Zapomenuté supersporty: Zender Fact 4 (1989-1991) - Německý Countach se nechytil

 

Supersport od tuningové firmy a ještě navíc z Německa? Zender se o něj pokusil na přelomu 80. a 90. let. Na malosériovou výrobu chyběly peníze.

Německá firma Zender, kterou založil v roce 1969 Hans-Albert Zender, se věnovala hlavně optickému ladění vozů různých značek. Vyráběla spoilery a aerodynamické doplňky, mezi fanoušky upravených aut je dostatečně známá. Postavila ale také řadu vlastních konceptů, jednalo se o supersporty s plastovými karoseriemi. Po kupé Vision 1 (1983) s pětiválcem Audi Turbo 2,14 l a Vision 3 (1988) s motorem Mercedes-Benz V8 5,55 l následoval, tedy alespoň z pojízdných prototypů, model Fact 4.

Třetí, nebo čtvrtý?

Debut si odbyl na IAA 1989. Dvoumístné kupé poměrně ostrých, až italských tvarů se vzhůru výklopným jediným párem dveří bylo stejně jako předchozí studie (Vision 2 z poloviny 80. let zůstal v nepojízdné formě dřevěné makety v životní velikosti) pouze experimentem, ale nikoli nezajímavým. Bestii však nakreslil Němec Günter Zillner, i když se do značné míry nechal inspirovat Lamborghini Countach...

Vrátila se k pohonné jednotce od Audi, konkrétně V8 objemu 3562 cm3. Čtyřventilový motor známý ze stejnojmenné limuzíny se čtyřmi kruhy ve znaku (jinak Typu 4C, případně firemního kódu D11) měl rozvod DOHC a základní parametry 81 x 86,4 mm. Zender jej umístil, jak se na správný supersport sluší a patří, doprostřed, tedy před zadní nápravu, či za sedadla, chcete-li. Při kompresním poměru 9,3:1 dával famózních 334 kW (454 koní), a to v 6,5 tisících. Jak to? Potřebnou sílu mu dodávala dvě turbodmychadla. Tehdy se ještě nepoužívala ke snižování emisí... Bolid se také oficiálně jmenoval Fact 4 BiTurbo.

Bez quattra

Fact 4 neměl „quattro“, točivý moment až 530 N.m/4000 min-1 posílala pětistupňová přímo řazená převodovka ZF pouze na zadní kola. Měla leštěnou páku a odkrytou kulisu řazení, takže si pilot mohl připadat skoro jako ve ferrari. Auto to bylo skutečně malé, jen 4,08 m dlouhé, zato rovné dva metry široké a supersportovních 1,12 m nizounké. Obě nápravy od sebe dělilo pouze 2,5 m, kola, samozřejmě s vnitřně chlazenými kotoučovými brzdami pak 1,61, respektive takřka 1,65 m.

Použití plastů na vnější plášť a uhlíkových vláken na monokok srazilo hmotnost až na 1100 kg, takže nebylo divu, že střela zvládla po německých dálnicích bez rychlostních limitů upalovat až 310 km/h (v různých pramenech lze nalézt údaje od 299 do 314 km/h. Jen akcelerace z klidu na stovku za 4,3 s se může dnes zdát slabší, ale tohle byl konec 80. let...

Originální kupé vzniklo v jediném exempláři, Zender si „přihřál polívčičku“, výroba ani nebyla plánována, šlo o showcar a vábničku. Tuningový byznys sice vynášel, ale samozřejmě ne tolik, aby získala relativně malá firma prostředky na stavbu byť několika dalších kusů. Problém byl tudíž čistě ekonomického rázu. Potenciální zájemce vlastně spíš škádlila a hlavně ukazovala, co umí.

Otevřený

O dva roky později následoval na stejné výstavě první druhý prototyp, tentokrát s upravenou otevřenou karoserií. Jen 1,09 m vysoký Spider (tak se oficiálně jmenoval, proto velké písmeno) měl navíc odnímatelnou pevnou střechu, ale poháněl jej standardní osmiválec 3,56 l s výkonem 184 kW (250 k). Turbodmychadla tentokrát chyběla. Roadster tedy koketoval pouze s dvěstěpadesátkou a disciplínu 0-100 km/h zvládl za 5,8 s. Dodatečné výztuhy si vynutily zvýšení hmotnosti o 130 kg. Zaujal sytě žlutým kokpitem v kombinaci s modrou, prvnímu kousku zářily kromě nápisů jen sedačky...

Až k osmičce

Zender se ve výčtu svých atraktivních a exotických prototypů dostal nakonec až k číslu 8. Kupé Fact 4 se ale chlubil ještě v na Motor Show v Essenu v roce 2003, kde jej bylo možné vidět na firemním stánku. Původní tuningový program skončil 1. září 2008, tuto divizi koupil konkurenční JMS, část, která vyráběla kola, pak Smoor. Firma se poté rozdělila na několik poboček v Německu, Španělsku, Belgii a Itálii s různým předmětem podnikání, ale vždy se týkal aut. Tuningu vozů koncernu Fiat se věnovala Zender Italia v Caorle.

Fact 4 existuje i jako modýlek. V letech 1991-2009 jej vyráběl Mattel v sérii Hot Wheels, dokonce v několika provedeních a barvách.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunální a senátní volby proběhnou pátého a šestého října Komunální a senátní volby proběhnou pátého a šestého října

Komunální volby se letos budou konat 5. a 6. října.…

Lustr na jachtu miliardáře Abramoviče vytvořili čeští skláři Lustr na jachtu miliardáře Abramoviče vytvořili čeští skláři

Český export boduje i na těch nejpřepychovějších místech…

Slovenská armáda dostane houfnice za miliardy Slovenská armáda dostane houfnice za miliardy

Slovenská vláda dnes schválila návrh na nákup samohybných…

 
Zdroj: Auta 5P, Conceptcarz, SC.net

Štítky Audi Kupé Supersport Roadster

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři Za volantem Audi V8: Pokus číslo tři

Audi V8 je v současnosti raritou a kuriozitou zároveň.…

Audi V8: Vstupence čtyř kruhů do luxusního segmentu je pětadvacet Audi V8: Vstupence čtyř kruhů do luxusního segmentu je pětadvacet

Na podzim 1988 překvapily čtyři kruhy z Ingolstadtu svět…

 



 
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

TEST: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

Dnes 12:56

Společně s druhou modernizací zavítal Ford EcoSport konečně také na tuzemský trh. Dokáže se v nabité třídě kompaktních SUV prosadit?




Blesk.cz

Machálková o exmilenci Karlu Svobodovi (†68): Každý není nahraditelný!

Machálková o exmilenci Karlu Svobodovi (†68): Každý…

To, že Leona Machálková (50) byla milenkou zesnulého hudebního génia Karla Svobody (†68) není tajemstvím.…

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State of Decay 2

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State…

Zombie se vrátily a s nimi i všudypřítomný a nikdy nekončící strach ze smrti. State of Decay 2 pro Xbox One a PC…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hossa byl pro Chicago SUPERSTAR, smekl i Kane. Klapne Síň slávy?

Hossa byl pro Chicago SUPERSTAR, smekl i Kane.…

"Končím s hokejem," rozesmutnil Marián Hossa o víkendu nejen čtenáře slovenského periodika Nový Čas. Předčasné…

 

Reflex.cz

10 největších skupin cizinců v Česku podle zemí, odkud pocházejí. Celkem je cizinců už 540 tisíc

10 největších skupin cizinců v Česku podle zemí,…

V posledních letech se také v Česku hodně hovoří o migraci. Někdy v souvislosti s obavami o bezpečnost, jindy…

Automatizace ohrožuje Česko. Podívejte se, komu za 20 let seberou roboti práci

Automatizace ohrožuje Česko. Podívejte se, komu za…

Umělá inteligence je všude kolem nás už desítky let. V poslední době se ovšem stroje čím dál rychleji…