Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?

Další ročník slavného závodu na vrchol hory Pikes Peak v Coloradu, který v roce 1994 vyhrál ve své kategorii i náš závodník, později kontroverzní podnikatel Antonín Charouz, se kvapem blíží. V současné době jsou k závodům na Pikes Peak používány také elektromobily, které mají svoji vlastní kategorii. Mají tu zajímavou výhodu, že neztrácí výkon se zvyšující se nadmořskou výškou. Vzhledem k tomu, že vrchol hory leží ve výšce 4302 metrů nad mořem, nejde rozhodně o žádnou malichernost.

Australský závodník Tony Quinn však na to jde tradičním způsobem. Závodní speciál se Fordu Focus jen velmi vzdáleně podobá, jak ostatně dokazují obrázky i přiložené video. Pod „šíleným“ bodykitem se však ukrývá dále modifikovaná technika z výrazně sportovnějšího stroje Nissan GT-R. Místo bzučení elektromotorů tak v karoserii burácí vidlicový šestiválec o objemu 3,8 litru vybavený dvojicí turbodmychadel. Právě přeplňování představuje jednu z cest, jak eliminovat pokles výkonu motoru se zvyšující se nadmořskou výškou.

Co se týče parametrů, i ty jsou obdivuhodné. Hmotnost „závoďáku“ činí pouhých 985 kg. Při rychlosti 200 km/h je údajně vůz aerodynamicky přitlačován k vozovce silou odpovídající hmotnosti 999 kg! Když uvážíme udávaný výkon motoru 850 koní (625 kW) a točivý moment 976 N.m, není auto jistě bez šance na úspěch.

Pikes Peak – kde se vzal závod „do oblak“

S nápadem pořádat takzvaný závod „do oblak“, jak se Pikes Peak často nazývá, přišel Spencer Penrose. Hlavním důvodem bylo údajně podpořit turistický ruch. Za tímto účelem do té doby uzoučké cesty na vrchol hory Penrose výrazně rozšířil a následně se cestě začalo říkat „Pikes Peak Highway“. Závod na vrchol se jel poprvé už v roce 1916. V současné době trať měří 19,99 km, zahrnuje 156 zatáček a závodníci se svými auty musejí překonat převýšení 1440 metrů. Cíl se pak nachází v nadmořské výšce 4302 metrů. Do roku 2011 se jezdilo po asfaltu a zároveň šotolině (v závislosti na úseku), od uvedeného data je celá trat vyasfaltovaná. Celkem se jezdí v osmi automobilových a deseti motocyklových kategoriích.

Tomáš Dusil
Diskuze (4)
24. 5. 2017 07:36
Focus???
"...Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus..."

Podla mna vypada skor ako rozslapnuta zaba. Ze to ma nieco spolocne s Focusom, to tam fakt neviem odhalit...
23. 5. 2017 23:14
Vím, že vzhled je v tomto případě nepodstatný, ale...
... je to vážně hnusné! ;-\ ;-\ ;-\
Avatar - 3_diamanty
23. 5. 2017 21:27
Re: Jo můze!
tak teraz si mi pripomenul to neuveritelne vitazstvo australskeho rychlokorculiara Stevena Bradburyho zo zimnej olympiady v Salt Like City z r 2002 .. ten bol tiez vopred uz "bez sance" ( a viacmenej tam bol len do poctu na sposob takych tych "kokosov na snehu" ) a napokon prave takou tou metodou "vypadavania" superov ( ich padmi, vzajomnym zrazanim sa a nejakou tou diskvalifikaciou ) to dotiahol az do finalovej jazdy a tam si opat s neskutocnym stastim a nahodnymi okolnostami uchmatol samotne najcennejsie zlato ( pre australiu na ZOH dodnes snad jedine v historii ) ... odporucam najst si kratucky zaznam niekde na nete ... nieco neuveritelne :-) ale aj krasne zaroven ( ukazalo sa tam v reale ze kazdy sportovec ma sancu vyhrat len sa nesmie nikdy vzdavat ) ... pre mna z pohladu sportu je to stastlivec storocia ... ale aj preto je sport taky krasny a zaujimavy ze je proste neraz nevyspytatelny ( a v motorizme kde hodne zavisi od techniky to plati dvojnasobne ) ... takze vzdy je sanca... vzdy ;-) :yes:
Avatar - speedfred
23. 5. 2017 20:31
Jo můze!
Keď všetci vypadnú