Září 2014 na Veterán.auto.cz: Kráska a princ

Září 2014 na Veterán.auto.cz: Kráska a princ

V září jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst jednu kapitolu z nedávné historie Alfy Romeo, věnovali jsme se i Ferrari. Nechyběl ani jeden americký zástupce a německá lidovka.

Alfa Romeo 147 vlastně na tento server nepatří, protože je ještě příliš mladá. Nemůžeme ji zařadit ani do kategorie youngtimerů, neboť debutovala před pouhými čtrnácti lety. Jenže původní verze vzala za srdce snad každého, nejen milovníka automobilky s emblémem kříže a hada. Její design představuje vrchol snahy Waltera de Silvy, ani nástupce Giulietta Tipo 940 není tak hezký. Jízdní vlastnosti byly mezi kompakty také jedinečné, jak se ostatně na značku sluší. 147 jezdila i v automobilových soutěžích a potkáte ji dodnes na evropských kopcích. Předchůdcům řad 145 a 146 se budeme věnovat příště. Ferrari 330 je z trochu jiného soudku. Jednalo se o ušlechtilá GT s vidlicovými dvanáctiválci (jak také jinak). Vyladěné verze se dostaly i do sportovních prototypů včetně P4.

Historie jména Malibu trvá u Chevroletu už přes padesát let, byť byla na jednu dobu přerušena. Z verze řady Chevelle se postupem času vyvinul samostatný model. My jsme se věnovali pouze prvním dvěma dekádám historie, respektive čtveřici generací, další čtyři kapitoly totiž začaly až v roce 1997 a trvají dodnes. Původní Malibu bylo poháněno nejprve řadovými šestiválci a později vidlicovými osmiválci. Mělo výhradně zadní pohon na rozdíl od moderních pokračovatelů. Poslední námi zmapovaná řada se však musela radikálně zmenšit a zhubnout, ropné šoky zasadily velkým amerikám těžké rány.

NSU Prinz debutoval ve druhé polovině padesátých let minulého věku coby maličká lidovka, s ním se neckarsulmský výrobce vrátil k výrobě automobilů (vozy NSU-Fiat a Neckar vznikaly v Heilbronnu). Během šestnácti let se z něj stal čtyřmetrový hranatý tudor s motory začínajícími litrovým objemem. Ti starší se určitě pamatují na ostré závodní speciály, jejichž vrcholem byl typ 1200 TTS. Objevovaly se převážně v rukou německých jezdců i u nás. S podobným vozem původně typu TT, ale ve finále s motorem 1,3 l jezdil i Čech Miroslav Adámek. Dnes s ním startuje v závodech historiků.

Alfa Romeo 147: Evropský Vůz roku 2001

Tento hatchback nepatří ještě mezi veterány, vyráběl se v letech 2000 až 2010. Přesto si svým designem a jízdními vlastnostmi zaslouží naši pozornost. Na přelomu tisíciletí nastal čas, aby italská automobilka Alfa Romeo nahradila svoje kompaktní vozy řady 145/146 novým modelem. Ten se pod názvem 147 a interním označením Tipo 937 poprvé představil na turínském autosalonu v roce 2000 a zaujal okamžitě svým...

Celý článek: Alfa Romeo 147: Evropský Vůz roku 2001

 [600×379]

Chevrolet Malibu (1964–1983): Následník Chevelle

Název kalifornského města Malibu používal Chevrolet zpočátku pro luxusní verze modelu Chevelle. Od roku 1978 se stalo Malibu samostatným typem. Divize Chevrolet amerického koncernu General Motors (GM) se rozhodla vstoupit do modelového roku 1964 hned pěti řadami. K malému Corvairu s vzduchem chlazeným motorem vzadu, o něco větší Chevy II/Nova, sportovní dvoumístné Corvettě a velkým „full-size“...

Celý článek: Chevrolet Malibu (1964–1983): Následník Chevelle

 [600×329]

Ferrari 330: Láska až do hrobu

Nástupce legendárního Ferrari 250 se vyráběl v letech 1963–68. Modely 330 America, 330 GT 2+2 a 330 GTC/GTS poháněly čtyřlitrové motory V12. Slavný italský konstruktér Gioacchino Colombo (1903–1988) navrhl v roce 1959 pro typ Ferrari 400 Superamerica čtyřlitrový (přesně 3967 cm3) vidlicový dvanáctiválec s rozvodem OHC a rozevřením řad válců 60°. Ten byl pod označením Tipo 209 důkladně...

Celý článek: Ferrari 330: Láska až do hrobu

 [600×304]

NSU Prinz (1957–73): Motor vzadu a vzduchem chlazený

Malý NSU Prinz vyráběla automobilka NSU Motorenwerke AG, známá především výrobou motocyklů. Postupně vznikly typy Sport Prinz, Prinz 4, 1000/2000, TT/TTS a 110. Kořeny značky NSU sahají až do roku 1873, kdy Christian Schmidt založil v německém Riedlingenu továrnu na výrobu pletacích strojů. V roce 1880 byla továrna přemístěna do Neckarsulmu na soutoku řek Neckar a Sulm. O šest let později došlo k přejmenování...

Celý článek: NSU Prinz (1957–73): Motor vzadu a vzduchem chlazený  [600×379]

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 





 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Dnes 18:19

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna (†74): Hasta la vista, napsal Orbán

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna…

Ve věku 74 let ve svém domově v Budapešti zemřel filmový producent a podnikatel Andrew Vajna. Informovala o tom…

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to mělo být opravené

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to…

Minulý rok se čas od času stávalo, že se některých uživatelům YouTube zobrazoval podivný doporučený obsah.…

 

iSport.cz

Mourinho: Hráči jsou přecitlivělí! Odmítl už tři nabídky, hledá výzvu

Mourinho: Hráči jsou přecitlivělí! Odmítl už tři…

Fotbalový trenér José Mourinho je měsíc po propuštění z Manchesteru United stále bez angažmá. Dostal už tři…

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech i strachu z výšek

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech…

Nebýt manželky, lyže by nejspíš uklidil do sklepa a kývnul by na pracovní nabídku. Roman Koudelka,29letý skokan,…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do zákulisí čínských nočních podniků

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do…

Ukrajinec Sergej Melničenko se v roce 2015 přestěhoval do Hongkongu, kde se začal živit jako model a tanečník.…