Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zahraniční exoti? Jen na první pohled. Druhý život evropských vysloužilců.

Lukáš Prejzek
Diskuze (128)
Automobily, které už Evropanům nepřipadají zajímavé, obvykle nepatří do starého železa. Přinášíme přehled těch, které se dočkaly druhé šance a spokojeně slouží v jiných částech světa.


Úvod


Jakmile se běžný evropský automobil dostane do pokročilého věku, kdy začne na trhu výrazně ztrácet, většinou ochotně uvolní místo modernímu nástupci. Co se pak ale děje se starými produkčními linkami? Někdy skončí ve šrotu, stále častěji však dostane vysloužilec daleko od hranic našeho kontinentu druhou šanci. V exotických zemích se pak letitý vůz znovu úspěšně vyrábí a prodává po statisícových sériích. Obvykle se zcela novým jménem, pod jinou značkou, proměněný výrazným faceliftem k nepoznání a často i v úplně neznámé karosářské verzi.

Na exotických trzích tak dominují především sedany odvozené z malých a kompaktních evropských hatchbacků, neboť skromní asijští či jihoameričtí motoristé na nich vedle „dospělých“ proporcí oceňují také reprezentativní vzhled. Řidiči z odlehlých zemských končin totiž zpravidla nejsou příliš movití a místo nejmodernější techniky dbají především na módní vzhled. Občas tento recept dokonce některým autům prodlouží život na několik desetiletí. Úplně nejdále to kdysi dotáhl Fiat Uno – díky brazilské kariéře se totiž ve výrobě udržel celých třicet let a vedle hatchbacku jeden čas vznikal i ve verzích sedan, tudor, tří- i pětidveřové kombi, pick-up a malá dodávka. I ostatní u nás už vyběhlé či výběhové modely však mají také slušně našlápnuto k slibným zítřkům. Vybíráme deset nejzajímavějších cizokrajných úprav.

Citroën C-Quatre


Citroën C-Quatre - Čína

Přestože k hlavním trhákům čínského Citroënu už léta patří sedan na bázi aktuálního modelu C4, v tamní nabídce značky nadále figuruje i předchozí generace, nazvaná C-Quatre. Ta už ale dávno nemá nic společného s předchozím sedanem C4, který se v minulém desetiletí dokonce i dovážel na český trh. Jeho značně kontroverzní záď se zřejmě nelíbila ani Číňanům, a tak se z ošklivého káčátka během času vyklubala fešná limuzínka. Před rokem se navíc podrobila slušivému faceliftu přídi.

Vrcholná verze sedanu C-Quatre VTS přitom disponuje silným atmosférickým zážehovým motorem o výkonu 108 kW. Nabídku původní řady C4 v Číně k tomu nyní doplňuje také outdoorová varianta C-Quatre Cross s terénními prvky a samozřejmě pouze pohonem předních kol.


Fiat Avventura


Fiat Avventura – Indie

Patříte mezi kritiky násilného faceliftu dnes jedenáctiletého Grande Punta z roku 2009, kdy se model po radikální proměně přídě přejmenoval na Punto Evo? Pak se raději ani nedívejte na přední partie dnešního punta z Indie. Světlomety v korejském stylu mu podle nás vážně nesluší, což platí i pro nic neříkající prazvláštní ovál masky chladiče. Interiér však naštěstí zůstal stejně atraktivní jako dosud. Uhlazený vnější základ někdejšího Giugiarova díla ještě více narušuje speciální outdoorová varianta s rezervním kolem drsňácky zavěšeným na zadních dveřích, prodávaná pod samostatným názvem Avventura. Bohužel nám ale tahle terénní karikatura s předním pohonem poctivý off-road opravdu nepřipomíná…


Chery Cowin


Chery Cowin – Čína

Od ukončení španělské produkce první generace Seatu Toledo letos uplynulo dlouhých 17 let, přesto se tento model po několika podstatných designových úpravách vyrábí a úspěšně prodává dál. Jeho technický i karosářský základ si totiž vzala do parády čínská společnost Chery. Toledo se v jejím podání nedávno dočkalo dalšího výrazného faceliftu a koupit ho můžete i v zemích bývalého Sovětského svazu. V některých destinacích ho však v katalogu nových aut najdete pod dalšími exotickými názvy Chery Amulet nebo Vortex Corda.


Khodro Runna


Khodro Runna – Írán

Zní to možná neuvěřitelně, ale i taková země jako Írán má vlastní automobilku. Ta jako technický základ využívá především různé vysloužilé modely Peugeotu, je však schopna proměnit je k nepoznání. Tak třeba Peugeot 206 ve čtyřdveřové karoserii sedan, původně určené především pro Dálný východ a Jižní Ameriku, podrobila natolik zásadní omlazovací kúře, že původní auto zvenčí prozradí jen boční dveře. I ty přitom mají jiné kliky a zrcátka.

A protože auto, jehož předobraz kdysi býval v Evropě levným městským přibližovadlem, berou nyní v exotických zemích jako luxusnější model, Khodro Runna získalo do výbavy například xenonové světlomety.


Lada Largus


Lada Largus – Rusko

Kombíků má Lada na domácím trhu dost (Priora a Kalina), ale sedm míst žádný z nich nenabízí. Proto se po majetkovém vstupu Renaultu dostal do nabídky tradiční ruské automobilky velký model Largus. Nejde však o žádnou zásadní novinku, ale lehce upravenou minulou generaci až sedmimístné Dacie Logan MCV, a to včetně původních motorů.

Aby se však largus proti starému loganu výrazněji odlišil, lze ho nyní koupit i v atraktivní outdoorové variantě Cross s výrazným oplastováním. To je však jediná terénní úprava - vůz totiž stále disponuje pouze pohonem přední nápravy.


Mahindra Verito Vibe


Mahindra Verito Vibe – Indie

Opět předchozí vydání Dacie Logan: tentokrát z Indie. Spolu s velkou modernizací od loganu odvozeného sedanu Mahindra Verito dorazila opožděně na trh i jeho zkrácená verze Verito Vibe. Tvarem zádě se však nenechte zmást. Ačkoli vůz vypadá jako čistokrevný pětidveřový hatchback, opravdu jde o sedan s výklopným víkem zavazadelníku a pevným zadním oknem - do přeplněných indických ulic ideální řešení, při parkování vadí každý přebytečný centimetr. Podobné konstrukční řešení jsme na našem kontinentě vídali naposledy v 70. letech minulého století na Fiatu 127.


Nissan Terrano


Nissan Terrano – Rusko

Dacia potřetí: tentokrát pod japonskou značkou a s cílem dobýt Rusko. Pod atraktivním kabátkem nesmlouvavého terénního drsňáka se však skrývá naše stará známá Dacia Duster. Ta se sice v Evropě prodává i nadále, ale třeba na ruském trhu rumunská značka vůbec nefiguruje - logany a sandera se nabízejí pod logem Renaultu, duster zase tamní řidiči znají jako Nissan Terrano. Tento model je sice stejně jako u nás k mání s pohonem předních i všech kol, ale výhradně se zážehovými motory o objemu 1,6 nebo 2,0 litru. Silnější verzi přitom lze zkombinovat i s automatem. Obě jednotky používají atmosférické plnění válců, turbomotory ani diesely terrano mít nemůže.


Peugeot Pars


Peugeot Pars / Khodro Samand – Írán

Auto roku 1988 sice ukončilo pouť na evropských trzích už v polovině 90. let, ale v Íránu nebo Egyptě můžete mladé verze Peugeotu 405 potkávat na silnicích dodnes. Prozradí je třeba výrazná chromovaná maska, čiré přední světlomety, přepracovaná kapota a nárazník ve stylu modelu 406. Vzadu zase jiné koncové lampy. Tamní řidiči postarší francouzský sedan znají pod označením Peugeot Pars. I jeho výroba sice nedávno skončila, jenže nezmar Peugeot 405 se vyrábí dál!

Jeho techniku totiž používá další íránský automobil: sedan střední třídy Khodro Samand. A tak přestože se s galským vzorem zvenčí shodují jen kliky dveří, pod karoserií se skrývá kompletní čtyřistapětka, jak ji pamatujeme ještě z dob Tuzexu.


Renault Clio Mercosur


Renault Clio Mercosur – Brazílie

Donekonečna faceliftované Clio II ukončilo evropskou pouť s přídomkem Storia (respektive v Německu Campus) v roce 2012, tedy po deseti letech produkce – a mnoha faceliftech. Poté se vydalo lovit štěstí až do daleké Brazílie.

Tam se nedávno podrobilo výrazné designové modernizaci v novém korporátním stylu automobilky, pohání jej zážehový čtyřválec o objemu jednoho litru a jako palivo se vedle benzinu spokojí i s etanolem. Při pohledu na sympatickou příď clia si dokonce dokážeme představit i jeho dnešní účinkování u nás.


Škoda Rapid


Škoda Rapid – Indie

Fabia jako malý sedan? Proč ne? Automobilka si přitom k této karosářské variantě pomohla jednoduchou fintou – známou škodováckou příď nalepila na poslední generaci Volkswagenu Polo v exotickém čtyřdveřovém provedení. Model je však určen výhradně pro indický trh - už proto, že má výhradně pravostranné řízení. Dalšími zajímavostmi indického rapidu je diesel TDI netradičního objemu 1498 cm3 o výkonu 77 kW a také sedmistupňová automatika DSG. České řidiče bude jistě zajímat hlavně objem kufru: sedan Škoda Rapid pojme v základním uspořádání 460 litrů zavazadel. Mimochodem ve špičkové verzi Elegance Black Package se zmíněným turbodieselem, DSG, speciálními polepy karoserie a černými litými koly přijde na necelých 400 000 Kč. Čtyřdveřový sedan Rapid přitom znají i Číňané - ten ale automobilka odvodila jako samostatnou karosářskou variantu z evropského rapidu.


Zobrazit celý článek
Lukáš Prejzek
Diskuze (128)
14. 10. 2015 14:11
Re: Díky za článek!
Nelžete, Gilgite, Čech nejste.
14. 10. 2015 13:11
Re: Nesmysly exota Prejzka
Znalosti panu Gilgitovi neberu, ale sám ze soukromé diskuse vím, že ne všechno nosí v hlavě. Sem tam pomůže i Wikipedie :-)
14. 10. 2015 13:05
Re: Nesmysly exota Prejzka
Gilgite, až někdy pojedete z Prahy na severozápad, stavte ve ve Slaném. Milerád vás poznám osobně.
Re: oplastovaná
Mozná z Ruska.
14. 10. 2015 09:58
Re: oplastovaná
Jedno cherry amulet parkuje nedaleko mého bydliště, zjevně je to starší model. Je to opravdu podivná nestvůrka. Zajímají mě dvě věci - jak se sem proboha dostalo, a jestli to má pořád podvozek dvojkového golfu (ten mělo původní toledo, to musí jezdit zajímavě)

článek přečten na mobilu, tam se čte docela dobře, na rozdíl od těch dieselových blbostí posledních dní. Přesto ale mám chuť založit (resp. sjednotit) skupinu čtenářů v jakési Odbory proti Klikacím článkům