Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Září 2018 na Veterán.auto.cz: Padesátá a šedesátá léta

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V devátém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z poválečné historie Fordu, Jaguaru, Lancie a Peugeotu.

Pojem „britský Ford“ už dnes prakticky zanikl, neboť modrý ovál v Albionu žádná kompletní auta už nevyrábí. Ještě v nedávné minulosti tomu bylo jinak – a dříve dokonce existoval i model, který nesl jméno jedné historické části Spojeného království v názvu. Jistě, Anglia. Název použil Ford už před druhou světovou válkou, modernizované modely dožily v 50. letech jako Popular. V Československu byla nejvíce známá řada 105E z další dekády, ale už předchozích 100E u nás také pár jezdilo. Tenhle sympatický vůz existoval pouze jako tudor, kombíky se totiž jmenovaly Escort a Squire a čtyřdveřové sedany Prefect. Právě toto jméno si vybral mimozemšťan s přezdívkou Ix z planety Betelgeuze 5, který ztroskotal na Zemi, respektive mu jej přiřkl autor slavné sci-fi pentalogie počínaje Stopařovým průvodcem po galaxii Douglas Adams. Všechny karosářské varianty kromě dodávky Thames ale nesly kód 100E. Srdcem této Anglie, první se samonosnou karoserií byl zážehový čtyřválec 1,17 l převzatý z předchůdce včetně třístupňové mechanické skříně. Zajímavost představoval alternativní poloautomat Manumatic.

Takřka pětimetrový Jaguar Mark VII z úvodu padesátých let byl ztělesněním toho, čemu se dnes říká sportovní limuzína. Ovšem bez marketingových klišé. Řadový šestiválec DOHC 3,44 l zdědil po XK120 a i přes svou velikost uspěl v závodech včetně amerického seriálu NSCAR a soutěžích. Výkonnější verze M dokonce vyhrála absolutně Rallye Monte Carlo! To bychom si dnes dokázali představit jen stěží. Po šesti letech přišel na řadu modernější a výkonnější Mark VIII, oba modely používaly čtyřstupňové manuální převodovky i třístupňové automaty Borg Warner.

Lancia Flavia se rodila ještě v době plné samostatnosti italské automobilky, která po léta dokázala nabídnout unikátní a neotřelá konstrukční řešení. Tento model sice přinesl přední pohon, jenže jeho čtyřválcové hliníkové motory s objemy nejprve 1,49, později 1,8 a nakonec 1,99 l byly ploché! Druhé dva mohly mít i mechanické vstřikování paliva. Kromě standardní čtyřdveřové Berliny (sedanu) existovala i kupé od Pininfariny a Zagata (ty kreslil Ercole Spada) a kabriolety z karosárny Vignale navržené Michelottim. V roce 1971 se z Flavie stala řada 2000, která se prodávala až do poloviny téže dekády. Novodobá otevřená Flavia (2011-2014) byla pouze kabrioletem Chrysler 200 s jiným logem. Spolupráce v rámci aliance Fiat-Chrysler, ještě před vznikem dnešního koncernu FCA však trvala velice krátce a prostě a jednoduše nemohla dopadnout dobře.

Peugeot 403 stál na počátku spolupráce francouzského výrobce se studiem Pininfarina. Přitom byl projekt původně nabídnut Fiatu! Zpočátku jej poháněl benzinový čtyřválec 1,47 l, později přišel i diesel Indénor 1,82 l a základní zážehový 1,29 l. Postupně se rozšiřovala i nabídka karoserií: „berline“ doplnil půvabný kabriolet, který nejvíce proslavil seriálový poručík Columbo, přišly na řadu až osmimístné kombi Familiale a pracovní verze včetně dodávek a pick-upů, které vydržely produkci nejdéle. Právě užitkové varianty dostaly na zadní tuhou nápravu místo vinutých pružin podélná listová pera. Robustní auta byla velmi oblíbená, poprvé v historii značky přesáhla výroba milionovou hranici a pokračovala vesele dál i po představení nástupce 404. Řada 403 vznikala také u protinožců a v Latinské Americe. Sedany snesly komfortem srovnání s produkcí trojcípé hvězdy.

Ford Anglia 100E (1953–1959): Malý Brit

Malý dvoudveřový rodinný automobil Ford Anglia měl ve třetí generaci samonosnou karoserii a pohon zadních kol čtyřválcem 1,2 litru. Čtyřdveřová verze se jmenovala Prefect. Poprvé použil britský Ford název Anglia na konci října 1939 u modelu E04A. Byl to nejmenší a nejlevnější vůz z celé řady fordů produkovaných na Ostrovech a krátce se vyráběl i po válce. Z úsporných důvodů se dodával převážně v černé barvě, podobně jako...

Celý článek: Ford Anglia 100E (1953–1959): Malý Brit

ford jaguar lancia peugeot ford jaguar lancia peugeot

Jaguar Mark VII a VIII: Elegance, prostor a rychlost

Luxusní čtyřdveřové vozy Jaguar Mark VII, Mark VII M a Mark VIII poháněné řadovými šestiválci XK se v Coventry vyráběly v letech 1950 až 1958. První poválečnou konstrukcí velkého vozu z Coventry byl Jaguar Mark V (vždy se označoval římskou číslicí), i když Mk I až Mk III nikdy neexistovaly a Mark IV přišel ke svému jménu až zpětně v roce 1948, kdy byla zahájena výroba modelu Mark V. Nástupce Jaguaru Mark V dostal...

Celý článek: Jaguar Mark VII a VIII: Elegance, prostor a rychlost

ford jaguar lancia peugeot ford jaguar lancia peugeot

Lancia Flavia (1960-1971): Přední pohon a ležatý čtyřválec

Sedany, kupé a kabriolety Lancia Flavia (Tipo 815, 819 a 820) byly prvními vozy značky s předním pohonem a ležatými čtyřválci o objemu 1,5 až 2 litry. Italská automobilka Lancia založená v roce 1906 Vincenzem Lanciou a Claudiem Fogolinem v Turíně je od roku 1969 součástí koncernu Fiat. Ve své bohaté historii měla v oblibě nazývat svoje modely písmeny řecké abecedy (Beta, Delta, Ypsilon). Jména řady lancií začínala rovněž...

Celý článek: Lancia Flavia (1960-1971): Přední pohon a ležatý čtyřválec

ford jaguar lancia peugeot ford jaguar lancia peugeot

Peugeot 403: Francouzský mercedes

Začátek spolupráce Peugeot - Pininfarina se datuje rokem 1955, kdy debutoval sedan 403. Do sezóny 1966 jich bylo vyrobeno přes milion. Letopočet 1955 znamenal pro Francii začátek slavného období výroby automobilů. Tehdy absolvoval premiéru revoluční Citroën DS s originální karoserií a hydropneumatickým pérováním a také Peugeot 403 přezdívaný „francouzský mercedes“. Peugeot tradičně používal k označení svých...

Celý článek: Peugeot 403: Francouzský mercedes

ford jaguar lancia peugeot ford jaguar lancia peugeot

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Doporučujeme

6. 10. 2018 19:55
Nádhera
Todle podle mě byli ta pravý ořechový auta
5. 10. 2018 18:21
Jaguar
Jaguar Mark VII, pro mě bezkonkurenční vozidlo. Beztak se mi více líbí ta starší vozidla, než ten "future design".