5.4. 2015 Svět motorů

Zvolili jste nejhezčí vozy: A vítězem se stává...

 

Čtvrt roku jste volili – a nakonec zvolili – nejhezčí vozy českých dějin. Tady jsou výsledky.

V posledním čísle časopisu Svět motorů ročníku 2014, kde jsme představili 10 nejhezčích a 10 nejšílenějších aut světa, jsme vás vyzvali, abyste nám pomohli sestavit ještě jeden žebříček. A sice nejkrásnějších kousků z české historie.

Váš zájem nás přímo šokoval. Hned od prosince jste psali e-maily, klasické dopisy, lajkovali na facebooku.

Když jsme anketu vymýšleli, báli jsme se, abychom získali reprezentativní vzorek alespoň 500 hlasů. Zbytečné obavy! Akce vás tak chytla, že jsme měli po kupě tisíc hlasů už v únoru. Přesto jsme nabídli ještě měsíc času navíc a nakonec se hravě přehoupli přes 1500 vašich zářezů. O jaké pořadí se hlasování zasloužilo?

Anketu nakonec ovládl kousek z éry Husákových dětí: Škoda 110 R Coupé, známá dodnes jako erko. Před rokem o ní coby o svém prvním autě emotivně vyprávěl ve Světě motorů třeba kouč české hokejové reprezentace Vladimír Růžička. Erko nakonec získalo nejvíc hlasů jak v běžné korespondenci, tak v hlasování na facebooku – tam jich vybojovalo dokonce 19 %. „Co k němu napsat? Pro mě jde jednoznačně o nejhezčí české auto. Nemá konkurenci,“ vystihl názor mnoha čtenářů David Líbal.

10 nejhezčích vozů historie: Umělecká díla na kolech (+anketa)

Úplně s ním ale nesouhlasily ženy. Snad kvůli dívčímu jménu víc hlasovaly pro felicii, královnu šedesátých let. „Je to přece taková kráska!“ vysvětlila třeba Eva Kautznerová. „Navíc kráska nepřekonatelná,“ doplnila Cathy Ehrenbergerová.

Bronzovou medaili si z ankety odnáší majestátní kousek, který letos oslaví osmdesát let od svého vzniku: Popular Monte Carlo. „Nádherné auto! Jestli nebude na stupních, pak vkusu čtenářů nerozumím,“ utrousil v jednom z dopisů Jaroslav Plucar. Nakonec kroutit hlavou nemusí. Popular nasbíral bezmála dvě stě hlasů, jako vítěze ho viděl každý osmý čtenář Světa motorů.

Čtvrté místo si odváží Tatra 603. Oceňovaná napříč generacemi, i když s výhradami. „V roce 1975 jsem pracoval v autoservisu jako mechanik. Na Tatře 603 té doby bohužel moc tatrováckého nebylo,“ napsal nám Josef Matějček. „Dokonce i hlavové šrouby měly závit Whitwort. Brzdy a stěrače zase Lockhed, přední tlumiče McPherson a tak dále. Přesto je to krásné auto,“ uznal Josef Matějček.

Jen o pár hlasů a lajků méně získalo Aero 50 alias Sodomka. A třeba Michal Krystýn pro něj vymyslel superlativ superlativů: „Sodomka je suverénně překrásná!“ doprovodil svůj hlas umocněnou pochvalou. „Když Sodomka, tak náměstí ve Vysokém Mýtě. Tou uličkou za autem jsem chodil tři roky ze školy na internát,“ připsal nám zase k fotce auta Aleš Večeř.

10 nejšílenějších vozů historie: Konec žebříčku oblíbenosti (+anketa)

Půltucet nejkrásnějších aut podle vašeho výběru uzavírá Tatra T 77 z předválečného období. A kdyby bylo na Danu Černovském, stála by ještě výš. „Ukazuje bezkonkurenčně druhý nejkrásnější design v historii automobilů po Citroënu DS,“ napsal nám. „Navíc DS dost připomíná,“ přidal se Lubomír Šafr.

Nakonec jsme se rozhodli zveřejnit nejen první desítku, ale pořadí pětadvaceti aut. Proč? Desítky lidí vzaly námi v prosinci navržených devět vozů jen jako vodítko a využili možnosti zvolit jakýkoliv model. A tak své hlasy našly i další škodovky a tatrovky, ale třeba i dvojice waltrovek – luxusnímu modelu Royal utekl top 10 jen o pověstný chloupek.

Ale tak už to v anketách bývá…

Celkové pořadí
1. Škoda 110 R Coupé (1970-1980)..........16 %
2. Škoda Felicia (1959-1963)..........15 %
3. Škoda Popular Monte Carlo (1935-1938)..........12 %
4. Tatra 603 (1955-1975)..........10 %
5. Aero 50 Sodomka (1939-1941)..........9 %
6. Tatra T 77 (1934-1938)..........9 %
7. MTX Tatra V8 (1991-1993)..........8 %
8. Škoda 1100 OHC (1958)..........6 %
9. Tatra 600 Sodomka (1949)..........5 %
10. Škoda Rapid 901 (1935-1938)..........2 %
11. Walter Royal
12. Škoda 1000 MB
13. Škoda 1100 GT
14. Tatra 600 Tatraplan
15. Škoda Sagita
16. Walter Regent
17. Škoda 440 Spartak
18. Škoda 110 Super Sport „Ferat“
19. Škoda 743 Garde
20. Laurin & Klement typ G
21. Škoda 130 RS
22. Novodobá Škoda Octavia
23. Škoda 1100 MBX
24. Laurin & Klement – Škoda 110
25. Škoda 1101 Roadster „Tudor“

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Zvolili jste nejhezčí vozy: A vítězem se stává...







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…