Ženeva živě: Bugatti odhaluje karty

Ženeva živě: Bugatti odhaluje karty

 
 

Francouzská značka, která se znovu narodila díky koncernu Volkswagen zveřejnila nové informace o voze, který má mít pověst neobyčejného stroje pro neobyčejné lidi. Úplná technická data se dostávají na veřejnost až nyní.

Francouzská značka, která se znovu narodila díky koncernu Volkswagen zveřejnila nové informace o tajuplném voze, který má mít pověst neobyčejného stroje pro neobyčejné lidi. Jak víme, porod tohoto dítěte byl těžký a tak se úplná technická data dostávají na veřejnost až nyní. Na druhou stranu výrobce deklaruje první obchodní úspěchy a filozofii dokonalé a vysoce nadstandardní péče o zákazníky.

Mohutná prestižní vlna jménem Bugatti zasáhla automobilový svět už před lety, ale teprve na konci roku 2005 došlo k prvním obchodům. V současné době má automobilka před 20 autorizovaných prodejců po celém světě. Nejdůležitějším trhem je přitom USA s největším počtem prodejních míst, následují trhy Německa, Velké Británie, Švýcarska a Francie. Další zákaznická centra jsou v Tokiu a Dubaji, uvažuje se o prodeji v Číně. Automobilka trvá na tom, že oficiálně se vozidlo nebude prodávat na trzích, kde nebude zajištěna dostatečná zákaznická podpora.

Veyron 16.4
První dávka detailnějších informací se týkala brzdového systému Veyronu 16.4. Rychlosti přes 400 km/h náležejí spíše sportovním letadlům, než čemusi co se pohybuje po zemi a ještě k tomu na kolech. Brzdné síly jsou distribuovány v poměru 60:40 % ve prospěch přední nápravy, brzdný tlak v hydraulickém systému dosahuje hodnoty 180 bar a ve chvíli kdy pracuje ABS klesá na 50 až 70 barů, což znamená, že během jediné sekundy se několikrát v systému uskuteční tlakový rozdíl přes 100 barů.

Uhlíkové kotouče o průměru 400 mm vpředu a keramické o průměru 380 mm vzadu jsou objímány osmipístkovými třmeny, které váží jen 5,7 kg. Pístky jsou titanové s ocelovými hlavami a keramickým tepelným stíněním. Celková třecí plocha destiček zabírá 320 cm2 na každém z předních kol. Kotouče s vnitřním chlazením mají otvory ve tvaru turbíny, podporující proudění vzduchu v pohybujícím se kotouči. Dostatečné proudění vzduchu kolem kotoučů obstarává dvojice kanálů přivádějících chladící vzduch z přídě nízkými, ale širokými otvory. Zužující se průřez zvyšuje rychlost proudění a dodává proudu uvnitř kanálu také vhodnou rotaci pro optimální vstup k chlazeným prvkům brzd.

Bugatti Veyron bude vybaveno aerodynamickou brzdou na zádi, zlepšující brzdné schopnosti vozu při rychlostech nad 200 km/h. V takové situaci je křídlo vztyčeno během 0,4 sekundy do úhlu 70° a zvýšený aerodynamický odpor brzdí automobil a současně vyvažuje rozdělení brzdných sil, zvýšením přítlaku na zadní nápravě. Samotná aerodynamická brzda umí vytvořit brzdné zpomalení ve výši 0,6 g (tj. 5,8 m/s2). Výkonné kolové brzdy generují v případě potřeby zpomalení 1,3 g (tj.12,75 m/s2). Při plném brzdění umí Veyron 16.4 zpomalit z 400 km/h na nulu za méně než 10 sekund.

Ruční brzda má samostatný třmen, který pracuje taktéž v režimu ABS, takže pokud nastane podle výrobce „velmi nepravděpodobná situace“ selhání provozních brzd, bude řidič schopen automobil zastavit s pomocí ruční elektronicky ovládané ruční brzdy pojede-li v určitém rychlostním pásmu, aniž by se automobil choval nestabilně.

Současně se spuštěním výroby na svět pronikla některá další technická data definitivního provedení Veyronu. Potvrzuje se, že Veyron je nejrychlejším vyráběným automobilem současnosti, když podle výrobce je schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti 407 km/h..

Automobil je 4,462 m dlouhý, 1,998 m široký a 1,204 m vysoký, rozvor činí 2,710 m a pohotovostní hmotnost 1888 kg a maximální užitečné zatížení činí 312 kg. Jeho widlicový šestnáctiválec do W má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje dříve avizovaných 736 kW (tj. 1001 k) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 a 5500 ot./min. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Takřka senzační zprávou je, že pohon všech kol je zajišťován s pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.

Nápravy jsou tvořeny dvojitými trojúhelníkovými rameny vpředu i vzadu, pneumatiky šíře 265 resp. 365 mm jsou dodávány se systémem PAX, umožňujícím dojezd i po defektu. Tlak v pneumatikách činí 3 bar.

Světlá výška se pohybuje mezi třemi různými nastaveními. Standardní (125 mm vpředu /125 mm vzadu) je vhodná pro jízdu po městě, resp. pro rychlosti do 220 km/h. Při vyšších rychlostech se mění samočinně nastavení na režim Handling (80 mm / 95 mm), který lze zapnout také manuálně při nižších rychlostech. Přední klapky difuzoru jsou přitom otevřeny. Pro nejvyšší rychlosti (přes 375 km/h) se přední klapky difuzoru uzavírají a světlá výška se dále snižuje na 65 mm vpředu a 70 mm vzadu.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá údajně jen 2,5 s, sprint z klidu na 200 km/h si žádá 7,3 s a z 0 na 300 km/h potřebuje Veyron 16,7 s. Naopak ke zpomalení ze 100 km/h na 0 km/h potřebuje nové Bugatti dráhu jen 31,4 m.

Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.

Aerodynamika, která dělala vozu ve vysokých rychlostech značné problémy, nakonec dosahuje následujících ukazatelů odporu vzduchu: při standardním nastavení dosahuje cx nemalých 0,393, v režimu Handling cx = 0,417, v režimu nejvyšší rychlost 0,355 a při aktivním brzdění, jehož součástí je i aerodynamická brzda činí cx = 0,682. Vysoké hodnoty pro jízdu odpovídají značným přítlačným silám, které musí být generovány pro to, aby se podařilo přenášet gigantické hnací síly z kol na vozovku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní Podívejte se do strojovny s výkonem 65.000 koní

Nejvyšší výkon kolem 1000 koní představuje špičku mezi…

Bugatti a jeho moderní historie (2. díl) Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

Po neslavném konci Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…