Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva živě: Lotus Exige 270E TriFuel – právo volby

Diskuze (1)
Lotus Engineering připravil další možnost omezení závislosti na ropě. Exige 270E TriFuel může spalovat benzin, etanol nebo metanol. Kromě toho je nejrychlejším Exige určeným pro silniční provoz.

Lotus Exige 270E TriFuel s kompresorem přeplňovaným motorem o objemu 1,8 litru má maximální výkon 201 kW při 8000 ot./min, to je o 19 % víc než má benzinové Exige S. Točivý moment 260 Nm při 5500 ot./min znamená nárůst o 14 %. Přitom 270E TriFuel je schopen provozu na benzin, etanol a metanol nebo jejich libovolnou kombinaci. Maximální rychlost je 255 km/h, zrychlení z 0 na 96 km/h (60 mil/h) jen 3,88 s.

Zatímco etanol je dnes již v úvahách automobilek poměrně častý, metanol dosud zůstává stranou jejich zájmu. Přitom vedle „zdrojové obnovitelnosti“ nabízí něco navíc – je možné jej uměle vyrobit elektrochemickou syntézou oxidu uhličitého a vodíku. Metanolový pohon je tak v zásadě neutrální k životnímu prostředí, protože CO2 nejen emituje, ale také spotřebuje při svém provozu. Hlavní výhodou je pak minimální nutnost úprav současných spalovacích motorů.

Ředitel Lotusu Mike Kimberley říká, že zákazníci chtějí „zelená“ auta. Obecný trend je snížit pouze množství CO2 vycházející z výfuku, ale Lotus usiluje o to, aby se tento přístup rozšířil co nejvíc. Navržený postup, kdy se atmosférický CO2 znovu využije pro výrobu metanolu, je přitom podle profesora chemie z sheffieldské univerzity Tonyho Ryana poměrně jednoduše aplikovatelný v praxi.

Lotus označuje pohon na metanol za biopohon třetí generace. První generací jsou dnes dostupné automobily jezdící na palivo E85, které se vyrábí ze zemědělských plodin běžně využívaných pro potravinářskou produkci. Ve druhé generaci jako surovina pro výrobu ethanolu bude sloužit odpadní biomasa a vedlejší zemědělské produkty. V tomto případě se však stále nejedná o skutečně obnovitelný zdroj, protože množství využitelné biomasy je omezené.

Proto Lotus očekává třetí generaci biopaliv s neutrálními dopady na přírodu, která budou vyráběna například navrženou syntézou. Čtvrtá generace pak má být érou metanolových palivových článků. Dobu potřebnou nástup syntetického methanolu Lotus odhaduje na 15 až 20 let.

Diskuze (1)