Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford: Značka Mercury letos končí. Oficiálně

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Americký Ford učinil přítrž spekulacím ohledně údajného zrušení divize Mercury. Výroba vozů této značky bude ukončena ve třetím čtvrtletí letošního roku.

Mateřská firma tedy nenechá jednotlivé modely dožít až do roku 2013, jak bylo původně plánováno, rovněž rozhodnutí o jejich osudu přišlo na řadu dříve. Zákazníci nepřijdou o záruky ani o dodávky dílů, starat se o ně budou dealeři Fordu a Lincolnu. Ostatně, žádný prodejce v USA nenabízel pouze automobily Mercury, vždy je kombinoval ještě s jinou koncernovou značkou.

V současné době se s logem Mercury vyrábí čtyřdveřový sedan Milan, což je verze řady Fusion s modrým oválem ve znaku, jenž nemá nic společného se svým evropským jmenovcem. Dále si usedlí pánové s šedivými vlasy mohou koupit velkou limuzínu s pohonem zadních kol Grand Marquis. Věkový průměr zákazníků je v jejím případě těžko uvěřitelných 70 let! Portfolio doplňují SUV Mariner (dvojče Fordu Escape) a větší Mountaineer,což je luxusnější Ford Explorer. Produkce typu Sable, varianty současného Taurusu, byla ukončena loni.

Druhý největší americký automobilový koncern má momentálně na celém tamějším trhu podíl 16 %, Mercury z něj ale tvoří jen 0,8 %. Zatímco samotný Ford posílil jen letos o 2,2 %, Mercury se drží víceméně stabilně, případně lehce ztrácí. Pokud bychom se podívali dále do minulosti, je pád daleko výraznější. Zatímco ještě v roce 1978 se prodalo takřka 580 tisíc aut, loni jich bylo jen něco málo přes 92 tisíc. Od začátku 21. století pak tato divize ztratila takřka tři čtvrtiny.

Ford se bude snažit nalákat klienty na poslední vozy Mercury speciálními nabídkami a slevami. V posledních letech se její zákazníci etablovali většinou z řad firem, které je používaly coby služební. Soukromé osoby pak představovali konzervativní lidé, kteří měli v garáži již několikátý automobil této značky a ta byla tak říkajíc v rodině. Nepříliš lichotivé nálepky lépe vybavený Ford s jiným logem se ale bohužel nezbaví ani do svého hořkého konce.

Na závěr malé okénko do minulosti. Mercury založil v roce 1939 syn zakladatele Henryho Forda Edsel. Automobily byly už od začátku koncipovány jako luxusnější fordy a zároveň levnější alternativa k prestižním vozům Lincoln. Ale během své více než sedmdesátileté existenci se této linii několikrát zpronevěřila.

Stačí připomenout dvě generace Cougaru z konce šedesátých a začátku sedmdesátých let, které byly velkými konkurenty dvojčat Chevrolet Camaro/Pontiac Firebird, šlo o poměrně dostupné, ale výkonné sportovní vozy v americkém pojetí. Byly také jakousi alternativou k tehdejšímu Mustangu.

U dealerů Mercury se od roku 1970 prodávalo rovněž evropské kupé Capri, Američané si jej mohli koupit po sedm let ve dvou generacích. Zajímavostí bylo, že neneslo žádné logo, jen vpředu se pyšnilo nápisem Capri! V roce 1975 měl premiéru první Grand Marquis, dodnes jich našlo své majitele 2,7 milionu. Toto označení se stalo nejdéle používaným v sedm desítek let trvající existenci značky.

Rok 1985 znamenal přechod na pohon předních kol v podobě modelu Sable, v devadesátých letech se objevily MPV Villager a SUV Mountaineer. Poslední kapitolu představují sériové hybridy, ať už se jedná o sedan Milan, nebo Mariner do lehčího terénu. I ty však budou od konce letošního roku patřit historii.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Barrichello
7. 6. 2010 09:31
Re: škoda...
Motáš jabka a hrušky - Saab patřil pod GM a ne po Ford.

A vůbec není vyloučeno že ještě nepadne, holandáci (Spyker) coby vlastník - to není zrovna ta pravá cesta k úspěchu...
4. 6. 2010 21:42
Re: díky
'49 pamatuješ z filmu Cobra se Stalonem? Nádherná kára. :yes:
Avatar - R32
4. 6. 2010 11:30
škoda...
tejto značky až taká škoda rozhodne nebude, za posledných pár desaťročí nepredviedli svetu nič za čím by sme mali smútiť. Rozhodne by bola väčšia strata ak by padol napríklad pred časom skúšaný Saab, ten má aspoň svoju tvár, charizma, históriu, športové úspechy...
Avatar - prekladys
4. 6. 2010 09:14
díky
tak jsem se zasnil... věru hezké černobílé obrázky máte v archivu :yes: při pohledu na tahle auta jsem si uvědomil, že se s nimi v 50. letech zdolávaly vzdálenosti, na které dnes američan používá letadlo.
mám-li si vybrat, sáhl bych po prvním pontonu ´49 (bezesporu nejoblíbenější merc ve státech) a pak snad po šlechtěném mustangu mercury cougar (vyjde levněji . ;-) )