Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nereálné snižování CO2 u osobních aut? Země EU jsou rozděleny

redakce AUTO.CZ
Diskuze (50)
První kolo debaty ministrů životního prostředí zemí Evropské unie o snižování emisí oxidu uhličitého u osobních aut potvrdilo rozdílné pohledy různých států.

Některé, včetně České republiky, trvají na původním návrhu Evropské komise, aby v roce 2030 nově vyráběné automobily vypouštěly o 30 procent méně CO2 než v roce 2021. Další ovšem prosazují, aby to bylo nejméně 40 procent, což je hodnota, na které se minulý týden shodl europarlament.

Předsednické Rakousko chce přitom vyjednávání uzavřít ještě dnes, také s jeho kompromisní hodnotou na úrovni 35 procent některé státy souhlasí. Výzva k ambicióznímu plánu snižování v roce 2030 nejméně o polovinu proti roku 2021 dnes zazněla například od zástupců Švédska či Finska.

Český ministr Richard Brabec při příchodu na jednání novinářům řekl, že třicetiprocentní snižování je společná pozice zemí visegrádské skupiny, tedy i Slovenska, Polska a Maďarska. Přímo v jednacím sále ji podpořilo také Bulharsko a Rumunsku. "Budeme se radit v průběhu dne, ale už těch 30 procent je kompromis, ČR měla pozici nižší, 20 až 25 procent. Přistoupili jsme na 30 procent," připomněl Brabec. V dnešním odpoledni ministr očekává dramatická vyjednávání.

Vysoký cíl okolo 40 procent podle něj bude paradoxně znamenat daleko pomalejší prosazování elektromobility, protože ve státech jako ČR či Slovenska si lidé nebudou moci dovolit kupovat drahé elektromobily v podobné míře jako v bohatších zemích na západě EU.

Pro třicetiprocentní snižování se dnes přímo v jednacím sále vyslovila i Brabcova německá kolegyně Svenja Schulzeová. Zdůraznila, že Německo, kde je automobilový průmysl velmi významný, potřebuje udržet konkurenceschopnost tohoto odvětví.

Naopak pro ambiciózní postup se vyslovili například zástupci Francie, Nizozemska, Dánska či Lucemburska, v mnoha vystoupeních zazněla formulace "nejméně čtyřicetiprocentní snížení".

Nizozemská státní tajemnice pro klimatickou politiku Mona Keijzerová byla mezi těmi, kdo dnes připomínali v pondělí zveřejněnou zprávu Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC), která uvádí, že Cíle pařížské klimatické dohody z roku 2015, tedy udržet globální oteplování co nejblíže k 1,5 stupni Celsia, lze nyní naplnit již jen pomocí rychlých a dalekosáhlých změn ve všech oblastech společnosti.

Členské státy unie se dnes v Lucemburku snaží v otázce míry snižování emisí u osobních vozů najít společný postoj tak, aby rakouské předsednictví mohlo o konečné podobě příslušné legislativy začít vyjednávat s Evropským parlamentem. Ačkoliv jsou ona diskutovaná procenta určující míru snižování emisí CO2 u nových aut klíčovou otázkou, země EU musí najít dohodu také na dalších aspektech návrhu Evropské komise, třeba na podobě pobídek pro firmy, aby na trh uváděly větší počty čistších automobilů.

K tématu se mají ministři vrátit ještě dnes odpoledne, kdy by rakouské předsednictví mělo oznámit výsledky svých vyjednávání a další postup. Diplomaté dopředu dávali najevo, že v případě široké shody bude možné rozhodnout hlasování.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (50)
Avatar - Jerry.Gunman
10. 10. 2018 23:06
Re: Ekonomická analýza nákladů - auto x elektromobil
Čárlí,
porovnávám data, která mám k dispozici.
Víš-li o (jakémkoli) elektromobilu, který za +- 6,5 roku najezdil +- 270.000 km a máš-li povědomost o struktuře jeho vlastnických a provozních nákladů, rád se nechám poučit, protože s e-mobily mám osobní zkušenost menší, než malou.

Navíc Tříleté auto (a 10x tolik, jestli je to auto francouzské), je podle mnoha hospodských expertů přece naprostou ekonomickou sebevraždou a černou dírou na prachy, protože je to vrak sotva hodný cesty do recyklační linky ;-) ;-) ;-)

Ale abychom se netočili jenom na rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou - to byl pouze bod 1. Uvádím i 3 další

(2) celkové náklady vlastnictví

(3) infrastruktura

(4) daňové zatížení
Avatar - _Karel_
10. 10. 2018 20:17
Re: Ekonomická analýza nákladů - auto x elektromobil
Hele, a není to tak trochu demagogie, srovnávat propad ceny nového Leafu (nebo čehokoliv jiného) za čtyři roky, s tvojí C5, kterou jsi koupil jako tříletou ojetinu, tj. měla za sebou ten největší propad ceny? :-O
Avatar - Jerry.Gunman
10. 10. 2018 19:55
Re: Ekonomická analýza nákladů - auto x elektromobil
Inu, v tomto bodě (Tesla 75 x C5 STW) se shodneme, že se na tomto bodě asi neshodneme :-) :-)

Jak vidíš na příkladu Nissanu Leaf, dramatický rozdíl je i tam - a to srovnávám pouhý rozdíl nákupní a prodejní ceny - protože o ostatních nákladech Leafu se v tom inzerátu nedočteš
Avatar - _Karel_
10. 10. 2018 19:25
Re: Ekonomická analýza nákladů - auto x elektromobil
Mě nešlo o to, abych ti vyvracel celou argumentaci, jen mi tam ta Tesla S proti C5 prostě nepasovala. S tvojí odpovědí nikimu nesouhlasím. Že je podobně velká, je jedno. Mohl bys napsat, že podobně velká uvnitř je třeba ta 7-er, a ta bude mít taky tragický propad hodnoty. Ten totiž podle mě nesouvisí až tak moc s typem pohonu.
Avatar - Jerry.Gunman
10. 10. 2018 17:36
Re: Ekonomická analýza nákladů - auto x elektromobil
Čárlí, souhlasím s Tebou, že srovnávat zůstatkové ceny JE pitomost.
Proto zůstatkové ceny NESROVNÁVÁM, ale operuji se 2 odlišnými kategoriemi:
- TCO (Total Cost of Ownershi) - čili celkovými náklady z vlastnictví vozu
a
- spotřebou PHM
To vše přepočteno na 1 ujetý kilometr - to jsou čísla mnohem objektivnější

Proč srovnávám Teslu 75 D - viz moje odpověď Nikumu Laudovi

Ale dobrá tedy...
Nový Nissan Leaf
[odkaz]
Pořizovací cena +- 920.000 CZK
Po 4 letech (a ne 6,5) a 40 (a nikoli 269) tisících kilometrech najeto má prodejní cenu
380.000 CZK ([odkaz]
Tedy náklady 13,50 Kč/km na pouhé ztrátě hodnoty.
Kde máš další náklady z vlastnictví vozu (servisní prohlídky, letní a zimní pneumatiky, "zimní kola", dálniční nálepky, pojistné šouby na kola, myčky... atd) a kde máš náklady na energii, tedy "palivo"?

A to se bavíme o autě, které je o 1,5 velikostní kategorie níže (protože HB nižší střední vs. STW střední třídy) a má oproti mému přikladu nižší, jak šestinový nájezd...