Ženevský autosalon 2004: velká očekávání

Ženevský autosalon 2004: velká očekávání

 
 

Už dlouho se česká motoristická veřejnost netěšila do jarní Ženevy tak moc jako letos. Světová premiéra Škody Octavia je ale pouze jednou z mnoha velkých automobilových novinek, které se na nejdůležitější automobilové výstavě roku představí.

Už dlouho se česká motoristická veřejnost netěšila do jarní Ženevy tak moc jako letos. Světová premiéra Škody Octavia je ale pouze jednou z mnoha velkých automobilových novinek, které se na nejdůležitější automobilové výstavě roku představí.

Švýcarsko je země, která si i v dnešní době, kdy na mapě Evropské unie vyčnívá jako jedna z nečlenských zemí, stojí za svou neutralitou. Odborníci považují také švýcarský automobilový trh za neutrální území, protože velké automobilové koncerny mají ve Švýcarsku zpravidla jen obchodní zastoupení a téměř všechna prodaná auta se dováží. Teoreticky by tedy neměla existovat preference domácích značek, kterou známe z Německa (kde se nejvíce prodávají Volkswageny, Opely, BMW, Mercedesy, Fordy), Francie (tam jsou nejoblíbenější Renaulty, Peugeoty a Citroeny) a nakonec i z naší vlasti, kde má o výrobky domácí značky zájem asi polovina zákazníků, kupujících nová osobní auta. Ženevský autosalon ale dávno není jen přehlídkou nových automobilů pro švýcarský trh. Jeho význam přesáhl hranice Evropy a lze jej považovat za nejdůležitější automobilovou výstavu roku.

Ženeva samotná je velmi kosmopolitní i když nevelká metropole a díky několika mezinárodním institucím, které zde sídlí, není problém potkat na ulici diplomaty a zástupce organizací snad z každé země světa. No, vlastně spíše potkáte jejich černé limuzíny.

Na výstavišti Palexpo se v březnu sejde podobně různorodá skupina novinářů a později i návštěvníků. Mezi domácí němčinou, francouzštinou a italštinou se prolíná „mezinárodní“ angličtina a zvuky germánských a románských jazyků v posledních letech doplňují jazyky slovanské. Jen z České republiky se do Ženevy vypraví několik desítek novinářů a mezi nimi také početný tým redakce Auto.cz.

Novináře v Ženevě poznáte snadno. Jsou to lidé s těžkými profesionálními zrcadlovkami na krku nebo videokamerami na ramenech, vlečou za sebou 40 kg těžký vozíček plný novinářských materiálů a v druhé ruce třímají desky se seznamem všeho, co ještě v ten den mají stihnout. Tak tomu my říkáme vrchol automobilové sezóny.

Během novinářských dnů v Palexpu můžete potkat u některé z novinek vrcholné manažery světového autoprůmyslu. Početnou skupinou lidí jsou také zástupci automobilek, jejichž úkolem je zmapovat, co právě konkurence představila, co by se mohlo využít jako nápad a co je tak geniální a levné, že se to musí do výroby dostat co nejdříve. Nejvíce vidět jsou japonští inženýři, kteří měří snad vše co „v terénu“ změřit lze, fotografují detaily, kreslí náčrty, měkkou tužkou zaznamenávají přes papír strukturu všech materiálů v interiéru a dělají si poznámky do předem připravených notýsků s podrobným přehledem všech novinek a seznamem toho, co je třeba prozkoumat. Ve Frankfurtu jsme potkali také zástupce z vývoje Škodovky, kteří právě zkoumali nové Volvo S40. Že by zkoumali co přidat na poslední chvíli do nové Octavie? V poznámkách na naší fotografii je mj.“zadní kapsa na předních sedadlech ze síťoviny, zadní šev na hlavové opěrce je jednoduchý“ a u Volva S40 se líbilo také řešení „mechanismu uchycení bezp. pásů v B-sloupku“.

Ale zpět k novinkám. Nás bude nejvíce zajímat Škoda Octavia, Němce nové Audi A6, kombi BMW řady 5, nový Mercedes-Benz SLK a facelift řady C, nový Opel Tigra a snad i Mini Cabrio, kterému v žilách koluje německá krev, ale tváří se jako Brit. Početné francouzské publikum bude netrpělivě očekávat Citroen C4, nový mikrovan Renault nebo Peugeot 407, italská squadra se jistě těší na zástup nových modelů – Fiat Multipla, nástupce Fiatu 500, Lacia mini-MPV nebo Alfa Romeo 156 4x4 . Lákadlem bude taky Seat Altea, Aston Martin Vanquish Zagato nebo nová japonská Toyota Corolla Verso, Mazda MX-Flexa, sportovní Honda Civic a nové Mitsubishi Colt. Výčet není zdaleka úplný. V následujících 14 dnech se dočkáme od výrobců ještě několika oficiálních avíz velkých premiér. Jako důkaz toho, že se chystá skutečně něco velkého, může sloužit dnešní dvojice nově představených modelů – Audi A6 a BMW 5 touring. Zkrátka, máte se na co těšit.

Jestliže zvažujete návštěvu ženevského autosalonu, přečtěte si článek s praktickými informacemi.

Na ženevské autosalony 2002 a 2003 můžete zavzpomínat v našich rozsáhlých přílohách z předešlých let:
Ženevský autosalon 2003 – Příloha magazínu Auto.cz
Ženevský autosalon 2002 – Příloha magazínu Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…