Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Září na Veterán.auto.cz: Historická auta pro sport i užitek

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Září na serveru Veterán.auto.cz přineslo většinou sportovní vozy z Francie, Itálie i USA. Ale věnovali jsme se i parnímu náklaďáku!

Synonymem sportu je po dlouhá léta Alfa Romeo, koneckonců, stovky vítězství v různých závodech mluví za vše. Giulia z roku 1962 byla sice na pohled hranatá a vypadala jako usedlý sedan, ale výkonnými motory si získala srdce mnoha zákazníků. Byla totiž velmi úspěšná i obchodně. Jinou dimenzi sportovních aut vyznávají v USA. Ford Mustang je známou klasikou, která příští rok oslaví padesátiny. Modrý ovál sáhl do archivu a odtajnil neznámé prototypy a skici z vývoje „pony caru“, a to zdaleka nejen první generace... Zakladatel Lotusu Colin Chapman zase stavěl lehké vozy s laminátovými karoseriemi a malými motory, které však poskytovaly slibné zážitky za volantem. Elan v otevřené i uzavřené verzi byl jedním z nich. Moderní reinkarnace M100 z konce 80. let minulého století měla atypický přední pohon!

V Rallye Monte Carlo za její více než stoletou historii zvítězily automobily třicítky značek. Vede Lancia se 13 triumfy, za ní je Citroën s devíti a Ford se sedmi. A který výrobce je čtvrtý nejúspěšnější? Světě, div se, dávno zapomenutý francouzský Hotchkiss. Původně zbrojovka vyráběla hlavně luxusní vozy, které ji po druhé světové válce takřka zahubily. Skončila produkcí licenčních terénních Willysů a nákladních automobilů. Simcu už také odvál čas. V době, kdy zašlou slávu Hotchkissu začal pokrývat prach, se spojila s Matrou v závodech prototypů a monopostů nejvyšší kategorie. Spolupráce se přenesla i do sériové výroby. Obě značky neslo unikátní třímístné kupé Bagheera, které vynikalo designem, kvalitou a spolehlivostí bohužel už méně. Dodnes jich přežila hrstka.

Evropské aktivity koncernu Chrysler, pod který Simca v závěru svého života patřila, převzal koncern PSA, tedy Peugeot-Citroën. Firma se lvem ve znaku existuje jako výrobce automobilů již 114 let a má na kontě mnoho úspěšných řad. Jednou z nich byl sedan střední třídy 504. Odvozené kabriolety a kupé vynikají půvabem ještě dnes, pro užitek a práci byly určeny pikapy a také kombi. Ve své domovině se vyráběl patnáct let, africká, latinskoamerická a čínská kariéra byly však mnohem delší, životopis Vozu roku 1969 se uzavřel teprve nedávno. Technika posloužila i íránským Paykanům s karoseriemi britského Hillmanu Hunter. Největším konkurentem Peugeotu (a Citroënu) je Renault. Podívali jsme se na dvě kapitoly z jeho poválečného vývoje. Velká klasika Frégate dnes není příliš známá, zato legendární typ 16 jezdil i u nás. Úhledný pětidveřový hatchback předznamenal moderní vývoj karoserií již před skoro půlstoletím.

Bonbónek na závěr? Určitě. Nákladní auta zůstávají trochu v pozadí zájmu veteránistů a vidět takřka devadesát let starého pracanta v dobré kondici je dnes opravdovou vzácností. A co teprve, když ho nepohání benzinový, ani naftový motor, ale parní stroj! Škodovka vyráběla parní nákladní vozy v licenci britského Sentinelu. Nikoli ta mladoboleslavská, nýbrž plzeňská. Nenarodilo se jich ani 170 a v České republice jsou momentálně plně funkční dva! Auto je překvapivě tiché, jen dlouho nevydrží. Zásoba vody totiž vystačí na pouhých 40 kilometrů...

Alfa Romeo Giulia – sedan se sportovním srdcem

Zadní kola čtyřdveřové Alfy Romeo Giulia poháněly výkonné motory DOHC s objemy 1,3 a 1,6 litru. V letech 1962–78 se prodalo přes milion Giulií. O Italech je známo, že ve vztahu k automobilům mají sportovní srdce (cuore sportivo) a tak kdo by se divil, že právě italská automobilka Alfa Romeo přišla jako první s klasickým cestovním sedanem, kterému vdechla sportovního ducha...

Celý článek: Alfa Romeo Giulia – sedan se sportovním srdcem

Prototypy Fordu Mustang (1961-1992) – Koně bez naděje

Legendární Ford Mustang oslaví příští rok kulaté padesátiny. Za tu dobu vznikl bezpočet návrhů a studií, které skončily už na papíře, coby hliněné modely, makety, či funkční vzorky. Modrý ovál oslaví padesátiny proslulého „divokého koně“ 17. dubna 2014 a při té příležitosti představí zbrusu novou, v pořadí šestou generaci. Už teď nám ale naservíroval galerii aut, která nikdy nepřekročila stádium prototypů...

Celý článek: Prototypy Fordu Mustang (1961-1992) – Koně bez naděje

Hotchkiss – šest vítězství v Rallye Monte Carlo

Francouzská automobilka Hotchkiss et Cie ze Saint-Denis vyráběla v letech 1903 až 1955 kvalitní cestovní vozy vyšší třídy. Francie má bohatou automobilovou historii. Stačí připomenout parní automobily, které zkonstruovali Amédée Bollée (1873) a Léon Serpollet (1877), první Peugeoty (1889), Renaulty (1899) nebo Citroëny (1919). Řada dalších průkopnických francouzských značek už dnes neexistuje...

Celý článek: Hotchkiss – šest vítězství v Rallye Monte Carlo

Lotus Elan – malý sportovec z Hethelu

V roce 1962 začal Lotus vyrábět roadster Elan, který později doplnilo kupé 2+2. Elan vyráběný v letech 1989–95 měl s tím původním společné jen jméno. Malá britská firma Lotus, založená Colinem Chapmanem (1928–1982) se proslavila hlavně svými závodními vozy, ale i při stavbě cestovních automobilů prokázal Chapman svůj nesporný konstruktérský talent. Lotus začal prodávat automobily...

Celý článek: Lotus Elan – malý sportovec z Hethelu

Matra-Simca Bagheera (1973-1980) – Kupé pro tři

Spojení Matry se Simcou bylo důvěrně známé z formule 1. Z nejvyšší kategorie motoristického sportu obě firmy odstoupily, aby v roce 1973 představily pod společnou značkou kupé Bagheera. Engins Matra-Division Automobile, jak zněl plný název společnosti, uzavřela ve dvaasedmdesátém roce smlouvu s evropskou větví Chrysleru o prodeji svých aut v její obchodní síti. A Simca už na začátku...

Celý článek: Matra-Simca Bagheera (1973-1980) – Kupé pro tři

Peugeot 504 (1968-2009) – Se lvem na věčné časy

Peugeot 504 slaví půlkulaté pětačtyřicáté narozeniny. let. Ve Francii se vyráběl jen v letech 1968-1983. Jeho další paralelní „životy“ v Jižní Americe, Africe a Asii byly ovšem daleko delší. Rodinný sedan střední třídy se lvem ve znaku a typickou zkosenou zádí debutoval 12. září 1968 na autosalonu v Paříži, v té době se jednalo o vlajkovou loď automobilky. Jeho premiéra byla původně plánována už na červen...

Celý článek: Peugeot 504 (1968-2009) – Se lvem na věčné časy

Škoda-Sentinel (1924-1935) – Parní dříč

Jakékoli parní vozidlo je v současnosti naprostým exotem, natožpak nákladní. Tedy, na evropském kontinentu. V Británii se jich dochovalo hodně. Anglická firma The Sentinel Waggon Works ze Shrewsbury měla na Ostrovech velkou konkurenci v podobě společností Garrett a Foden. Fodeny měly vodorovně umístěné parní kotle, což je od strojů zbylých dvou značek odlišuje i vizuálně, přední část je zcela jiná...

Celý článek: Škoda-Sentinel (1924-1935) – Parní dříč

Renault 16 – praotec hatchbacků

Renault 16 se stal průkopníkem rodinných vozů s výklopnou zadní stěnou. Po právu byl oceněn titulem Evropský vůz roku 1966. Renault se nejvíce proslavil výrobou levných malých automobilů pro nejširší vrstvy. Od začátku se však snažil uspokojit také majetnější a náročnější zákazníky. Z období mezi světovými válkami byl pravděpodobně nejznámější luxusní vůz pětimetrové délky Renault 40 CV...

Celý článek: Renault 16 – praotec hatchbacků

Renault Frégate – poslední klasik

Prvním Renaultem střední třídy po skončení druhé světové války byl model Frégate s klasickým uspořádáním pohonu. Vyráběl se v letech 1951–60. Krátce po ukončení války obnovil Renault výrobu osobních vozů předválečným typem Juvaquatre, ale už na začátku října 1946 se veřejnosti představil malý Renault 4 CV. Na bohatou historii velkých rodinných vozů střední třídy (posledním předválečným velkým...

Celý článek: Renault Frégate – poslední klasik

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
2. 10. 2013 11:59
Re: Už mi to lezie krkom
Aby som si mal kde zaprskať, nie? >:D
Avatar - Hotwire
2. 10. 2013 11:46
Re: Už mi to lezie krkom
poslednu dobu sem chodis len prskat. ak sa ti tu nepaci tak preco tento server stale navstevujes? :no: :no: :no:
2. 10. 2013 07:36
Už mi to lezie krkom
Opäť jeden "článok" totálne o ničom, proste varenie z vody.
O spomínaných článkoch predsa všetci vieme, a keď máme chuť a čas, tak si prečítame. Je nutné nám ich takto ostentatívne strkať znova pod nos?
Nakoniec si tu nájdeme tabuľku s rozpisom, ktoré články máme kedy opakovane prečítať, pripadne ktoré viackrát?
Sakra, robte už poriadnu robotu a nie takéto trápnosti. Niekedy mám pocit, že ľudia z ACZ trpia masochizmom, a robia to schválne. Z fajn motoristického servera hanba webu.
:no: :no: :no: