Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (39)
Hot hatche v sedmdesátých letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V osmdesátých letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy, zatímco jiné upadly v zapomnění.

Osmdesátá léta přinesla v kategorii hot hatchů po prvních vlaštovkách z let sedmdesátých na evropský trh doslova záplavu nových modelů z produkce zdejších a rovněž i asijských automobilek, zatímco klasické sportovní vozy byly na ústupu.

Tento trend byl bohužel celkem logicky dvoumístný roadster nebo nízké kupé jsou pro každodenní provoz poměrně nepraktickými a nepříliš pohodlnými vozidly, zatímco hot hatch byl výrazně praktičtější a často i cenově dostupnější.

Fanoušci hot hatchů v případě zástupců osmdesátých let nejspíš nikdy nezapomenou na Peugeot 205 GTi, Volkswagen Golf GTI druhé generace, Fordy Fiesta XR2 a Escort XR3, Opel Corsa a Kadett GSi nebo maličký Citroën AX Sport či ostré verze italských hatchbacků Lancia Delta nebo Fiat Uno Turbo i.e.

Vedle dodnes populárních a vyhledávaných zástupců sportovně laděných hatchbacků z osmdesátých let byla ovšem ještě řada dalších, na něž si dnes většinou vzpomenou jen jejich bývalí nebo současní majitelé či opravdu velcí fanoušci.

Citroën Visa GTi je zástupcem modelové řady, kterou chtěla francouzská automobilka nahradit oblíbený model 2CV, ale nakonec ji v letech 1978 až 1989 nabízela vedle něj. Kompaktní rodinný hatchback se během osmdesátých let dočkal několika sportovních verzí, mezi nimiž i díky slavnému reklamnímu spotu vynikalo provedení GTi.

Premiéra modelu Visa GTi se odehrála v roce 1984 na autosalonu v Paříži a pod jeho kapotou byl čtyřválec XU5J o objemu 1,6 litru, kterým disponoval i Peugeot 205 GTi. V původním provedení se zástupce značky Citroën pyšnil výkonem 77 kW (105 k), s nímž dosahoval maximální rychlosti 188 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 s.

Pozdější provedení mělo při stejném objemu motoru výkon zvýšen na 85 kW (115 k) a dosahovalo maximální rychlosti 192 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 s.

Citroën Visa GTi se vedle použitého motoru ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol od ostatních zástupců modelové řady Visa odlišoval i vzhledem svého exteriéru. Karoserii zdobily odlišně tvarované nárazníky, plastová rozšíření blatníků a nejvýraznější odlišností bylo provedení masky chladiče spolu nahrazením obdélníkových reflektorů čtveřicí kruhových světlometů.

Reklama na tento model se stala ve své době možná slavnější než vůz, který propagovala. Citroën Visa GTi s kaskadérem Rémy Juliennem je v ní katapultován vedle letounu Dassault Étendard IVP z paluby letadlové lodi Clémenceau a po skoku do vody se vynoří na hřbetě ponorky.


Daihatsu Charade Turbo a Charade De Tomaso Turbo jsou zástupci druhé generace malého japonského hatchbacku z let 1983 až 1987 s interním označením G11, jenž se mimo jiné stal i dárcem techniky pro italské Innocenti Mini.

Tato třídveřová vozítka s rozvorem náprav 2320 mm a celkovou délkou 3550 mm se v provedení Turbo a De Tomaso Turbo mohla pochlubit tříválcem o objemu 993 cm3 s přeplňováním turbodmychadlem IHI a výkonem 59 kW (80 k) pro japonský trh, resp. 50 kW (68 k) pro exportní trhy.

Model De Tomaso Turbo se mohl pochlubit designem, za jehož úpravou stála právě spolupráce s italskou značkou, vlastnící tehdy i automobilkou Innocenti, jíž dodávalo Daihatsu motory a další komponenty pro její modely.

Výsledkem této spolupráce se pak stala série 200 vozů Charade 926 Turbo s motorem o objemu 926 cm3 a výkonu 56 kW (76 k), která posloužila v roce 1985 k homologaci odvozeného závodního speciálu pro skupinu B.


Fiat Ritmo Abarth vstoupil na trh na počátku osmdesátých let s mírným zpožděním za standardními verzemi nástupce tolik populárního modelu 128 a dnes pomalu začíná přitahovat pozornost sběratelů díky svému vzhledu i technice.

První sportovně laděnou verzí se stal model Ritmo 105 TC, uvedený na jaře roku 1981 s motorem o objemu 1,6 litru a výkonu 77 kW (105 k) pohánějícím přední kola. Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem, pořádaný v září stejného roku, se pak stal místem premiéry pro Ritmo Abarth 125 TC s dvoulitrem DOHC o výkonu 92 kW (125 k) a pětistupňovou převodovkou.

Fiat Ritmo Abarth 125 TC zvládal akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 s a jeho maximální rychlost byla 190 km/h. Vedle své techniky a jízdních výkonů se od svých slabších sourozenců odlišoval i atraktivnější vizáží, za níž staly černé plastové spoilery spolu s litými koly.

Modernizace modelové řady Ritmo provedená v roce 1982 přinesla výrazné přepracování předních i zadních partií s novou maskou chladiče a přinesla i ostřejší sportovní verzi Abarth 130 TC uvedenou v roce 1983. Dvoulitr tohoto modelu měl výkon 96 kW (130 k). Zrychlení z 0 na 100 km/h pak zabralo jen 7,8 s a maximální rychlost vzrostla na 195 km/h.


MG Metro 1300 a MG Metro Turbo patří k nejsportovnějším zástupcům vozu, jenž British Leyland na počátku osmdesátých let uvedl na trh pod řadou tradičních britských značek a chtěl jím nahradit původní Mini, což se úplně nepovedlo, přestože Metro bylo poměrně úspěšným vozem, jenž má na svém kontě za 18 let výroby přes dva miliony prodaných vozů.

První sportovně laděnou verzi malého britského hatchbacku představovalo provedení MG Metro 1300, jemuž atmosférická třináctistovka dovolovala akceleraci z 0 na 96 km/h za 10,1 s a maximální rychlost kolem 170 km/h. Tyto jízdní výkony nebyly na začátku osmdesátých let z nejhorších, ale přeci byl v nabídce prostor pro ještě sportovnější verzi.

Tu představuje MG Metro Turbo, které bylo uvedeno na podzim roku 1982 a s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1275 cm3 a výkonu 69 kW (94 k) se na trhu udrželo do roku 1989. Hatchback dlouhý pouhých 3,4 m s tímto motorem uměl zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,9 s a dosahoval maximální rychlosti 185 km/h.

Malý hatchback se stal dokonce základem pro MG Metro 6R4 s třílitrovým šestiválcem usazeným u zadní nápravy, které bylo určeno pro závody ve skupině B a přitahovalo náležitou pozornost. Zájemce o sportovně střiženou verzi vhodnou pro každodenní provoz ovšem uspokojila spíše dvojice výše zmíněných modelů.


Mitsubishi Colt 1600 Turbo je zástupcem generace s interním označením C10, která byla uvedena v roce 1983 a lze ji dnes vnímat jako jednoho z typických reprezentantů tehdejšího přístupu japonských automobilek k designu se snahou o dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností a zároveň přiblížení designu evropské konkurence.

Třídveřový hatchback, jehož karoserie vyniká ostrými hranami a velkými rovnými plochami, ve své nejsportovnější verzi disponoval čtyřválcem o objemu 1597 cm3 s označením 4G32T. Tento motor s přeplňováním turbodmychadlem Mitsubishi a elektronickým vstřikováním paliva disponoval výkonem 92 kW (125 k).

Mitsubishi Colt 1600 Turbo se pak právě díky přeplňovanému motoru mohlo rovnat se svými populárnějšími konkurenty z produkce evropských značek, jimž se vyrovnalo i svou maximální rychlostí až 193 km/h.


Peugeot 309 GTI byl v době svého vzniku velmi dobrý vozem a ještě dnes je radost usednout za jeho volant, ale takové popularity jako jeho menší příbuzný 205 GTI se i přes skutečnost, že s ním sdílí kromě jména i motor, nedočkal.

Model 309 měl původně na trh vstoupit jako zástupce značky Talbot a nástupce jejího modelu Horizon, ale nakonec bylo všechno jinak a koncern PSA jej zařadil do nabídky značky Peugeot s tří- a pětidveřovou karoserií. Na vrchol nabídky vozu vyráběného v letech 1985 až 1993 pak usedla verze s označením GTI.

Srdcem sportovně laděného provedení modelu 309 byl atmosférický čtyřválec o objemu 1,9 litru s výkonem 94 kW (128 k) ve spojení s pětistupňovou převodovkou, jímž mohl disponovat i již zmiňovaný menší a především lehčí model 205 GTI. Podle dobových materiálů nabízel 309 GTI podobnou dynamiku jako jeho menší příbuzný, ale zároveň měl být lepé ovladatelný i pohodlnější.


Renault 11 Turbo byl nejsportovnějším zástupcem v osmdesátých letech populární dvojice modelových řad 9 a 11, z nichž ta první se pyšní titulem Evropského automobilu roku 1982, zatímco ta druhá přitahovala pozornost svým atraktivnějším designem nebo verzí Electronic, která uměla mluvit.

Zájemce o dynamické svezení ovšem nejvíce přitahovalo právě provedení 11 Turbo, které si vypůjčilo motor s převodovkou z modelu 5 Alpine Turbo. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1397 cm3 v modelu 11 Turbo nabízel výkon 77 kW (105 k) nebo 85 kW (115 k).

Renault 11 Turbo se stal podobně jako řada jeho konkurentů základem pro závodní vůz a v tovární úpravě pro skupinu A byla jeho přeplňovaná čtrnáctistovka naladěna na až na 162 kW (220 k).


Volkswagen Polo GT G40 byl ve druhé polovině osmdesátých let tím nejostřejším zástupcem své modelové řady. Základem pro tento model, uvedený poprvé v roce 1986 se stalo standardní provedení GT, jehož atmosférická třináctistovka disponovala výkonem 55 kW (75 k) a umožňovala akceleraci z 0 na 100 km/h za 11,5 s.

Model GT G40, který byl na některých trzích nabízen i jako G40 nebo jen G, dostal pod kapotu čtyřválec o objemu 1,3 litru doplněný o přeplňování turbodmychadlem G-Lader a naladěný na výkon 85 kW (116 k). Tato hodnota stačila malému hatchbacku k akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,1 s a dosažení maximální rychlosti těsně pod 200 km/h.

Volkswagen ponechal verzi GT G40 v nabídce i po modernizaci modelové řady Polo, která přinesla mimo jiné obdélníkové světlomety, větší nárazníky i nový interiér. Přímým nástupcem se pak stalo Polo třetí generace v provedení GTI


Foto: Citroën, Fiat, Peugeot, Renault, Auto.cz, Autowp.ru

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (39)
Avatar - Barrichello
27. 6. 2017 10:16
Re: Jak kde
dyt už prodává, Madarsko, Německo, Slovensko, Rakousko a neofiko my.
Avatar - Emel
26. 6. 2017 21:22
Re: Jak kde
Taky je to vinou toho, že neměl co prodávat. A VAZ... no, jsem zvědavý, jestli v dohledné době něco prodá i mimo bývalý SSSR, spíš to ale moc nadějně nevidím.
Avatar - Barrichello
26. 6. 2017 18:12
Re: Jak kde
že Moskvič už nic neprodává je vinou toho že si nabral půjčky na novou motorárnu a pak mu to stát těsně před finálem zaříznul, hala z 90% rozastavěná se rozkradla ale dluhy zůstaly .....

no a VAZ šlape furt i když v rámci Renault-Nissan
Avatar - Emel
26. 6. 2017 16:10
Re: Jak kde
Ale u Lady ani u Moskviče to taky nebyla základní motorizace, ne? Hele, nakonec je to jedno - 1.6MPI 55kW jakožto základ v kompaktu bylo v roce 1997 ok, konkurence vesměs neměla v základu nic lepšího, atmo nafta dtto, ty parametry byly běžné (1.9D 50kW byl standard).

Jestli preferuješ tu variantu, že Moskvič o 20 let později už žádná auta neprodává, je to tvůj pohled...
Avatar - Intercool
26. 6. 2017 15:54
Re: Tesim se na dalsi
Tak jasně, že turbo ujede podobně silné atmosféře, pokud má seriovou škříň. Přes ten filtr KN se někdy podívej proti světlu...