20.2. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Zapomeňte na Defender a Hummer: Ruské offroady do nejtěžších podmínek

 

Několik ruských firem nabízí vozy s více než zajímavými terénními schopnostmi. Je libo osmikolový speciál, nebo raději terénní kompakt?

Land Rover na konci ledna ukončil výrobu modelu Defender. Milovníci terénní legendy konec vozu oplakávají, nejen v Británii ale umí nabídnout schopný offroad. Jen v Rusku je hned několik firem nabízejících vůz, který se v terénu neztratí. A to nemluvíme o Ladě a její Nivě.

Ruské tajgy kvůli svým náročným podmínkám a minimální silniční síti s hladkým asfaltem schopné vozy prostě vyžadují, a proto firmy z největší země světa dobře vědí, co automobil musí v terénu zvládnout. Každá z nich však schopný teréňák postavila po svém. Pojďme si některé z těchto děl blíže představit.

Avtoros Šaman: Osmikolové monstrum

Jestliže heslo čím víc pruhů, tím víc Adidas platí u kvality oblečení, musí u aut platit čím víc kol, tím víc offroad, řekli si pracovníci firmy Avtoros a představili v roce 2012 osmikolového Šamana. Auto není primárně určeno pro korzování v Pařížské, ale pro těžkou práci v ruské tundře. Zmrzlá tundra se přes léto mění v jednu velkou bažinu, což je terén, se kterým si jsou schopni poradit jen ti nejlepší – třeba právě Šaman.

Řiditelná kola jsou nezávisle zavěšená na páteřovém rámu, natáčet se mohou v závislosti na potřebě řidiče. V základním režimu se natáčí jen dvě přední nápravy, ty zadní se mohou otočit proti těm předním pro zmenšení poloměru otáčení nebo spolu s nimi pro pohyb do boku. Použité pneumatiky mají šípovitý dezén, který usnadňuje pohyb v rozmočeném terénu. Pro lepší trakci v takových podmínkách nechybí automatické vyfukování gum.

Přední a zadní kola jsou umístěna až v rozích karoserie, což pomáhá schopnostem v terénu. Auto si poradí až 45° stoupáním, boční náklon může činit až 47°. Světlá výška má pak hodnotu 450 mm. Vedle jízdy v terénu se Šaman zvládne pohybovat i po vodní hladině, k čemuž slouží lodní šroub. Kvůli této schopnosti je kabina vozu vodotěsná.

Se svými 6,3 metru délky, 2,5 m šířky a 2,7 m výšky není Šaman žádný drobek, i kvůli svým rozměrům auto váží 4,8 tuny, kvůli čemuž spadá do kategorie nákladních vozidel. Dílo Avtorosu uveze náklad až o hmotnosti 1,5 tuny, na měkké půdě nosnost klesne na tunu. Řidič sedí uprostřed, za ním je prostor až pro 10 pasažérů.

O pohon osmikolového monstra se stará třílitrový turbodiesel Iveco F1C s výkonem 129 kW a točivým momentem 350 N.m, který může spolupracovat s manuální i automatickou převodovkou. Agregát zvládne auto rozpohybovat až na rychlost 70 km/h, na vodě pak na 7 km/h. Spotřeba paliva sice činí 25 litrů na 100 kilometrů, 260litrová palivová nádrž ale vystačí i na delší přejezdy.


Avtoros Šaman
 

Video

1/5 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský parlament legalizuje armády žoldáků Ruský parlament legalizuje armády žoldáků

Ruský parlament začne v únoru projednávat návrh zákona o…

OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let

Londýnské metro je nejstarší podzemní dráha na světě.…

Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska

Ukrajina letos v důsledku rozhodnutí švédského…

U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie

V právní kanceláři MSB Legal, která zastupuje…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Dnes 12:56

Americká značka Ford evropskému trhu nadále věří, přestože to v posledních letech mohlo vypadat jinak. Jednoho tradičního modelu se ale patrně zbaví.




Blesk.cz

Nominace Českého lva 2018: Favoritem Bába z ledu, Milada nebo Po strništi bos?

Nominace Českého lva 2018: Favoritem Bába z ledu,…

Opět se nám přiblížilo předávání prestižních ocenění Český lev. Které filmy letos nejvíc zaujmou Českou filmovou…

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově odhlašovali z mítinku

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově…

Ruská atletická federace začala prověřovat podezřelé množství odhlášených účastníků halového mítinku v Irkutsku…

 

Reflex.cz

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o polovinu. Nová revoluční technologie ho ale brzy vzkřísí

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o…

Cena bitcoinu spadla za posledních šest týdnů skoro o polovinu. Z téměř 20 tisíc dolarů na méně než 11 tisíc. Po…

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země. Letos musí splatit obří dluh, hlavně kvůli Sobotkově vládě

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země.…

Stát musí letos od ledna do prosince vrátit věřitelům přes 300 miliard korun, tedy takřka o třetinu více peněz…