Značky General Motors Opel a Buick budou spolupracovat ještě těsněji
Dávno pryč jsou úvahy o prodeji evropské pobočky GM. Byť je Opel (a jeho britský sourozenec Vauxhall) stále hrozivě ztrátový, vedení General Motors chce, aby německá automobilka těsněji spolupracovala s americkým Buickem. Dan Akerson, generální ředitel koncernu, minulý týden na konferenci investorů dle serveru Automotive News Europe řekl: „To, o co se pokoušíme, je ještě těsnější spojení vývojových týmů. Věřím, že mezi divizemi Opel-Vauxhall a Buick budou fungovat všechny druhy součinnosti.“
Akerson rovněž potvrdil, že GM využije pro Buick do sytosti všech svých technických zdrojů v Německu. Opely mají dle šéfa „architektonicky větší váhu“ a náklady na vývoj tak nepřijdou vniveč, poslouží jinde. „Myslíme, že tímto způsobem výdaje snížíme. V Evropě se musí změnit pravidla hry – a my tak činíme.“ Opelu koneckonců vlastně ani nic jiného nezbývá, chce-li se konečně dostat do černých čísel.
Mohou se tak Američané (a hlavně Číňané) těšit na další modely Opel s jiným logem? Říše středu přece představuje dnes pro tuto značku největší odbytiště. A přeznačkování zde není vůbec ničím novým, logo Buicku už zde například nesl Opel Corsa B, který se v letech 2000-2004 vyráběl u SAIC a prodával jako Buick Sail. Poté dostal emblém Chevroletu. Za mořem podědila americká značka portfolio té německé po zrušeném Saturnu. Ten zmizel v propadlišti dějin po bankrotu General Motors v roce 2009, stal se obětí restrukturalizace. V posledních letech primárně prodával právě Opely (například Astru H).
V současnosti Buick nabízí tři modely z evropského portfolia a tento trend bude pokračovat. Sedan Verano, který se vyrábí od konce roku 2011, je blízkým příbuzným Opelu Astra. Ještě starší Regal z podzimu 2009 představuje pouze modifikovanou Insignii. Úspěšný malý crossover Opel Mokka má své trojče (kromě Chevroletu Trax) v modelu Encore. Ten měl premiéru již loni v Detroitu, ale na trh se dostal až letos v lednu. Vyrábí se stejně jako oba jeho sourozenci v jihokorejském Bupyeongu, pro Čínu pak v Šanghaji.
Akerson nazývá Opel, Vauxhall a Buick „hybridní globální značkou.“ Tento pojem nemá nic společného s hybridními auty, vozy všech tří výrobců se prodávají na největších světových trzích na stejných platformách, ale s různými logy. A Verano, nebo Encore se od Astry a Mokky liší více, než velí stará známá filozofie badge engineeringu. V tomto ohledu je značný rozdíl oproti Chevroletu, ze kterého General Motors udělal opravdu celosvětovou značku, obzvláště po převzetí korejského Daewoo.
General Motors prodělal loni v Evropě 1,8 miliardy dolarů a od roku 1999 zhruba desetinásobek, což jsou strašidelná čísla. V letošním roce však očekává mírné zlepšení a situace by se měla zlomit do poloviny dekády. Mluvčí Dan Ammann řekl: „Poptávka po modelech Encore a Mokka dává důkaz, že strategie integrace Opelu a Buicku není jen prázdným pojmem. Evropští obchodníci přijali již více než 100 tisíc objednávek na Mokku.“