Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva ´98 - II

Tomáš Zajíček
V tomto čísle magazínu pokračujeme v reportáži z Ženevy, jejíž první díl byl uveden v předchozím čísle. Bez dlouhého chození kolem horké kaše přejděme tedy k dění u jednotlivých značek. Zde jsou tedy uvedeny značky, které abecedně následují p...

V tomto čísle magazínu pokračujeme v reportáži z Ženevy, jejíž první díl byl uveden v předchozím čísle. Bez dlouhého chození kolem horké kaše přejděme tedy k dění u jednotlivých značek. Zde jsou tedy uvedeny značky, které abecedně následují po poslední minule zmiňované:

- Mitsubishi

- Nissan

- Opel

- Peugeot

- Porsche

- Puch

- Renault

- Rolls-Royce

- Rover

- Saab

- Seat

- Smart

- Subaru

- Suzuki

- Škoda

- Tata

- Toyota

- Volvo

- VW

Mitsubishi

MPV Spacestar si odbylo světovou premiéru právě v Ženevě a koncem roku již bude ke koupi. O pohon se budou starat zážehové motory 1,3 16V a 1,8 GDI (přímý vstřik paliva). Rozměry jsou: 4030x1695x1515 mm.

Nissan

Předvedl facelift Micry a Almery. U Micry je navíc montován poprvé diesel 1,5/42 kW, který je kupován od francouzů (PSA). Tento motor by měl spotřebovat na 100 km jen 5 litů. Max. rychlost je 146 km/h a zrychlení na 100 km/h zvládne za 18,7 s. Na stánku nechyběla ani nová Primera Wagon (kombi), která se chlubí zavazadlovým prostorem o velikosti 430 l (spíše průměr), po sklopení sedadel - 1650 l. Terrano dostalo do vínku čtyřstupňový automat. Objevil se také nový pickup s názvem Navara, u kterého si může zákazník vybrat vznětový 2,5 TD/77 kW nebo zážehový 2,4 12V/89 kW. Koncepty zastupoval dvoumístný elektromobil Hypermini.

Opel

Opel měl v Ženevě navrch díky mnoha novinkám. Mezi hlavní lze počítat především novou Astru ( viz obsáhlý článek v rubrice Představujeme), dále uvedení nového motoru pro Corsu 1,2 16V. Nenápadnou premiéru si zde prodělal výrazně inovovaný model Monterey s novými motory 3,5 V6/158 kW a 3,0 DTI 16V s přímým vstřikem paliva a úctyhodným výkonem 117 kW ( viz rubrika Představujeme). Van střední třídy Zafira také nechyběl (prodej od 1999).

Peugeot

U Peugeotu je v tomto roce zatím největší novinkou náběh výroby dieselů HDI s přímým vstřikováním, které mají odrazit nápor obdobných motorů především německých výrobců. Předzvěstí připravovaného modelu 207 byl roadster 20 s propracovaným skládáním střechy do zav. prostoru.

Porsche

Světová premiéra modelu 911 Carrera cabrio připadla právě Ženevě. O tom, že stahování střechy je německy precizní není pochyb. Mnoho návštěvníků autosalonu upoutal u Porsche kompletní řez modelem 911.

Puch

Opět světová premiéra. Ve spolupráci s Daimlerem předvedli Rakušané model G500 V8, který nahrazuje variantu 500 GE V8 uvedenou v roce 1993. Nově instalovaný moderní osmiválec má tříventilovou techniku, objem válců 4966 cm3 a výkon 218 kW. Dokáže hranatý teréňák urychlit až na 195 km/h a zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,7 s! O pohodlí posádky se stará pětistupňový automat. Kromě tohoto motoru je možno objednat i lidovější motory 3,2 V6 nebo 3,0 DT.

Renault

Sto let existence firmy oslavil Renault jak se sluší a patří, novým modelem. Ano jde o zcela nové Clio ve druhém vydání. První veleúspěšná generace Clia (od 1990) byla vyrobena doposud v počtu 3,8 milionu. V roce 1991 Clio získalo prestižní cenu Automobil roku 1991 . Jeho nástupce byl vyvinut během 40 měsíců nákladem cca 7,5 miliardy franků (včetně přípravy výroby). O pohon nového Clia se budou starat inovované motory 1,2/43 kW, 1,4/55 kW, 1,6/66 kW a 1,9 D/47 kW. Spotřeba těchto motorů poklesla oproti Cliu I o 15%, CO2 emise poklesly o 12%. Denní produkce Clia II má být 2300 ks denně. Z dalších modelů nechyběla např. protažená verze Espace s názvem Grand Espace.

Rolls-Royce

Po dlouhých osmnácti letech představil Rolls-Royce nový model s názvem Silver Seraph. Design vozu je zcela nový a nutno říct, že povedený. Zachovává si charakteristický tvar RR, ale zároveň je připraven vplout do 21. století. K tomu mu má pomoci i nový dvanáctiválec designed by BMW s objemem 5,4 l(5379 cm3) a výkonem 240 kW/5000 ot. Točivý moment je neméně úctyhodný - 490 Nm/3900 ot/min. Hodně přes dvě tuny vážící kolos dokáže tento motor ve spojení s pětistupňovou automatickou převodovkou ZF rozhýbat z 0 na 100 km/h za 7 sekund! Maximální rychlost je elektronicky omezena na 225 km/h.

Rover

Oslavil padesáté výročí zahájení výroby terénní vozů Land Rover. Úspěch tehdejšího rozhodnutí vyrábět terénní vozy dnes potvrzuje nejnovější řada Freelander. Prototyp pravého sportovního vozu prezentovala divize MG modelem MGF Super Sport.

Saab

Ohromil expozicí s obrovitým kvádrem ledu (cca 8x3x1,5 m!!). Samotná expozice ukazovala čerstvě inovovaný model 900, dnes nazývaný 9-3 ( bližší informace najdete v rubrice Představujeme) a konstrukčně zcela nový model 9-5 ( také rubrika Představujeme).

Seat

Největší atrakcí stánku Seat byla studie supersportu Bolero 330 BT. Tento 4,5 metru dlouhý čtyřdveřový Seat pohání šestiválec 2,8 l s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Výkon: 242 kW, točivý moment 500 Nm!/1800-3600 ot/min. Nejvyšší rychlost je 273 km/h, 0-100 km/h zvládne za pouhých 5 sekund. Výkon na vozovku přenáší šestistupňová převodovka přes pneu 255/40 R19! Inovace sériových modelů postihla Alhambru - nový motor 1,8 20V Turbo/110 kW, Cordobu Vario - 1,9 TDi/81 kW a Arosu 1,7 SDi/44 kW.

Smart

Micro Compact Car AG představil městské minivozítko v cenové relaci od 16 do 20 tisíc marek. Tříválcový přeplňovaný motor s objemem 599 cm3 se bude dodávat ve dvou výkonových provedeních - 33 a 40 kW. Rozměry vozu jsou opravdu minimální: Délka: 2500 mm, šířka 1515 mm a výška 1530 mm. Pohotovostní hmotnost: 724 kg. Nosnost: 245 kg. Po nedávné aféře Mercedesu A při losím testu byl i Smart podroben této zkoušce a výsledkem je horečné úsilí konstruktérů, kteří musí Smart na poslední chvíli naučit objíždět bezpečně losy .

Subaru

Hlavní novinkou je mini Vivio 4WD s délkou 3,3 metru, motor: 4 válec/660 cm3/33 kW. Nechyběl samozřejmě soutěžní vůz Impreza WRC.

Suzuki

Předvedla inovovanou Vitaru s novými motory - čtyřválec 2,0/94 kW a 2,5 V6/106 kW.

Škoda

Stánek naší automobilky patřil mezi menší a poněkud zklamal svou prezentací nové Octavie Combi, která byla prezentována na poměrně malé ploše. Samotný kombík je však mimořádně zdařilý a velmi se líbil... ( viz Představujeme). Základní cena za verzi 1,6 LX/74 kW je 429 000 Kč. Samozřejmě byla prezentována i inovovaná Felicie ( viz Představujeme).

Tata

Indický výrobce se v Ženevě prezentoval solidní expozicí. Zajímavým exponátem byl především malý automobil Mint. Dále předvedl terénní vozy s názvy Safari, Telcosport.

Toyota

Hlavní premiéra u Toyoty se udála v segmentu terénních vozů. V evropské premiéře se předvedl Land Cruiser 100 se zážehovým osmiválcem 4,7/173 kW a max. kroutícím momentem 434 Nm. nebo vznětovým šestiválcem TD 4,2/150 kW. Pozoruhodné je, že tohoto výkonu dosahuje tento turbodiesel při pouhých 3400 otáčkách. Z konceptů zaujaly modely Yaris a Prius, který je zajímavý především hybridním elektro-zážehovým pohonem. Yaris by po drobných změnách měl už v roce 1999 sjíždět z výrobní linky ve Francii.

Volvo

Od Mitsubishi převzaté zážehové GDI motory 1,8 s přímým vstřikem paliva se objevily v řadě S40 a V40 ( viz Představujeme). Dále nemohly nezaujmout modely C70 ( viz Představujeme) či V70 Cross Country.

Volkswagen

Italdesign přepracoval kupé W12 ( viz Představujeme) a tímto vznikl pozoruhodný roadster. Rozsáhlá expozice se samozřejmě soustředila především na nový Golf ( viz Představujeme) a Passat ( viz Představujeme), včetně verze Variant (kombi). Sharan dostal nový motor 1,8 20V Turbo/110 kW.



Tomáš Zajíček