Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?
Od 1. listopadu do 31. března platí v České republice nařízení o použití zimních pneumatik. Pokud je v daném úseku značka „zimní výbava“, musíte zimní pneumatiky mít na autě vždy. Pokud není, tak pouze v případě, že je na vozovce souvislá sněhová vrstva, případně panuje počasí, díky němuž lze popsanou situaci předpokládat. Tady už to vyhláška blíže nespecifikuje.
Měkčí směs, hrubší vzorek
Proč mají zimní pneumatiky při nízkých teplotách lepší vlastnosti? Důvodem je použitá směs při jejich výrobě. Ta je v porovnání s letním obutím o něco měkčí, neboť obsahuje takzvanou siliku. Zimní pneumatiky obecně mají nejlepší vlastnosti při teplotách do 7 stupňů. Na sněhu a náledí tak vykazují lepší přilnavost než letní pneumatiky, byť by byly sebekvalitnější.
Naopak horší vlastnosti mají zimní pneumatiky při jízdě na suché, ale i mokré vozovce a samozřejmě při vyšších teplotách. To pak velmi brzy ztrácejí přilnavost, což se zpočátku projeví známým pískáním. Druhá odlišnost tkví v desénu (vzorku) pneumatik. U zimních je více lamel. Navíc je desén jinak tvarovaný. To vše zas účelem zlepšení záběrových vlastností. Z tvaru vzorku a jeho provedení tak lze na první pohled poznat, zda se jedná o zimní či letní pneumatiky.
Kromě toho mají zimní „gumy“ na bocích symbol sněhové vločky, nebo přímo nápis winter. Některé pneumatiky mají nápis M+S. To znamená Mud and Snow, v překladu bláto a sníh. Jedná se o takzvané celoroční pneumatiky, které lze v zimě rovněž použít, pokud mají minimální hloubku desénu 4 mm (vozidla s hmotností do 3,5 tuny).
Jak to ale je v případě, že chcete ušetřit a koupit pneumatiky pouze na jednu (poháněnou) nápravu. Je to vůbec v souladu se zákonem? Jednoduchá odpověď - není. Zimní pneumatiky musíte u vozidel s hmotností do 3,5 tuny obout na kola obou náprav. Jinak je tomu u automobilů nad 3,5 tuny hmotnosti. U těch stačí mít zimní obutí pouze na trvale hnaných nápravách.
Aby to brzdilo
Použití zimních pneumatik přináší vozidlu a jeho řidiči mnohem lepší záběrové vlastnosti na zasněženém či zmrzlém povrchu. Dobře se uplatní nejen při rozjezdu, ale také brzdění. S letním obutím je třeba počítat s výrazně delší brzdnou dráhou. Třeba podle Besipu zastavilo vozidlo se zimními pneumatikami na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h na dráze dlouhé 35 metrů. Stejné auto na identickém povrchu, ale obuto letními pneumatikami, potřebovalo k zastavení dráhu o značných 8 metrů delší. Na náledí je podobný údaj následující - z rychlosti 30 km/h zastavilo auto na dráze 57 metrů se zimními pneumatikami. S letními potřebovalo pro zastavení vzdálenost delší o 11 metrů.