reklama


Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

 
 

Zima se letos přihlásila o slovo pouze několikrát, pořádné vánice a mráz nás terpve zřejmě čekají. Proto jsme připravili na poslední chvíli několik základních faktů vysvětlujících, proč byste měli jezdit na zimních pneumatikách.

Většina motoristů považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, stále se však najdou jedinci, kteří se nebojí prohlásit, že zimní pneumatiky nemají na bezpečnost provozu vliv a dobrý řidič zimní pneumatiky vůbec nepotřebuje. Je s podivem, že takové názory mohou zaznít v době, kdy účinnost zimních pneumatik prokázaly stovky nezávislých testů a média pravidelně zveřejňují články s názornými ukázkami brzdných drah na letních a zimních pneumatikách. Jelikož argumenty stále nestačí, provádí se další a další testy.

Výrobcům a prodejcům pneumatik vydatná mediální masáž samozřejmě vyhovuje, ale důvod, proč nejen automobilová periodika stokrát zmíněné argumenty znovu opakují, nemají s prodejností zimních pneumatik nic společného. Jde nám o bezpečnost silničního provozu, jde o zdraví vaše i všech kolem vás. Pro všechny, kteří stále pochybují o smyslu zimních pneumatik i pro ty, kteří se chtějí utvrdit o správnosti svého přesvědčení, jsme připravili a vyvrátili deset nejrozšířenějších mýtů o zimních pneumatikách. Nejdříve si připomeňme základní fakta.

  • Směs použitá na výrobu zimních pneumatik nemůže na rozdíl od letní směsi „zmrznout“ či „ztuhnout“, zimní pláště tedy poskytují vyšší jízdní komfort a větší míru bezpečí. Zimní pneumatiky jsou bezpečnější než letní, jakmile začne teplota pravidelně klesat pod 7 stupňů C.
  • Podle platné legislativy některých zemí může mít jízda s nevhodnými pneumatikami dokonce právní důsledky nebo se může také odrazit v pojistném krytí.

Graf zobrazuje výsledek měření brzdné dráhy zimní a letní pneumatiky na sněhu při rychlosti 50 km/h. Brzdná dráha automobilu s zimní pneumatikou je o 8 metrů kratší než brzdná dráha automobilu s letními pneumatikami.

Stejně názorný je i druhý graf. Tentokrát byla rychlost vozidla 30 km/h a povrch vozovky byl pokryt vrstvou ledu. Brzdná dráha vozidla se zimními pneumatikami je i při tak nízké rychlosti o 11 metrů kratší.

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou příliš drahé
Zimní pneumatiky něco stojí, stejně jako pneumatiky letní. Na trhu se nicméně nabízí řada zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. Jejich používáním v zimním období se pochopitelně prodlužuje i životnost pneumatik letních.

Mýtus 2: Nikdy tady nesněží
Pokud klesnou průměrné denní teploty pod 7 o C, jsou zimní pneumatiky ve srovnání s letními bezpečnější. Zatímco běhounová směs letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, zimní pneumatiky zůstávají elastické.

Mýtus 3: Nové letní pneumatiky jsou dostatečně bezpečné
Přestože dezén nových letních pneumatik má dostatečnou hloubku, tyto pneumatiky nejsou určeny pro zimní podmínky. Absence zimní běhounové směsi způsobuje jejich přílišnou tuhost, která nezajistí dostatečnou přilnavost a záběr.

Mýtus 4: Se zimními pneumatikami nelze jezdit rychle

Moderní zimní pneumatiky se vyrábějí v nejrůznějších rychlostních kategoriích. Záleží vždy na konkrétním modelu, některé pneumatiky jsou konstruovány pro rychlost až do 240 km/h.

Mýtus 5: Mám ABS a ESP, zimní pneumatiky nepotřebuji
I ty nejlepší kontrolní systémy jsou závislé na tom, zda je brzdná a hnací síla efektivně přenesena na vozovku. Letní pneumatiky ztrácejí při nízkých teplotách své adhezní vlastnosti a elektronické systémy nemohou fungovat stejně efektivně, jako na zimních pneumatikách.

Mýtus 6: Kam uskladním letní pneumatiky? Nemám žádné prostory
Nedostatek skladovacích prostor není omluvou pro nepoužívání zimních pneumatik. Kvalitní pneuservis dokáže zajistit uskladnění letních pneumatik,jejich kontrolu a následnou montáž v jarním období za rozumnou cenu.

Mýtus 7: Zimní pneumatiky nevypadají dobře
Současné zimní pneumatiky se letním velmi podobají, hrubý blokový dezén je minulostí. Moderní zimní pláště se od letních odlišují zejména bohatým lamelováním běhounu (malými zářezy v dezénu), které podstatně zlepšuje výkon na sněhu i ledu.

Mýtus 8: Zimní cesty se udržují
Ne všechny silnice jsou udržovány, avšak i na těch udržovaných musíme počítat s tím, že mohou být zaváty sněhem, protože pracovníci údržby silnic a dálnic nemohou být všude.

Mýtus 9: Povinné ručení kryje všechna rizika
Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, kterou nezaviníte, škoda je uhrazena z povinného ručení viníka nehody. V případě, že nehodu způsobíte a nemáte sjednáno havarijní pojištění, musíte si opravu automobilu zaplatit sami.

Mýtus 10: Zimní pneumatiky jsou hlučné
Už dávno neplatí, že obutím zimních pneumatik se vystavíte nepříjemnému hluku. Dnešní zimní pneumatiky vykazují téměř stejnou hlučnost jako pneumatiky letní.




reklamní sdělení:

Nejlepší ceny zimních pneu, litých kol, střešních nosičů najdete na www.autozima.cz

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Žně automobilek pokračují, prodeje aut v listopadu trhly rekord Žně automobilek pokračují, prodeje aut v listopadu trhly rekord

Prodej nových osobních aut se za jedenáct měsíců roku…

Podepsáno: České dráhy přišly o monopol, mezi Mostem a Plzní bude jezdit GW Train Podepsáno: České dráhy přišly o monopol, mezi Mostem a Plzní bude jezdit GW Train

Společnost ze skupiny Jihotrans bude provozovat první…

Sobotka úkoluje Babiše, do ledna chce novelu rozpočtových pravidel Sobotka úkoluje Babiše, do ledna chce novelu rozpočtových pravidel

Kvůli čerpání evropských dotací chce premiér Bohuslav…

Část pošťáků hrozí stávkou, chtějí vyšší platy Část pošťáků hrozí stávkou, chtějí vyšší platy

Menší odborové organizace na České poště by příští týden…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů značek: Co znamená Hyundai, Mazda nebo Toyota?

Odhalujeme tajemství názvů značek: Co znamená Hyundai, Mazda nebo Toyota?

Dnes 19:25

Víte, jaká automobilka v překladu znamená tři kosočtverce a která se překládá jako modernost?




Blesk.cz

Trump Čínu po skandálu „odpálkoval“. Odnese to za něj Tchaj-wan?

Trump Čínu po skandálu „odpálkoval“. Odnese to za…

Víkendový telefonický rozhovor budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa s tchajwanskou prezidentkou Cchaj…

Práce za 5,5 miliardy zdarma: Čeští dobrovolníci pomáhali 45 milionů hodin

Práce za 5,5 miliardy zdarma: Čeští dobrovolníci…

Dobrovolníci v Česku každoročně odpracují kolem 45 milionů hodin a odvádějí práci za víc než 5,5 miliardy korun.…

 

iSport.cz

Boj o Néstora! Záložníka Dukly chce Sparta i Plzeň, už poslaly nabídky

Boj o Néstora! Záložníka Dukly chce Sparta i Plzeň,…

Ofenzivní záložník Dukly Néstor Albiach s největší pravděpodobností v zimě změní angažmá. O jeho služby se totiž…

Posily pro tým po nehodě? Hlásí se Gudjohnsen, Ronaldinho pomůže jinak

Posily pro tým po nehodě? Hlásí se Gudjohnsen,…

Tým, který zničila letecká nehoda, začíná znovu žít. Chapecoense se o víkendu při pietní akci rozloučilo s…

 

Reflex.cz

Jak se změnila Země za posledních 30 let? Sledujte unikátní časosběrné video

Jak se změnila Země za posledních 30 let? Sledujte…

V rámci oslav svých 10 narozenin se internetový vyhledávač Google rozhodl podělit o velmi unikátní video. Ve…

Za Forejtovým koncem může být kompromitující video. Ukázky z něj kolují na internetu

Za Forejtovým koncem může být kompromitující video.…

Šéfa hradního protokolu Jindřicha Forejta, o jehož odvolání v noci na dnešek informoval server Neovlivni.cz,…

 
 
reklama