Šest let od ukončení výroby modelu Major nastoupil pokračovatel. Novinka používá výhradně 4,2litrový čtyřválec.

Na již neprodávanou řadu Super navazuje oživený model Major s více než padesátiletou tradicí. Poslední generace tohoto modelu s velmi příznivým poměrem užitné hodnoty a ceny byla odhalena loni a letos uvedena do prodeje.

Jednoduchost a výdrž

Spolehlivý, výkonný a na údržbu nenáročný model Major si během dlouhých let získal pověst traktoru na celý život. Výrobce slibuje, že by to také mělo platit pro poslední vydání. Základ tvoří osvědčený čtyřválcový motor, který je stejně jako ostatní tovární motory značky Zetor navržený bez přílišné elektroniky a dodatečných přídavků do paliva.

„Naše motory se vyznačují především jednoduchým servisem a vysokou spolehlivostí,“ říká Marián Lipovský, výrobní ředitel společnosti Zetor Tractors. Důležitá je krátkodobá možnost převýšení točivého momentu až o 35 procent pomocí měniče, což snižuje nutnost podřazování. Výkon motoru dosahuje už při 1500 min-1 hodnoty 57,5 kW a od 1750 otáček zůstává konstantní v širokém pásmu otáček až do 2100 min-1. Točivý moment čtyřválce nabízí 295 N.m už při 1000 min-1, vrcholí při 1500 min-1 na hodnotě 317 N.m s možností převýšení o 30 procent. V tomto optimálním režimu činí měrná spotřeba paliva 225 g/kWh.

Bez filtru i s filtrem

Čtyřválec Zetor 1105 splňuje emisní požadavek Tier IIIA bez filtru pevných částic. Zájemci o přísnější limit IIIB dostanou navíc zachycovač sazí od renomované švýcarské firmy Baumot. Je třeba však dbát na kvalitu nafty, aby odpovídala normě EN 950. Při použití neodsířených paliv nebo bionafty dochází k intenzivnímu zanášení filtru a rychlé degradaci katalytické povrchové vrstvy, což má za následek zničení filtru.

Model Major využívá hydrauliku s mechanickou regulací. Vyznačuje se nejen vysokou zdvihací silou, ale i plynulou regulací spouštění včetně funkce hydraulického zámku při transportu nářadí. Traktor je vybaven dvou- nebo jednosekčním přídavným rozvaděčem se zpětnou rychlospojkou pro odpad z rotačního hydromotoru.

Zahájení produkce

V první fázi výroby se jedná o kabinovou verzi s pohonem na čtyři kola. Ve druhém čtvrtletí odstartuje také provedení s pohonem pouze zadních kol. Zároveň budou k dostání verze s otevřenou kabinou a pohonem buď všech, nebo jen zadních kol.

Komfortní kabina je konstruovaná s ohledem na praktičnost využití. Dostatek prostoru a ergonomicky řešené ovládací prvky usnadňují obsluze traktoru práci. Na přání klienta je budku možné vybavit klimatizací a přípravou pro montáž rádia. Kabina obsahuje také střešní okno pro bezpečnou práci s čelním nakladačem. Na přání je možné traktor vybavit majákem, různými provedeními koncovek tříbodových závěsů a odlišnými rozměry pneumatik.

Dvanáct vpřed i vzad

Řada Major je vybavena plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou s třístupňovou redukcí i reverzací a umožňuje 12 + 12 rychlostí. Model využívá hydrauliku s mechanickou regulací. Pracuje v obvyklých režimech: polohová, silová a smíšená. Vyznačuje se nejen vysokou zdvihací silou, ale i plynulou regulací spouštění včetně funkce hydraulického zámku při transportu nářadí. Traktor je vybaven dvou- či jednosekčním přídavným rozvaděčem.

HISTORIE MAJORU

První traktory Zetor dnes známé pod obchodním názvem Major se začaly vyrábět s náběhem unifikované řady I už v roce 1960.

Po jejich soustavných modernizacích představil výrobce v roce 1992 upravenou sérii Major, která nabízela vyšší výkon a spolehlivost. Pohodlí řidiče zvýšila prostorná a ergonomicky zdařile uspořádaná kabina. Tehdejší Major byl poháněn tří- nebo čtyřválcovými motory od 43 do 62 kW. Prodával se ve verzi s pohonem dvou nebo čtyř kol a s bezpečnostní kabinou či bez ní. Kompresor patřil ke standardu ve všech modelech. V roce 1997 vznikla řada známá pod obchodním názvem Super. Jednalo se o pět aktualizovaných modelů Major přinášejících výraznou konstrukční změnu s moderním vzhledem, vylepšenou hydraulikou, vyšší rychlostí a rozšířeným výběrem příslušenství. Výroba traktorů Zetor Major byla naposledy ukončena v roce 2006.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor Zetor 1105
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 4156
Počet válců/ventilů 4/8
Vrtání x zdvih (mm)105 x 120
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 57/2200
Točivý moment (N.m/min-1) 317/1500
Převodové stupně 12 + 12
Pohon všech/zadních kol
D/š/v (mm) 4212/1860/1656 (k ústí výfuku)
Rozvor (mm) 2210
Přední kola (4WD/2WD) 7,5-15/11,2-24
Zadní kola (4WD/2WD) 16,9-28/16,9-30
Tříbodový závěs kategorie II
Zvedací síla na konci táhel (kN) 2600
Pracovní tlak (MPa) 18
Vnější vývody 2+1
Spolupracujeme s TipCars.com
Ruská Sberbank se zbaví ukrajinské divize. Na pobočky útočili vandalové Ruská Sberbank se zbaví ukrajinské divize. Na pobočky útočili vandalové

Největší ruská bankovní společnost Sberbank prodává svou…

Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

Petr Janda o smrti Špinarové: Čekal jsem to! Mluvila o konci kariéry

Petr Janda o smrti Špinarové: Čekal jsem to! Mluvila…

Česká hudební scéna truchlí kvůli smrti Věry Špinarové (†65). Kolegové ji oplakávají. Mnohé její smrt hluboce…

Zvrat v pátrání: Míšu hledají na skládce u jejího bydliště!

Zvrat v pátrání: Míšu hledají na skládce u jejího bydliště!

Zpátky do Ústí! Kriminalisté, kteří mají na starost pátrání po Míše Muzikářové (13), v sobotu prohledávali…

 

iSport.cz

Přežranost hokejistů? Vidím ji u hráčů mimo NHL a KHL, říká šéf Mountfieldu

Přežranost hokejistů? Vidím ji u hráčů mimo NHL a…

Je hokejová extraliga plná hráčů, kteří za smluvní mzdu neodvádí adekvátní práci, jak o tom pro deník Sport…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…