Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Supersport od tuningové firmy a ještě navíc z Německa? Zender se o něj pokusil na přelomu 80. a 90. let. Na malosériovou výrobu chyběly peníze.

Německá firma Zender, kterou založil v roce 1969 Hans-Albert Zender, se věnovala hlavně optickému ladění vozů různých značek. Vyráběla spoilery a aerodynamické doplňky, mezi fanoušky upravených aut je dostatečně známá. Postavila ale také řadu vlastních konceptů, jednalo se o supersporty s plastovými karoseriemi. Po kupé Vision 1 (1983) s pětiválcem Audi Turbo 2,14 l a Vision 3 (1988) s motorem Mercedes-Benz V8 5,55 l následoval, tedy alespoň z pojízdných prototypů, model Fact 4.

Třetí, nebo čtvrtý?

Debut si odbyl na IAA 1989. Dvoumístné kupé poměrně ostrých, až italských tvarů se vzhůru výklopným jediným párem dveří bylo stejně jako předchozí studie (Vision 2 z poloviny 80. let zůstal v nepojízdné formě dřevěné makety v životní velikosti) pouze experimentem, ale nikoli nezajímavým. Bestii však nakreslil Němec Günter Zillner, i když se do značné míry nechal inspirovat Lamborghini Countach...

Vrátila se k pohonné jednotce od Audi, konkrétně V8 objemu 3562 cm3. Čtyřventilový motor známý ze stejnojmenné limuzíny se čtyřmi kruhy ve znaku (jinak Typu 4C, případně firemního kódu D11) měl rozvod DOHC a základní parametry 81 x 86,4 mm. Zender jej umístil, jak se na správný supersport sluší a patří, doprostřed, tedy před zadní nápravu, či za sedadla, chcete-li. Při kompresním poměru 9,3:1 dával famózních 334 kW (454 koní), a to v 6,5 tisících. Jak to? Potřebnou sílu mu dodávala dvě turbodmychadla. Tehdy se ještě nepoužívala ke snižování emisí... Bolid se také oficiálně jmenoval Fact 4 BiTurbo.

Bez quattra

Fact 4 neměl „quattro“, točivý moment až 530 N.m/4000 min-1

posílala pětistupňová přímo řazená převodovka ZF pouze na zadní kola. Měla leštěnou páku a odkrytou kulisu řazení, takže si pilot mohl připadat skoro jako ve ferrari. Auto to bylo skutečně malé, jen 4,08 m dlouhé, zato rovné dva metry široké a supersportovních 1,12 m nizounké. Obě nápravy od sebe dělilo pouze 2,5 m, kola, samozřejmě s vnitřně chlazenými kotoučovými brzdami pak 1,61, respektive takřka 1,65 m.

Použití plastů na vnější plášť a uhlíkových vláken na monokok srazilo hmotnost až na 1100 kg, takže nebylo divu, že střela zvládla po německých dálnicích bez rychlostních limitů upalovat až 310 km/h (v různých pramenech lze nalézt údaje od 299 do 314 km/h. Jen akcelerace z klidu na stovku za 4,3 s se může dnes zdát slabší, ale tohle byl konec 80. let...

Originální kupé vzniklo v jediném exempláři, Zender si „přihřál polívčičku“, výroba ani nebyla plánována, šlo o showcar a vábničku. Tuningový byznys sice vynášel, ale samozřejmě ne tolik, aby získala relativně malá firma prostředky na stavbu byť několika dalších kusů. Problém byl tudíž čistě ekonomického rázu. Potenciální zájemce vlastně spíš škádlila a hlavně ukazovala, co umí.

Otevřený

O dva roky později následoval na stejné výstavě první druhý prototyp, tentokrát s upravenou otevřenou karoserií. Jen 1,09 m vysoký Spider (tak se oficiálně jmenoval, proto velké písmeno) měl navíc odnímatelnou pevnou střechu, ale poháněl jej standardní osmiválec 3,56 l s výkonem 184 kW (250 k). Turbodmychadla tentokrát chyběla. Roadster tedy koketoval pouze s dvěstěpadesátkou a disciplínu 0-100 km/h zvládl za 5,8 s. Dodatečné výztuhy si vynutily zvýšení hmotnosti o 130 kg. Zaujal sytě žlutým kokpitem v kombinaci s modrou, prvnímu kousku zářily kromě nápisů jen sedačky...

Až k osmičce

Zender se ve výčtu svých atraktivních a exotických prototypů dostal nakonec až k číslu 8. Kupé Fact 4 se ale chlubil ještě v na Motor Show v Essenu v roce 2003, kde jej bylo možné vidět na firemním stánku. Původní tuningový program skončil 1. září 2008, tuto divizi koupil konkurenční JMS, část, která vyráběla kola, pak Smoor. Firma se poté rozdělila na několik poboček v Německu, Španělsku, Belgii a Itálii s různým předmětem podnikání, ale vždy se týkal aut. Tuningu vozů koncernu Fiat se věnovala Zender Italia v Caorle.

Fact 4 existuje i jako modýlek. V letech 1991-2009 jej vyráběl Mattel v sérii Hot Wheels, dokonce v několika provedeních a barvách.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Stejsn
27. 2. 2017 14:22
Ten zavřený
se zadníma světlama z Quattra ještě ok, ale zadní lampy z golfa na tom otevřenému kusu, to je skutečně maso :-)