Zapomenuté koncepty: Mazda MX-81 Aria (1981) - Co má společného s Favoritem?

 

Mazda MX-81 zaujala na počátku 80. let bohatým prosklením a futuristickým kokpitem. Nepřipomíná vám vzdáleně Škodu Favorit? Ale jistě, postavili ji totiž u Bertoneho!

Koncepty nevznikají jen tak, i když se zdá, že vzešly z čistého papíru. Většinou jsou předobrazem budoucího sériového modelu, nebo odhalují alespoň techniku, která přijde za pár let. Případně se jedná o takovou výzkumnou a průzkumnou laboratoř nových možností pro už zavedený model. Mazda MX-81 Aria splňovala minimálně dvě možnosti ze tří. Číslo v označení navíc napovídá datum premiéry: rok 1981.

Jen převlečená 323?

Skrývala podvozek a mechaniku tehdejší řady 323/Familia/GLC generace BD s rozvorem 2365 mm. Ta byla revoluční, protože oblíbený kompakt přešel na přední pohon. Čtyřválcovou zážehovou patnáctistovku typu E5 (1490 cm3) však doplnilo turbodmychadlo, takže poskytovala slušných 132 koní (97 kW) při 6000 otáčkách za minutu. V sérii se výfukové přeplňování objevilo až v červnu 1983, Familia XGI Turbo byla ovšem slabší (85 kW) a zůstala vyhrazena jen Japoncům. Označení GLC (Great Little Car) se zase používalo v Severní Americe.

Použití sériové techniky představovalo základní podmínkou projektu, který hirošimská automobilka svěřila dnes již bohužel neexistujícímu italskému studiu Bertone. Společnost Toyo Kogyo s ním měla vynikající vztahy již dříve. Dodala sériové auto, které v Turíně svlékli a přizpůsobili obrazu svému. Šéfstylista Marc Deschamps, právě on dostal na starosti tvarovou stránku, měl jinak volnou ruku. Vytvořil čtyřmístný sportovní hatchback moderních proporcí s jedním párem dveří. Nebo kupé?

Minimalistická a klínovitá

Při prvním pohledu na docela malé, 3,94 m dlouhé, 1,69 m široké a jen 1,28 m nízké auto zaujalo až překvapivě velké a bohaté prosklení. Boční okna zasahovala hluboko do pontonu karoserie. Klínovitý tvar byl pro studie se stylizovaným B ve znaku na přelomu 70. a 80. let minulého věku typický, vzpomeňme jen Volvo Tundra, jehož základní tvary později použil Citroën u sériového BX. Deschamps se svým týmem však navrhl už o něco jemnější linie, rozvíjel původní myšlenku. Jen přísně geometrických rovných ploch tu bylo pořád dost, nicméně minimalistická Aria se tehdejší 323 na hony vzdalovala.

Ve srovnání s dnešní produkcí, ze které už skoro není vidět ven ani dopředu, natožpak do stran a dozadu, jí rozhodně nelze upřít vizuální lehkost. Záď byla čirá z poloviny včetně celé výklopné stěny, zbytek tvořily lakované plochy, tady by se moderna mohla též učit. Koncová světla designéři umístili svisle do C-sloupků - tento stylistický prvek se začal v sériové produkci objevovat až o dekádu později (Fiat, Volvo...) a stal se poměrně běžnou záležitostí. Deschamps se tady projevil jako vizionář. Detaily spolu ladily, odpustil si i zbytečné dekorace.

Plochý nos s výklopnými světly se pouze v decentně zahlazené podobě objevil na sportovním pětidveřovém hatchbacku 323 F série BG na přelomu 80. a 90. let. Spolupráce obou subjektů se tedy ukázala být po čase poměrně úspěšnou. Autu zároveň nelze upřít podobnost s některými návrhy pro Škodovku, pochopitelně mám na mysli projekt 781, ze kterého nakonec vzešel Favorit. Bohužel, kvůli neschopnosti československých firem v éře socialistického plánování vyrobit některé komponenty musel vypadat jinak, byl hranatější...

Bez volantu

Interiér mazdy se čtyřmi samostatnými sedadly za exteriérem nezůstal pozadu. Ta přední se při otevření dveří samočinně vychýlila ven, usnadňovala nastupování. Chyběl tradiční volant, místo něj seděl řidič za obdélníkovým útvarem s vnějším pásem, ve kterém byla umístěná barevná CRT obrazovka. Ta samozřejmě poskytovala veškeré jízdní informace. Přímo uvnitř tohoto prvku i vně se nacházely veškeré nutné ovladače, napravo od nich pak evidentně audiosoustava a videopřehrávač. U Bertoneho se zabývali elektronikou již dříve, tady zužitkovali své zkušenosti. Ovládací systém navíc zabíral méně místa, takže jeho použití zvyšovalo jízdní pohodlí řidiče. Informace o tom, zda bylo řízení skutečně funkční a jak vůz jezdil v praxi, bohužel chybějí, stejně jako informace o osudu jediného vyrobeného exempláře.

Aria samozřejmě přitáhla na autosalonech pozornost, a to včetně domácího Tokia 1981, kde byla na 24. ročníku tamní výstavy poprvé prezentována. Tím vlastně svou roli splnila. Futuristický kokpit i velkorysé prosklení, díky kterému pronikalo dovnitř opravdu hodně světla, byly příliš radikální a do sériové produkce se nehodily (u toho druhého spíše bohužel). Dnes už máme řízení po drátech, testuje se plně autonomní ovládání a luxusnější limuzíny disponují tolika jízdními asistenty, že volant zejména na dálnicích držíte vlastně spíše ze zvyku.

Nezapomínejme také na to, že Aria přišla v době, kdy se na císařství s vycházejícím sluncem upírala veškerá světová pozornost, protože po dvou ropných šocích se v úvodu 80. let vyhouplo do čela světové automobilové produkce. Japonsko vyrobilo v roce 1980 7,03 milionu vozů, kdežto USA jen 6,37 mil.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Zdroj: Car Design News, Bertone, ACI

Štítky Mazda Design

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size Únor 2015 na Veterán.auto.cz: Kompakty a full-size

V únoru 2015 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli…

Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě Mazda 323 - bez šarmu, ale spolehlivě

Mazda 323 - na první pohled skromná popelka, která nemá…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…