Zástupce BMW se pustil do autonomních vozů: Neměly by rozhodovat o našich životech
O tématu plně autonomních vozů se rozpovídal Ian Robertson, člen představenstva a zástupce mnichovské automobilky ve Velké Británii. Ten k autopilotům přistupuje striktně a dokonce si myslí, že takové vozy by vůbec neměly zamířit na veřejné komunikace.
„Nebude trvat příliš dlouho, než vláda či regulátoři řeknou, že takové auto nebude za žádných okolností moci na silnice,“ tvrdí Robertson. Podle něj by měl být za jízdu (a v krajním případě i rozhodování o životě) vždy zodpovědný člověk. „Auto může mít algoritmus, aby vyhodnotilo nějaký závěr. Ale upřímně si myslím, že je nesmysl, aby vozy rozhodovaly mezi dvěma různými úmrtími.“
Přitom právě BMW se vývoji autonomních technologií věnuje ve velkém. Robertson potvrdil, že automobilka disponuje několika vozovými parky s autopiloty, včetně jednoho v Německu, který pravidelně vyráží na tisíc kilometrů dlouhou cestu mezi Mnichovem a italským Terstem.
Každé autonomní vozidlo posbírá denně 40 TB dat. To je dvacetinásobek toho, co získá Airbus A380 při letu nad Atlantikem. I tak ale Robertson tvrdí, že technologie není vyspělá. „Míru úspěchu ukazuje to, kolikrát se musí člověk v autě zapojit. V současné době je to asi třikrát na každých 1000 km. Zní to celkem dobře, ale je to třikrát víc, než bychom chtěli. Musí to být perfektní.“
Že plně autonomní vozy nejsou otázkou nadcházejících měsíců, ukazuje Robertson i na nejasných pravidlech a regulacích. Autopilot s sebou přináší spoustu nezodpovězených otázek, které je potřeba rozklíčovat a následně implementovat do zákonů. A to je stále ještě běh na dlouhou trať…