zůstatková cena samotných disků. Při přehazování pneumatik na jednom ráfku je také potřeba zmínit, že samotný plášť a hlavně jeho patka tímto výrazně trpí. I z toho důvodu považujeme model s dvěma sadami za šťastnější řešení. A to i přesto, že ne vždy musí být cenově nejvýhodnější.

Přibližná cena přezouvání na pět letCenaDvě sady ráfků Jedna sada ráfků
  Počet Cena za 5 let Počet Cena za 5 let
Plechový ráfek 1000 Kč 4 4000 Kč 0 
Kompletní přezutí pláště 800 Kč 2 1600 Kč 10 8000 Kč
Přehození ráfku a vyvážení 500 Kč 8 4000 Kč 0 
Celkem   9600 Kč  8000 Kč
Předpokládaný nájezd 20.000 km za rok a životnost pneumatik 35.000 km. Za pět let bude potřeba přehodit pneumatiky 10x. I majitel dvou sad kvůli opotřebení dvakrát vymění pláště na ráfku.

Jak na přezouvání svépomocí

1. Šrouby povolte ještě na zemi. Samozřejmě jenom trochu, řekněme o půl otáčky.

2. Auto zvedejte jen v místech, která k tomu určil výrobce. U některých vozidel (na snímku Škoda Octavia III) na ně ukazují prolisy na prazích. Nestačí zatáhnout ruční brzdu či zařadit převod – pro bezpečnou práci zaklínujte kola na druhé straně z obou stran. A než začnete pod zvednuté auto strkat ruce, dejte pod něj třeba špalek – žádnému zvedáku nelze věřit na 100 %.

3. Odmontujte zvednuté kolo.

4. Očistěte dosedací plochy náboje i kola (zevnitř) drátěným kartáčem. Je velmi důležité, aby zde nezbyla rez či zaschlé zbytky maziva nebo vosků.

5. Dosedací plochy proti přireznutí chraňte normálním voskem používaným třeba pro nástřik dutin karoserií. Nestříkejte jej však na náboj, kde hrozí potřísnění brzdových kotoučů a závitů, ale dovnitř kola.

6. Šrouby se nemažou. Když výrobce počítal potřebný utahovací moment, dosadil do rovnice suché tření. Tlustší vrstva maziva v opotřebeném závitu se navíc umí chovat nevypočitatelně – když se časem vytlačí, je šroub náhle povolený. U některých vozů výrobce předepisuje namazání kuželové dosedací plochy šroubů či matic. Tenkou vrstvou vazelíny zde neuděláte chybu asi nikdy, ale na závit vážně nepatří.

7. Po nasazení zimního kola šrouby zatočte ručně. Pokud některý jde ztuha, zkontrolujte závit. Poškozený vyměňte.

8. Vezměte do ruky klíč a šrouby dotáhněte mírnou silou (výrobci vozidel píšou obvykle 30 N.m). Postupujte diagonálně – tedy vždy protilehlé šrouby po sobě. Je to proto, aby si kolo sedlo už v nezatíženém stavu. Až na něm bude spočívat hmotnost auta, mohli byste ho přitáhnout plným momentem nakřivo.

9. Po spuštění za zem utahujte momentovým klíčem na hodnotu předepsanou výrobcem vozidla. Pro dvacet nejčastějších aut ji uvádíme v tabulce.

10. Před jízdou zkontrolujte tlak v pneumatikách. Ideální je po první jízdě s „novými koly“ ještě jednou zkontrolovat dotažení.

Video

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny…

Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným

Stát štědře dotuje politické strany. Ty dříve úspěšné,…

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

 

Štítky Pneu Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Začala sezona přezouvání: Nejsme přece v Africe







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které končí smrtí!

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které…

Herecká legenda Jana Štěpánková (83) před kamerou umírala už několikrát. Nikdy z toho trauma, jako většina…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných beachvolejbalistek

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných…

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…