Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zával na D8 po 22 měsících: Kdy se po dálnici projedeme?

Petr Barták
Diskuze (17)
Sesuv na D8 je tématem, o němž nechce nikdo moc mluvit. A když už, slyšíme jásavý optimismus. To nás varuje. Proto se na skutečný stav věcí na závalu u Dobkoviček vyrážíme podívat.

Z hrany lomu pod vrchem Kubačka je v příjemném předjarním počasí velmi jasný výhled na celý sesuv, 200 metrů široký a dobře půl kilometru dlouhý. Právě ten je už od začátku června 2013 jablkem sváru. Geologové přitom na problematičnost volby trasy právě okolo tohoto kopce kvůli riziku pohybu svahů upozorňovali už v 90. letech, kdy se o vedení dálnice rozhodovalo. Jak jsme psali v loňském Světě motorů 23, Česká geologická služba měla dokonce k dispozici studie ze čtyřicátých let minulého století, které tudy vést silnice nedoporučovaly. ŘSD při určování trasy ovšem dalo na jiné posudky, které tuto oblast považovaly za geologicky stabilní a bezpečnou. Jenže zával všechno změnil, a tak musí řidiči stále Středohoří objíždět a polykat další termíny otevření posledního nedokončeného úseku D8.

Optimisty jen chvíli

Ale vraťme se nad sesuv. Hluboko pod námi stojí přistavený náklaďák a bagr do něj sype hlínu s kamením ze závalu. Jen co odjede třínápravový vůz s nákladem 5,5 m3 materiálu, přijíždí čtyřnápravový, kam se vejde až 9 m3. „Točí se jich tu dvacet, nezastaví se celý den,“ říká nám stavbyvedoucí úseku sanace závalu Jan Nezbeda z Eurovie. „Odtěženo je přes sedmdesát tisíc kubíků závalu. Zbývá necelých dvacet tisíc, tedy zhruba čtvrtina objemu kamení a hlíny,“ doplňuje.

Práce na první fázi zabezpečení svahu proti dalšímu posunu a odvodnění za 72 milionů by měly být hotovy do konce dubna, což potvrzuje ředitel Eurovie Tomáš Juna a také šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa v rozhovoru, který jsme otiskli v čísle 12. Hurá, chtělo by se křičet – po půldruhém roce od závalu se konečně něco pohnulo. Jenže ouha…

Půl roku pauza

Daleko větší objem prací za minimálně půl miliardy bez daně teprve čeká. Musí se postavit betonová stěna, která zadrží případný další posun, odtěžit sesuv z tělesa dálnice a opravit její závalem zničené odvodnění. „Kdy se s tím začne, není otázka pro nás, ale investora,“ směruje nás ředitel Juna. Zjišťujeme tedy situaci na ministerstvu dopravy, které nás předává. Kam? Ano, tušíte správně – na ŘSD.

Tam získáváme informaci, že další práce na definitivním zabezpečení svahu, odstranění samotného závalu z vozovky a dokončení dálnice začnou až na konci letošního roku! „Zahájení druhé fáze sanace sesuvu je předpokládáno letos v listopadu a dokončení stavby v polovině roku 2016,“ tvrdí Jan Studecký z ŘSD.

Kroutíme hlavou a žádáme vysvětlení. „Letos v lednu byla hotova studie druhé etapy odstranění sesuvu, navržené řešení projednala komise ministerstev dopravy a životního prostředí,“ vysvětluje mluvčí a pokračuje: „ŘSD poté zahájilo zadání veřejné zakázky na dokumentaci pro územní rozhodnutí a projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Teprve na jejich základě může proběhnout územní a stavební řízení. Vydání stavebního povolení předpokládáme na září.“

Tolik úředního zdržování? Všechno pomalé a neskutečně složité. A to se počítá s optimální variantou! „Jakékoli nepředvídatelné okolnosti, například odvolání účastníků řízení správních procesů nebo firem soutěžících o veřejnou zakázku, mohou mít vliv na dokončení druhé etapy a odstranění závalu, a tedy i negativní dopad na termín zprovoznění stavby D8,“ připouští naše obavy.

Příležitost si určitě nenechají ujít například ekologové. Je všeobecně známé, že ve snaze působit obstrukce ve stavebním řízení dopravních staveb už od 90. let pátrají třeba po procesních chybách. Přitom si nemyslíme, že jim nějak záleží na obyvatelích nedalekého Velemína, kudy vede stará silnice na Teplice a tudíž i všechna tranzitní doprava.

Nebo že by se neozval ani jediný z kola vyřazený zájemce o zakázku? Vždyť jen k oběma letos uskutečněným soutěžím na rekonstrukci dalších úseků D1 se neúspěšný kandidát odvolal.

Jediné nebezpečí?

A i kdyby se nakrásně dařilo všechno podle plánu, jsou tu další zhruba čtyři kilometry potenciálně nebezpečného svahu. Podle neoficiálních informací z České geologické společnosti, které ovšem sami její pracovníci odmítají jakkoli komentovat, se svah hýbe i jinde, a to až několik centimetrů ročně.

„Nezlobte se, nebudeme s vámi mluvit,“ říkají geologové, kteří v době reportáže zrovna sondují podloží v místě sběrné nádrže na odvodnění nebezpečného svahu nad závalem. Nechtějí se ani představit, jen odkazují na ministerstvo životního prostředí.

Tam ovšem žádné nebezpečí z klidu svých kanceláří nevidí. „Sesuv v současné době není aktivní, jeho vliv na okolí nadále monitorujeme,“ odpovídá Dominika Pospíšilová z tamního tiskového odboru na otázku, zda má resort informace i o možné hrozbě sesuvu na dalších místech. Jenže dá se jejich klidu věřit?

Geologové mluvit s médii nesmějí, hlavně poté, co jeden z nich v rozhovoru pro Aktuálně.cz označil za největší komplikaci sanace závalu nikoli geologickou situaci v oblasti, ale rozhodování, nebo spíše nerozhodování odpovědných úředníků. Těm ke klidu nijak zvlášť neslouží časté střídání jejich šéfů. Vždyť na ministerstvu dopravy se za dobu od ujetí svahu v červnu 2013 v rychlém sledu vystřídali čtyři a na ŘSD dokonce šest!

Přestože by geologové dali přednost minimálnímu zásahu do krajiny, tedy spíše drenážím a podobným odvodňovacím systémům než dalším mocným zdím, je tu ještě betonová lobby. Taková časově náročnější varianta za stovky milionů až miliardy by se jí samozřejmě líbila.

Sbohem, termíne!

Je to smutné. Pokud se nezmění legislativa, k žádným změnám asi nedojde. Stavby se dál povlečou šnečím tempem a pauzy mezi nimi potrvají měsíce, jen aby všechno bylo podle práva a korektní. Ministrem dopravy vyhlášené otevření D8 přes Středohoří plánované na konec prosince 2016 se tak zdá být jen zbožným přáním. Slibem ovšem nezarmoutíš.

Jak se odvodňuje nebezpečný svah

Celý systém má zachytit vodu a hlavně zpomalit její odtok ze svahu nad dálnicí. Vypadá to tak, že pod svahem odtěženým až na skálu vede napříč sesuvem 7,5 metru široká lavice s povrchovým záchytným příkopem. Voda jím poběží zhruba 300 metrů do usazovací nádrže o rozměrech cca 6 x 4 x 4,5 m určené na záchyt hrubých nečistot. Z ní už zhruba čtyři sta metrů dlouhým potrubím podél železnice a pod ní putuje do retenční, zadržovací nádrže. Ta by měla být schopna zachytit přes 900 m3 vody. Její další cesta povede opět zhruba 400 metrů potrubím do výpustního objektu mimo území dotčené sesuvem. Výpustek ústí pod mostem o kus níže po svahu je zhruba 40 m dlouhý, osm metrů široký, vydlážděný kamenem a doplněný několika třímetrovými stabilizačními betonovými prahy. Odtud zadržená voda směřuje dolů do Litochovic a Labe.

Kauza Dobkovičky

V červnu 2013 se po vytrvalých deštích utrhl svah nad již dokončeným úsekem dálnice D8 u Dobkoviček, přetrhl železniční trať a přetnul i hotovou dvouproudovou vozovku. Zával o rozměrech 200 x 500 metrů sjel i se vzrostlým lesem. Chtělo by se říci, že sanační práce začnou hned. Nebo aspoň hned poté, co se k věci vyjádří geologové. Jenže přestože posudky byly hotové už loni v létě, koplo se až na konci prosince 2014.

Petr Barták
Diskuze (17)
Avatar - Atomas
27. 3. 2015 16:09
Re: Spíš
Až se projedu metrem na trase D na konečnou, tak vy ještě budete čekat na otevření tunelu Blanky a kompletní D8. Možná se ještě přitom stihnu projet rychlodráhou na letiště >:D ... Ono je to vlastně dost smutné...
Avatar - Hammunasakra
27. 3. 2015 14:30
Re: Podekujme panu prezidentovi
Ale postavíme jen zrovna tady to je fakt blbý území
Avatar - Hammunasakra
27. 3. 2015 14:29
Re: Spíš
Totálně blekotat a udávat zřejmě naprosto nereálný termíny? No vlastně asi ANO :-)
27. 3. 2015 13:54
Re: Podekujme panu prezidentovi
Aha, takze tam nemuzeme postavit dalnici, protoze pred "mnoha tisici lety" uz se tam neco sesunulo. Dobry, ale s timto pristupem moc dalnic nepostavime. :-!
27. 3. 2015 13:53
Re: Spíš
Ti to maji v popisu prace. :-)