Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

Zimní pneumatiky nejsou zbytečné

 
 

Zima se letos přihlásila o slovo pouze několikrát, pořádné vánice a mráz nás terpve zřejmě čekají. Proto jsme připravili na poslední chvíli několik základních faktů vysvětlujících, proč byste měli jezdit na zimních pneumatikách.

Většina motoristů považuje rituál přezouvání pneumatik za samozřejmost, stále se však najdou jedinci, kteří se nebojí prohlásit, že zimní pneumatiky nemají na bezpečnost provozu vliv a dobrý řidič zimní pneumatiky vůbec nepotřebuje. Je s podivem, že takové názory mohou zaznít v době, kdy účinnost zimních pneumatik prokázaly stovky nezávislých testů a média pravidelně zveřejňují články s názornými ukázkami brzdných drah na letních a zimních pneumatikách. Jelikož argumenty stále nestačí, provádí se další a další testy.

Výrobcům a prodejcům pneumatik vydatná mediální masáž samozřejmě vyhovuje, ale důvod, proč nejen automobilová periodika stokrát zmíněné argumenty znovu opakují, nemají s prodejností zimních pneumatik nic společného. Jde nám o bezpečnost silničního provozu, jde o zdraví vaše i všech kolem vás. Pro všechny, kteří stále pochybují o smyslu zimních pneumatik i pro ty, kteří se chtějí utvrdit o správnosti svého přesvědčení, jsme připravili a vyvrátili deset nejrozšířenějších mýtů o zimních pneumatikách. Nejdříve si připomeňme základní fakta.

  • Směs použitá na výrobu zimních pneumatik nemůže na rozdíl od letní směsi „zmrznout“ či „ztuhnout“, zimní pláště tedy poskytují vyšší jízdní komfort a větší míru bezpečí. Zimní pneumatiky jsou bezpečnější než letní, jakmile začne teplota pravidelně klesat pod 7 stupňů C.
  • Podle platné legislativy některých zemí může mít jízda s nevhodnými pneumatikami dokonce právní důsledky nebo se může také odrazit v pojistném krytí.

Graf zobrazuje výsledek měření brzdné dráhy zimní a letní pneumatiky na sněhu při rychlosti 50 km/h. Brzdná dráha automobilu s zimní pneumatikou je o 8 metrů kratší než brzdná dráha automobilu s letními pneumatikami.

Stejně názorný je i druhý graf. Tentokrát byla rychlost vozidla 30 km/h a povrch vozovky byl pokryt vrstvou ledu. Brzdná dráha vozidla se zimními pneumatikami je i při tak nízké rychlosti o 11 metrů kratší.

Mýtus 1: Zimní pneumatiky jsou příliš drahé
Zimní pneumatiky něco stojí, stejně jako pneumatiky letní. Na trhu se nicméně nabízí řada zimních pneumatik, z nichž mnohé mají velmi příznivou cenu. Jejich používáním v zimním období se pochopitelně prodlužuje i životnost pneumatik letních.

Mýtus 2: Nikdy tady nesněží
Pokud klesnou průměrné denní teploty pod 7 o C, jsou zimní pneumatiky ve srovnání s letními bezpečnější. Zatímco běhounová směs letních pneumatik s klesající teplotou tuhne, zimní pneumatiky zůstávají elastické.

Mýtus 3: Nové letní pneumatiky jsou dostatečně bezpečné
Přestože dezén nových letních pneumatik má dostatečnou hloubku, tyto pneumatiky nejsou určeny pro zimní podmínky. Absence zimní běhounové směsi způsobuje jejich přílišnou tuhost, která nezajistí dostatečnou přilnavost a záběr.

Mýtus 4: Se zimními pneumatikami nelze jezdit rychle

Moderní zimní pneumatiky se vyrábějí v nejrůznějších rychlostních kategoriích. Záleží vždy na konkrétním modelu, některé pneumatiky jsou konstruovány pro rychlost až do 240 km/h.

Mýtus 5: Mám ABS a ESP, zimní pneumatiky nepotřebuji
I ty nejlepší kontrolní systémy jsou závislé na tom, zda je brzdná a hnací síla efektivně přenesena na vozovku. Letní pneumatiky ztrácejí při nízkých teplotách své adhezní vlastnosti a elektronické systémy nemohou fungovat stejně efektivně, jako na zimních pneumatikách.

Mýtus 6: Kam uskladním letní pneumatiky? Nemám žádné prostory
Nedostatek skladovacích prostor není omluvou pro nepoužívání zimních pneumatik. Kvalitní pneuservis dokáže zajistit uskladnění letních pneumatik,jejich kontrolu a následnou montáž v jarním období za rozumnou cenu.

Mýtus 7: Zimní pneumatiky nevypadají dobře
Současné zimní pneumatiky se letním velmi podobají, hrubý blokový dezén je minulostí. Moderní zimní pláště se od letních odlišují zejména bohatým lamelováním běhounu (malými zářezy v dezénu), které podstatně zlepšuje výkon na sněhu i ledu.

Mýtus 8: Zimní cesty se udržují
Ne všechny silnice jsou udržovány, avšak i na těch udržovaných musíme počítat s tím, že mohou být zaváty sněhem, protože pracovníci údržby silnic a dálnic nemohou být všude.

Mýtus 9: Povinné ručení kryje všechna rizika
Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, kterou nezaviníte, škoda je uhrazena z povinného ručení viníka nehody. V případě, že nehodu způsobíte a nemáte sjednáno havarijní pojištění, musíte si opravu automobilu zaplatit sami.

Mýtus 10: Zimní pneumatiky jsou hlučné
Už dávno neplatí, že obutím zimních pneumatik se vystavíte nepříjemnému hluku. Dnešní zimní pneumatiky vykazují téměř stejnou hlučnost jako pneumatiky letní.




reklamní sdělení:

Nejlepší ceny zimních pneu, litých kol, střešních nosičů najdete na www.autozima.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou

Británie nedávno oznámila, že do roku 2040 ze silnic…

 

Štítky Testy Pneu Testy pneu

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc? Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou…

 





 
Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Dnes 18:30

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu úspěšného a populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.




Blesk.cz

Návrat ochrnutého Michala Jančaříka na Novu: Počasí dělat nebude a ještě přišel o kamarádku!

Návrat ochrnutého Michala Jančaříka na Novu: Počasí…

Léta jsme moderátora Michala Jančaříka (42) měli spjatého především s Počasím na Nově. Jeho vážné problémy s…

Léto se rozloučí předčasně. V srpnu i začátkem září bude jen 20 °C

Léto se rozloučí předčasně. V srpnu i začátkem září…

V následujících čtyřech týdnech budou teploty postupně klesat, zůstanou ale na dlouhodobém průměru. Také…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Baník - Teplice 3:3. Domácí otočili z 0:2, ale o výhru přišli

CELÝ SESTŘIH: Baník - Teplice 3:3. Domácí otočili z…

To byla přestřelka! Teplice v sobotním utkání 4. kola HET ligy šly na hřišti Baníku do kabin ve vedení 2:0,…

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů, divočina na Baníku. Slaví Sparta i Zlín

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů, divočina na…

V úvodních třech zápasech 4. kola fotbalové HET ligy nejvíce bavilo utkání v Ostravě, kam zavítaly Teplice.…

 

Reflex.cz

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo rekordních 32 lidí v dalším protidrogovém tažení

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo…

Filipínská drogová válka, kterou de facto vyhlásil tamní prezident Rodrigo Duterte již téměř před dvěma lety,…

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18. narozeniny netěší

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18.…

Podle íránských zákonů jsou tamní dívky trestně odpovědné již od devíti let. Za pašování drog, ozbrojené…