24.4. 2018 Martin Frei

Závod vodíkových autíček: Proč nestačila dráha?

 

Ve vstupní hale stavební fakulty ČVUT v Dejvicích je živo. Hlahol bezmála stovky pubertálních výrostků se míchá se svištivým bzučením dvanácti aut na dálkové ovládání, která se docela zostra míhají po závodním oválu rozestavěném přes celou halu.

Na jedné straně se pekelně soustředí piloti s vysílačkami v ruce, kteří nesmějí udělat chybu. Tedy neměli by, přesto je tu občas k vidění nějaká kolize či nevybraná zatáčka. Naproti nim jsou v improvizovaných boxech připravené týmy mechaniků jako ve Formuli 1. V jednom opravují zaseklé řízení, v druhém optimisticky sledují dobře fungující auto na trati, ze třetího k nám přibíhá sympatická černovlasá šestnáctka: „Potřebujeme palivo!“ Jeden z organizátorů otevírá krabici a vytahuje lesklou kovovou bombičku jako na sodovku. Jenže v ní není oxid uhličitý. Je to metal-hydridový zásobník vodíku, na který tahle autíčka jezdí.

Zajímavé zaměstnání

Jsme na závodech Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC). Slovo Horizon v názvu odkazuje na hybatele celé akce, firmu Horizon Educational, která má zajímavý byznys. Dodává stavebnice, učební pomůcky a vzdělávací plány k tomu, aby se studenti všech věkových kategorií dověděli co nejvíc o hospodaření s energií, čistých technologiích, a to včetně vodíku. A nejen, aby se o nich dozvěděli, ale aby si je mohli vlastníma rukama osahat a vyzkoušet. Stolní větrné a sluneční elektrárny doplňují i média k uchování energie, mezi nimiž nechybí ani superkapacitory a vodíkové články. Odtud už je jen krok k postavení vodíkového auta na vysílačku a zapojení studentů do soutěže, která zvědavější z nich posune zase o kus dál.

Video

Horizon Educational působí v 80 zemích světa, nicméně kanceláře má dvě: jednu v Los Angeles, druhou v Praze. Proto se právě v České republice může konat soutěž, jakou bychom v mnoha jiných zemích hledali marně. „V roce 2015 se z českých středních škol a učilišť přihlásily čtyři týmy, letos je jich 24,“ vysvětluje šéf pražské pobočky Kamil Jelínek. Sám je úspěchem překvapen – soutěž se musela rozvrhnout do dvou dnů, protože čtyřiadvacet autíček by se na trať pořádně nevešlo.

Chytrých nápadů přibývá

Závody H2AC se tedy letos jely potřetí a proti předchozím ročníkům přinesly důležitou změnu. Zatímco dříve týmy dostaly kompletní mechaniku celého auta a samy si navrhly jen vnější design, teď mohly upravit i konstrukci podvozku. Netknutá musela zůstat jen pohonná jednotka, kterou mají všichni stejnou.

Vodíkový pohon automobilů: Nechceme lithium, chceme vodík

Nové možnosti úroveň soutěže značně posunuly. Tým učiliště Škoda Auto doplnil hnací zadní nápravu diferenciálem, auto pak bylo samozřejmě mnohem rychlejší v zatáčkách. V ostravském středoškolském kroužku, který vede docent Bohuslav Horák z Vysoké školy báňské, si na 3D tiskárně vyrobili lehčí kola a snížili tak setrvačné hmoty. A organizátoři potvrzují, že laťka výkonů skutečně stoupá, průměrný čas na kolo se proti loňsku zkrátil o 12%. Přesto se dokázali dobře umístit i úplní nováčci. Třeba parta ze SOŠ a SOU Neratovice vybojovala hned napoprvé čtvrté místo. Škodovácký dorost soutěž nakonec vyhrál, jejich auto dokázalo za šest hodin ujet 973 kol, což znamená průměr 22,2 s na kolo včetně zastávek. Druhý dojel tým SOŠ Třineckých železáren s počtem 955 kol. Obě skupiny si tím vyslouží další výzvu, zúčastní se mezinárodního finále v Německu.

O vítězství nejde

„Úžasné je, že letos už přes osmdesát dětí podstoupilo čtyřměsíční přípravu, věnovalo spoustu volného času, nasbíralo zkušenosti a získalo vztah k vodíkovému pohonu a chytrému zacházení s energií,“ konstatuje spokojeně Kamil Jelínek z pořádající firmy Horizon. A dodává, že letošní hojná účast byla podmíněna i neúnavným sháněním sponzorů.

K z nejdůležitějším patří Nadace Unipetrol, jejíž ředitelka Julie Růžičková má na přínos akce podobný pohled: „Cílem nebylo vítězství našich týmů při samotném závodu, ale cesta, kterou před závodem ujdou. Nikdo dnes nedokáže říci, kdo ze zúčastněných studentů nastoupí právě díky této zkušenosti svou celoživotní profesní cestu a kdo svou nadšenou prací bude možná jednou přínosem celému lidstvu.“ Nadace také při závodech představila EduBus, mobilní chemickou laboratoř, se kterou plánuje roadshow po základních školách v ústeckém regionu.

Soutěž podpořilo také několik vysokých škol včetně ČVUT, VŠCHT a VŠB - Technická univerzita Ostrava. K partnerství se připojil také Bosch nebo nošovická továrna Hyundaie. Její zástupci akci zpestřili prezentací zcela nového vodíkového modelu Nexo, který se v ČR zatím neprodává. „Jsme moc rádi, že jsme se mohli stát partnerem této jedinečné akce, která zábavnou formou vede mladé technické nadšence k pochopení a praktickému využití vodíku jako ekologického paliva budoucnosti,“ vysvětlila vedoucí interní komunikace Hyundai Motor Manufacturing Czech Kateřina Churá.

Foto: Petr Zátka

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie

Nejméně osm lidí dnes zahynulo v rozvodněných soutěskách…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Včera

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Jeřábek zůstává v NHL! Český obránce podepsal na rok v Edmontonu

Jeřábek zůstává v NHL! Český obránce podepsal na rok…

Z hlavního města USA míří na sever do Kanady. Český obránce Jakub Jeřábek, který v minulé sezoně hrál za…

SESTŘIH: Olomouc - Baník 1:4. Show i bez Baroše, Diop oslnil hattrickem

SESTŘIH: Olomouc - Baník 1:4. Show i bez Baroše,…

Fotbalisté Baníku Ostrava potvrdili vydařený vstup do sezony výhrou 4:1 na hřišti Olomouce. Po pěti kolech první…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…