Hot hatche představují velmi oblíbenou kategorií osobních automobilů, spojující zábavné svezení s použitelností v každodenním běžném provozu. V sedmdesátých letech jich na scénu vstoupila pěkná řada a některé z nich si připomene.
Tak premyslim, jestli ma ten nadpis zvysit pocet kliknuti, rozvirit diskuzi a nebo dalsi redaktor Auto.cz trpi Alzheimerem. Ale kazdopadne ani jedno z vyse zminenych aut nepovazuji za zapomenute a predpokladam, ze stejne by to melo byt i u drtive vetsiny lidi navstevujici automoilovy server. :-!
Ono jde o to, kdo ten server navstevuje. Jak sis mohl vsimnout, tak ACZ ponekud zmenilo cilovou klientelu a ta banda moulu, co tu posledni dobou chodi, o vyse zminenych autech nevi lautr noc, to mi ver.
Innocenti? To jako vazne? Ja te mel tady na auto.cz za jednoho z tech sectelejsich...
Jinak tech 13,7 je udaj pro nejslabsi 1,2l, Alfasud mel samozrejme i mnohem zivejsi motory, ale autor asi nechtel moc shazovat jeho nemeckou modlu. :-!
Po konzultaci s googlem připouštím, že jsem asi slyšel název Innocenti ve spojení s Yugo Koral... ale žádný velký dojem to na mě zřejmě nezanechalo. DeTomaso samozřejmě jo, Autobianchi taky, těch pár jezdilo i tady. Ale v mých mladých knížkách myslím nebylo a později už jsem se o italská auta moc nezajímal.
Nebylo to tak, že při představení měl Alfasud jen tu 1.2? Ono ten článek začíná tím, že GTI nebyl první HotHatch, tj. pokud chce autor podpořit tuto tezi, tak se musí soustředit na auta v první polovině sedmdesátek...
Drtivá většina lidí navštěvujících automobilový server rozhodně nebude znát všechna stará auta, která nejsou nijak kultovní či převratná a tím pádem se o nich píše pouze zřídka...
Golf GTI nebo 205 GTI bude znát kde kdo. Ale Innocenti nebo Simcu 1100? To už je materiál pro pořádné nerdy, rozhodně ne pro "drtivou většinu lidí navštěvujících automobilový server" ;)
Tak jsem asi jinej... ja jsem Innocenti De Tomaso i Simcu 1100 znal uz nekdy od tri, mozna ctyr let, kdy jsem dostal svou prvni automobilovou encyklopedii.
Tak každý ji samozřejmě ve třech/čtyřech letech nedostal (v tom budeš jiný určitě) a někdo ji nedostal nikdy.
Rozhodně je to v obecném povědomí zapsáno nesrovnatelně méně výrazně, než Golf GTI, nebo P 205 GTi.
No já ve 3 ne, ale 10 let už jsem začal pravidelně hltat české automobilové časopisy, a pak přišla pro mě přelomová publikace Autosalón od pana Tůčka, kterou mi jednou otec koupil v antikvariátu. Dodnes je skvělá a od té doby má výsadní místo v mé rozsáhlé automobilové knohovně! :-):yes::yes::yes:
tie starsie dizajny su proste neprekonatelne [odkaz] :yes: a ani top high tech super mega pocitac taku krasu dnes uz nevytvori ako zvladli sikovni dizajneri pred 30-40 rokmi... to bez debaty
Dokonce bych řekl, že patří do jednoho z netristnějších designových období, kdy nástup plastových nárazníků vůbec nepasoval k řekněme klasickým tvarům karoserií...
Ve srovnání s dnešními auty v této kategorii je i toto Autobianchi neskutečně krásné auto. Uznávám, v kontextu doby by se dalo o tom polemizovat, ale zrovna třeba i tohle auto má pravé to zakomponování plastů pro mne povedene.
V podstatě je to dnes asi takto. Musel bych dlouho přemýšlet, abych vyjmenoval 5 aut, co se mi v ročníku 1980 a starší nelíbí, zatímco bych ještě dýl přemýšlel, kdybych měl vyjmenovat 5 aut v ročníku 2015 a mladší, co jsou zajímavá a nápaditá.
Zrovna A112 se mi nikdy moc nelibilo, zato jeho nastupce Y10 bylo po Unu druhe nejhezci male auto pro me. Od Autobianchi mam nejradsi sedan A111, ten byl a je opravdu krasny a jeho design se nikdy neokouka. :yes:
Jinak ovsem souhlasim a i ja bych mel problem dat dnes dohromady 10 aut (pet by nebyl problem, porad tu je Morgan), ktera se mi opravdu libi, zatimco co pred 30+ lety bych mel problem presne opacny. Takhle na rychlo me napada snad jen VW 411/412, Ford Anglia nebo produkce vychodniho bloku, ale jinak vesmes vznikala vsude opravdu krasna auta.
Docela se divím, kolika lidem leží v žaludku to slovo "zapomenuté". Nemám s ním problém. Zmiňované modely z větší části rozhodně nepatří mezi auta, která by nadšenci sypali z rukávu, když se řekne hatchback ze 70. let. Natož běžní lidé, kteří čtou weby o autech. Obávám se, že takové Autobianchi nebo Innocenti někteří vůbec neznají. Další třeba znají, ale už neví, že byly i sportovní verze.
Oproti Golfu GTI nebo 205 GTI je taková Simca 1100 nebo Alfasud Ti rozhodně zapomenuté auto. :-)
Kdyz se rekne hatchback ze 70. let, vybavi se mi v prvni rade italska, francouzska a britska produkce jako nejruznejsi Fiaty, Innocenti, Alfasud, Allegro, Renault 14 nebo 5 atd... po nich si vzpomenu na japonce a zejmena prvni Civic a az nekde vzadu bude nemecka produkce (vzhledem k tomu, ze nemecke ikony nizsi stredni tridy Kadett a Escort presly na tenhle typ karoserie az pozdeji).
Peugeot 205 je relativne nove auto, ktere si jeste zive pamatuji nalestene v autosalonech, ten musi znat samozrejme i ty nejmladsi rocniky. To ovsem neznamena, ze vsechno starsi je davno zapomenute. A pokud ano, mel by clovek navstevovat radsi jine servery: [odkaz] >:-[]
Pokud ma nekdo auta rad a navstevuje motoristicky server, prip. si treba kupuje i motoristicke casopisy atd., tak si neumim predstavit, ze by tyhle auta neznal. To patri tak nejak k vseobecnemu prehledu (nejen lidi od aut). Ja treba vubec nezajimam o IT branzi a taky vim, jak vypada pocitac Amiga nebo stare diskety... proste je to neco, co vnimam jako naprostou samozrejmost.
Jak píše WL, posuzuješ to zřejmě moc podle sebe. Většina lidí, kteří navštěvují motoristický web nebo si kupuje mainstreamové automobilové časopisy hledá informace o nových či zánovních autech. A takoví lidé určitě nebudou znát všechny modely aut, které se vyráběly před padesáti lety. Naopak budou znát pár nejmarkantnějších modelů.
A s tím všeobecným přehledem. Pokud jím myslíš to co já, tedy hrubé povědomí o nějaké oblasti a základní orientaci v ní, tak k takovému všeobecnému přehledu z oblasti aut možná patří znalost Golfu GTI, ale rozhodně ne sportovních variant Fiatu 127 nebo Simcy 1100. Když to převedu na tebou uvedený příklad v IT, tak je to podobné, jako bys po někom mimo IT chtěl vyjmenovat okrajové výrobce grafických karet z poloviny 90.let i s parametry.
Pozdější ročníky už na tom byly lépe. Za všechno mohla nekvalitní ruská ocel a ne zanedbaná antikorozní ochrana. Co taky kdy přišlo z Ruska do Evropy dobrého, že... :-O8-s8-s
Nejsem si uplne jisty, zda byl Alfasud taky ze sovetske oceli. S tou mel problemy koncern Fiat, kteremu soveti splaceli tovarnu na ziguliky prave dodavkami oceli. Ovsem Alfa Romeo zapadla pod kridla Fiatu az v polovine 80. let... takze leda ze by tu ocel ze SSSR kupovali v Alfe dobrovolne sami, ale o tom jsem nikde necetl. U Alfasudu jsem mel vzdy za to, ze to zfusovala sama Alfa mizernou antikorozni ochranou.