Zapomeňte na Clio R.S., Renault pracuje na hot hatchi s elektrickým pohonem!
Doba elektromobilů se podle všeho blíží, čehož se bojí mnozí fanoušci sportovních aut. Jenže Renault je už uklidňuje, se sportovními automobily počítá i s elektrickým pohonem. A na jednom takovém už pracuje. Dočkáme se Renaultu Zoe R.S.?
„Zvažujeme postavit Zoe R.S., ale je to velký projekt, který zabere čas,“ přiznal Patrice Ratti, šéf Renault Sportu. Ještě nedávno sportovní divize automobilky Renault takový automobil odmítala, časy se ale mění a s tím i plány výrobců. Zvlášť s ohledem na plány francouzského ministra životního prostředí na konec aut se spalovacím motorem se tamější automobilky budou muset takovými projekty zabývat. Technika pro elektromobily se navíc vyvíjí, což je další hlas pro takový vůz.
„Výkon baterií se v posledních letech zlepšil tak, že sportovní elektromobily na rozdíl od doby před pár lety začínají být realizovatelné. Studie výroby Zoe R.S. tak mohly začít,“ uvedl Ratti.
V tuto chvíli tak zatím ještě vůbec není jasné, zda Zoe z dílny divize Renault Sport skutečně vznikne, elektrický hot hatch se ale stává reálnou možností. Pokud však takový vůz bude přece jen postaven, měl by do prodeje vstoupit ještě v tomto desetiletí.
O technice v útrobách je zatím předčasné spekulovat. Ratti nicméně přiznává, že hlavním úkolem vývojářů bude poradit si s těžkými bateriemi tak, aby elektrický hot hatch zůstal agilní. Bude potřeba též dosáhnout i dlouhého dojezdu při sportovní jízdě. Letos postavený koncept Zoe e-sport totiž zvládl rychle jezdit jen 15 minut, víc mu akumulátory neumožnily. A to je pro potřeby hot hatche hodně málo...
Právě Zoe e-sport může ukazovat cestu, jakým směrem se elektrický hot hatch od Renault Sportu může ubírat. Koncept převzal techniku ze speciálu Formule E, díky použití dvou elektromotorů (jeden u každé nápravy) nabídl výkon 338 kW a točivý moment 640 N.m. Tato síla mu umožnila zrychlit z 0-100 km/h za 3,2 sekundy.
Renault Zoe z českých silnic zatím neznáme, na vybraných trzích se ale tento čtyři metry dlouhý hatchback s elektrickým pohonem nabízí už od roku 2012. Už letos by se ale mohl začít prodávat i na českém trhu, a to od druhé poloviny roku. Podmínkou jsou ale dotace na tento typ aut. „Pokud se ukáže, že program podpory je minimálně střednědobý, tak prodej elektromobilů spustíme,“ uvedl na začátku roku generální ředitel Renaultu Zdeněk Grunt. Loni se přitom tvrdilo, že Zoe dorazí do Česku už letos v březnu, což se nestalo.