Sváteční motoristé už asi své miláčky zazimovali, ale mnoho řidičů musí, nebo chce, používat automobil i během zimních měsíců, kdy počasí motoristovi ani technice příliš nepřeje.
1. nerekl bych ze zimni pneumatiky nejak rapidne zvysuji prilnavost na mokru, spise naopak (zimaky nemaj prilis proti-aquaplaningovych ficurek)
2. u te pripravy pred jizdou by bodlo upozorneni, ze benzinaky s katalyzatorem nemaj rady beh naprazdno a vyrobce velmi doporucuje (a to s vykricnikama nebo tucne) zahrivat motor pomalou jizdou - tak aby si nekdo nemyslel ze je prima prijit, nastartovat a pak 20minut litat kolem auta se skrabkou ;)
Muzes mi prosim vysvetlit v cem je pro katalyzator rozdil mezi behem motoru naprazdno a pri pomale jizde? Studoval jsem katalyzatory na VS 3 roky a na zadny rozumny duvod nemuzu prijit. Diky Ricz
Ono mozna nejde ani tak o ten katalyzator ale o to ze stuhle olej sa nedostane nahoru k vackam a inym bazmekum tak rychle a proto malo mazo a kdo nemaze nejede. proto je lepsi kdyz motor bezi v urcitech otackach a ne na volnobeh.olej koluje a plni svoju f-ci lepe.zase se to pochopitelne nesmi prehnat pac pokud vim krozky a pisty so z ineho mat. nez blok tos se inac roztahujo. ale hen ten katalyzator by mna zajimal.a taky by mna zajimalo cim ze se to stane ze kdyz ti donde benzin a pokusis sa nastartovat a mas karu s kat. tak se moze stat ze odende.tos kdyz ti nestacil na ten katalyzator 1 rok ale potrebovals 3 tos si myslim ze bys mi to mohl vedet dik moc
No asi moc fundovane nemuzu, zatim co sem na tohle tema cetl tak mi z toho vylezl duvod
a) prehrivani katalyzatoru (precijen i pri pomale jizde je nejake proudeni vzduchu a leckdy to staci)
b) na volnobeh dochazi k nedokonalemu spalovani (asi kvuli mizive zatezi motoru a chude smesi - pouze ma teorie) a potom jde do katalyzatoru vic bordelu a zkracuje se zivotnost.
Nekde jsem cetl nazor, ze se (mimo mazani) doporucuje zahrivani pomalou jizdou taky kvuli rychlejsimu zahrani katalyzatoru na provozni teplotu (proste aby byl co nejrychleji co nejucinnejsi
Ovsem to jsou jen moje nazory, treba to chapu blbe a klido se necham poucit, nejsem ded vseved ;)
Hehe, zahrivani auta stanim na miste dela kazdy, koho znam. Ja nejsem vyjimkou .. Nicmene nenechavam ho bezet dele nez par minut, nez oskrabu skla. Abych ho trapil 20+ minut na miste, to ne .. to radsi parkrat prohrabnu plyn, aby se olej pekne rozjel a hned jedu :). Samozrejme za studena jen do 2500 otacek, nez se do me nekdo pusti :).
Jestli muzu, shrnu Liba a anonyma:
1) olej nedokazu posoudit, na druhe strane maji dnesni synteticke oleje takovou viskozitu, ze by s mazanin za volnobehu nemel byt problem. Muze nejaky olejar potvrdit pls?
2) Pokud ti dojde benzin nebo pokud nemuzes auto nastartovat, dochazi k tomu, ze nespalene palivo projde motorem a dostane se do katalyzatoru. Kdyz do nej pak po nastartovani (doplneni paliva) vlitnou horke plyny, dojde k zahoreni paliva a k poskozeni katalytickeho povlaku katalyzatoru (platina, iridium a este nejakej bordel co tam davaj). Pak neni na cem by se dal katalyzovalo.
3) prehrivani katalyzatoru: po nastartovani je POZADOVANO, aby se katalyzator co nejrychleji zahral. Proto se umistuji co nejbliz k motoru a proto jsou vyrobeny z materialu s velmi nizkou tepelnou kapacitou. Teprve po zahrati dosahuje katalyzator pozadovane ucinnosti. Tady vidim duvod pro doporuceni vyrobcu zahrivat motor pri jizde - kdyz totiz auto nastartujete, stojite nejspis nekde pred barakem (v horsim pripade panelakem) a vsechny ty smrady ktery by jinak zachytil kat. jdou do vzduchu. Pri jizde uz je prece jen zatizeni lidi mensi a pravda urcite je, ze pri vyssich otackach se motor / kat. zahreji rychleji.
4) posledni vec souvisi s tim vyse - bordel (pokud jsou to uhlovodiky a NOx) nemaji na zivotnost katalyzatoru az takovy vliv. Ale zkuste tam poslat trosku olova... :-)
btw Libe - to snad nemyslis vazne s tema gumama. Jde prece o to, ze letni gumy za chladu "ztvrdnou", v tomhle ohledu maji zimaky opravdu lepsi prilnavost, protoze jejich material je mekci. Aquaplanning je spis otazkou dezenu nez smesi, ze ktere je guma vyrobena.
toz tak
Pěkný vysvětlení. Musím říci, že me serou řidiči, co v zimě ráno v 6 nastartujou na ulici a smrděj tak snad půl hoďky a čekaj na svoji starou. Mě to jde voknem když chrápu a rozhodně to není nic příjemnýho.
Dik za vysvetleni, kazdopadne s tema gumama co sem se bavil se znamym gumarem, tak ten mi tvrdil, ze takovy to 'pod +7 jedine zimaky' je uplne jasna neferova masaz zakazniku. To ztvrdnuti neni tak markantni ani pri teplotach pod nulou a na suchu a mokru se smele vyrovna zimni gume. Nejvetsim prinosem je mnohem lepsi prilnavost na snehu a v brecce, na ledu se to zase zacina vyrovnavat. A s tim dezenem je to naprosty souhlas, drtiva vetsina (je takova vubec?) zimaku neni stavena na aquaplaning, kdezto letni naopak. Dalsi veci je ze pneumatika opravdu nema teplotu okoli, protoze se jizdou zahriva, tj problem ztvrdnuti muze trvat nakych par km nez se vyjede treba z mesta. Aby nedoslo k omylu - samozrejme nepodporuju pouzivani letnich v zime, to rozhodne ne! Jen mi pripada, ze v mediich se dela jeden extrem a v praxi casto nastava extrem opacny, coz pekne kolem sebe pozoruju :( [btw letos me zimaky docela neprijeme vlezly do rozpoctu - pneu + disky, ale proste sem musel neco jinyho proskrtat, na tomhle setrit nikdy nehodlam]
Mozno som blb, ale ako si mam skontrolovat nabitie akumulatoru? A co to presne znamena bezudrzbovy akumulator? Mam nove auto - od leta - takze nemam moc skusenosti so zimnou prevadzkou.
Diky.
Mas tieto moznosti:
1.) Kontrolu hustoty elektrolytu v clankoch specialnym hustomerom, ktory za par chechtakov kupis barskde (Tesco, CF atd.) - pozor, lebo tzv. "bezudrzbove" akumulatory casto nemaju zatky, cez ktore by si sa dostal k elektrolytu, alebo
2.) Premeranie v servise pod zatazou spec. werkom, prinajhorsom (ak mas k dispozicii iba voltmeter), tak pokles napatia akumulatora pri starte,
3.) Lepsie modely bezudrzbovych akumulatorov maju tzv. indikator nabitia, ktory farebnou zmenou (zelena, biela, cierna) zhruba urci stav akumulatora. Zhruba :o)
Ja mam najradsej prvy sposob. Zaroven totiz zistis, ci Ti nejaky clanok nevypovedava sluzbu. Kedze jazdim zvacsa kratke streky po meste, radsej baterku zlahka dobijem pred kazdou zimou. Zlahka znamena 13-14V a max. 5A, radsej vsak menej
Z nejednoho zdroje (hlavne profesionalni ridici) jsem se poucil, ze do klimatickych podminek CR muzeme nejlepe pouzit pneumatiky univerzalni. Na letnich se v zimne opravdu jezdit neda, a mnohem lepsi jsou dva roky stare universaly, nez pet let stary zimni (vzhledem k pulrocnimu uskladneni "nekde"). Navic zimni pneumatiky vyvolavaji u mnou proklinanych "osobnich zavodniku" dojem, ze je ze silnice nic - natoz nejaka fyzika - nedostane. Proste to chce jet s mozkem v hlave a zopakovat si fyziku.
Je jesné,že se proti zimě obrníme samozřejmě teplem.Jak jinak.Jenže jek to udělat?Vytápět si dvorek?Nebo chodit každou hodinu naše milované autíčko startovat?Bohužel moc neporadim, páč se v tomto nevyznám.Jak říkají chlapi:ženský a auta prostě nejdou dohromady.