Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženevský autosalon 2004: velká očekávání

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Už dlouho se česká motoristická veřejnost netěšila do jarní Ženevy tak moc jako letos. Světová premiéra Škody Octavia je ale pouze jednou z mnoha velkých automobilových novinek, které se na nejdůležitější automobilové výstavě roku představí.

Už dlouho se česká motoristická veřejnost netěšila do jarní Ženevy tak moc jako letos. Světová premiéra Škody Octavia je ale pouze jednou z mnoha velkých automobilových novinek, které se na nejdůležitější automobilové výstavě roku představí.

Švýcarsko je země, která si i v dnešní době, kdy na mapě Evropské unie vyčnívá jako jedna z nečlenských zemí, stojí za svou neutralitou. Odborníci považují také švýcarský automobilový trh za neutrální území, protože velké automobilové koncerny mají ve Švýcarsku zpravidla jen obchodní zastoupení a téměř všechna prodaná auta se dováží. Teoreticky by tedy neměla existovat preference domácích značek, kterou známe z Německa (kde se nejvíce prodávají Volkswageny, Opely, BMW, Mercedesy, Fordy), Francie (tam jsou nejoblíbenější Renaulty, Peugeoty a Citroeny) a nakonec i z naší vlasti, kde má o výrobky domácí značky zájem asi polovina zákazníků, kupujících nová osobní auta. Ženevský autosalon ale dávno není jen přehlídkou nových automobilů pro švýcarský trh. Jeho význam přesáhl hranice Evropy a lze jej považovat za nejdůležitější automobilovou výstavu roku.

Ženeva samotná je velmi kosmopolitní i když nevelká metropole a díky několika mezinárodním institucím, které zde sídlí, není problém potkat na ulici diplomaty a zástupce organizací snad z každé země světa. No, vlastně spíše potkáte jejich černé limuzíny.

Na výstavišti Palexpo se v březnu sejde podobně různorodá skupina novinářů a později i návštěvníků. Mezi domácí němčinou, francouzštinou a italštinou se prolíná „mezinárodní“ angličtina a zvuky germánských a románských jazyků v posledních letech doplňují jazyky slovanské. Jen z České republiky se do Ženevy vypraví několik desítek novinářů a mezi nimi také početný tým redakce Auto.cz.

Novináře v Ženevě poznáte snadno. Jsou to lidé s těžkými profesionálními zrcadlovkami na krku nebo videokamerami na ramenech, vlečou za sebou 40 kg těžký vozíček plný novinářských materiálů a v druhé ruce třímají desky se seznamem všeho, co ještě v ten den mají stihnout. Tak tomu my říkáme vrchol automobilové sezóny.

Během novinářských dnů v Palexpu můžete potkat u některé z novinek vrcholné manažery světového autoprůmyslu. Početnou skupinou lidí jsou také zástupci automobilek, jejichž úkolem je zmapovat, co právě konkurence představila, co by se mohlo využít jako nápad a co je tak geniální a levné, že se to musí do výroby dostat co nejdříve. Nejvíce vidět jsou japonští inženýři, kteří měří snad vše co „v terénu“ změřit lze, fotografují detaily, kreslí náčrty, měkkou tužkou zaznamenávají přes papír strukturu všech materiálů v interiéru a dělají si poznámky do předem připravených notýsků s podrobným přehledem všech novinek a seznamem toho, co je třeba prozkoumat. Ve Frankfurtu jsme potkali také zástupce z vývoje Škodovky, kteří právě zkoumali nové Volvo S40. Že by zkoumali co přidat na poslední chvíli do nové Octavie? V poznámkách na naší fotografii je mj.“zadní kapsa na předních sedadlech ze síťoviny, zadní šev na hlavové opěrce je jednoduchý“ a u Volva S40 se líbilo také řešení „mechanismu uchycení bezp. pásů v B-sloupku“.

Ale zpět k novinkám. Nás bude nejvíce zajímat Škoda Octavia, Němce nové Audi A6, kombi BMW řady 5, nový Mercedes-Benz SLK a facelift řady C, nový Opel Tigra a snad i Mini Cabrio, kterému v žilách koluje německá krev, ale tváří se jako Brit. Početné francouzské publikum bude netrpělivě očekávat Citroen C4, nový mikrovan Renault nebo Peugeot 407, italská squadra se jistě těší na zástup nových modelů – Fiat Multipla, nástupce Fiatu 500, Lacia mini-MPV nebo Alfa Romeo 156 4x4 . Lákadlem bude taky Seat Altea, Aston Martin Vanquish Zagato nebo nová japonská Toyota Corolla Verso, Mazda MX-Flexa, sportovní Honda Civic a nové Mitsubishi Colt. Výčet není zdaleka úplný. V následujících 14 dnech se dočkáme od výrobců ještě několika oficiálních avíz velkých premiér. Jako důkaz toho, že se chystá skutečně něco velkého, může sloužit dnešní dvojice nově představených modelů – Audi A6 a

BMW 5 touring. Zkrátka, máte se na co těšit.

Jestliže zvažujete návštěvu ženevského autosalonu, přečtěte si článek s praktickými informacemi.



Na ženevské autosalony 2002 a 2003 můžete zavzpomínat v našich rozsáhlých přílohách z předešlých let:

Ženevský autosalon 2003 – Příloha magazínu Auto.cz

Ženevský autosalon 2002 – Příloha magazínu Auto.cz

Ondřej Láník
Diskuze (0)