Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva ´98 - I

Tomáš Zajíček
Veletržní areál Palexpo ležící na břehu Ženevského jezera hostil letos již 68. ročník prestižního světového autosalonu. Ženevský autosalon je jeden z nejdůležitějších světových autosalonů. Z geografického hlediska má významnou evropskou poloh...

Veletržní areál Palexpo ležící na břehu Ženevského jezera hostil letos již 68. ročník prestižního světového autosalonu. Ženevský autosalon je jeden z nejdůležitějších světových autosalonů. Z geografického hlediska má významnou evropskou polohu zajišťující vysokou návštěvnost, přičemž i domácí návštěvníci znamenají pro vystavovatele atraktivní cílovou skupinu. Švýcarsko sice nemá vlastní automobilový průmysl, ale má finančně zdatné zákazníky. Druhým faktorem Ženevy, který vyzdvihuje její důležitost, je časové období, které je strategicky naplánováno na začátek prodejní sezóny.

Můžeme být rádi, že i Brněnský autosalon patří do kategorie A stejně jako jeho větší ženevský kolega a dalších téměř 20 světových podniků.

Byli jsme jedni z 5.000 akreditovaných novinářů, pro které byl autosalon otevřen 3. a 4. března. Veřejnost si mohla prohlédnout expozice ve dnech od 5. do 15. března. Největší návštěvnost byla až 130.000 návštěvníků za jeden den.

K vidění bylo celkem 1080 exponátů od vystavovatelů z 33 zemí. Jak se na autosalon světové úrovně patří, bylo zde představeno mnoho světových premiér, i když v mnoha případech se jednalo o pouhé face-lifty. Možná si největší esa schovávají automobilky na své domácí veletrhy.

Nacházíte se v části reportáže, která popisuje dění u značek:

- Alfa Romeo

- Aston Martin

- Audi

- BMW

- Citroen

- Daewoo

- Daihatsu

- Ferrari

- Fiat

- Ford

- GM

- Honda

- Hyundai

- Jaguar

- KIA

- Lancia

- Lexus

- Mazda

- Mercedes

Alfa Romeo

Alfa Romeo po velkém úspěchu své nové řady 156 () trošku "usnula na vavřínech" a pro Ženevu připravila pouze inovovanou řadu 145/146, do které si zákazníci mohou objednat nové motory. Jde o motory 1,8 a 2,0 Twin spark, které jsou mnohým již známy z řady 156. V případě 1,8 16V je výkon 106 kW/6500 ot. Nejvyšší rychlost je 207 km/h a zrychlení na stovku zvládne za 9,1. Ostřejší 2,0 16V ve zkratce: 114 kW, 211 km/h, 8,3 s. V roce 1997 prodala Alfa v Evropě přes 130 tisíc vozů, což je o deset procent více než v roce předchozím. Přesto u Alfy očekávají díky řadě 156 výrazný nárůst prodeje.

Aston Martin

Představil projekt Vantage, který by měl tuto slavnou značku vynést opět na výsluní. Obzvláště zajímavě vyhlíží především jeho interiér. Technické údaje: dvanáctiválec do V, objem 6,0 l, čtyři ventily na válec. Nejvyšší rychlost 320 km/h, zrychlení na 100 km/h zvládne za 4 sekundy! Věřím, že mnohé "uspokojí" rozměr pneumatik: 255/40 ZR19 (v předu), 285/40 ZR 19! (vzadu)

V současnosti vyráběná řada DB7, byla představena v akční úpravě Alfred Dunhill.

Audi

U Audi byl k vidění především nový a elegantní A6 Avant se zavazadlovým prostorem 455 l (1590 l). Temperamentní řidiče provokovaly sportovní S4 (2,7 V6 biturbo/195 kW, 250 km/h, 5,6 s) a S8 (4,2 V8, 250 kW, 250 km/h, 5,5 s).

BMW

Díky světové premiéře nové řady 3, byl stánek BMW obležen novináři podstatně hustěji, než u konkurence. AUTO.CZ vám k této události přináší obsáhlý článek v rubrice Představujeme. Kromě nové trojky však nemohly nezaujmout BMW M5 s novým pětilitrovým osmiválcem (300 kW, 500 N.m. !!), který doplňuje šestistupňová převodovka. Dále BMW M Coupé vycházející z roadsteru Z3 M.

Citroen

Hlavní novinkou u Citroenu bylo představení Xsary Break, což je obvyklý název pro kombi u této značky. Objem zavazadlového. prostoru je 517 l, po sklopení sedadel se zvětší na 1512 litrů. Motorová řada začíná na 1,4/55 kW a končí u nadupaného dvoulitru - 120 kW. Ve Francii oblíbené diesely zastupují osvědčené 1,9/50 kW a 1,9 Turbo/66 kW. K vidění byla samozřejmě již dříve představena Xsara Coupé. Model Xantia prošel drobnými stylistickými úpravami karoserie i př. desky.

Daewoo

Představilo tvarově zdařilý minivan Matiz s tříválcovým motorem s objemem 796 cm3 a výkonem 38 kW. Nejvyšší rychlost je 143 km/h a zrychlení na 100 km/h zvládne za 17 s. Rozměry Matize jsou 3495x1495x1485 mm. O prodejnosti samozřejmě rozhodne především cena.

Daihatsu

Světovou premiéru v Ženevě slavil model Sirion, který je podobně jako Daewoo Matiz vybaven tříválcem. Objem 989 cm3, výkon 40,5 kW. Průměrná spotřeba by neměla přesáhnout 5 l na 100 km. Rozměry Sirionu jsou 3675x1595x1450 mm. Studie u Daihatsu zastupoval model Move EV-H.

Ferrari

Stánek slavné italské značky navštívil dokonce sám pan Montezemolo (šéf stáje F1 Ferrari), který přenesl vize stáje pro rok 1998. Ze "sériových" modelů, zaujala především inovovaná řada 456M. Druhá novinka se týkala modelu 355F1, který je osazen elektro-hydraulicky ovládanou převodovkou s páčkami řazení pod volantem á la F1.

Fiat

Do Ženevy Fiat nepřivezl žádnou převratnou novinku (asi si je vlastenecky schovává na Turín), takže nezbývalo, než si prohlédnou alespoň "globální automobil" Palio Weekend.

Ford

Světovou premiéru si odbyl model Focus (viz News). Naopak skutečností, která se bude ještě v tomto roce prodávat je designově zdařilé coupé na podvozku Mondea - Cougar.

GM

Američané předvedli své velkoobjemové sporťáky, "lidový" Chevrolet Camaro a "božský" Corvette. Značku Cadillac zastupoval luxusní model Seville se špičkovým osmiválcem řady Northstar - 4,6 l/205 kW. Zajímavost: Svíčky se v tomto motoru mění až po 160 tisících km!

Honda

V sériové produkci přibyl Civic Aero Deck neboli Kombi a sportovní Integra Type R. Integra je vybavena šestnáctiventilový motorem 1,8 s výkonem 140 kW/7900 ot.! Při tomto výkonu potom nepřekvapí nejvyšší rychlost 233 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 6,7 s. Pozoruhodné přitom je, že kombinovaná spotřeba je 8,8 l/100 km. Van Shuttle dostal do vínku nový motor 2,3/110 kW místo původního 2,2/110 kW. Samozřejmě, tím bylo sledováno především zvýšení točivého momentu. Mezi prototypy vynikly především poloterénní J-WJ a sportovně-ekologický J-VX, který díky motoru s objemem 1,0 l s přímým vstřikováním paliva dokáže na 100 km spotřebovat pouze 3 litry paliva.

Hyundai

Ze sériových vozů zaujal především nový terénní Galloper, který může být osazen buďto vznětovým motorem 2,5 TD/78 kW nebo zážehovým 3,0 V6/103 kW. Design vozu by ovšem potřeboval mnohé stylistické úpravy jak z vnějšku, tak i uvnitř. Do segmentu minivanů by měl brzy zasáhnout také nový Atos s čtyřválcovým motorem 1,0 l/41 kW. Studie Euro I zaujme originálními tvary a výkonným motorem - 2,0 turbo/280 kW.

Jaguar

U Jaguaru byly představeny kupé a kabrio XKR, přičemž jde vlastně o známý model XK8, který je však vybaven přeplňovaným osmiválcem 4,0 l. Výkon tak stoupl na 280 kW a hrdý majitel může akcelerovat na 100 km/h za 5,4 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Oproti XK8 má XKR efektní drátěnou masku chladiče, připomínající sportovní vozy dávno minulých let. Řada XJ je také již vybavena těmito novými osmiválci, jak v atmosférické verzi, tak i ve verzi Supercharged se dvěma mechanickými dmychadly Roots.

Kia

Uvedla nový velkoprostorový model Carnival pro až 7 cestujících. Může být osazen motory 2,5 l(šestiválec) s výkonem 130 kW nebo dieselem 2,9 l/100 kW. Dobrou cenou by měl zasáhnout i český trh model Shuma.

Lada

Lada jako už několik let pozpátku ukazuje svůj "topmodel" 21010. Snad se jej někdy podaří i sériově vyrábět... Na oficiální fotografii si povšimněte "kvality" slícování masky chladiče.

Lancia

Nic nového, kromě faceliftu modelů Dedra a Delta se nekonalo. Nové modely Lancie se však objeví asi ještě v tomto roce, uvidíme.

Lexus

Prezentována byla velká novinka Lexusu pro tento rok model IS 200, který má tvrdě zaútočit na evropské malé luxusní vozy Mercedes C, BMW 3 či Audi A4. O pohon se bude starat zatím jediný zážehový šestiválcový motor 2,0. Převodovky budou buďto šestistupňová! manuální nebo čtyřstupňová automatická. Rozměry: 4400x1720x1410 mm. Rozvor: 2670 mm. Tento model, však ještě vystavován nebyl (k dispozici však byly fotografie). V poměrně malém stánku byl pouze jeden model LS400 a jeden GS 300 (viz Představujeme). U obou vozů však překvapí poměrně lacině vyhlížející plasty v interiéru.

Mazda

Hlavním trhákem stánku Mazdy byla inovovaná řada MX-5. Mrkací světla byla odložena a nahrazena klasickými. Motory jsou čtyřválcové 1,6/81 kW a 1,8/103 kW. Nechyběl samozřejmě aktuální 626 Wagon (kombi). Jako koncepty byly ukázány modely Demio a MV-X.

Mercedes-Benz

Mezi největší stánky samozřejmě patřil stánek Mercedesu. Kromě nových přímovstřikových dieselů CDI či terénní řady M (), bylo představen ve světové premiéře kabriolet CLK (). Samozřejmě zde byla prezentována přepracovaná řada A. Údiv mnohých, včetně "ostřílených" novinářů vyvolala studie Maybach, luxusního vozu budoucnosti s délkou přes 5,7 m.



Tomáš Zajíček