Ženeva živě: Bugatti Veyron 16.4-jdeme do finále

Ženeva živě: Bugatti Veyron 16.4-jdeme do finále

 
 

Na letošním ženevském autosalonu jsme získali další termín zahájení výroby a raději už neuvádíme přívlastek definitivní, protože tak byly označeny prakticky všechny výrobcem zveřejněné a zaručené informace.

Když jsme před lety v ženevské příloze z roku 2002 psali, že start sériové výroby je naplánován na konec roku 2003, vypadalo to jako dostatečně dlouhá doba na přípravu jedinečného supersportu. Na letošním ženevském autosalonu jsme získali další termín zahájení výroby a raději už neuvádíme přívlastek definitivní, protože tak byly označeny prakticky všechny výrobcem zveřejněné a zaručené informace.

Značka Bugatti má v tuto chvíli zvláštní zvuk, protože bublina kterou Volkswagen kolem této automobilové modly nafoukl již několikrát splaskla a konkurence mezitím pomalu a v tichosti dosahuje k magickým jízdním výkonům, kterými se Bugatti před lety s velkou pompou chlubilo. Vlastně i samotná prezentace na autosalonu mívá specifický průběh. Jediný automobil na ministánku je obklopen luxusně navrženou ohrádkou, ale vypadá to, že za několik let se vystavovaný exemplář obměnil snad jen jedenkrát a možná, že i v tom případě šlo jen výměnu viditelných dílů.

Zatímco všem automobilkám včetně Rolls-Royce a Maybachu stačí k vydání tiskových informací z ruky identifikace novináře/media vizitkou nebo novinářským průkazem, u Bugatti musíte ještě navíc věrohodně vypadat a minimálně 5 minut společensky konverzovat s příslušnou osobou, která vás ale neustále odkazuje do pozice smrtelníka žebrajícího přes luxusní skleněný plot o pět listů papíru v luxusní obálce.

Marketing značky Bugatti v této situaci raději přitahuje pozornost na superlativy, kterými se Bugattka bude chlubit. Na oněch pěti listech je zopakováno, že automobil bude skutečně mít motor W16 o objemu 8.0 l, 64 ventilů, 736 kW a 1250 Nm již při 2200 ot./min. Maximální rychlost bude přesahovat 400 km/h a do rukou prvních zákazníků se má dostat ve druhé polovině letošního roku. Zatím se prý pilně testuje a vzniká nultá série...

První dávka detailnějších informací se týká brzdového systému Veyronu 16.4. Rychlosti přes 400 km/h náležejí spíše sportovním letadlům, než čemusi co se pohybuje po zemi a ještě k tomu na kolech. Brzdné síly jsou distribuovány v poměru 60:40 % ve prospěch přední nápravy, brzdný tlak v hydraulickém systému dosahuje hodnoty 180 bar a ve chvíli kdy pracuje ABS klesá na 50 až 70 barů, což znamená, že během jediné sekundy se několikrát v systému uskuteční tlakový rozdíl přes 100 barů.

Uhlíkové kotouče o průměru 400 mm vpředu a 380 mm vzadu jsou objímány osmipístkovými třmeny, které váží jen 5,7 kg. Pístky jsou titanové s ocelovými hlavami a keramickým tepelným stíněním. Celková třecí plocha čtyř destiček zabírá 320 cm2 na každém z kol. Kotouče s vnitřním chlazením mají otvory ve tvaru turbíny, podporující proudění vzduchu v pohybujícím se kotouči. Dostatečné proudění vzduchu kolem kotoučů obstarává dvojice kanálů přivádějících chladící vzduch z přídě nízkými, ale širokými otvory. Zužující se průřez zvyšuje rychlost proudění a dodává proudu uvnitř kanálu také vhodnou rotaci pro optimální vstup k chlazeným prvkům brzd.

Bugatti Veyron bude vybaveno aerodynamickou brzdou na zádi, zlepšující brzdné schopnosti vozu při rychlostech nad 200 km/h. V takové situaci je křídlo vztyčeno během 0,4 sekundy do úhlu 70° a zvýšený aerodynamický odpor brzdí automobil a současně vyvažuje rozdělení brzdných sil, zvýšením přítlaku na zadní nápravě. Samotná aerodynamická brzda umí vytvořit brzdné zpomalení ve výši 0,6 g (tj. 5,8 m/s2). Výkonné kolové brzdy generují v případě potřeby zpomalení 1,3 g (tj.12,75 m/s2). Při plném brzdění umí Veyron 16.4 zpomalit z 400 km/h na nulu za méně než 10 sekund.

Ruční brzda má samostatný třmen, který pracuje taktéž v režimu ABS, takže pokud nastane podle výrobce „velmi nepravděpodobná situace“ selhání provozních brzd, bude řidič schopen automobil zastavit s pomocí ruční elektronicky ovládané ruční brzdy pojede-li v určitém rychlostním pásmu, aniž by se automobil choval nestabilně.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 




Bugatti a jeho moderní historie (2. díl) Bugatti a jeho moderní historie (2. díl)

Po neslavném konci Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995…

Rekordní Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse na prodej Rekordní Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse na prodej

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Včera

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Bezdomovec Václav: 22 let žije na ulici, rodina o tom neví

Bezdomovec Václav: 22 let žije na ulici, rodina o tom neví

Na ulici žije už 22 let. Najít práci jako bezdomovec je velmi obtížné. Zvlášť když má člověk záznam v trestním…

Policie hledá miminko z Blanska: Otec ho unesl týden po porodu!

Policie hledá miminko z Blanska: Otec ho unesl týden…

Teprve před týdnem porodila, místo radosti ale prožívá matka novorozeného Daniela Švece obrovský strach a…

 

iSport.cz

Švédsko - Tým Evropy 2:3 v prodl. Tatar hrdinou, Kanada už čeká

Švédsko - Tým Evropy 2:3 v prodl. Tatar hrdinou,…

Hokejisté Výběru Evropy překvapili i favorizované Švédsko a po gólu Tomáše Tatara v prodloužení vyzvou ve finále…

Ščasný připustil konec: Sedneme si s vedením, nebudu hledat výmluvy

Ščasný připustil konec: Sedneme si s vedením, nebudu…

Bude prohra se Slavií 0:2 posledním zápasem pro Zdeňka Ščasného? Trenér Sparty naznačil po konci derby, že tomu…

 

Reflex.cz

Invazní druhy hubíme, invazní národy vítáme

Invazní druhy hubíme, invazní národy vítáme

Moderní ekologie, věda o fungování složitých biologických systémů, se velmi nekompromisně staví k zavlečeným,…

Mniši na kolech přejíždějí Himaláje. Chtějí tak upozornit na pašování dívek z Nepálu

Mniši na kolech přejíždějí Himaláje. Chtějí tak…

Červené cyklistické dresy, bílé helmy a zdánlivě nekonečný peleton cyklistů, kteří ve vysoké nadmořské výšce…