16.4. 2016 Matouš Jelínek

Začala sezona přezouvání: Nejsme přece v Africe

 

Jak probíhá přezouvací mánie, na jakých pláštích Češi jezdí a v čem nejčastěji chybují? Na to jsme se přijeli podívat do pneuservisu.

Od prvního dubna skončila povinnost jezdit za stanovených podmínek na zimním obutí. Řidiče však zatím tato změna příliš nezasáhla. „Začátek měsíce je ještě slabší, spousta zákazníků dojíždí zimní pneumatiky v rámci zimních dovolených. Největší nápor očekávám až od pondělí jedenáctého dubna,“ vítá nás Ladislav Brynda, majitel pneuservisu LB Automobile v pražských Kunraticích. V čekárně jeho servisu je poloprázdno, byť počasí venku připomíná spíše léto.

Vyslovený nával však dnes nebývá tak běžný jako dříve. „Většina zákazníků využívá objednávkový formulář na našich internetových stránkách. Mohou se podívat na volné termíny a vybrat si vhodný,“ popisuje Brynda, jak se daří nápor rozmělnit ke spokojenosti servisu i klientů.

Nedojíždíme

A není to jediná změna, která se za poslední roky odehrála. Pozitivní je, že podle zdejších zkušeností jsou řidiči rozumnější. Opravdu se snaží jezdit v létě na letních a v zimě na zimních. Také dříve běžná praxe, kdy dojížděli pneumatiky s vločkou v horké sezoně, už je passé. „Většina motoristů naštěstí střídá obutí spořádaně ve stanovených termínech. A neriskuje v létě na rozměklých zimních,“ říká majitel, zatímco se přesouváme do dílny.

Přezout Ford Mondeo, který stojí před námi, bude s profesionálním vybavením otázkou pár minut. Na zvedáku je cobydup a už se ho ujímá zdejší vedoucí servisu Jiří Pelant. „Lidé jezdí na lepších gumách než dříve. Naštěstí jsou pryč doby protektorů, použitého i opravdu nekvalitního obutí. Ani s hodně ojetými gumami už se většinou nesetkáváme. To už je častější špatně opravené auto,“ směje se. Občas však při přezouvání narazí na defekt. „Zrovna včera jsme z gumy vytáhli tuhle žhavicí svíčku. Asi vypadla z odpadu,“ ukazuje nám masivní železný projektil. Také zákazníci jsou náročnější. Dnes už představuje standard uskladnění pneumatik, jejich mytí, ale i voskování.

Čeští vrtkolenové

Mechanik zkušenými pohyby sundává čtveřici kol, vyvažuje nová, očišťuje náboj a letní nasazuje zpět. Jenže ne vždy to jde takto hladce. „Jsme národ šetřílků a internetových obchodů. Spousta zákazníků kupuje jen to nejlevnější. Výjimečně sem přijedou i lidé se čtyřmi rozdílnými pneumatikami a chtějí je nasadit, což musíme odmítnout. Nejsme přece v Africe, abychom každým kolem jiným. dorazí i s nově koupeným obutím, které je klidně sedm let staré. A nikdo nezaručí, že bylo správně skladované,“ varuje před super úspornými řešeními Ladislav Brynda.

„Zrovna včera jsme zde měli pána, který koupil pláště pouze podle technického průkazu, jenže se podíval na alternativní rozměr. Vítězoslavně nám předal auto na přezutí, ale ráfky a pneumatiky o palec větší,“ dodává. Internetové obchody samozřejmě umožňují vrácení zboží, poštovné však hradí zákazník.

Ještě pár cvaknutí momentového klíče a auto, které jsme sledovali, může vyrazit vstříc letním cestám. Za pouhé přehození obutých ráfků bychom zde dali pětistovku, kompletní výměna plášťů vyjde podle rozměru asi o tři stovky dráž. „Dělám tuto práci dvacet let. Za tu dobu se vztah řidičů k obutí naštěstí stále zlepšuje. Těch, co si neuvědomují důležitost pneumatiky pro bezpečnost, je stále méně,“ dodává Brynda na rozloučenou.

Vyplatí se dvě sady?

Přehazovat pneumatiky na jednom ráfku, nebo koupit druhý set? Jednoduchým výpočtem jsme zjistili, že výsledek není tak jednoznačný, jak by se mohlo zdát. Třeba v případě naší kalkulace nákupu druhé sady disků na malý vůz vycházel pětiletý servis dráž než při přehazování na jednom ráfku. Nesmíme ale opomenout, že řada řidičů přehazuje druhou sadu svépomocí, což vrhá na celou rovnici jiné světlo, stejně jako zůstatková cena samotných disků. Při přehazování pneumatik na jednom ráfku je také potřeba zmínit, že samotný plášť a hlavně jeho patka tímto výrazně trpí. I z toho důvodu považujeme model s dvěma sadami za šťastnější řešení. A to i přesto, že ne vždy musí být cenově nejvýhodnější.

Přibližná cena přezouvání na pět letCenaDvě sady ráfků Jedna sada ráfků
  Počet Cena za 5 let Počet Cena za 5 let
Plechový ráfek 1000 Kč 4 4000 Kč 0 
Kompletní přezutí pláště 800 Kč 2 1600 Kč 10 8000 Kč
Přehození ráfku a vyvážení 500 Kč 8 4000 Kč 0 
Celkem   9600 Kč  8000 Kč
Předpokládaný nájezd 20.000 km za rok a životnost pneumatik 35.000 km. Za pět let bude potřeba přehodit pneumatiky 10x. I majitel dvou sad kvůli opotřebení dvakrát vymění pláště na ráfku.

Jak na přezouvání svépomocí

1. Šrouby povolte ještě na zemi. Samozřejmě jenom trochu, řekněme o půl otáčky.

2. Auto zvedejte jen v místech, která k tomu určil výrobce. U některých vozidel (na snímku Škoda Octavia III) na ně ukazují prolisy na prazích. Nestačí zatáhnout ruční brzdu či zařadit převod – pro bezpečnou práci zaklínujte kola na druhé straně z obou stran. A než začnete pod zvednuté auto strkat ruce, dejte pod něj třeba špalek – žádnému zvedáku nelze věřit na 100 %.

3. Odmontujte zvednuté kolo.

4. Očistěte dosedací plochy náboje i kola (zevnitř) drátěným kartáčem. Je velmi důležité, aby zde nezbyla rez či zaschlé zbytky maziva nebo vosků.

5. Dosedací plochy proti přireznutí chraňte normálním voskem používaným třeba pro nástřik dutin karoserií. Nestříkejte jej však na náboj, kde hrozí potřísnění brzdových kotoučů a závitů, ale dovnitř kola.

6. Šrouby se nemažou. Když výrobce počítal potřebný utahovací moment, dosadil do rovnice suché tření. Tlustší vrstva maziva v opotřebeném závitu se navíc umí chovat nevypočitatelně – když se časem vytlačí, je šroub náhle povolený. U některých vozů výrobce předepisuje namazání kuželové dosedací plochy šroubů či matic. Tenkou vrstvou vazelíny zde neuděláte chybu asi nikdy, ale na závit vážně nepatří.

7. Po nasazení zimního kola šrouby zatočte ručně. Pokud některý jde ztuha, zkontrolujte závit. Poškozený vyměňte.

8. Vezměte do ruky klíč a šrouby dotáhněte mírnou silou (výrobci vozidel píšou obvykle 30 N.m). Postupujte diagonálně – tedy vždy protilehlé šrouby po sobě. Je to proto, aby si kolo sedlo už v nezatíženém stavu. Až na něm bude spočívat hmotnost auta, mohli byste ho přitáhnout plným momentem nakřivo.

9. Po spuštění za zem utahujte momentovým klíčem na hodnotu předepsanou výrobcem vozidla. Pro dvacet nejčastějších aut ji uvádíme v tabulce.

10. Před jízdou zkontrolujte tlak v pneumatikách. Ideální je po první jízdě s „novými koly“ ještě jednou zkontrolovat dotažení.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 

Štítky Pneu Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Začala sezona přezouvání: Nejsme přece v Africe







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…