Zapomenuté koncepty: Mazda MX-81 Aria (1981) - Co má společného s Favoritem?

 

Mazda MX-81 zaujala na počátku 80. let bohatým prosklením a futuristickým kokpitem. Nepřipomíná vám vzdáleně Škodu Favorit? Ale jistě, postavili ji totiž u Bertoneho!

Koncepty nevznikají jen tak, i když se zdá, že vzešly z čistého papíru. Většinou jsou předobrazem budoucího sériového modelu, nebo odhalují alespoň techniku, která přijde za pár let. Případně se jedná o takovou výzkumnou a průzkumnou laboratoř nových možností pro už zavedený model. Mazda MX-81 Aria splňovala minimálně dvě možnosti ze tří. Číslo v označení navíc napovídá datum premiéry: rok 1981.

Jen převlečená 323?

Skrývala podvozek a mechaniku tehdejší řady 323/Familia/GLC generace BD s rozvorem 2365 mm. Ta byla revoluční, protože oblíbený kompakt přešel na přední pohon. Čtyřválcovou zážehovou patnáctistovku typu E5 (1490 cm3) však doplnilo turbodmychadlo, takže poskytovala slušných 132 koní (97 kW) při 6000 otáčkách za minutu. V sérii se výfukové přeplňování objevilo až v červnu 1983, Familia XGI Turbo byla ovšem slabší (85 kW) a zůstala vyhrazena jen Japoncům. Označení GLC (Great Little Car) se zase používalo v Severní Americe.

Použití sériové techniky představovalo základní podmínkou projektu, který hirošimská automobilka svěřila dnes již bohužel neexistujícímu italskému studiu Bertone. Společnost Toyo Kogyo s ním měla vynikající vztahy již dříve. Dodala sériové auto, které v Turíně svlékli a přizpůsobili obrazu svému. Šéfstylista Marc Deschamps, právě on dostal na starosti tvarovou stránku, měl jinak volnou ruku. Vytvořil čtyřmístný sportovní hatchback moderních proporcí s jedním párem dveří. Nebo kupé?

Minimalistická a klínovitá

Při prvním pohledu na docela malé, 3,94 m dlouhé, 1,69 m široké a jen 1,28 m nízké auto zaujalo až překvapivě velké a bohaté prosklení. Boční okna zasahovala hluboko do pontonu karoserie. Klínovitý tvar byl pro studie se stylizovaným B ve znaku na přelomu 70. a 80. let minulého věku typický, vzpomeňme jen Volvo Tundra, jehož základní tvary později použil Citroën u sériového BX. Deschamps se svým týmem však navrhl už o něco jemnější linie, rozvíjel původní myšlenku. Jen přísně geometrických rovných ploch tu bylo pořád dost, nicméně minimalistická Aria se tehdejší 323 na hony vzdalovala.

Ve srovnání s dnešní produkcí, ze které už skoro není vidět ven ani dopředu, natožpak do stran a dozadu, jí rozhodně nelze upřít vizuální lehkost. Záď byla čirá z poloviny včetně celé výklopné stěny, zbytek tvořily lakované plochy, tady by se moderna mohla též učit. Koncová světla designéři umístili svisle do C-sloupků - tento stylistický prvek se začal v sériové produkci objevovat až o dekádu později (Fiat, Volvo...) a stal se poměrně běžnou záležitostí. Deschamps se tady projevil jako vizionář. Detaily spolu ladily, odpustil si i zbytečné dekorace.

Plochý nos s výklopnými světly se pouze v decentně zahlazené podobě objevil na sportovním pětidveřovém hatchbacku 323 F série BG na přelomu 80. a 90. let. Spolupráce obou subjektů se tedy ukázala být po čase poměrně úspěšnou. Autu zároveň nelze upřít podobnost s některými návrhy pro Škodovku, pochopitelně mám na mysli projekt 781, ze kterého nakonec vzešel Favorit. Bohužel, kvůli neschopnosti československých firem v éře socialistického plánování vyrobit některé komponenty musel vypadat jinak, byl hranatější...

Bez volantu

Interiér mazdy se čtyřmi samostatnými sedadly za exteriérem nezůstal pozadu. Ta přední se při otevření dveří samočinně vychýlila ven, usnadňovala nastupování. Chyběl tradiční volant, místo něj seděl řidič za obdélníkovým útvarem s vnějším pásem, ve kterém byla umístěná barevná CRT obrazovka. Ta samozřejmě poskytovala veškeré jízdní informace. Přímo uvnitř tohoto prvku i vně se nacházely veškeré nutné ovladače, napravo od nich pak evidentně audiosoustava a videopřehrávač. U Bertoneho se zabývali elektronikou již dříve, tady zužitkovali své zkušenosti. Ovládací systém navíc zabíral méně místa, takže jeho použití zvyšovalo jízdní pohodlí řidiče. Informace o tom, zda bylo řízení skutečně funkční a jak vůz jezdil v praxi, bohužel chybějí, stejně jako informace o osudu jediného vyrobeného exempláře.

Aria samozřejmě přitáhla na autosalonech pozornost, a to včetně domácího Tokia 1981, kde byla na 24. ročníku tamní výstavy poprvé prezentována. Tím vlastně svou roli splnila. Futuristický kokpit i velkorysé prosklení, díky kterému pronikalo dovnitř opravdu hodně světla, byly příliš radikální a do sériové produkce se nehodily (u toho druhého spíše bohužel). Dnes už máme řízení po drátech, testuje se plně autonomní ovládání a luxusnější limuzíny disponují tolika jízdními asistenty, že volant zejména na dálnicích držíte vlastně spíše ze zvyku.

Nezapomínejme také na to, že Aria přišla v době, kdy se na císařství s vycházejícím sluncem upírala veškerá světová pozornost, protože po dvou ropných šocích se v úvodu 80. let vyhouplo do čela světové automobilové produkce. Japonsko vyrobilo v roce 1980 7,03 milionu vozů, kdežto USA jen 6,37 mil.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
Zdroj: Car Design News, Bertone, ACI

Štítky Mazda Design

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 



Ojetá Mazda 323F (BA): Tak kdysi vypadala budoucnost! Ojetá Mazda 323F (BA): Tak kdysi vypadala budoucnost!

Z mnoha generací a modelů s označením 323 si lidé nejvíce…

Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size

V únoru 2015 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli…

 



 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě se stali terčem posměchu i obdivu

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě…

Tyhle snímky miluje celý internet! Snoubenci Stephanie a Arryn požádali svou kamarádku a fotografku Briu Terry,…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…