Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

 
 

Zima se letos přihlásila o slovo pouze několikrát, pořádné vánice a mráz nás terpve zřejmě čekají. Proto jsme připravili na poslední chvíli několik základních faktů vysvětlujících, proč byste měli jezdit na zimních pneumatikách.

Většina motoristů považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, stále se však najdou jedinci, kteří se nebojí prohlásit, že zimní pneumatiky nemají na bezpečnost provozu vliv a dobrý řidič zimní pneumatiky vůbec nepotřebuje. Je s podivem, že takové názory mohou zaznít v době, kdy účinnost zimních pneumatik prokázaly stovky nezávislých testů a média pravidelně zveřejňují články s názornými ukázkami brzdných drah na letních a zimních pneumatikách. Jelikož argumenty stále nestačí, provádí se další a další testy.

Výrobcům a prodejcům pneumatik vydatná mediální masáž samozřejmě vyhovuje, ale důvod, proč nejen automobilová periodika stokrát zmíněné argumenty znovu opakují, nemají s prodejností zimních pneumatik nic společného. Jde nám o bezpečnost silničního provozu, jde o zdraví vaše i všech kolem vás. Pro všechny, kteří stále pochybují o smyslu zimních pneumatik i pro ty, kteří se chtějí utvrdit o správnosti svého přesvědčení, jsme připravili a vyvrátili deset nejrozšířenějších mýtů o zimních pneumatikách. Nejdříve si připomeňme základní fakta.

  • Směs použitá na výrobu zimních pneumatik nemůže na rozdíl od letní směsi „zmrznout“ či „ztuhnout“, zimní pláště tedy poskytují vyšší jízdní komfort a větší míru bezpečí. Zimní pneumatiky jsou bezpečnější než letní, jakmile začne teplota pravidelně klesat pod 7 stupňů C.
  • Podle platné legislativy některých zemí může mít jízda s nevhodnými pneumatikami dokonce právní důsledky nebo se může také odrazit v pojistném krytí.

Graf zobrazuje výsledek měření brzdné dráhy zimní a letní pneumatiky na sněhu při rychlosti 50 km/h. Brzdná dráha automobilu s zimní pneumatikou je o 8 metrů kratší než brzdná dráha automobilu s letními pneumatikami.

Stejně názorný je i druhý graf. Tentokrát byla rychlost vozidla 30 km/h a povrch vozovky byl pokryt vrstvou ledu. Brzdná dráha vozidla se zimními pneumatikami je i při tak nízké rychlosti o 11 metrů kratší.

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou příliš drahé
Zimní pneumatiky něco stojí, stejně jako pneumatiky letní. Na trhu se nicméně nabízí řada zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. Jejich používáním v zimním období se pochopitelně prodlužuje i životnost pneumatik letních.

Mýtus 2: Nikdy tady nesněží
Pokud klesnou průměrné denní teploty pod 7 o C, jsou zimní pneumatiky ve srovnání s letními bezpečnější. Zatímco běhounová směs letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, zimní pneumatiky zůstávají elastické.

Mýtus 3: Nové letní pneumatiky jsou dostatečně bezpečné
Přestože dezén nových letních pneumatik má dostatečnou hloubku, tyto pneumatiky nejsou určeny pro zimní podmínky. Absence zimní běhounové směsi způsobuje jejich přílišnou tuhost, která nezajistí dostatečnou přilnavost a záběr.

Mýtus 4: Se zimními pneumatikami nelze jezdit rychle

Moderní zimní pneumatiky se vyrábějí v nejrůznějších rychlostních kategoriích. Záleží vždy na konkrétním modelu, některé pneumatiky jsou konstruovány pro rychlost až do 240 km/h.

Mýtus 5: Mám ABS a ESP, zimní pneumatiky nepotřebuji
I ty nejlepší kontrolní systémy jsou závislé na tom, zda je brzdná a hnací síla efektivně přenesena na vozovku. Letní pneumatiky ztrácejí při nízkých teplotách své adhezní vlastnosti a elektronické systémy nemohou fungovat stejně efektivně, jako na zimních pneumatikách.

Mýtus 6: Kam uskladním letní pneumatiky? Nemám žádné prostory
Nedostatek skladovacích prostor není omluvou pro nepoužívání zimních pneumatik. Kvalitní pneuservis dokáže zajistit uskladnění letních pneumatik,jejich kontrolu a následnou montáž v jarním období za rozumnou cenu.

Mýtus 7: Zimní pneumatiky nevypadají dobře
Současné zimní pneumatiky se letním velmi podobají, hrubý blokový dezén je minulostí. Moderní zimní pláště se od letních odlišují zejména bohatým lamelováním běhounu (malými zářezy v dezénu), které podstatně zlepšuje výkon na sněhu i ledu.

Mýtus 8: Zimní cesty se udržují
Ne všechny silnice jsou udržovány, avšak i na těch udržovaných musíme počítat s tím, že mohou být zaváty sněhem, protože pracovníci údržby silnic a dálnic nemohou být všude.

Mýtus 9: Povinné ručení kryje všechna rizika
Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, kterou nezaviníte, škoda je uhrazena z povinného ručení viníka nehody. V případě, že nehodu způsobíte a nemáte sjednáno havarijní pojištění, musíte si opravu automobilu zaplatit sami.

Mýtus 10: Zimní pneumatiky jsou hlučné
Už dávno neplatí, že obutím zimních pneumatik se vystavíte nepříjemnému hluku. Dnešní zimní pneumatiky vykazují téměř stejnou hlučnost jako pneumatiky letní.




reklamní sdělení:

Nejlepší ceny zimních pneu, litých kol, střešních nosičů najdete na www.autozima.cz

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Testy Pneu Testy pneu

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Včera

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je mohou vidět návštěvníci

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je…

Ve zlínské zoologické zahradě se narodila dvojčata pandy červené. Mláďata jsou tři měsíce stará a pomalu…

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

 

iSport.cz

Otrávený Ronaldo! Neradoval se po gólu Benzemy, naštvalo ho střídání

Otrávený Ronaldo! Neradoval se po gólu Benzemy,…

Tohle není ten Cristiano Ronaldo, na kterého jsou fanoušci Realu Madrid zvyklí. V posledním zápase na půdě Las…

Ščasný ve Spartě končí! Trénink po prohraném derby vedli asistenti

Ščasný ve Spartě končí! Trénink po prohraném derby…

Bídné derby se Slavií (0:2) leccos naznačilo, v pondělí se přistoupilo ke konkrétním krokům. Zdeněk Ščasný končí…

 

Reflex.cz

Fikce, nebo realita? Bookmakeři tipují, kdo vyhraje volby do Senátu. Nejvíce má získat ČSSD

Fikce, nebo realita? Bookmakeři tipují, kdo vyhraje…

Nejúspěšnější stranou ve volbách do třetiny Senátu bude letos ČSSD. Alespoň si to myslí kancelář, která na…

Týden volné lásky a sexu aneb Oslava konce období hojnosti v severním Nigeru

Týden volné lásky a sexu aneb Oslava konce období…

Zapadající slunce ozařuje obličeje vysokých, až anorekticky štíhlých mužů. Jejich výšku ještě zdůrazňují pštrosí…