Zapnutá klimatizace zhoršuje spotřebu nejvíce u hybridů
Klimatizace se pomalu stávají naprostou samozřejmostí i u těch nejmenších aut, je však třeba počítat s tím, že jejich používání má negativní vliv na spotřebu paliva. Společností Emission Analytics provedený průzkum v Los Angeles ukázal zajímavá fakta o jejich používání. Poněkud odlišnější režim v evropských městech a dálnicích by asi přinesl jiné výsledky, rozdíl by ale zřejmě nebyl tak velký, aby zjištěná fakta nebyla nezajímavá i pro vás.
Nejméně pozná podle studie používání klimatizace uživatel auta s benzinovým motorem. Tam se spotřeba paliva zhorší v průměru, tedy v kombinovaném režimu jízdy, o 3,8 %. Trošku hůře na tom jsou turbodiesely, které si se zapnutou klimatizací řeknou o 4,6 % nafty více. Nejvíce se promítne chlazení interiéru u hybridů, kde dojde ke zhoršení o 6,1 %.
Spotřeba hybridů s klimatizací jde nahoru zejména ve městech, kde se rozdíl blíží 10 %, naopak na dálnicích padá na 2,8 %. A důvod rozdílů ve spotřebě u jednotlivých typů pohonných ústrojí? Podle zakladatele Emission Analytics Nicka Moldena jde o iluzi. Aktivovaná klimatizace má u všech vozidel téměř stejné energetické nároky, na stejné trase nejsou, co se množství navíc spáleného paliva týče, mezi auty víceméně žádné rozdíly, percentuální rozdíl je způsoben diferencí ve spotřebě jednotlivých aut.
Co z tohoto výsledku vyplývá v první řadě? Není třeba se obávat toho, že by klimatizace nějak dramaticky zhoršila ekonomiku provozu a zasáhla tak do rodinného rozpočtu. Spotřeba se s aktivovanou klimatizací zhorší o 0,25-0,3 l na 100 km, což je určitě snesitelnější, než za volantem "chcípat" vedrem a riskovat ztrátu koncentrace, která by mohla vést i k havárii.