Zkoušky plastových palivových nádrží: Dodržení bezpečnosti

 

Plastové nádrže se v čím větší míře uplatňují u užitkových vozidel a autobusů. Nízká hmotnost je však vyvážena riziky.

Plastové palivové nádrže jsou běžnou součástí téměř všech vyráběných osobních vozidel. V posledním desetiletí přechází od plechových nádrží k plastovým i mnoho výrobců pracovních strojů, autobusů a nákladních vozidel. To s sebou přináší nutnost ošetřit legislativně bezpečnost plastových nádrží.

Výhody plastů ve srovnání s plechem spočívají zejména v nižší hmotnosti, korozivzdornosti, lepší tvarovatelnosti a nižší jednotkové ceně. Plasty s sebou nesou však i mnoho potenciálních rizik jako například horší odolnost vůči nízkým a vysokým teplotám, otevřenému ohni, chemicky agresivnímu palivu i mechanickému poškození. Ověření těchto vlastností pro automobilový průmysl dříve řešila směrnice 70/221/EHS, kterou v současné době nahrazuje předpis EHK č. 34 „Ochrana vozidel proti požáru“. Ten hovoří obecně o zkoušení nádrží jak plastových tak plechových.

Oblast působnosti je pro vozidla kategorie M, N, O, tedy osobní auta, autobusy, nákladní vozidla, případně i přívěsy či návěsy (pokud nějaké např. přídavné nádrže mají). Od roku 2010 je také možno schválit nádrž jako komponent. V tom případě je za homologační proces zodpovědný výrobce nádrže a tento postup dovoluje výrobcům nádrží nabízet již homologovanou nádrž. Pro jejich zákazníky je toto výhodné, jelikož při homologaci kompletního vozidla se pak provádějí jen finančně nenáročné nedestruktivní zkoušky.

Bezpečnost plastových palivových nádrží je řešena i mnoha dalšími dokumenty, které se metodicky velmi podobají předpisu EHK 34. Můžeme uvést například normu ISO 21507 „Požadavky na vlastnosti nekovových palivových nádrží“, často využívanou pro stavební stroje, nebo čínský předpis GB 18296, uplatňovaný čínských trhem pro silniční vozidla.

Pro výrobce nádrží je největší výzvou splnit požadavky na odolnost vůči ohni. Při této zkoušce je nádrž společně s potřebnou částí vozidla umístěna do zkušební komory. Pod nádrží se nacházejí kolejnice, v nichž se pohybuje velká pánev, ve které bude zažehnut oheň. Výška mezi pánví a nádrží odpovídá světlé výšce vozidla. Nádrž je naplněna do poloviny svého objemu palivem, pro které je určena. Pokud se typ nádrže používá pro naftu i benzin, je benzin považován za horší případ a zkoušky je možné provést pouze s benzinem.

Během zkoušky nesmí dojít k úniku paliva. Důležitou roli hraje výška umístění nádrže ve vozidle: čím výše je nádrž umístěna, tím větší je její namáhání. Při reálné situaci hraje podstatnou roli také aktuální naplnění nádrže, palivo v plné nádrži je mnohem lépe schopno kumulovat teplo a tím pomoci odolat ohni. Teploty během zkoušky se pohybují v maximech mezi 700-900 °C.

Hoření palivové nádrže však není jediným rizikem úniku paliva. Její vlastnosti jsou ověřeny i při simulaci převrácení celého vozidla, kdy nesmí dojít k nadměrnému úniku paliva.

Zkouškám pevnosti předchází vystavení nádrže účinkům paliva po dobu osmi týdnů. V této fázi se ověřuje, zda-li nedochází k propustnosti paliva skrz stěny.

Odolnost vůči teplotám a houževnatost jsou ověřeny při nárazu jehlanovým kyvadlem při teplotě -40 °C. Opačný extrém je vystavení teplotě +95 °C. Ověření odolnosti vůči přetlaku je ověřována při 53 °C při dvojnásobku pracovního přetlaku.

Vzhledem k náročnosti zkoušek je na světě jen málo zkušeben schopných provádět kompletní zkoušky plastových nádrží. Společnost TÜV SÜD Czech nabízí kromě plného rozsahu zkoušek nádrží i unikátní možnost provádět zkoušky nádrží velkých objemů přesahujících 300 l. Díky tomu TÜV SÜD Czech realizuje zkoušky a homologace nádrží pro výrobce z Evropy, Asie i Ameriky.

Průběh zkoušky

1) Na pánvi umístěné minimálně 3 m od vzorku je zapálen oheň. Palivem je vždy benzin. Doba trvání 1 minuta.

2) Přemístění pánve po kolejnicích pod vzorek a přímé působení plamenů. Doba trvání 1 minuta.

3) Nad pánev je nasunut štít z děravých cihel a nádrž je vystavena působení redukovaného plamene. Doba trvání 1 minuta.

4) Veškerý oheň je uhašen a nádrž je ochlazena.

Autoři: M. Hron+ M. Škopek, TÜV SÜD Czech

Spolupracujeme s TipCars.com
Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti Spoluzakladatelé Instagramu Systrom a Krieger opouští vedení společnosti

Spoluzakladatelé sociální sítě na sdílení fotek Instagram…

Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu Řidičů Uberu přibylo v USA tolik, že jim výdělky klesly o polovinu

Popularita přepravní služby Uber v USA vedla k tak…

Zápisník Nguyen Thuong Ly: Prezidentův kanál Zápisník Nguyen Thuong Ly: Prezidentův kanál

Prezident Miloš Zeman chce po Evropské komisi, aby…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 





 
Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!

Tohle jsou nejprodávanější modely v Evropě za srpen 2018. Dacia má hned dva zástupce v top 10!

Dnes 08:00

Měsíc silně ovlivněný novými emisními normami promíchal pořadím modelů. Qashqai tak byl třetím nejlepším modelem, Duster sedmým.




Blesk.cz

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte…

Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají…

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči kamarádovi! Exekutoři mu sebrali auto! Co na to Ombudsman Blesku?

Miroslav Koubek (64) doplatil na velkorysost vůči…

Životní cestu dvou Miroslavů – Koubka (64) a Vaitha (48), dobrých kamarádů, přeťal loni v listopadu zásah…

 

iSport.cz

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se ještě zlepšit

Trávník: Nejlepší zápas? Stanciu měl 2+2, musím se…

Život v období kouzelných branek si užívá Michal Trávník. Geniální trefou z přímého kopu zaskočil v Rennes…

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů obviňovat budu

Vrba: Výstraha před Spartou? Pro mě ne. Hráče z gólů…

V Jablonci museli spolknout hořkou pilulku. Vysoká porážka 0:3 s výborně hrajícím severočeským celkem je pro…

 

Reflex.cz

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená másko-argonská bitva před koncem první světové války

Nejkrvavější válečný střet v dějinách USA? Opomíjená…

První světová válka už se chýlila ke konci, přesto ještě přišla bitva, která zůstala nejkrvavější v dějinách…

Do kostarických národních parků za největšími predátory Ameriky

Do kostarických národních parků za největšími…

Víte, které zvíře je největším predátorem amerického kontinentu? Puma americká – silná, hbitá šelma schopná…