Zkoušky plastových palivových nádrží: Dodržení bezpečnosti

 

Plastové nádrže se v čím větší míře uplatňují u užitkových vozidel a autobusů. Nízká hmotnost je však vyvážena riziky.

Plastové palivové nádrže jsou běžnou součástí téměř všech vyráběných osobních vozidel. V posledním desetiletí přechází od plechových nádrží k plastovým i mnoho výrobců pracovních strojů, autobusů a nákladních vozidel. To s sebou přináší nutnost ošetřit legislativně bezpečnost plastových nádrží.

Výhody plastů ve srovnání s plechem spočívají zejména v nižší hmotnosti, korozivzdornosti, lepší tvarovatelnosti a nižší jednotkové ceně. Plasty s sebou nesou však i mnoho potenciálních rizik jako například horší odolnost vůči nízkým a vysokým teplotám, otevřenému ohni, chemicky agresivnímu palivu i mechanickému poškození. Ověření těchto vlastností pro automobilový průmysl dříve řešila směrnice 70/221/EHS, kterou v současné době nahrazuje předpis EHK č. 34 „Ochrana vozidel proti požáru“. Ten hovoří obecně o zkoušení nádrží jak plastových tak plechových.

Oblast působnosti je pro vozidla kategorie M, N, O, tedy osobní auta, autobusy, nákladní vozidla, případně i přívěsy či návěsy (pokud nějaké např. přídavné nádrže mají). Od roku 2010 je také možno schválit nádrž jako komponent. V tom případě je za homologační proces zodpovědný výrobce nádrže a tento postup dovoluje výrobcům nádrží nabízet již homologovanou nádrž. Pro jejich zákazníky je toto výhodné, jelikož při homologaci kompletního vozidla se pak provádějí jen finančně nenáročné nedestruktivní zkoušky.

Bezpečnost plastových palivových nádrží je řešena i mnoha dalšími dokumenty, které se metodicky velmi podobají předpisu EHK 34. Můžeme uvést například normu ISO 21507 „Požadavky na vlastnosti nekovových palivových nádrží“, často využívanou pro stavební stroje, nebo čínský předpis GB 18296, uplatňovaný čínských trhem pro silniční vozidla.

Pro výrobce nádrží je největší výzvou splnit požadavky na odolnost vůči ohni. Při této zkoušce je nádrž společně s potřebnou částí vozidla umístěna do zkušební komory. Pod nádrží se nacházejí kolejnice, v nichž se pohybuje velká pánev, ve které bude zažehnut oheň. Výška mezi pánví a nádrží odpovídá světlé výšce vozidla. Nádrž je naplněna do poloviny svého objemu palivem, pro které je určena. Pokud se typ nádrže používá pro naftu i benzin, je benzin považován za horší případ a zkoušky je možné provést pouze s benzinem.

Během zkoušky nesmí dojít k úniku paliva. Důležitou roli hraje výška umístění nádrže ve vozidle: čím výše je nádrž umístěna, tím větší je její namáhání. Při reálné situaci hraje podstatnou roli také aktuální naplnění nádrže, palivo v plné nádrži je mnohem lépe schopno kumulovat teplo a tím pomoci odolat ohni. Teploty během zkoušky se pohybují v maximech mezi 700-900 °C.

Hoření palivové nádrže však není jediným rizikem úniku paliva. Její vlastnosti jsou ověřeny i při simulaci převrácení celého vozidla, kdy nesmí dojít k nadměrnému úniku paliva.

Zkouškám pevnosti předchází vystavení nádrže účinkům paliva po dobu osmi týdnů. V této fázi se ověřuje, zda-li nedochází k propustnosti paliva skrz stěny.

Odolnost vůči teplotám a houževnatost jsou ověřeny při nárazu jehlanovým kyvadlem při teplotě -40 °C. Opačný extrém je vystavení teplotě +95 °C. Ověření odolnosti vůči přetlaku je ověřována při 53 °C při dvojnásobku pracovního přetlaku.

Vzhledem k náročnosti zkoušek je na světě jen málo zkušeben schopných provádět kompletní zkoušky plastových nádrží. Společnost TÜV SÜD Czech nabízí kromě plného rozsahu zkoušek nádrží i unikátní možnost provádět zkoušky nádrží velkých objemů přesahujících 300 l. Díky tomu TÜV SÜD Czech realizuje zkoušky a homologace nádrží pro výrobce z Evropy, Asie i Ameriky.

Průběh zkoušky

1) Na pánvi umístěné minimálně 3 m od vzorku je zapálen oheň. Palivem je vždy benzin. Doba trvání 1 minuta.

2) Přemístění pánve po kolejnicích pod vzorek a přímé působení plamenů. Doba trvání 1 minuta.

3) Nad pánev je nasunut štít z děravých cihel a nádrž je vystavena působení redukovaného plamene. Doba trvání 1 minuta.

4) Veškerý oheň je uhašen a nádrž je ochlazena.

Autoři: M. Hron+ M. Škopek, TÜV SÜD Czech

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Stuchlík je členem hnutí ANO Petr Stuchlík je členem hnutí ANO

Petr Stuchlík je ode dneška členem ANO. Usneslo se na tom…

České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky

Chrášťanský producent zvířecího krmení Vafo Praha…

Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 





 
Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Dnes 18:50

Rinspeed Tatooo.com byl koncept pick-upu ve stylu vozů amerických hot rod z 50. let.




Blesk.cz

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu z Facebooku

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu…

Desetiletá výzva hýbe světem. Na sociální síti Facebook sdílí miliony lidí své fotografie, na kterých…

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně! Odškodné za zlomenou ruku od města žádá marně

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně!…

Paní Anně Gavendové (67) se vloni v únoru stalo to, co možná potká v téhle zimě řadu dalších lidí. Upadla na…

 

iSport.cz

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být hnusný, vtipkoval

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být…

Na Chomutov prostě umí. Plzeňský útočník Vojtěch Němec ho nejdříve v úvodu sezony zazdil čtyřmi góly, tentokrát…

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a padla 1:4, Liberec uspěl

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a…

Zkusila riskantní krok a nevyšlo to. Pražská Sparta v předehrávce 38. kola hokejové Tipsport extraligy nestačila…

 

Reflex.cz

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která nikdy nežila. Je totiž čistě virtuální

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která…

Počítačové technologie kráčí neuvěřitelně rychle vpřed a možnosti grafiky se stále vylepšují. Na první pohled je…

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru lodních vraků

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru…

Připomínají lodě, které tady ztroskotaly. Designové dřevěné chatky na pobřeží Atlantského oceánu v Namibii…