Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájezdové autobusy Volvo Buses: Komplet i podvozek

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Autobusy Volvo pro turistickou dopravu můžeme najít ve třech typových řadách. Výrobce také nabízí podvozky pro nástavbáře.

Společnost Volvo Bus Corporation vyvíjí a vyrábí městské, meziměstské i dálkové luxusní modely. Ve spolupráci s Volvo Trucks nabízí kompletní řešení pro silniční přepravu zboží i nákladu. Česká autobusové divize zahájila činnost v roce 2003. I přes to, že na trh vstoupila až před deseti lety, zaznamenává každoročně velmi slušné výsledky v prodejích vozidel. V posledních šesti letech se mezi přední zákazníky Volvo Buses Czech zařadily například společnosti Čedok, Tourbus, Dopaz a město Kroměříž. Mezi významné klienty patří také firma Student Agency.

Z výroby či díky spolupráci

Firma Volvo Bus v České republice má v nabídce kromě podvozků pro různé typy použití širokou řadu kompletních zájezdových autobusů. Jedná se především o typy 9500, 9700 a 9900 (luxusní dálkové), vyráběné v Polsku.

Díky spolupráci s vybranými karosářskými závody v Evropě, zejména španělskými Sunsundegui, Beulas a Irizar, vznikají také další typy kompletních autobusů, jako je např. Volvo B12B Sunsundegui Sideral 2000, Volvo B9R Elegance, Beulas Glory na podvozku B12B 6x2 v patnáctimetrové verzi nebo řada Aura od stejného výrobce na podvozku B9R nebo B12 či B13R.

Top nabídka

Vrchol aktuální nabídky coachů tvoří modernizovaná modelová řada zájezdových autobusů Volvo 9900. Je postavená na různých variantách podvozků, z nichž se dříve používaly B12B a nověji B13R. Současně s tímto typem je v nabídce zájezdový autobus Volvo 9700 na stejném základu. Ten získal v roce 2007 prestižní mezinárodní ocenění novinářů Coach of the Year 2008.

Podvozky pro zájezdové autobusy existují ve dvou základních provedeních B13R a B9R, lišících se výkonem a velikostí motoru.

Typ B9R používá motor D9B s maximálním výkonem 279 kW, silnější B13R získáte ve výkonových provedeních 309 a 338 kW. Modelová řada zájezdových vozidel se liší především tím, že Volvo 9900 je komfortnější a opatřené dveřmi u řidiče nebo divadelním uspořádáním sedaček. Ve výbavě najdeme devatenáctipalcové LCD monitory s hi-fi zvukovým systémem. Klimatizace je dvouzónová s odděleným nastavením teplotního komfortu pro cestující a řidiče.

Pohonné řetězce

Autobusy řady 9900 používají vznětové třináctilitrové šestiválcové motory D13C Euro 5 o výkonech 309 a 338 kW. Stejně jako ostatní typy autobusů je i Volvo 9900 a 9700 opatřeno systémem SCR s přímým vstřikováním AdBlue. Letos bude k dispozici i specifikace Euro 6, kterou tvoří jedenáctilitrový agregát D11 o výkonovém rozpětí 208 až 338 kW (1800 až 2200 N.m).

Řada 9700 zahrnuje střední proud coachů Volvo s délkou stejnou jako vrcholný typ 9900, ale střídmější výbavou a nižší pořizovací cenou. Sortiment příplatkových prvků je však velmi bohatý.

Výhodu pohonu top řady 9900 tvoří například standardní zařazení volnoběžky Eco Roll, šetřící palivo zejména při zvlněném profilu trasy. U nabídky autobusů najdeme možnost individuálního přizpůsobení servisních kontraktů.

Vyšperkované coache

Česká divize Volvo Bus Corporation dodala superluxusní patnáctimetrová vozidla na podvozku B13R společnosti Student Agency. Tyto autobusy patří na špičku luxusu prostředků hromadné přepravy osob. Jedná se o první vozidla na podvozcích Volvo karosované španělským Irizarem pro evropského zákazníka mimo Španělsko. Nástavba nese označení PB. Vnitřní vybavení se nachází na špičkové úrovni. Jsou použity speciální kožené sedačky, každá se zabudovaným systémem palubní zábavy Funtoro. Ta zahrnuje například volbu televizních programů, využívání internetového připojení či například hraní společných her po intranetové síti v autobusu s cestujícím i na druhé straně vozidla.

Elegantní vybavení

Vozidla pro 63 sedících cestujících se vyznačují elegancí vně i uvnitř. Zaujmou futuristickými tvary. Podvozek s typovým označením Volvo B13R poskytuje cestujícím kvalitní jízdní komfort prostřednictvím vzduchového pérování a nezávislého zavěšení přední nápravy.

Řidiči ocení zejména velký točivý moment třináctilitrového šestiválce v širokém rozsahu otáček a mechanickou automatizovanou převodovku s řazením I-Shift. Stabilizační systém ESP je v této třídě samozřejmý standard.

Ojedinělá skládanka

Superluxusní autobus představuje spojení švédské spolehlivosti, kvality a bezpečnosti s působivým španělským designem. Je vybavený nejmodernější technikou pro příjem satelitních programů a mobilním internetovým připojením včetně individuálního napájení vlastních počítačů přes zásuvky s napětím 230 V dostupné pro každého cestujícího.

VOLVO 9500
Počet sedadel 49-53
D/š/v (mm) 12 300/2550/3600
VOLVO 9700
Počet sedadel 53-63
D/š/v (mm) 12 300 (13 000, 13 800)/2550/3600 (3700)
VOLVO 9900
Počet sedadel 49-57
D/š/v (mm) 12 300 (13 000, 13 800)/2550/3700

Ladislav Černý
Diskuze (0)