16.1. 2016 Matouš Jelínek

Značky na přání realitou: Vánoce v lednu

 

Od začátku roku lze poprvé v historii zakoupit registrační značku na přání. Mapovali jsme, jaká to má úskalí.

Noc na pondělí čtvrtého ledna byla opravdu mrazivá, přesto se před budovou pražského registru vozidel shromažďovali lidé už od třetí hodiny ranní. Když se v 7.45 otevřely dveře úřadu, stála před ním už slušná fronta. Důvod? Od Nového roku lze po letech dohadů a odkladů konečně pořídit registrační značky na přání. „Tomu odpovídá i zájem klientů, kteří se ve snaze získat vyvolenou kombinaci znaků dostavili k podání žádosti,“ vysvětluje magistrátní mluvčí Vít Hofman. Zájem přitom rozhodně nehlásí pouze hlavní město: „Lidé byli po několika letech odkládání celé myšlenky nedočkaví. Není tedy divu, že jich v první den přišlo tolik. Už od půl dvanácté ale šlo odbavování bez čekání,“ říká vedoucí brněnského odboru dopravně-správních činností Ladislav Prudil.

Za desítku Fantomasem

Není to překvapením: ještě před několika lety patřila pěkná číselná kombinace téměř k povinnosti každého většího či menšího podvodníka, který chtěl ukázat, že dát nějaké drobné bokem není problém. Nyní to jde legálně, podmínky jsou navíc mnohem benevolentnější – značka pro auto musí mít osm znaků, z nichž minimálně jedním musí být číslo.

„Největší zájem je o různé alfanumerické kombinace včetně názvů společností a firem,“ popisuje šéf ostravského registru vozidel Dalibor Mozdřeň. Hned první den tak zmizely například kombinace 11111111, 22222222 i značka FANT0MAS s nulou místo písmena O.

„Myslím, že značka na přání vyjadřuje určitou exkluzivitu. Já jsem přišel získat kombinaci N0BLES1 pro autobus naší stejnojmenné firmy Nobless Lines,“ říká nám Michal Zelenka, kterého potkáváme na Vyšehradě ve frontě. Prý plánuje nákup i pro další tři vlastněné vozy.

V tu chvíli slyšíme, jak další člověk u přepážky registruje historický motocykl: „Má to znamenat Čezet, rok výroby 1958,“ pomrkává muž na úřednici, když jí předkládá potřebné dokumenty.

K velkým třenicím podle oslovených úřadů zatím nedošlo. „V zásadě jsme všem vyšli vstříc. Velký posun je, že systém ve srovnání s dřívějšími zkušenostmi fungoval. Díky tomu jsme mohli žadateli on-line ukázat, že například jeho požadovaná kombinace FRANTIK1 je obsazená. Dotyčný viděl, že si úředník nevymýšlí, a hned vyzkoušel FRANTA01. To už prošlo a mohl spokojeně odejít,“ vysvětluje Ladislav Prudil.

Nedostatky jsou

„Také si dovedu představit, že bych si dal speciální značku na historické vozidlo nebo motorku,“ říká Tomáš Kašpar, čekající na registru na jiný úkon. „Myslím ale, že si většina lidí originální značky na přání schová a bude jezdit s duplikáty,“ naráží na největší absurditu nového nařízení. Pokud totiž majitel ztratí originál, o vynaložené peníze bez náhrady přijde – značka totiž bude nevratně vyřazena. Jízda s napodobeninou však samozřejmě není řešením – hrozí za ni ztráta řidičáku. Náhradní tabulku lze vydat pouze v případě jejího zničení – pak přijde nová na šest stovek.

„Pro některé lidi je také zarážející, že maximální rezervační doba jsou pouhé tři měsíce. Říkají, že pokud si nakonfigurují nové vozidlo, není jim jej automobilka do té doby schopná dodat,“ vysvětluje Dalibor Mozdřeň. „Také jsme řešili dotaz pána, který jezdí v zimě off-roadem, v létě kabrioletem a chtěl si svoji vyvolenou značku přehazovat,“ popisuje další úskalí. „Naše odpověď byla, že může, ale vyjde jej to draze. Značku nelze jen tak přendat. Jednomu autu by vždy musel pořídit novou a tu uložit do depozitu, pokaždé za 450 korun,“ dodává.

A jak dlouho vlastně trvá vyřízení v případě, kdy nechci učinit pouhou registraci, ale zažádat o co nejrychlejší vydání? „Na ukončení správního řízení, které žádost provází, má úřad třicet dní. Výroba tabulky pak trvá dalších patnáct,“ popisuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Praxe se pak liší úřad od úřadu – zatímco ve větších městech začínali tři dny po spuštění teprve zpracovávat první žádosti, jinde je od počátku vyřizovali na počkání. „Po podání žádosti vydáváme hned rozhodnutí a značka jde do výroby. Žádosti nedáváme nikam bokem,“ dozvěděli jsme se od Jana Thomase z olomouckého magistrátu.

Už tři dny po povolení možnosti zařídit si tabulku podle libosti zejí čekárny úřadů prázdnotou – zájem opadl o desítky procent. Dosud i přes určité nedokonalosti dorazilo na ministerstvo 1252 žádostí, přes čtyři stovky z nich už byly schváleny a putovaly do výroby. Už teď jsme zvědavi, jakým vozem jezdí Fantomas a kdo získal na registru samé jedničky.

Třetí tabulka je tu

Od prvního ledna lze konečně pořídit také další registrační značku na závěsný nosič na kola. „Pro její získání je třeba předložit formulář Žádost o vydání tabulky s registrační značkou a dále donést doklad totožnosti, technický průkaz vozidla a osvědčení o registraci vozidla,“ říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Správní poplatek činí šest stovek. Zajímavé je, že tato cena platí i pro značky na přání – my bychom si ji tedy určitě udělat nechali.

Bez soutěže

Registrační značky na přání vyrábí stejně jako všechny ostatní společnost Hicon. Ta je monopolním dodavatelem už od devadesátých let a novou zakázku dostala bez výběrového řízení. V loňském roce se ministerstvo dopravy snažilo v jiném tendru vybrat nového dodavatele, skončil však fiaskem. Firma alespoň snížila cenu, za kterou tabulky dodává: ze 108 na 77 Kč za jednu.

Sedmkrát o značkách na přání: Odpovídá ministerstvo dopravy

1. Jak mohu žádost podat?

Dojděte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností v místě registrace vozidla s žádostí, na které uvedete údaje o své osobě a navrhované znění značky na přání. V případě přidělení navrhovaného znění a po zaplacení poplatku dostanete značku do 15 dnů. Protože se jedná o běžné podání žádosti, upravuje formy podání správní řád. Žádost tak můžete podat osobně na úřadě, ale například i písemně poštou či prostřednictvím datové schránky.

2. Co musí žádost obsahovat?

Z žádosti musí být patrné, kdo ji podává, čeho se týká a co navrhuje. Fyzická osoba tak uvede na žádost své jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu. Právnická osoba potom uvede svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob a adresu sídla. Žádost musí dále obsahovat znění požadované značky na přání. Některé úřady připravily vzorový formulář. Třeba pražský si můžete stáhnout přes přiložený kód QR.

3. Kolik to stojí?

Poplatek činí 5000 Kč za jednu tabulku, tedy deset tisíc za auto.

4. Mohu si požadované znění rezervovat?

Ano, v takovém případě se obraťte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností v místě bydliště nebo sídla rmy. Tam požadované znění po jeho schválení rezervují na dobu tří měsíců. V tomto období nesmí být vydána značka ve stejném znění žádnému jinému žadateli. V jednom okamžiku však lze mít pouze jednu rezervaci na fyzickou nebo právnickou osobu.

5. Jaká jsou omezení?

Obecně platí, že na značku na přání je možné dát kombinaci čísel a velkých písmen. Použít lze pouze arabská čísla a latinku bez diakritiky s výjimkou písmen G, CH, O, Q a W - z důvodu jejich snadné zaměnitelnosti. Značka také musí obsahovat minimálně jedno číslo, nesmí být tedy složena pouze z písmen. Na značku na přání také nebude možné dát slova, která jsou hanlivá, podněcují k rasismu, xenofobii a obecně k nenávisti vůči nějaké skupině obyvatel, speciální znaky (- * / ? ! § a podobně) nebo zkratky orgánu státní správy, zastupitelského sboru, krajských úřadů a tak dále (například zkratky využívané ve veřejné správě: PČR, HZS či MDCR). Úřady obcí s rozšířenou působností obdržely doporučující instrukce a obecná kritéria, podle nichž budou při schvalování navrhovaných znění značek postupovat. Konečné posouzení a schválení textu značky na přání bude na rozhodnutí příslušného úřadu. Registr vozidel zároveň pohlídá, aby nebyly vydány dvě totožné značky na přání.

6. Jaký počet znaků musí značka mít?

V případě auta je značka složená z 8 znaků, pro motocykly jich má sedm, v případě mopedu pět.

7. Je značka přenositelná?

Ano, můžete ji použít na další svůj automobil, motocykl či moped, vždy ale pouze na jedno vozidlo. Značka je vázána na konkrétní osobu, nelze ji tedy například prodat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonsko chce v Africe investovat až třicet miliard dolarů Japonsko chce v Africe investovat až třicet miliard dolarů

Japonské a africké firmy v Nairobi podepsaly 73…

Merkelová: Na řešení otázky běženců se musejí podílet všichni Merkelová: Na řešení otázky běženců se musejí podílet všichni

Německá kancléřka Angela Merkelová kritizovala země…

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala

Jednání o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými…

Zeman: Pokud budu znovu kandidovat na prezidenta, nepovedu kampaň Zeman: Pokud budu znovu kandidovat na prezidenta, nepovedu kampaň

Prezident Miloš Zeman dnes uvedl, že pokud bude znovu…

 

Štítky Svět motorů

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada slaví 50. výročí. Prohlédněte si začátky značky v bohaté galerii Lada slaví 50. výročí. Prohlédněte si začátky značky v bohaté galerii

Ruská automobilka Lada slaví od 20. července letošního…

Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy? Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy?

Koncepce motoru s otáčivým pístem je jistě zajímavá, ale…

 




Související články
Rozhovor s Vilémem Čokem: Musí být pohoda Rozhovor s Vilémem Čokem: Musí být pohoda

Populární rocker Vilém Čok si vybíjí adrenalin při…

Šéf Mercedes F1: Uhlídat Rosberga a Hamiltona bývá náročné (rozhovor) Šéf Mercedes F1: Uhlídat Rosberga a Hamiltona bývá náročné (rozhovor)

Rakušan Torger Christian „Toto“ Wolff šéfuje stáji…

 



 
Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

Nejúspěšnější Škodovka slaví 20 let. Prohlédněte si octavii ve velké fotogalerii

Včera

Novodobá octavia je aktuálně na trhu ve své třetí generaci. Již brzy se dočká modernizace, která promění její vzhled.




Blesk.cz

Chovanec odmítá migranty z Turecka: Česko do konce roku nepřijme ani jednoho

Chovanec odmítá migranty z Turecka: Česko do konce…

Česká republika do konce letošního roku nepřijme žádné migranty z Turecka. V televizních Otázkách Václava…

Chovanec: Konvička hrou na IS zvýšil riziko teroru. Magistrát měl vše zatrhnout

Chovanec: Konvička hrou na IS zvýšil riziko teroru.…

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) odmítl, že by policisté minulou neděli pochybili na akci, na níž odpůrce…

 

iSport.cz

Ščasný po Dukle: Důležitá výhra, teď budeme trénovat jen v osmi

Ščasný po Dukle: Důležitá výhra, teď budeme trénovat…

Pouze dva dny měli sparťanští fotbalisté na to, aby se po náročném čtvrtečním utkání v Evropské lize připravili…

Vůch mohl dát gól, ale simuloval. Má to dohrát a zkouší tohle, zuřil Trpišovský

Vůch mohl dát gól, ale simuloval. Má to dohrát a…

Tak tohle se teda nepovedlo. Záložník Liberce Egon Vůch předvedl v utkání ePojisteni.cz ligy na půdě Příbrami…

 

Reflex.cz

Maďarský premiér Orbán dělá referendum o uprchlicích a pomáhá mu to. V Česku to většinu stran nenapadlo

Maďarský premiér Orbán dělá referendum o uprchlicích…

V přepočtu více než půl miliardy korun bude stát 2. října uspořádání referenda v Maďarsku o přerozdělení…

Německý historik vrací medaili za zásluhy. Má ji i Zeman, tak já si ji nezasloužím, tvrdí

Německý historik vrací medaili za zásluhy. Má ji i…

Německý historik Werner Imhof se rozhodl vrátit Českému svazu bojovníků za svobodu ocenění, které mu bylo…