Zavinili jste nehodu? Zaplaťte škodu, navrhuje BESIP
Viníci závažných dopravních nehod by mohli v budoucnu platit za způsobené škody. Opilí či zdrogovaní řidiči by tak mohli hradit kromě hmotné škody například i náklady na léčení nebo peněžní ztrátu v době pracovní neschopnosti, která vznikne zraněním či usmrcením člověka. Tyto náklady přitom dosahují ročně kolem 50 miliard korun, řekl dnes novinářům vedoucí oddělení BESIP Roman Budský. Návrh se objevil při zpracovávání koncepce financování Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na léta 2011 až 2020.
"Je to běh na delší trať. Prvotní nástřel této koncepce by měl být hotový na konci srpna, pak se o tom bude jednat v radě vlády ve výboru pro financování strategie. A potom se určí další postup," řekl Budský.
Pokud se například opilý řidič zraní, pojišťovna by po něm mohla vymáhat náklady na jeho léčení. "Mělo by se to týkat závažných nešvarů jako je alkohol, agresivní bezohledná jízda a drogy v silničním provozu," uvedl Budský. V současné době je sice takový postup možný, nicméně podle něho nefunguje komplexně.
BESIP chce také prosadit větší zapojování privátního sektoru do financování národní strategie. Podílet by se měly více například pojišťovny, protože řada opatření má pozitivní dopad i na ně, a snižuje tak i jejich náklady. "V Německu jsou celkové výdaje na bezpečnost silničního provozu zhruba 13 miliard eur ročně s tím, že asi čtvrtinu platí stát, polovinu svaz pojišťoven a zbytek soukromý sektor," uvedl Budský. v ČR se naopak většina dopravně bezpečnostních opatření hradí z veřejných zdrojů.
Nová strategie, kterou loni v srpnu schválila vláda, si klade za cíl do roku 2020 snížit počet usmrcených na úroveň průměru evropských zemí a současně snížit proti roku 2009 o 40 procent počet těžce raněných. Tehdy se takto zranilo přibližně 3500 lidí. Ministerstvo tedy do budoucna plánuje snížit počet mrtvých ve srovnání s rokem 2009, kdy zemřelo 832 lidí, zhruba o 60 procent.