19.8. 2013 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Zetor Major: Návrat tradice

 

Šest let od ukončení výroby modelu Major nastoupil pokračovatel. Novinka používá výhradně 4,2litrový čtyřválec.

Na již neprodávanou řadu Super navazuje oživený model Major s více než padesátiletou tradicí. Poslední generace tohoto modelu s velmi příznivým poměrem užitné hodnoty a ceny byla odhalena loni a letos uvedena do prodeje.

Jednoduchost a výdrž

Spolehlivý, výkonný a na údržbu nenáročný model Major si během dlouhých let získal pověst traktoru na celý život. Výrobce slibuje, že by to také mělo platit pro poslední vydání. Základ tvoří osvědčený čtyřválcový motor, který je stejně jako ostatní tovární motory značky Zetor navržený bez přílišné elektroniky a dodatečných přídavků do paliva.

„Naše motory se vyznačují především jednoduchým servisem a vysokou spolehlivostí,“ říká Marián Lipovský, výrobní ředitel společnosti Zetor Tractors. Důležitá je krátkodobá možnost převýšení točivého momentu až o 35 procent pomocí měniče, což snižuje nutnost podřazování. Výkon motoru dosahuje už při 1500 min-1 hodnoty 57,5 kW a od 1750 otáček zůstává konstantní v širokém pásmu otáček až do 2100 min-1. Točivý moment čtyřválce nabízí 295 N.m už při 1000 min-1, vrcholí při 1500 min-1 na hodnotě 317 N.m s možností převýšení o 30 procent. V tomto optimálním režimu činí měrná spotřeba paliva 225 g/kWh.

Bez filtru i s filtrem

Čtyřválec Zetor 1105 splňuje emisní požadavek Tier IIIA bez filtru pevných částic. Zájemci o přísnější limit IIIB dostanou navíc zachycovač sazí od renomované švýcarské firmy Baumot. Je třeba však dbát na kvalitu nafty, aby odpovídala normě EN 950. Při použití neodsířených paliv nebo bionafty dochází k intenzivnímu zanášení filtru a rychlé degradaci katalytické povrchové vrstvy, což má za následek zničení filtru.

Model Major využívá hydrauliku s mechanickou regulací. Vyznačuje se nejen vysokou zdvihací silou, ale i plynulou regulací spouštění včetně funkce hydraulického zámku při transportu nářadí. Traktor je vybaven dvou- nebo jednosekčním přídavným rozvaděčem se zpětnou rychlospojkou pro odpad z rotačního hydromotoru.

Zahájení produkce

V první fázi výroby se jedná o kabinovou verzi s pohonem na čtyři kola. Ve druhém čtvrtletí odstartuje také provedení s pohonem pouze zadních kol. Zároveň budou k dostání verze s otevřenou kabinou a pohonem buď všech, nebo jen zadních kol.

Komfortní kabina je konstruovaná s ohledem na praktičnost využití. Dostatek prostoru a ergonomicky řešené ovládací prvky usnadňují obsluze traktoru práci. Na přání klienta je budku možné vybavit klimatizací a přípravou pro montáž rádia. Kabina obsahuje také střešní okno pro bezpečnou práci s čelním nakladačem. Na přání je možné traktor vybavit majákem, různými provedeními koncovek tříbodových závěsů a odlišnými rozměry pneumatik.

Dvanáct vpřed i vzad

Řada Major je vybavena plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou s třístupňovou redukcí i reverzací a umožňuje 12 + 12 rychlostí. Model využívá hydrauliku s mechanickou regulací. Pracuje v obvyklých režimech: polohová, silová a smíšená. Vyznačuje se nejen vysokou zdvihací silou, ale i plynulou regulací spouštění včetně funkce hydraulického zámku při transportu nářadí. Traktor je vybaven dvou- či jednosekčním přídavným rozvaděčem.

HISTORIE MAJORU

První traktory Zetor dnes známé pod obchodním názvem Major se začaly vyrábět s náběhem unifikované řady I už v roce 1960.

Po jejich soustavných modernizacích představil výrobce v roce 1992 upravenou sérii Major, která nabízela vyšší výkon a spolehlivost. Pohodlí řidiče zvýšila prostorná a ergonomicky zdařile uspořádaná kabina. Tehdejší Major byl poháněn tří- nebo čtyřválcovými motory od 43 do 62 kW. Prodával se ve verzi s pohonem dvou nebo čtyř kol a s bezpečnostní kabinou či bez ní. Kompresor patřil ke standardu ve všech modelech. V roce 1997 vznikla řada známá pod obchodním názvem Super. Jednalo se o pět aktualizovaných modelů Major přinášejících výraznou konstrukční změnu s moderním vzhledem, vylepšenou hydraulikou, vyšší rychlostí a rozšířeným výběrem příslušenství. Výroba traktorů Zetor Major byla naposledy ukončena v roce 2006.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor Zetor 1105
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 4156
Počet válců/ventilů 4/8
Vrtání x zdvih (mm)105 x 120
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 57/2200
Točivý moment (N.m/min-1) 317/1500
Převodové stupně 12 + 12
Pohon všech/zadních kol
D/š/v (mm) 4212/1860/1656 (k ústí výfuku)
Rozvor (mm) 2210
Přední kola (4WD/2WD) 7,5-15/11,2-24
Zadní kola (4WD/2WD) 16,9-28/16,9-30
Tříbodový závěs kategorie II
Zvedací síla na konci táhel (kN) 2600
Pracovní tlak (MPa) 18
Vnější vývody 2+1
Spolupracujeme s TipCars.com
Zaorálek: V Babišově situaci by nejspíš nekandidoval ani Putin Zaorálek: V Babišově situaci by nejspíš nekandidoval ani Putin

Snad ani v Rusku by Vladimir Putin nekandidoval…

Čínské společnosti PetroChina a Sinopec chtějí podíl v ropném gigantu Aramco Čínské společnosti PetroChina a Sinopec chtějí podíl v ropném gigantu Aramco

Čína má zájem o koupi pětiprocentního podílu v…

Soud zakázal vnučce Zdeňka Milera dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem Soud zakázal vnučce Zdeňka Milera dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem

Vnučka výtvarníka Zdeňka Milera nesmí dál poskytovat…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Česká Barbie po přifouknutí: Poprvé ukázala nová prsa osmičky!

Česká Barbie po přifouknutí: Poprvé ukázala nová…

Má za sebou první velkou plastickou operaci a poprvé se pochlubila výsledkem. Gabriel Jiráčková (17) alias Lolo…

Hasiči pomáhají útulkům: Unikátní kalendář se sexy požárníky podpoří pejsky v nouzi

Hasiči pomáhají útulkům: Unikátní kalendář se sexy…

Sháníte už kalendář na příští rok a ty s recepty nebo nahotinkami se vám už omrzely? Díky unikátnímu projektu 1.…

 

iSport.cz

Horký trůn: Které tenistky už vládly světu a jak si vedou dnes?

Horký trůn: Které tenistky už vládly světu a jak si…

Od pondělí 9. října najdete na místě nejlepší tenistky světa Simone Halepovou. Jen v letošním roce se jedná už o…

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

 

Reflex.cz

Babiš bude po volbách ovládat i prezidenta. Je nebezpečnější než Zeman, říká Doležal

Babiš bude po volbách ovládat i prezidenta. Je…

Charizmatické politické osobnosti, ovšem bez reálné politické síly. Právě to podle komentátora Bohumila Doležala…

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…